• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bara släpp allt!

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
224
Poäng
417
Att vara ärlig med sambo/make/Maka är viktigt. Blir sällan bra att märka det hela genom att bilen är borta eller man hittar huset på hemnet.
Antar du varit med om liknande case när sambon undrar vilka det är som står på gården med bilsläpkärror eller knackar på dörren
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Antar du varit med om liknande case när sambon undrar vilka det är som står på gården med bilsläpkärror eller knackar på dörren

Ungefär. Undrar vilka som är på besök, undrar varför bostad är på hemnet, undrar vart bilen är och varför maken/makan knatar hem från coop.
 

Spelfri2022

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 November 2022
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag har för 3v sen ”kommit” ut.
Landat i en hel del och pratat mycket med familj/skuldrådgivare.

det man ska tänka på är ju att detta inte är hållbart, låt säga att du ska betala som mig 14.000kr i månaden i 15 år. Och får ut 28k

du har 2 barn och Sambo, hur länge är detta hållbart? Kommer jag verkligen ha samma jobb och samma lön i 15 år?
Svar: antagligen inte

Förr eller senare tror jag alla som sitter på x3 årsinkomst på lån hamnar hos KFM iallafall. Jag har släppt allt och tänker mig buffra en liten slant som jag kan använda i väntan på skusan.

Nackdelar med att släppa:
1. Anmärkningar
2.prick.
3. Kan inte köpa hus (om det skulle lösa sig på något vis)
4. Hyra nya lägenheter.
5. Ta nya abonnemang.

FÖRDELAR SOM JAG SER:
1. Alltid ha en budget att förhålla sig till.
2. Slippa försöka pyssla nya lån varje månad.
3.slippa den psykiska stressen (denna punkt överväger för mig mer än alla andra punkter på listorna.)

Jag har slutat låtsats att jag måste åka hem på lunchen och ”bajsa”/kolla brevlådan

jag har slutat vakna kallsvettig om nätterna.

mitt temperament är avsevärt bättre.

jag har ett sexliv.

Jag och sambon kan vara 100% öppna mot varandra gällande pengar/mål.


För guds skull, kom ut så fort du kan. Jag älskar er alla och hoppas alla får en bekväm jul.

Må väl, Kalle
hur tänker du med buffert inför eventuell löneutmätning ? blir inte bufferte föremål för utmätning ifall skusan inte går igenom ?

Som jag har förstått det släpper du alltnså kommer du kunna ha över det du skulle betalat till borgenärerna x antalet månader tills löneutmätning sätter igång. lägger man undan de hos sambon eller ska man köra öppna kort mot kfm och låta de utmäta det de tänker utmäta från kontot ?
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
686
Poäng
607
Appropå ha hög lön och pengar kvar. Jag har haft 50-60k brutto flera år. Aldrig haft pengar, spelat bort allt hela tiden. Nu har jag budget på 4000 kr varje månad att göra vad jag vill med, shopping, luncher mm. Aldrig känt mig så rik som med dessa 4000. Hur sjukt?! Och jag har alltid kvar av dessa när nästa lön kommer. Sånt sjukt stort hål jag har täppt till med spelet - händer ingenting på kontot längre!

Vill också skriva under på ro, sinnesfrid, lycka i äktenskapet och relationen med barn som allt bara har ökat som tusan detta spelfria år.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
224
Poäng
417
hur tänker du med buffert inför eventuell löneutmätning ? blir inte bufferte föremål för utmätning ifall skusan inte går igenom ?

Som jag har förstått det släpper du alltnså kommer du kunna ha över det du skulle betalat till borgenärerna x antalet månader tills löneutmätning sätter igång. lägger man undan de hos sambon eller ska man köra öppna kort mot kfm och låta de utmäta det de tänker utmäta från kontot ?
Yes, jag spar det inte på mitt konto. = inget de kommer kunna utmäta, det jag gör är att ”betala tillbaka privata skulder så mycket jag kan”

Sen får de ha invändningar hur bäst de vill. Jag får sinnesro iallafall.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Ville bara få det ur mig.
Våga släpp allt när ni trasslar in er med lån på lån.
Jag har nog testat allt under senaste 10 åren, inte bara dåliga beslut för min egen del, men även omoraliska och olagliga lösningar i jakten på att få fram pengar till nästa månad.
Har släppt allt, och med facit i hand skulle jag gjort detta för ett gäng år sedan.
Har löneutmätning och lever på förbehållsbeloppet, men så skönt att slippa alla samtal, brev, sms från långivare och inkasso.
En sådan här sinnesro har jag inte känt på minst 10 år.
Ok, leva på förbehållsbelopp är som det är, men jag har ju pengar varje månad att betala mina räkningar i alla fall, vilket är 100 ggr bättre tillvaron än för ett år sedan när jag gick back 20000 kr varje månad.
Så mitt tips är, om ni rannsakar er själva och inser att ni inte löser er situation; släpp allt till KFM, ta ett antal grisår och ni är sen på andra sidan!
Jag har idag skulder och anmärkningar till förbannelse, men känner mig fri trots allt!
Tror det är olika från person till person. Har man försökt över lång tid, ja då kanske det är lika bra att släppa allt.

Finns exempel på de som inte släpper allt trots höga skulder:

Någon mer som inte släppt allt (med höga skulder) och ser skulderna minska?
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
526
Mottagna reaktioner
224
Poäng
417
Tror det är olika från person till person. Har man försökt över lång tid, ja då kanske det är lika bra att släppa allt.

Finns exempel på de som inte släpper allt trots höga skulder:

Någon mer som inte släppt allt (med höga skulder) och ser skulderna minska?
Grejer är att det blir ohållbart i längden. Räcker ju med att en del måste vabba 3 dagar så spräckte dom budgeten för månaden och måste släppa ett lån/kredit och karusellen är igång igen.

skönast för både kropp och sinne att bara släppa.

dock ska dom ha cred de som verkligen försöker in i det sista. Själv försökte jag höll knappt utan såg att detta kommer aldrig kommer funka
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Har ett sparande till sonen. Sparkontot står i mitt namn. Finns det någon risk att dessa pengar kommer utmätas? @Lasseman?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp