• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Behöver man va orolig att aldrig få skuldsanering ?

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
173
Mottagna reaktioner
59
Poäng
177
Hej!
Jag går i tankar att släppa alla mina skulder , vet att jag troligen inte lär få skuldsanering första året på grund av för nya skulder .

Har nog uppemot 2 miljoner i skulder nu , lön på ca 44-55 i månaden och enligt kf test så är jag kvalificerad för skuldsanering . Men jag vet såklart att det där testet inte ger något exakt svar , i mitt fall lär de då som sagt vara nya skulder som är problemet .

men ponera att man släpper allt och väntar något år , finns det något som gör att man inte ska beviljas skuldsanering ? Man är ju orolig att bli en av dom som aldrig beviljas av någon anledning ,men skuldsanering finns ju av en anledning tänker jag .
men de personer som sitter med flera miljoner i skulder i många år och aldrig får ett ja på ansökan , . vad är egentligen anledning till att dom inte beviljas ? (Förstår att det kan variera mycket men generellt?)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Näringsförbud
Bosatt Sverige och betala skatt Sverige
 

Kattmatt

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
23 Januari 2023
Meddelanden
166
Mottagna reaktioner
33
Poäng
147
Hej!
Jag går i tankar att släppa alla mina skulder , vet att jag troligen inte lär få skuldsanering första året på grund av för nya skulder .

Har nog uppemot 2 miljoner i skulder nu , lön på ca 44-55 i månaden och enligt kf test så är jag kvalificerad för skuldsanering . Men jag vet såklart att det där testet inte ger något exakt svar , i mitt fall lär de då som sagt vara nya skulder som är problemet .

men ponera att man släpper allt och väntar något år , finns det något som gör att man inte ska beviljas skuldsanering ? Man är ju orolig att bli en av dom som aldrig beviljas av någon anledning ,men skuldsanering finns ju av en anledning tänker jag .
men de personer som sitter med flera miljoner i skulder i många år och aldrig får ett ja på ansökan , . vad är egentligen anledning till att dom inte beviljas ? (Förstår att det kan variera mycket men generellt?)
Jag undrar samma. Tänk om man år efter år inte blir beviljad. Men visst måste de gå igenom om du är kvalificerad insolvent, inte tagit fler lån och bara låter tiden gå lite?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
1 024
Poäng
867
Jag undrar samma. Tänk om man år efter år inte blir beviljad. Men visst måste de gå igenom om du är kvalificerad insolvent, inte tagit fler lån och bara låter tiden gå lite?
Kval insolvens är en del, skälighet är en annan. Båda måste uppfyllas för att det ska vara aktuellt med sanering.
 

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
173
Mottagna reaktioner
59
Poäng
177
Kval insolvens är en del, skälighet är en annan. Båda måste uppfyllas för att det ska vara aktuellt med sanering.
Absolut , vad kan man falla på under skälighet ? För min del uppkom skulderna på grund av spel men det gäller ju de flesta här , (har en tydlig brytpunkt)
Vissa skulder är nya så det borde lite tid kunna rätta till .
Finns de andra vanliga skäl som brukar va svårt att åtgärda ?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 428
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Helst ska du inte ha några större skulder till typ Försäkringksassan, skatteverket underhållsstöd och dylikt.
 

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
173
Mottagna reaktioner
59
Poäng
177
Helst ska du inte ha några större skulder till typ Försäkringksassan, skatteverket underhållsstöd och dylikt.
Nä ok , den biten är lungt just nu . Lär dock få restskatt på ca 30 000 (räknas de som större skuld?) är väl typ 2 % av min totala skuldbörda ,
Ska givetvis försöka lösa den innan ja söker men ligger redan efter med betalningar på lån så kommer inte kunna ”spara” något särskilt när ja väl släpper de .
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 117
Poäng
1 367
Absolut , vad kan man falla på under skälighet ? För min del uppkom skulderna på grund av spel men det gäller ju de flesta här , (har en tydlig brytpunkt)
Vissa skulder är nya så det borde lite tid kunna rätta till .
Finns de andra vanliga skäl som brukar va svårt att åtgärda ?
Jag tror inte de flesta på forumet är skuldsatta pga spel, långt ifrån.
Vad avser skälighet så tittar man på vad du gjort för att lösa dina skulder bl a.
Har du en lägenhet/hus det finns möjlighet att avyttra, dyr bil mm mm för att på så sätt betala vissa av skulderna som exempel.

Som svar på rubriken på tråden; ja, det tror jag. Alla får inte skuldsanering och jag tror jag läst siffran 35% som får beviljat (kan slå på några procent upp eller ner).
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp