Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Beviljad skuldsanering!

Jag har skulder till 3 privata personer. Hur vet dem att jag har fått inledande från kronefogden. Eller dem måste ta reda på det via poit bolagverket?

Hur stor chans tror ni man blir beviljad skuldsanering? Jag har varit tyvärr spelberoende. Sedan lede det till brott.

Jag har ansökt september 2023
Fick inledande 13 mars

Skulderna är från 2014 till 2017

Visma 34702kr
Trafikföreningen 111.384kr
Sergel 120.230kr
Intrum 518.266kr
Gothia 178.800kr
Alektum 48.779kr
Kronofogden 89000kr trängselskatt,polisböter m.m
Csn 145.467kr
Lowell 427.482kr
Axactor 786.424kr
Silokapital AB 1 034 789 kr
Svea ekonomi 236 67kr
Profina 37000kr
Collectia 28000kr
Kredinor 1 211 661kr
Inkasso marginalen 179 220kr
Retriva 35000kr

Över 5 200 000 kr

Privata skulder 3 personer skadestånd

Total 142000kr

Någon som fått redovisa för när lånen är tagna efter att ni fått inledande? Kronofogden vill att jag lämnar underlag på när lånen är tagna för 9 borgenärer? Kronofogden påstår att min skuldbörda har uppkommit mellan åren 2022-2024? Det stämmer ju inte, skulderna har uppkom mellan åren 2021-2023. Fick min första delgivning av föreläggande i November 2023. Hur skulle jag då kunna bli beviljad nya lån 2024? Någon som varit med om likande?
Jag fick redovisa för 15 lån efter inledande, mycket berodde på att vissa borgenärer lämnade in felaktiga uppgifter, fel datum när lånen uppstått och även lån som inte existerade.

Jag fick redovisa för 15 lån efter inledande, mycket berodde på att vissa borgenärer lämnade in felaktiga uppgifter, fel datum när lånen uppstått och även lån som inte existerade.
Ja ungefär samma som mig dock inga skulder som ej existerar utan bara fel datum. Kronofogden skriver även
Om du har tagit samlingslån,
behöver du inkomma med handlingar som visar på att samlingslånet hade bättre
lånevillkor än de lånen som har betalats av med samlingslånet. Jag spela ju upp samlingslånet? Ska man skriva det till handläggaren eller bara hänvisa till dom underlag jag skickat in att där framgår det vilken ränta respektive hade? Samlingslånet var på 350k och hade en rörlig ränta på 5,95 och en effektiv ränta på 6,13.

Ja ungefär samma som mig dock inga skulder som ej existerar utan bara fel datum. Kronofogden skriver även
lånevillkor än de lånen som har betalats av med samlingslånet. Jag spela ju upp samlingslånet? Ska man skriva det till handläggaren eller bara hänvisa till dom underlag jag skickat in att där framgår det vilken ränta respektive hade? Samlingslånet var på 350k och hade en rörlig ränta på 5,95 och en effektiv ränta på 6,13.
Kryp till korset och erkänn att samlingslånet inte alls blev ett samlingslån...?

Det är bättre vara ärlig då det i ditt fall inte blev bättre iom att du spelade upp pengarna. Din totala skuldbörda ökade ju ist m samlingslånet..

Tyvärr så lär du inte komma undan med att du inte samlade lån med lånet.
Har du varit ärlig med att du spelar ?

Tyvärr så lär du inte komma undan med att du inte samlade lån med lånet.
Har du varit ärlig med att du spelar ?
Ja jag har varit ärlig och sagt att min skuldbörda beror på att jag haft ett spelmissbruk som eskalera till den grad att jag tappa kontrollen totalt.

Hur stor chans tror ni man blir beviljad skuldsanering? Jag har varit tyvärr spelberoende. Sedan lede det till brott.

Fick inledande 13 mars

Visma 34702kr
Sergel 120.230kr
Intrum 518.266kr
Gothia 178.800kr
Alektum 48.779kr
Csn 145.467kr
Lowell 427.482kr
Axactor 786.424kr
Svea ekonomi 236 67kr
Profina 37000kr
Collectia 28000kr
Kredinor 1 211 661kr
Retriva 35000kr

Över 5 200 000 kr

Total 142000kr
Hur är det möjligt och låna så mycket pengar utan säkerhet ?
Om jag har läst rätt så får man ingen skuldsanering om har blivit dömd för brott, men det kanske går vägen eftersom du har fått inledande skuldsanering.
Lycka till med skuldsaneringen

Om jag har läst rätt så får man ingen skuldsanering om har blivit dömd för brott, men det kanske går vägen eftersom du har fått inledande skuldsanering.

Min kusin´s sambo är dömd för brott och har skulder sedan sin brottsliga bana. Han ansökte om skuldsanering men fick avslag. Nu har han löneutmätning och är skuldfri om två år.

Ja du jag hade höginkomst och ägde en bostadsrätt som var inte belånad. Det med brott efter antal år brukar dem försvinna. Tack

Ja du jag hade höginkomst och ägde en bostadsrätt som var inte belånad. Det med brott efter antal år brukar dem försvinna. Tack
OK.
Men när du belånade bostadsrätten måste det ha varit bolån och inte blanco lån.
Efter hur många år försvinner brott ?

Tycker ni att man skall kontakta en handläggare som inte hört av sig på en vecka ?
Handläggaren begärde kompletterade uppgifter, jag svarade hen för en vecka sedan men fortfarande har jag inte hört ett ljud från hen.

Min kusin´s sambo är dömd för brott och har skulder sedan sin brottsliga bana. Han ansökte om skuldsanering men fick avslag. Nu har han löneutmätning och är skuldfri om två år.
Det måste ha gått antal år för bli beviljad och 99% av skulderna
OK.
Men när du belånade bostadsrätten måste det ha varit bolån och inte blanco lån.
Efter hur många år försvinner brott ?
Ja precis. Det beror på vad för brott och det har varit fängelse eller inte. Men 10 år ungefär efter brottet.

Hur mycket skulder har han? Hur mycket har han i utmätning?

Fick inledande 13 mars

Visma 34702kr
Sergel 120.230kr
Intrum 518.266kr
Gothia 178.800kr
Alektum 48.779kr
Csn 145.467kr
Lowell 427.482kr
Axactor 786.424kr
Svea ekonomi 236 67kr
Profina 37000kr
Collectia 28000kr
Kredinor 1 211 661kr
Retriva 35000kr

Över 5 200 000 kr

Total 142000kr
Min handläggare sa att ca 1/6 som får inledande inte blir beviljad i slutet. Så jag går på det - 83%

Hej!

Jag behöver hjälp här på forumet med att överklaga ett beslut.

Jag är krossad igen, tredje gången jag får avslag på min skuldsaneringsansökan.

Beslut
Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) avslår din ansökan om skuldsanering.
Anledningen är att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för
dig.

Jag har skulder på drygt 1,5 milj. p.g.a. spelmissbruk och endast 10% förlorades i aktier

Kronofogden hakar upp sig endast på aktieinvesteringen

samma svar tredje gången

Är det skillnad hur skulderna uppstår ?

Då borde KF kunna svara när det är skäligt ?

Jag funderar på ett överklagande

Hur lång tid tar det och överklaga ?

Är det svårt och överklaga ?

Hur går det till när man överklagar ?

Är man tvungen gå till tingsrätten fysiskt och vittna ?

Tacksam för alla svar

Hej allihop här!
Jag skickade in min ansökan om skuldsanering ihop med skuldrådgivare på kommunen 9/11 2023. Jag fick inledande skuldsanering 12/2 2024. Lång väntan på svar... Men...
Idag fick jag beslut om skuldsanering, ska bara ringa imorgon och godkänna stod det. Herregud jag tror jag dör! Hade 1,5 miljoner... Ska betala som jag gjort under inledande; 3800 kr/månad. enligt bifogad betalplan som börjar i september, men betalt det sen inledande i februari.

Ville skriva till er som väntar, tagit 9 månader från ansökan och över 4 månader från inledande. Kan man slappna av nu? Får jag en ny chans till liv 2029. Herregud.

EDIT. Jag glömde min fråga.
Jag fick tillbaks 18.000 kr. på skatten nyss, inte varit med om det på några år då det utmätts direkt. Ska jag betala in det eller får man en chans att behålla något? Behöver ju gå till tandläkare osv. Tacksam för svar
Kram till alla

Senast ändrad:
Hej allihop här!
Jag skickade in min ansökan om skuldsanering ihop med skuldrådgivare på kommunen 9/11 2023. Jag fick inledande skuldsanering 12/2 2024. Lång väntan på svar... Men...
Idag fick jag beslut om skuldsanering, ska bara ringa imorgon och godkänna stod det. Herregud jag tror jag dör! Hade 1,5 miljoner... Ska betala som jag gjort under inledande; 3800 kr/månad. enligt bifogad betalplan som börjar i september, men betalt det sen inledande i februari.

Ville skriva till er som väntar, tagit 9 månader från ansökan och över 4 månader från inledande. Kan man slappna av nu? Får jag en ny chans till liv 2029. Herregud.

Jag fick tillbaks 18.000 kr. på skatten nyss, inte varit med om det på några år då det utmätts direkt. Ska jag betala in det eller får man en chans att behålla något? Behöver ju gå till tandläkare osv. Tacksam för svar
Kram till alla
Godkänna skuldsanering ? Aldrig hört talas om det, är det inte förslaget du ska godkänna?

I dom flesta fall så blir det skuldsanering så håll tummarna.

har dom inte sagt något om skatteåterbäringen så får du behålla den. Annars kontakta handläggaren och förklara att du behöver pengarna till tandläkarbesök mm så ska det inte vara några problem. Jag behövde mina till en akut ny bil och fick behålla mina

I dom flesta fall så blir det skuldsanering så håll tummarna.

har dom inte sagt något om skatteåterbäringen så får du behålla den. Annars kontakta handläggaren och förklara att du behöver pengarna till tandläkarbesök mm så ska det inte vara några problem. Jag behövde mina till en akut ny bil och fick behålla mina
Åh, tack för svaret. Är rädd att ha skatteåterbäringen på mitt konto. Vill inte göra något som förstör detta. Bäst att säga till min handläggare när jag ringer imorgon och godkänner betaplanen och skuldsaneringsförslaget?

Åh, tack för svaret. Är rädd att ha skatteåterbäringen på mitt konto. Vill inte göra något som förstör detta. Bäst att säga till min handläggare när jag ringer imorgon och godkänner betaplanen och skuldsaneringsförslaget?
Ja meddela handläggare så har du ditt på det säkra.
Hoppas det går hela vägen för dig nu:)

Grattis! Ett steg närmre beslut för dig. Jag väntar på ev betalplan, inledande 22 maj.

Är nog oftast inte rimligt att få en ev betalplan inom ett par månader, då företagen har 30 dagar på sig att få in dokumentation till fogden från datumet man läggs upp i POIT. Så lär ju dröja iaf drygt 5v innan de ens kollar på ärendet, så de kan vara säkra på att allt kommit in.

Hej!

Jag har ansökt skuldsanering 3 ggr och blivit nekad alla gånger p.g.a. aktieköpet.

Kan någon här på forumet förklara för mig om det har olika betydelse hur skulderna uppkommit när man ansöker om skuldsanering ?

Mina skulder bygger till 93 % på spelmissbruk och 7 % på aktieköp (förlust).

Kronofogden har hakat upp sig på aktieköpet trots att endast 7 % av skulder har uppkommit från aktieköpet

Förklaring:
Det är inte skäligt och ge dig skuldsanering i dagsläget.

då är min fråga när är det aktuellt och ge skuldsanering då det har gått över 2 år nu ?

Hej allihop här!

Kram till alla
Jag vet inte om du kanske redan skrivit hur din situation uppstått? :)

jag har några frågor om du har ork/lust att svara :).

Har du sökt om skuldsanering tidigare och fått avslag?
Hur ny är din senaste skuld?
Hur har skulderna uppkommit?

Något tips inför en ansökan?

Hej allihop här!

Kram till alla

Varför skulle du inte kunna göra det? Tror du att du får avslag efter beslut om skuldsanering?

Du får behålla återbäringen eftersom beslut vunnit laga kraft. Gå till tandläkaren du med gott samvete.

Hej allihop här!

Kram till alla
Stod det verkligen att du ska ringa och godkänna beslutet ?
Det brukar bara vara att man ska godkänna betalplanen som är steget efter inledande.

Hej!

Jag har ansökt skuldsanering 3 ggr och blivit nekad alla gånger p.g.a. aktieköpet.

Kan någon här på forumet förklara för mig om det har olika betydelse hur skulderna uppkommit när man ansöker om skuldsanering ?

Mina skulder bygger till 93 % på spelmissbruk och 7 % på aktieköp (förlust).

Kronofogden har hakat upp sig på aktieköpet trots att endast 7 % av skulder har uppkommit från aktieköpet

Förklaring:
Det är inte skäligt och ge dig skuldsanering i dagsläget.

då är min fråga när är det aktuellt och ge skuldsanering då det har gått över 2 år nu ?

Du pratar om att bara 7% är aktieköp. Det säger ju dock inget om din totala skulder. Du kan ju ha skulder på 2 milj och då är det ändå drygt 140 000. Sen ska man väl ärligt talat komma ihåg också att aktier är ett form av chanstagande på samma sätt som spel. Vissa spelar bort sina pengar på spel medans andra spelar bort på börsen med vilda chansningar.

Uppkom aktieköpen efter spelmissbruket? Köpte du aktier efter du ansökte om skuldsanering någon av första gångerna?

Du kan påstå hur mycket du vill att du ev slutat spela etc men ifall du förlorat summor på aktiehandel ex efter du slutat spela kan det gå att tolka som att du inte är redo eller har förändrat ditt beteende.

Kan ju även vara så att dem anser att du kan betala dina skulder inom överskådlig framtid. Jättesvårt att svara på då man inte vet dina förutsättningar överhuvudtaget

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp