• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Behöver man va orolig att aldrig få skuldsanering ?

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Tycker att alla skulle få en andra chans.Banker får ta smällen.USA är det individen som bestämmer.Lämnar inn om personlig konkurs och skuldfri 5 år senare.USA köpa hus är kontantinsats uppåt 40% och ska betalas tillbaka på högst 20 år.Liknade regler Sverige vore vi inte skuldtynga .USA kan man göra hur många personliga konkar man vill.Sjult tycker jag .Kompis var tvungen att sälja sitt hus 1997 med förlust 500 papp.Först 2022 han fick sanering.25 år löne utmätning.Sinnessjukt.Går pension till sommaren.Kämpa på.Obs detta är mina åsikter
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Eftersom en del människor beter sig med skuldsanneringsansökan på samma sätt som min dotter ibland gör när hon vill ha glass. Alltså frågar igen 2 min efter senaste nejsvaret, så ökar andelen som får avslag. Det tar 5 månader att få avslag vilket i teorin gör att några av de pinnarna i statistiken är samma personer. Alltså folk som hunnit ansöka och få två avslag på ett år. (Jag antar att de räknat alla ansökningar och inte "max en per person" )

Det finns nån vedertagen syn på skuldsannering som en sorts lösning på skulder. Men det är som det sagts tidigare en möjlighet till ekonomiskrehabilitering, med den bieffekten att man blir skuldfri på kuppen.

Sen är min magkänsla att en hel del personer som redan haft skuldsannering, men sen satt sig i skiten igen söker om så fort det gått åt pipan och tänker "har inget att förlora kan lika gärna...."

Vilket sliter på maskineriet.
Bra sammanfattning
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Tycker att alla skulle få en andra chans.Banker får ta smällen.USA är det individen som bestämmer.Lämnar inn om personlig konkurs och skuldfri 5 år senare.USA köpa hus är kontantinsats uppåt 40% och ska betalas tillbaka på högst 20 år.Liknade regler Sverige vore vi inte skuldtynga .USA kan man göra hur många personliga konkar man vill.Sjult tycker jag .Kompis var tvungen att sälja sitt hus 1997 med förlust 500 papp.Först 2022 han fick sanering.25 år löne utmätning.Sinnessjukt.Går pension till sommaren.Kämpa på.Obs detta är mina åsikter

Sökte han skuldsanering tidigare då?

Det är ju inte nödvändigtvis banker som tar smällarna. Det kan vara bra att ha med sig.
Jag har sett fall där byggfirmor fått glädjas över att en person kan slippa betalningsansvar.
Lagom till betalningsföreläggandena börjar rasa in så beställer man renovering av badrum, bygge av attefallshus/uterum eller någon större uteplats, utan att egentligen haft någon tanke på att fakturan ska betalas.
Huset/lägenheten mäts ut något halvår senare, pga bestridande av egentligen korrekta skulder kommer inte byggfirmans skuld med där.
Efter det är klart, man separerat och sökt skuldsanering så får dom beslut på det, byggfirman får dela på kakan, typ 4-5% av fordran.. Det flesta klarar sig, en byggfirma gick i konkurs efter att fått se sin faktura för attefallshus på några hundra tusen bli bortsanerad.
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Sökte typ 2009 men det var väldigt tufft att få sanering innan nya lagen 2011.Sökte 2022 vid 63 års ålder och blev beviljad.Saneringen är 5 år fattade som han sade att skulle betala 3 år.Är inte riktigt insatt dessa regler.Trodde sanering alltid är 5 år
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Sökte typ 2009 men det var väldigt tufft att få sanering innan nya lagen 2011.Sökte 2022 vid 63 års ålder och blev beviljad.Saneringen är 5 år fattade som han sade att skulle betala 3 år.Är inte riktigt insatt dessa regler.Trodde sanering alltid är 5 år
Den är alltid 5 år, betalplanen kan vara kortare.

Är rätt många som verkligen skulle sökt skuldsanering som gissningsvis utan att blinka skulle få den beviljad. Många sitter med skulder kvar från bostadsfiaskon från 90talskrisen.

Var det ny skuldsaneringslag 2011 också? 2016 minns jag
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
160
Mottagna reaktioner
61
Poäng
196
Hej !
yes är absolut med på va du skriver . Tänker dock ändå att de flesta avslag och varför det ökar hänger ihop med bland annat att många unga söker som egentligen inte har möjlighet till skuldsanering på grund av exempelvis ålder (man bedöms kunna betala inom rimlig tid) eller skuldens storlek osv .
Sen kommer det såklart aldrig vara så att 100% beviljas skuldsanering . Men ponera att 100% av alla sökande faktiskt uppfyller kraven , har gjort vad som krävs osv .. då skulle väl faktiskt också 100% bli beviljade ?

Nu pratar jag utifrån mig själv såklart och tänker att om jag utgår ifrån ett eventuellt avslag . Jag då gör vad som krävs / saknas från mig så finns de väl ingen anledning till att ja inte skulle bli beviljad på sikt ?
Ni som fått nekad skuldsanering och senare fått det. Vilka skäl har ni fått avslag på?
Mina skulder var i för nära i tid. Hur lång tid ska gå?
Lånat ut pengar. Nu gjort en avbetalningsplan. Betalat av privata skulder. Betalat av de skulder jag kunnat.
Vad tror ni? Hur ska man tänka inför en skuldsanering.
Det att göra allt man kan. Inte lätt om man är överskuldsatt. Har ju släppt allt. Utom en liten skuld. Inkasso ville ha typ 3000 eller 10000. Omöjliga summor för mej.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Ni som fått nekad skuldsanering och senare fått det. Vilka skäl har ni fått avslag på?
Mina skulder var i för nära i tid. Hur lång tid ska gå?
Lånat ut pengar. Nu gjort en avbetalningsplan. Betalat av privata skulder. Betalat av de skulder jag kunnat.
Vad tror ni? Hur ska man tänka inför en skuldsanering.
Det att göra allt man kan. Inte lätt om man är överskuldsatt. Har ju släppt allt. Utom en liten skuld. Inkasso ville ha typ 3000 eller 10000. Omöjliga summor för mej.

När det privata lånet du gett ut är betalt är det bättre läge. En betalplan som så påverkar inte så mycket. Fakta är ju att du fortfarande har lånat ut pengar.
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Innan 2011/2012 var det typ senaste lån kredit 4år taget.2011/2012 ändrade man bli lättare.Många som slutade knega eftersom ekonomiskt gav det inte ett öre.Kompis köpte huset 1989 825000kr.Såldes 1997 av kronofogden för 350000kr.2021 såldes hans hus för 3200000kr.Nästan 3millar mer.Han var riktigt trött på livet just då .Känns som ett lotteri livet ibland.Kämpa på och se aldrig bakåt.Löser inga problem
 

Hamahati86

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
15 November 2021
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
Ni som fått nekad skuldsanering och senare fått det. Vilka skäl har ni fått avslag på?
Mina skulder var i för nära i tid. Hur lång tid ska gå?
Lånat ut pengar. Nu gjort en avbetalningsplan. Betalat av privata skulder. Betalat av de skulder jag kunnat.
Vad tror ni? Hur ska man tänka inför en skuldsanering.
Det att göra allt man kan. Inte lätt om man är överskuldsatt. Har ju släppt allt. Utom en liten skuld. Inkasso ville ha typ 3000 eller 10000. Omöjliga summor för mej.
Hur nära inpå i tid?

Ja Hur långt är ett snöre. En person kan slinka igenom med ett lån tagit väldigt nära, beroende på vad syftet var (typ överleva med mat etc).
Nästa kan ha haft senaste lånet för länge sedan men ändå inte få sanering pga av nåt annat i den totala bilden.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Som tråden nämner tänk om man aldrig får skuldsanering och behöver ha löneutmätning resten av livet man kanske inte fått skulder pga spel o lyxkonsumtion
Jag vet inte om det hjälper att dy upprepar samma mantra i ännu fler trådar.
Ja så kan det bli.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp