• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bankens syn på konstant nya lån?

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
568
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
En Tanke som slagit mig..
Någon som har åsikter / erfarenhet? Hur Är bankers syn på att nytagna lån egentligen?

ucbetyget verkar då inte förändras av sådant men när man hela tiden strävar att samla gamla lån för att få en bättre ränta förnyar man ju datumet på det lånet. Å I mina ögon skulle flertalet nytagna lån väcka funderingar, kanske vara tecken på desperation / spelmissbruk osv. Man gör det ju för en bra sak i detta fall.

Tex häromdagen så förde jag ihop 2 av mina collectorlån till 1. Där det blev en snittränta uträknad pga olika räntor.

Fördel med ett mindre lån på papperet men negativt med ett "nyare" lån? Eftersom datumet blir ju efter den dagen. Eller oroa jag mig i onödan? / övertänker?

Dvs likadan fundering när man typ var 6:e eller 12:e månad konstant tar ett nytt samlingslån för att förbättra något. Då blir ju aldrig lånen äldre. Men dom kanske inte tittar på sånt utan avbetalning underskott osv istället. Bortse från FF som sänker betyget.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Feskarn

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
4 September 2018
Meddelanden
167
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Jag tror som så att om inte skulderna i sig inte ökar så ser bankerna det säkert som att man bara vill få bättre förutsättningar.

Dom ser ju helt klart ett samband med problem om du har många förfrågningar under kort tid. Men om man bara har en/två förfrågningar om året där inte skulderna ökar så är det nog inga problem. Men det är ju bara mina egna spekulationer.
 
S

Sev87

Gäst
Poäng: 0
Jag har funderat på samma sak. Jag vill ta ett lån på 150-200 för samla lån men också tänkt köpa en bostadsrätt och vet inte hurvida banken skulle neka mig bolån för jag tagit ett nytt lån i närtid eller några månader tidigare.

Det optimala i mitt fall är såklart få ett lån hos Wästgöta så det inte syns i UC och betala av mina krediter och lån som finns i UC. Men det som oroar mig är med Wästgöta hårdare krav att dom nekar eller ger mig ett lägre belopp och därmed "tvingad" söka parter som använder UC men då kanske inte får ett bolån istället för vänta typ 6-12 månader med den biten.
 

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
822
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Jag har funderat på samma sak. Jag vill ta ett lån på 150-200 för samla lån men också tänkt köpa en bostadsrätt och vet inte hurvida banken skulle neka mig bolån för jag tagit ett nytt lån i närtid eller några månader tidigare.

Det optimala i mitt fall är såklart få ett lån hos Wästgöta så det inte syns i UC och betala av mina krediter och lån som finns i UC. Men det som oroar mig är med Wästgöta hårdare krav att dom nekar eller ger mig ett lägre belopp och därmed "tvingad" söka parter som använder UC men då kanske inte får ett bolån istället för vänta typ 6-12 månader med den biten.

Neka lär de absolut inte göra. De lär dock räkna med kostnaden i kalkylen och det kan påverka hur mycket du kommer kunna köpa för.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Neka lär de absolut inte göra. De lär dock räkna med kostnaden i kalkylen och det kan påverka hur mycket du kommer kunna köpa för.
Tanken är få ner månadskostnaden då mina nuvarande lån har hög ränta pga jag har anmärkningar. Så månadskostanaden bör gå ner 1500-2000kr om jag får ett lån på 200k med exempelräntan i dessa räknesnurror.

Nåja får se vad Wästgöta gör med min ansökan när det bär av och sedan se om jag behöver ta ett lån hos min bank innan jag ber om lånelöfte för bostadsköpet.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 911
Mottagna reaktioner
1 896
Poäng
1 277
Tanken är få ner månadskostnaden då mina nuvarande lån har hög ränta pga jag har anmärkningar. Så månadskostanaden bör gå ner 1500-2000kr om jag får ett lån på 200k med exempelräntan i dessa räknesnurror.

Nåja får se vad Wästgöta gör med min ansökan när det bär av och sedan se om jag behöver ta ett lån hos min bank innan jag ber om lånelöfte för bostadsköpet.
Samma plan som jag har.
1. Söka Wästgöta 300000. Går det så går det. Går det inte så...
2. Söka medlemslån på 100000 i Danske Bank, ränta 3.95% (och byta bank).
3. Söka bolån hos SBAB, 100000 kontantinsats, resten privatlån. Enligt deras kalkyl kan jag då köpa för ca1,9 miljoner (med medlemslån på 100000 och kontantinsats 100000). Går det så går det.
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Neka lär de absolut inte göra. De lär dock räkna med kostnaden i kalkylen och det kan påverka hur mycket du kommer kunna köpa för.
Inte helt sant dock, tar du blanco och sen ansöker om bolån kort inpå finns misstanke att blancot = handpenning = blankt nej till 90% . Som jag skrev tidigare, mig veterligen tycker endast SBAB att det är ok, kanske ockerbanker som Bluestep också men då får man fan sota för det också :)
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Inte helt sant dock, tar du blanco och sen ansöker om bolån kort inpå finns misstanke att blancot = handpenning = blankt nej till 90% . Som jag skrev tidigare, mig veterligen tycker endast SBAB att det är ok, kanske ockerbanker som Bluestep också men då får man fan sota för det också :)
Frågan blir då, hur nära är "för nära in på" :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp