• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Behöver man va orolig att aldrig få skuldsanering ?

Bobster

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
24 Juli 2022
Meddelanden
162
Mottagna reaktioner
16
Poäng
72
Jag tycker du ska göra en egen bedömning om du är berättigad skuldsanering, eller har något som kan förhindra en skuldsanering lång tid framöver.

Några vanliga exempel:

- Du har inget Brottsregister/ekobrott/bedrägerier etc
- Du har inte näringsförbud
- Du har inte Skatteskulder/Skulder till försäkringskassa eller andra statliga skulder. Har du mindre skulder, ta inte upp det i ansökan. Betala bort dom under de 6-8 månader mellan att du släpper och får utmätning/skuldsanering
- Du är inte student
- Du har inte medgsökande på dina lån, delvis du står ensam på lånen (behöver inte bli nekad på, men skönt att ingen annan drabbas)
- Du äger inte massa dyra tillgångar som bostad/dyra bilar etc
- Du är skriven i sverige och betalar skatt i sverige
- Eller något annat som du tror att du vet att du har gjort som kan stoppa en skuldsanering i många år

- Du är kvalificerad insolvent: vilket du verkar vara med råge, 2 miljoner i skulder och 50.000 i lön. Säkert 4 miljoner inklusive ränta. kommer inte kunna betala på 15 år och kommer leva under existensminimum+
- Du har brytpunkter och håller dom. Nyttjar inga krediter, tar inte nya lån, har slutat spela etc.
- När det kommer till spelberoende så vill dom se att man sökt någon form av hjälp. Dom ser hjärna att du har spelpaus, tagit hjälp och får stöttning via någon instans, via vänner/familj/jobb/kommun/bankman etc. Från en handläggares perspektiv: Mer hjälp och stöttning, destå bättre. Tolka det som du vill: men KFM tar inga referenser på hos vilka man sökt hjälp.
- Du har betalat det du kan enligt din betalningsförmåga, vilket jag förmodar att du gjort eftersom du inte är hos KFM idag trots säkert 4 miljoner i skuld på den inkomsten
- Du har en övertygad och bestämd uppfattning om att skuldsanering är den rehabilitering som du behöver
- Du är över 28-30 år gammal (under denna ålder brukar det vara tuffare att bli beviljad)
- Du tar möte med kommunen för att fylla i ansökan ökar oddsen.

- Sen är det en allmän skälighetsbedömning: Har du gjort något annat - Ex: Sluta röka för 3 år sen utan återfall, visar att du har blivit av med ett beroende och lyckats
Kanske bytt ut den vänskapskretsen du har spelat med - visar på vilja att bryta sig ifrån personer som drar ner varandra.
Kanske har vägt 150 kilo, tränat och gymmat och väger 80 kilo idag. Visar att du brutit mönster av dåliga vanor och tar hand om din hälsa idag (förutsatt det inte är sjukdom man väger 150), vilket även skapat en annan mentalitet och mer vilja eftersom att träning är positivt på många sätt för hjärnan, vilket kan påverka din vilja och vinnatskalle att gå igenom en skuldsanering.
Har du gjort karriärssteg, fått utmärkelser eller blivit rekommenderad högre roller i jobbet som påvisar att du är en seriös människa som verkligen vill komma till rätta och göra en karriär.
Du kanske har kört snöbollsmetoden, sålt lite saker för att amortera och göra det lilla extra på din ekonomi för skälighetens skull

Man får inte glömma att det heter "allmän skälighetsbedömning" av en anledningm, så var inte rädd att använda något positivt du gjort till din fördel i exempelvis personligt brev vid ansökan. Är man redå för skuldsanering och får ett positivt besked så är det trots allt värt många miljoner och väldigt många år av sitt liv som skuldfri. Blir du beviljad direkt är du skuldfri efter 5 år, blir du beviljad efter 2 år är du skuldfri efter 7 år. Annars kanske du är hårt skuldsatt resten av livet. Destå snabbare man kommer till insikt med att tid är ovärdeligt och att man inte kan betala 2 miljoner + ränta, destå bättre. Vill du verkligen ha skuldsanering så se till att allt du gör framöver förbättrar dina chanser. Kan du göra något som gör dig lite mer skälig skuldsanering så tveka inte att göra det.

Jag tror du vet bäst själv om du har något som kan förhindra dig skuldsanering för väldigt många år framöver. Annars så släpp allt och börja sök.
Kom också ihåg att inte ge upp, blir du nekad så bokar du ett nytt möte med kommunen och skickar in en ny ansökan, blir du nekad igen så skickar du en ny. En ansökan tar ca 5 månader att hantera, så om du skickar in en ansökan idag, blir nekad och skickar in en ny ansökan månaden efter så har du 6 månader längre tid sen du slutade spela, sluta ta krediter, sluta ta lån. Blir du nekad igen och skickar in en ny ansökan så har du ytterligare 6 månader på skäligheten. Dessutom: destå fler ansökningar du skickar, destå bättre. Det finns tyvärr en turfaktor med vilken handläggare på KFM man får och kan övertyga att man är skälig. Det ena handläggaren godkänner kanske den andra nekar. Jag tror att du är skälig eller kommer vara skälig om du själv bedömer att du är eller kommer vara skälig.

Annat tips: om du släpper så släpp allt samtidigt. Vill du betala något efter du släpper dina skulder så är det statliga skulder. Har du något annat du vill betala så prioritera senaste lånet. Har du 3 lån: 2023-04-01, 2023-03-01, 2022-08-01 så betala 2023-04-01 och 2023-03-01 i så fall. Delvis, ditt senaste lån förflyttas och du köper dig bryttid sen senaste lånet.
Har sökt skuldsanering men är under utmätning och har kvarskatt att betala som jag inte kan och har råd med. Har inte lagt in det nu när jag sökte sanering. Behöver jag ringa o säga det eller räcker de att jag tar det när dem ringer? Enligt en handläggare på utmätningen så sa han iaf att antingen så lägger du in det eller så kan du säga när saneringen kontaktar dig.. Hmm förstår inte riktigt kan ja bli nekad av att jag inte har råd att betala tillbaka kvarskatten??
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 402
Mottagna reaktioner
413
Poäng
557
Vill tro att om man uppfyller kraven får man skuldsanering för eller senare...jag har haft skulder hos kfm senaste 9-10 åren och sökt skuldsanering 4 gånger. Nu sista gången fick jag avslag av kfm men överklagade och tingsrätten gick pp min linje så kommer få inledande nu bara kfm får ärendet från tingsrätten.
Första 2 gångerna fick jag avslag för att jag enbart jobbade 70%, tredje och fjärde avslag för att dom ansåg att jag medvetet gett bort en tillgång med värde. Överklagad och nu fjärde gången gick tingsrätten på min linje och anser att jag inte ska behöva "betala" för nåt som skedde för över 10 år sedan och som jag inte kunde förutse då jag kunde bevisa att det inte fanns något övervärde av fastigheten vid överlåtelsen.
 

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 51
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
35
Mottagna reaktioner
16
Poäng
51
"Allmän skälighet" är en juridiskt en tolkningsfråga med vissa guidelines. Sen är det väll klart som fan det beror på hur du säljer in och övertygar den handläggare information och argumenten du väljer att presentera.

Säger du i samtalet: Jag antar att sluta röka inte har något med skäligheten att göra. Då kommer handläggaren såklart att säga nej och tänka vad är detta för idiot som tror att rökning har med skälighet till skuldsanering att göra.

Säger du i samtalet: Bland det viktigaste jag gjort i mitt liv är att sluta röka, dels för min egen hälsa, dels för att spara pengar och betala på lån, men också för att jag planerat skuldsanering och kapa kostnader under en väldigt lång tid.

Anledningen till att jag slutade röka var pågrund av göra mig av med ett svårt beroende och bevisa för mig själv att det är något som jag klarar av, det var den brytpunkten som gav mig självförtroende att kunna sluta spela och göra mig allmänt skälig till en noga övervägt skuldsanering. Här kommer handläggaren berömma mig, tänka gott om mig och psykologiskt utan att veta det själv, ha en liten extra vilja att godkänna mig.
………………..
Uppgifterna har jag hittat på själv i min egen fantasi. För att jag kan psykologi och hur jag presenterar varje ord, det har hela tiden vart mitt starkaste kort när det handlar om att hantera dom jag pratar med. Jag har ett medvetet och påläst intresse av att presentera information i min fördel, inte i min nackdel.

Sen missade du poängen och hakade upp dig på 2 punkter. Oavsett vad man tycker om dom så var det ganska relevant information i övrigt som TS frågade efter.
Jag var så ärlig jag kunde under min ansökan och berättade t ex om en situation 22 år innan med skilsmässa, sjukskrivning, kraschad ekonomi o s v. Den gången gick jag till budget- och skuldrådgivare som sa "släpp allt". Jag fick 42 betalningsanmärkningar införsel på lönen m m. Jag brydde mig inte speciellt mycket då jag blev hårt medicinerad med antidepp o s v. Efter ett par år tänkte jag "fuck it, så här kan jag inte leva" och hoppade av medicineringen ringde lånfirmorna och gjorde upp avbetalningsplaner mot att de "lyfte bort" skulderna från KFM. Hela processen från skilsmässa till att sista betalningsanmärkningen försvann var 10 år. 2011. Efter det började wn karusell med konsumtion och att "ta igen förlorade år". Resor med barnen, nya bilar, prylkonsumtion. Men framförallt nya samlingslån.

Hopp till nutid så berättade jag sanningsenligt att allt höll på att skita sig igen på samma sätt och att jag alltså skulle bli evighetsgäldenär. Jag sa också att jag var tvungen att byta jobb till ett med mindre lön då pressen var för hård. Jag hade vid tillfället inga skulder eller anmärkningar hos kfm.
Samtidigt kunde jag beskriva att jag gjort vad jag kunnat för att fixa min situation med extrajobb. Inte sällan fick jag lön från fem jobb (heltid plus fyra extra). Gick inte sällan från dagjobbet till taxi på t ex fredag. Körde till 4-5 på morgonen. Stack till vårdjobb på helgdagar för o köra taxi igen på natten. Just den situationen var inte aktuell vid ansökningstillfället då jag bara hade ett extrajobb. Heltidsjobb var dock mer än heltid.

Så alternativet var krasch eller fortsätta vara "produktiv samhällsmedborgare".

Nu är min berättelse min men säkert inte unik. Det jag vill säga är att ärligheten och den uttryckta rädslan för att inte klara livet spelade in. Att jag droppade årsinkomsten med 170000 var i det sammanhanget inget problem. Annars skulle kanske det i vanliga fall vara tvärtom..."du ska tjäna så mycket du kan" typ.
Så jag har en årsinkomst på 630000 från ett jobb idag vilket inte är dåligt men alltså ok i kfm:s ögon och ändå få skusan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp