- Meddelanden
- 1 084
- Mottagna reaktioner
- 482
- Poäng
- 557
Vad menar du med lättnad? Alltså att du inte behöver betala något?Hej
Vill bara säga att pga höjda räntor så kan en del banker ge lättnad på lån några månader om ni kämpar oky.
Fick nu lättnad hos norweigan 3 mån.
Och remember 6 mån..
- Meddelanden
- 3 399
- Mottagna reaktioner
- 3 463
- Poäng
- 1 957
Undrar sammaVad menar du med lättnad? Alltså att du inte behöver betala något?
- Meddelanden
- 487
- Mottagna reaktioner
- 210
- Poäng
- 407
Jag tror att hen menar att amortera lägre summa men det är inget att rekommendera då ökar lånen rejält. De tjänar på det så klart.Vad menar du med lättnad? Alltså att du inte behöver betala något?
Bilagor
- Meddelanden
- 2 123
- Mottagna reaktioner
- 2 379
- Poäng
- 1 497
Nu spårar det något här... Starten på tråden är ju jätteintressant 
Även om det blir dyrare i längden är vi i ett speciellt läge. Lönerna kommer öka rekord mycket framåt (om man ser 10 år tillbaka), vilket också gör att högre skuld kanske inte är lika farligt som förut.
PS. PM finns

Även om det blir dyrare i längden är vi i ett speciellt läge. Lönerna kommer öka rekord mycket framåt (om man ser 10 år tillbaka), vilket också gör att högre skuld kanske inte är lika farligt som förut.
PS. PM finns
- Meddelanden
- 882
- Mottagna reaktioner
- 979
- Poäng
- 737
Nope på mitt remember lån amorterar jag lika mycket,får betala mindre på min ränta.Jag tror att hen menar att amortera lägre summa men det är inget att rekommendera då ökar lånen rejält. De tjänar på det så klart.
Norweigan ja bara amortera lägre men är vad jag behöver just nu.
Kommer att försöka på Nordax lånet också.
Dom här är stora lån..kommer att betala på dom i många år ändå ,är värt det för mig .
- Meddelanden
- 487
- Mottagna reaktioner
- 210
- Poäng
- 407
Okej vad bra. Som sagt, kolla gärna på dina sidor hos remember räntan, ditt lån, hur stor/mindre har det blivit så att du inte blir besviken. Lycka till.Nope på mitt remember lån amorterar jag lika mycket,får betala mindre på min ränta.
Dom här är stora lån..kommer att betala på dom i många år ändå ,är värt det för mig .
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 2 123
- Mottagna reaktioner
- 2 379
- Poäng
- 1 497
Läggs den andra räntan du inte betalar på lånet eller (remember)? Eller är det en lättnad under 6 månader eller såNope på mitt remember lån amorterar jag lika mycket,får betala mindre på min ränta.
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Hur gör man om man vill lätta på remember..finns det på mina sidor eller ska man kontakta dom?Läggs den andra räntan du inte betalar på lånet eller (remember)? Eller är det en lättnad under 6 månader eller så
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Men jag vill oxå söka lättnad hos remember..deras ränta är hemsk..hur gjorde du? Ringde deras kundservice? MvhSå nu 5500 kr månad
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 564
- Poäng
- 2 947
Fick ner beloppet ca 33% hos Remember året ut och runt 40% hos ikano i 6 månader.
Marginalen vägrar erbjuda någon lättnat överhuvudtaget - försökte med 2 olika handläggare.
Har ett par banker kvar att kontakta.
Marginalen vägrar erbjuda någon lättnat överhuvudtaget - försökte med 2 olika handläggare.
- Meddelanden
- 1 084
- Mottagna reaktioner
- 482
- Poäng
- 557
Vad är det du säger för att få en lättnad på avbetalningsplan?Fick ner beloppet ca 33% hos Remember året ut och runt 40% hos ikano i 6 månader.
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Jag undrar det samma..ringer man dom? Eller mejlar eller inne på mina sidorVad är det du säger för att få en lättnad på avbetalningsplan?
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 564
- Poäng
- 2 947
@pinnen222Vad är det du säger för att få en lättnad på avbetalningsplan?
Har sagt åt alla typ såhär på telefon:
Jag ammorterar på ett annat lån som jag verkligen vill bli av med i år för att komma ner i månadskostnad, på grund av stigande räntor har det också uppstått lite betalningssvårigheter vissa månader.
Tänkte därför fråga om ni kan hjälpa mig med en betalningsplan närmsta halvåret där jag vill betala minsta möjliga belopp under perioden. Det så att jag kan amortera bort ett annat lån och få lägre månadskostnader till dess och ha lättare att betala tilll Er i fortsättningen.
Riktiga anledningen är bara att köpa mig tid att hitta en lägenhet som jag vill flytta till i år (medan kreditbetyget är utan prickar) och bo där för dom kommande 5 åren.
Ska söka skuldsanering så fort jag flyttat, då jag tror att jag har goda chanser att bli beviljad. Men det kan jag inte säga såklart.
- Meddelanden
- 1 084
- Mottagna reaktioner
- 482
- Poäng
- 557
… inte standup igen

- Meddelanden
- 2 686
- Mottagna reaktioner
- 1 130
- Poäng
- 927
Kunde inte låta bli, trevlig helg på dig. Skål oky… inte standup igen![]()
- Meddelanden
- 996
- Mottagna reaktioner
- 638
- Poäng
- 617
Kan du utveckla vad du menar med att du betalar mindre på din ränta hos Remember?Nope på mitt remember lån amorterar jag lika mycket,får betala mindre på min ränta.
Ha de sänkt räntan för dig?
Att inte betala på räntan (om det är samma räntesats) innebär ju i praktiken att du amorterar mindre eftersom räntan läggs på skulden.
- Meddelanden
- 882
- Mottagna reaktioner
- 979
- Poäng
- 737
Jag får betala tillfälligt mindre på min ränta i 6 månader men amorterar lika mycket,efter det betalar jag återigen 7500 kr /mån oky.Kan du utveckla vad du menar med att du betalar mindre på din ränta hos Remember?
Ha de sänkt räntan för dig?
Att inte betala på räntan (om det är samma räntesats) innebär ju i praktiken att du amorterar mindre eftersom räntan läggs på skulden.
Så just nu betalar jag 5500 kr
- Meddelanden
- 882
- Mottagna reaktioner
- 979
- Poäng
- 737
2000 kr i månaden mindre ,får jag bort ett annat skit lån .Jag får betala tillfälligt mindre på min ränta i 6 månader men amorterar lika mycket,efter det betalar jag återigen 7500 kr /mån oky.
Så just nu betalar jag 5500 kr
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 564
- Poäng
- 2 947
Ringt runt i veckan och sammanställer mitt ufall om fler är intresserade:
Har kvar ett par aktörer att kolla med.
- Remember: Lättnad året ut - fick ner månadskostnaden med 2000kr
- Ikano: Lättnad i 6 månader - fick ner månadskostnaden med 2300kr
- Collector: Ingen lättnad alls på samma sätt - Men en betalningsfri månad (nyttjade) och möjlighet till 2 amorteringsfria månader per år.
- Marginalen: Ingenting alls - inga betalningsfria månader, inte rubba en krona någonstans. Ringde 2 gånger och pratade med olika handläggare
- Klarna - Ingen lättnad, men möjlighet till betalningsfri månad. Kanske sparar den.
- Meddelanden
- 1 073
- Mottagna reaktioner
- 465
- Poäng
- 557
vad mer exakt innebär lättnaden från Remember? tillfälligt sänkt ränta eller är det tillfälligt sänkt amortering?Ringt runt i veckan och sammanställer mitt ufall om fler är intresserade:
Frågat samtliga om lägre ränta, men ingen var intresserad av att sänka räntan.
- Remember: Lättnad året ut - fick ner månadskostnaden med 2000kr
- Ikano: Lättnad i 6 månader - fick ner månadskostnaden med 2300kr
- Collector: Ingen lättnad alls på samma sätt - Men en betalningsfri månad (nyttjade) och möjlighet till 2 amorteringsfria månader per år.
- Marginalen: Ingenting alls - inga betalningsfria månader, inte rubba en krona någonstans. Ringde 2 gånger och pratade med olika handläggare
- Klarna - Ingen lättnad, men möjlighet till betalningsfri månad. Kanske sparar den.
när jag hade Collector för cirka två år sedan då lovade dom att sänka min ränta, men det gjorde dom aldrig
- Meddelanden
- 487
- Mottagna reaktioner
- 210
- Poäng
- 407
Förstår inte riktigt heller. Om de vägrar att sänka ner räntan så innebär det amorteringsfria månader? Det finns en risk att lånet ökar precis som man utnyttjar betalningsfria månader.vad mer exakt innebär lättnaden från Remember? tillfälligt sänkt ränta eller är det tillfälligt sänkt amortering?
när jag hade Collector för cirka två år sedan då lovade dom att sänka min ränta, men det gjorde dom aldrig
Jag har för mig att de fixar en tillfällig avbetalningsplan men som sagt, fortfarande oklart om lånet ökar.
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 564
- Poäng
- 2 947
Man får en tillfällig betalplan där dom säger du ska betala ett belopp året ut. Tror det är att man betalar räntan men inte amorterar något.vad mer exakt innebär lättnaden från Remember? tillfälligt sänkt ränta eller är det tillfälligt sänkt amortering?
- Meddelanden
- 3 399
- Mottagna reaktioner
- 3 463
- Poäng
- 1 957
Hur stor var skulden och hur länge har du haft den ?Man får en tillfällig betalplan där dom säger du ska betala ett belopp året ut. Tror det är att man betalar räntan men inte amorterar något.

- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 564
- Poäng
- 2 947
2019 är lånet taget på 350.000, utökade till 500.000 för ett år sen.Hur stor var skulden och hur länge har du haft den ?![]()
- Meddelanden
- 347
- Mottagna reaktioner
- 190
- Poäng
- 367
Borde rimligtvis inte banken vilja ha tillbaka pengarna i första hand? man ligger ju kvar med kreditexponeringen mot gäldenären som man vet har bristande återbetalningsförmåga.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.