• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Behöver pengar!

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
Screenshot_20220812-104152.jpg
Screenshot_20220812-104152.jpg
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
Jag kollade upp detta när jag släppte mina skulder och skrev in förmånstagare då jag inte hade gjort det innan.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 667
Mottagna reaktioner
1 695
Poäng
1 177
När jag tecknade just livförsäkring var jag tvungen att välja förmånstagare, det var inget man kunde skippa så det kanske är olika på olika livförsäkringar?
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Jag tror bestämt vi skriver om olika saker.
När man tecknar en livförsäkring, i de allra flesta fall, är förmånstagare enligt regel som jag skrivit tidigare - om inte du själv aktivt ändrar på ordningen. Alltså - förmånstagare finns alltid, pengarna betalas inte ut till dödsboet så länge någon slags arvinge enligt förmånstagar-klausulen finns att finna. Så är det på alla stora försäkringsbolag jag kollat upp då jag gått i tankarna att byta försäkringsbolag. Jag skulle aldrig byta till ett litet bolag då jag inte skulle riskera att en eventuell ersättning vid min bortgång skulle "brinna inne" för att bolaget inte har kapitalet att betala ut det som krävs.

Gällande utsökningsrätt så kan det kanske stämma vid utmätning av egendom - jag skriver om de svar jag fått gällande sanering och där juristen även sade att samma gäller vid löneutmätning. Det svar jag fick var att kfm inte rör försäkringspengar som utbetalas så länge dessa inte gäller förlorad arbetsinkomst och alltså kan ses som ett substitut till lön man förlorat pga tex en skada.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp