• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Betalkoll inkasso

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 388
Mottagna reaktioner
375
Poäng
517
Fortsätter på denna, fick ett inkassokrav från collector där de skriver att om jag inte betalar ett visst datum kan de bli betalningsföreläggande.

Frågan är om det är skrämselskott eller om de är allvar, någon som fått sånt brev och inte betalt i tid sen?

Gick det därifrån till KF direkt?
Är det ditt betalkoll som gått vidare? Står det inte att du behöver höra av dig inom 8 dagar. Du kanske kan få en avbetalningsplan?
Hur många missade avbetalningar hade du?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Otto84

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
193
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Mitt betalkoll gick till Intrum nu i dagarna. Ringde idag och bad om en avbetalningsplan. De kunde max erbjuda avbetalning på 6 månader vilket skulle bli drygt 10000 kr i månaden för min skuld på 50000 kr. Det kommer ju aldrig att gå. Om jag hade svårt att betala 2000 kr i månaden hos collector, hur i hela friden ska jag då kunna betala 10000 kr i månaden nu. Det fanns inget de kunde göra. Collector hade bestämt att det skulle vara som längst 6 månader på skulder över 10000 kr. Tjejen i luren föreslog att jag kunde se om jag kunde sälja något eller låna ihop pengar till att lösa skulden.
Jag funderar nu på att släppa allt till kronofogden. Tänkte kanske försöka kontakta collector men jag gissar att det är lönlöst. Låna pengar av någon släkting kanske men jag vet inte om jag vågar fråga.
Tips till er är iallafall att inte låta betalkoll gå till inkasso.
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 388
Mottagna reaktioner
375
Poäng
517
Mitt betalkoll gick till Intrum nu i dagarna. Ringde idag och bad om en avbetalningsplan. De kunde max erbjuda avbetalning på 6 månader vilket skulle bli drygt 10000 kr i månaden för min skuld på 50000 kr. Det kommer ju aldrig att gå. Om jag hade svårt att betala 2000 kr i månaden hos collector, hur i hela friden ska jag då kunna betala 10000 kr i månaden nu. Det fanns inget de kunde göra. Collector hade bestämt att det skulle vara som längst 6 månader på skulder över 10000 kr. Tjejen i luren föreslog att jag kunde se om jag kunde sälja något eller låna ihop pengar till att lösa skulden.
Jag funderar nu på att släppa allt till kronofogden. Tänkte kanske försöka kontakta collector men jag gissar att det är lönlöst. Låna pengar av någon släkting kanske men jag vet inte om jag vågar fråga.
Tips till er är iallafall att inte låta betalkoll gå till inkasso.
Hej, låter inte alls bra. Hur många betalningar låg du efter innan det gick vidare? Och fick du någon anmärkning?
Om du ringer flera gånger och ber tlll intrum så kanske de tänker om. Kontakta även Collector igen och hör om de inte kan tänka om?
 

Otto84

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
193
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
4 månader tror jag. Efter 3 månader kom Collectors eget så kallade inkassokrav på det förfallna beloppet. Månad 4 kom uppsägningsbrevet. Vet ej om det blev någon missbrukad kredit.

Ja jag får prova att ringa igen men jag har inga större förhoppningar tyvärr
 

Otto84

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
193
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Var i kontakt med Intrum idag igen och efter lite tjat fick jag lägga upp en tillfällig plan på 5000 kr i 3 månader men sen skulle det behöva höjas. :(
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Var i kontakt med Intrum idag igen och efter lite tjat fick jag lägga upp en tillfällig plan på 5000 kr i 3 månader men sen skulle det behöva höjas. :(
Det finns chans att de inte höjer. Har hänt mig flera ggr att de säger att det är tillfälligt men sen när det är dags att förnya så blir det samma belopp.
 

Otto84

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
193
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Gjorde första inbetalningen igår. Innan stod det 3 månaders plan där de första två månaderna var på 5000 och den tredje var på 43000. Idag när jag loggade in var det ändrat till 12 månaders plan på 5000 förutom den sista betalningen som var på 3000. Verkar ju finnas en chans att de ändrat sig då om det inte är tekniken som strular och det visar fel. Kommer ändå få stora problem att betala detta samtidigt som allt annat ska betalas så jag kommer troligen behöva ge upp och låta kronofogden ta över,och därefter ansöka om skuldsanering. Har inbokat möte med skuldrådgivare nästa vecka.
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 388
Mottagna reaktioner
375
Poäng
517
4 månader tror jag. Efter 3 månader kom Collectors eget så kallade inkassokrav på det förfallna beloppet. Månad 4 kom uppsägningsbrevet. Vet ej om det blev någon missbrukad kredit.

Ja jag får prova att ringa igen men jag har inga större förhoppningar tyvärr
Så du fick ett inkassokrav att betala innan det gick till inkasso? Var det på det förfallna beloppet eller på hela skulden?
 

Otto84

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
17 Januari 2019
Meddelanden
193
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Så du fick ett inkassokrav att betala innan det gick till inkasso? Var det på det förfallna beloppet eller på hela skulden?
Det kom ett inkassokrav från collector på det förfallna beloppet. Nästa månad kom uppsägningsbrev på det förfallna beloppet och sen gick det till Intrum och då var det hela skulden.
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 388
Mottagna reaktioner
375
Poäng
517
Det kom ett inkassokrav från collector på det förfallna beloppet. Nästa månad kom uppsägningsbrev på det förfallna beloppet och sen gick det till Intrum och då var det hela skulden.
Tack för svar!

Så om du betalt inkassokravet så hade inget hänt förutom att du fortsatt på avbetalningen?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp