• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Betala endast del av faktura för att tjäna tid

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Collector och Santander. På Collector har jag låneskydd, men det är marknadens sämsta och i praktiken fungerar den bara om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist.
Är det kreditkortet hos Santander ? För i såna fall kan du få sänkt belopp att betala ! Jag gick från att betala 936 kr månad till 156 kr ! Bara räntan !
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Läste santanders villkor och det var bara också om man blev ofrivilligt arbetslös.

åh va drygt!! Har du fått något nytt jobb nu eller hänger allt på stugan? Det finns ingen i din närhet som kan hjälpa dig så lånen inte går till inkasso?
Allt hänger på stugan tyvärr. Har inte fått något nytt jobb, inte ens blivit kallad på intervju efter ett års jobbsökande. Snart utförsäkrad från a-kassa och alla besparingar slut.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Är det kreditkortet hos Santander ? För i såna fall kan du få sänkt belopp att betala ! Jag gick från att betala 936 kr månad till 156 kr ! Bara räntan !
Nej, vanliga blacolån. Den ena lånet sänkte de med ca 600 kr ner till strax under 2000 kr per månad och den andra sänkte de med ca 200 till strax under 900 kr per månad. Otrolig dåliga sänkningar när jag nämnde att min inkomst minskat med ca 15 000 kr per månad...
Collector erbjöd amorteringsfri under 3 månader vilket gav rejäl lägre.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Finns det något låneskydd med andra villkor om man inte blir arbetslös eller sjuk?
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Finns det något låneskydd med andra villkor om man inte blir arbetslös eller sjuk?
Det kanske var otydlig – visa bolag ska godkänna om du blev arbetslös av ”rätt” skäl, vilket i praktiken hos dem innebär uppsagd pga arbetsbrist – lär många ha råkat ut för under pandemin. Du kan bli utköpt för att du t.ex lyft upp brister i verksamheten och blivit obekvämt, sen kan man få sparken om man gjort något som ger grund för det, sen kan man bli utköpt för man varit sjuk i för långa perioder och så manövreras man ut, eller att man passerat 50 och plötslig är dyr för företaget som kan anställa en ung, ny utbildad för mycket mindre pengar, osv osv osv. Allt det kallar visa försäkringsbolag för att man själv är skuld till arbetslösheten och ersätter inte. Medans andra bolag ersätter om du blir arbetslös och de petar inte i varför. Ja, så kan man få sparken utan grund, då slipper de betala lön under tiden tvist pågår-vilket kan vara flera år. Vill de slippa hamna i arbetsdomstolen, vilket ger dålig bild som arbetsgivare, och där de kommer att förlora då grund saknas, kan du få några månadslöner mot att du inte går vidare, men i din arbetsintyg står det ändå att du fick sparken = får inga pengar av dessa bolag. Oavsett om du visar att du fick pengar och blev utköpt. Bolag där det bara står "arbetslös", betalar. Gäller därför verkligen att läsa det finstilta innan man slänger bort pengar på låneskydd.
 
Senast ändrad:

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Utifrån det kan jag säga: ta INTE låneskydd i bolag som anlitar BNP PARIBAS CARDIF- Collector t.ex, ta låneskydd hos lånebolag med låneskydd hos Willis towers Watson (entercard t.ex)- de krånglar ingenting, visar man bara att man inte sagt upp sig själv eller har gjort något olaglig som gett en sparken; då betalar det utan krångel och är dessutom supervänliga.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Okej, den detaljen har jag missat hrlyZ har låneskydd hos Sevenday o Northmill. Trodde allt var självklart om man blir uppsagd där man inte skapar det själv. Någon som är insatt i dessa?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 660
Poäng
4 477
Jag tror att jag har provat alla möjliga sätt som finns när det gäller att inte betala.
Att betala lite är bättre än att inte betala ngt alls men som evilina sa så tillkommer det förseningsavgifter. Fördelen är väl då att du inte behöver betala lika mkt för att komma ikapp jämfört med om du inte hade betalat ngt alls.

Jag har noterat vilka av alla långivare jag har som tar en hög påminnelseavgift, alltså högre än 100 kr och vilka som bara tar 60 kr. Försöker betala till dem som har höga förseningsavgifter.
Betalar även till dem som jag sen kan använda pengarna "en gång till" till andra fakturor (Betalkoll, Billender, kreditkort etc)
Låneskydd brukar jag välja bort.
 

Shasha

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
20 Oktober 2021
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
21
Poäng
102
Jag tror att jag har provat alla möjliga sätt som finns när det gäller att inte betala.
Att betala lite är bättre än att inte betala ngt alls men som evilina sa så tillkommer det förseningsavgifter. Fördelen är väl då att du inte behöver betala lika mkt för att komma ikapp jämfört med om du inte hade betalat ngt alls.

Jag har noterat vilka av alla långivare jag har som tar en hög påminnelseavgift, alltså högre än 100 kr och vilka som bara tar 60 kr. Försöker betala till dem som har höga förseningsavgifter.
Betalar även till dem som jag sen kan använda pengarna "en gång till" till andra fakturor (Betalkoll, Billender, kreditkort etc)
Låneskydd brukar jag välja bort.
Väldig goda råd!
Jag är också en sådan som väljer bort låneskydd, den jag har ingick kostnadsfri via facket, den andra(de som vägrar betala) visste jag inte ens att jag hade. Gissar att de får provision för varje såld låneskydd till lånen varför man kanske "råkar" få med den tillsammans med ett lån. Men det är bara en gissning.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 660
Poäng
4 477
Väldig goda råd!
Jag är också en sådan som väljer bort låneskydd, den jag har ingick kostnadsfri via facket, den andra(de som vägrar betala) visste jag inte ens att jag hade. Gissar att de får provision för varje såld låneskydd till lånen varför man kanske "råkar" få med den tillsammans med ett lån. Men det är bara en gissning.
Jag upptäckte att vi hade fått två låneskydd i smyg, det ena fr Credway som påstod att vi själva valt det men de backade sen och den andra Bauhauskortet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp