Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Beviljad skuldsanering!

Tack för snabbt svar! Har gjort deras test tidigare, och möblerat med siffror, det blir nästan samma svar konstant "du är troligtvis kvlificerad för skuldsanering" är nog svårt kanske att beräkna.
Jag är 55 år. Så det du säger stämmer nog, att jag troligtvis får avslag?
Då kan det nog räknas på kortare tid om man är kval insolvent. Har sett från siffran 7 år o uppåt. Men det är som sagt så många saker som avgör, inte bara detta med skulderna. Du ska också ah gjort allt du kan för att betala på dina skulder.
Enda sättet å veta är att lämna in en ansökan.

Jag håller med Dig i mångt och mycket i det Du skriver.
Dock tror jag att om man väl har fått en skuldsanering...en "once in a lifetime" möjlighet till ekonomisk omstart, så är man oerhört rädd att bli av med den, för det innebär ett fortsatt liv i total mörker med löneutmätning till dagen man dör. Därav kommer dessa återkommande frågor, inte minst gällande skatteåterbäringen. Man vill så gärna få behålla pengarna, för lite extra guldkant på tillvaron, samtidigt, som man är rädd att man gör fel om man behåller dom...
Det kan ju slå tillbaks mot en om man längre fram behöver ompröva sin skuldsanering och handläggaren då frågar vad man gjort med pengarna. Detta kan dom ju enkelt se då dom har access till Skatteverkets system.
Jag hade svarat att det står på deras egen sida att man får behålla återbäring och även skickat med mailen från 2 handläggare som skriver man får behålla den och inte behöver ompröva .

Jag hade svarat att det står på deras egen sida att man får behålla återbäring och även skickat med mailen från 2 handläggare som skriver man får behålla den och inte behöver ompröva .
Fast nu är väl allt individuellt och bedömningen görs individuellt? Eller det är som i sandlådan den fick det, den gjorde si, den gjorde så…

Fast nu är väl allt individuellt och bedömningen görs individuellt? Eller det är som i sandlådan den fick det, den gjorde si, den gjorde så…
Mina båda handläggare som svarade väldigt bestämt sa att man fick behålla den . Den sista var dessutom den som jobbar med omprövningar ! Och jag skrev summan på 15k !

Sen om jag tex fått 50k tillbaka ja då hade jag nog skickat in en omprövning! Men inget under 30k iallafall !

Då kan det nog räknas på kortare tid om man är kval insolvent. Har sett från siffran 7 år o uppåt. Men det är som sagt så många saker som avgör, inte bara detta med skulderna. Du ska också ah gjort allt du kan för att betala på dina skulder.
Enda sättet å veta är att lämna in en ansökan.
Vad menas med kval insolvent? Att man kvalar in på ngt sätt? 7 år? Är inte 5 max? Förlåt för dumma frågor, men detta är nytt för mig

Vad menas med kval insolvent? Att man kvalar in på ngt sätt? 7 år? Är inte 5 max? Förlåt för dumma frågor, men detta är nytt för mig
Det jag gjort för att göra allt är att alltid amortera, aldrig ligga efter. Har minskat skulderna runt 80.000 senaste året

Att man inte beräknas kunna betala tillbaka allt från 7-15 år. 12-15 år är det vanligaste.

Det jag gjort för att göra allt är att alltid amortera, aldrig ligga efter. Har minskat skulderna runt 80.000 senaste året
Om du inte ligger efter o dessutom kunnat amortera ner dina skulder så pass under ett åe gör att det är tveksamt om du är kvalificerad för skuldsanering.
Hur ser det ut med tillgångar?

Om du inte ligger efter o dessutom kunnat amortera ner dina skulder så pass under ett åe gör att det är tveksamt om du är kvalificerad för skuldsanering.
Hur ser det ut med tillgångar?
Inga tillgångar. 50k var som jag fick tbx från en privat skuld, exet som betalade ner sin del av gemensamt lån. Men jag amorterar nog runt 35k om året. Men har typ 2000k kvar när allt är betalt var gäller fasta kostnader

Inga tillgångar. 50k var som jag fick tbx från en privat skuld, exet som betalade ner sin del av gemensamt lån. Men jag amorterar nog runt 35k om året. Men har typ 2000k kvar när allt är betalt var gäller fasta kostnader
Kostar inget att ansöka. Blir det avslag så får du veta varför.

Om du har över 6100 kr/mån kvar efter att du har betalat hyra, resor t o r jobbet, samtliga avbetalningar på skulder = då är du sannolikt inte kval insolvent. Det är väl liksom "först tumregeln" kan jag tycka (obs - min åsikt) för att börja fundera på SKUSAN.

Men blir väl en UC?
Nej KFM tar inte någon kreditupplysning. Däremot om du får inledande sanering kommer det synas som en anmärkning.
Vet dock inte hur det blir m den anmärkningen vid avslag efter inledande.

Om du har över 6100 kr/mån kvar efter att du har betalat hyra, resor t o r jobbet, samtliga avbetalningar på skulder = då är du sannolikt inte kval insolvent. Det är väl liksom "först tumregeln" kan jag tycka (obs - min åsikt) för att börja fundera på SKUSAN.
Ja jag vet inte, du har säkert rätt, men enligt Konsumentverkets KALP ska man som ensam m 1 barn ha drygt 12k kvar efter fasta kostnader. Oavsett så kommer jag prova samlingslån först när nya inkomsten är registrerad mot UC i april.

Ja jag vet inte, du har säkert rätt, men enligt Konsumentverkets KALP ska man som ensam m 1 barn ha drygt 12k kvar efter fasta kostnader. Oavsett så kommer jag prova samlingslån först när nya inkomsten är registrerad mot UC i april.
Det som är gällande SKUSAN är att det är normalbelopp du får räkna på. Och normalbelopp är inte nödvändigtvis samma lika som det Konsumentverket räknar fram. Och har du ett barn så får du lägga till en summa till 6100 (6090) beroende på ålder. Men normalbeloppet för barn kan påverkas av till exempel underhållsbidrag, barnbidrag eller studiebidrag. Dvs normalbeloppet minskar med motsvarande belopp som du får i bidrag. Så ... ja, det du får fram på Konsumentverket är inte vägledande i fallet för att veta om du kan få SKUSAN.

Så här ser normalbeloppen ut:
  • 6 090 kronor för en ensamstående vuxen
  • 10 061 kronor för makar eller jämställda
  • 3 255 kronor för barn 0–6 år
  • 3 906 kronor för barn 7–10 år
  • 4 558 kronor för barn 11–14 år
  • 5 208 kronor för barn 15 år eller äldre.
Men ... jag hoppas att du kan få ett samlingslån och rodda om dina skulder till bättre ränta. Och ska du jobba med att släcka skulderna på egen hand finns mkt bra läsning här på forumet som går igenom allt från snöbollsmetod till lavinmetod samt rak amortering vs annuitets. Dvs du kan hämta mkt inspiration, vägledning, tips.

5 år, du tänker på själva tiden då saneringen löper under (ibland 3 år).

5 år, du tänker på själva tiden då saneringen löper under (ibland 3 år).
Kvalificerad insolvent är att du inte kan betala dina skulder över lång tid 10-15 år brukar riktmärket vara.
Det har ingenting med längden på en ev skuldsanering som alltid är fem år, dock så kan betalplanen i en skuldsanering vara kortare om man tex har barn som anses lida av föräldrarnas skuldsättning.

Kvalificerad insolvent är att du inte kan betala dina skulder över lång tid 10-15 år brukar riktmärket vara.
Det har ingenting med längden på en ev skuldsanering som alltid är fem år, dock så kan betalplanen i en skuldsanering vara kortare om man tex har barn som anses lida av föräldrarnas skuldsättning.
Nu tror jag att du felciterade.

Om man är gammal eller har småbarn kan man väl få förkortad skuldsanering med betalningsplan på 3 år?
En skuldsanering är alltid 5 år men själva betalplanen kan vara 3 år. Det är inte självklart att man får förkortad betalplan bara för att man har barn el är äldre.

En skuldsanering är alltid 5 år men själva betalplanen kan vara 3 år. Det är inte självklart att man får förkortad betalplan bara för att man har barn el är äldre.
Nej självklart är det inte och det skrev jag heller inte, jag skrev "ibland"
Min poäng var att ts blandade ihop att man kvalar in som insolvent om man inte kan betala sina skulder på 5 år och det är fel, och det var det jag svarade på, att 5 år är för betalningsplanen.

När jag sökte sade min handläggare riktmärke är 12år.Sjukpension/Arbetslös etc självklart annat men fullt frisk och arbetsduglig utgå från 12 år

Nej självklart är det inte och det skrev jag heller inte, jag skrev "ibland"
Min poäng var att ts blandade ihop att man kvalar in som insolvent om man inte kan betala på 5 år och det är fel, och det var det jag svarade på, att 5 år är för betalningsplanen.
Fast du skrev inte "ibland" på ditt svar till mej o det var det jag läste o citerade ;)
Ja det är riktigt att ts missförstod mitt svar där då jag skrev om att vara kvalificerat insolvent men det tror jag är utrett vid detta laget :)

Fast du skrev inte "ibland" på ditt svar till mej o det var det jag läste o citerade ;)
Ja det är riktigt att ts missförstod mitt svar där då jag skrev om att vara kvalificerat insolvent men det tror jag är utrett vid detta laget :)
Det vet jag inget om ngt missförstånd men är det utrett så är det väl bra.

Och där skrev du att saneringen ibland löper på 3 år vilket inte stämmer. Svarade sen på ett inlägg där du skrev "Om man är gammal eller har småbarn kan man väl få förkortad skuldsanering med betalningsplan på 3 år?"
Men nu skiter vi i detta :) I text blir det lätt missuppfattningar. Man tro alla andra ska förstå vad man själv har i huvet :D

När jag sökte sade min handläggare riktmärke är 12år.Sjukpension/Arbetslös etc självklart annat men fullt frisk och arbetsduglig utgå från 12 år
"Vad är överskådlig tid skuldsanering?
Ett annat kriterium är att personen inte kan betala tillbaka sina skulder inom överskådlig tid. Hur lång den perioden är varierar, men det kan handla om allt från sju till femton år beroende på personens situation."

Det här är helt fullständigt jävla vansinnigt. Jag är totalt handlingsförlamad och väntar på samtal från krono nu för att hitta en lösning.

Min fru och jag står som medlåntagare på två lån i Norge som ligger under min skuldsanering. Ok.
Dessa två lån hanteras av Intrum Norge. Intrum Norge har skickat dessa två lån till Intrum Sverige i min frus namn men inte bådas namn.
Detta innebär alltså att Intrum Sverige inte kan ändra betalningsuppgifterna att krono betalar in till skulderna i Intrum Sverige eftersom Intrum Norge har adresserat skulderna till Intrum Sverige i min frus namn. Vi har dokumentation på att vi står båda två som medlåntagare på dessa två lån.

Vad innebär det här nu?
Att vi betalar på dessa två skulder till Intrum Sverige med start nu i mars. Samtidigt betalar krono in till Intrum Norge på exakt samma skulder. Det innebär att skulderna inte minskar överhuvudtaget eftersom två likadana skulderna ligger på två olika platser.

Vi vill kort sagt att krono betalar in från min skuldsanering varje år i maj på de två skulderna som ligger hos Intrum Sverige men Intrum Sverige har sagt att dom kan inte ändra betalningsuppgifterna så krono betalar till Intrum Sverige för att Intrum Norge har sänt över skulderna till Intrum Sverige i min frus namn. Hade dom skickat över dessa två skulder i båda våra namn så hade det gått att ändra betalningsuppgifterna. Eftersom vi har dokumentation på att vi båda står som medlåntagare så måste det väl ändå gå? Jag tänker att Intrum Norge kör ett jävla rävspel och därför har dom skickat skulderna till Intrum Sverige i min frus namn och inte bådas namn. Vår handläggare på Intrum Sverige sa också det att dom har aldrig varit med om att dom fått in ett inkassoärende där det finns två medlåntagare men bara en är på lånet.

Vad ska man göra? Jag ringde till krono nyss men fick köplats 133 som betjänas av 30 handläggare. Knappade in mitt telefonnummer istället för att sitta i kö.

Dom kanske vill ha betalt från er båda och inte bara från din sanering. I vanliga fall här i Sverige får ju medlåntagaren fortsätta betala trots att den andre har sanering. Ni hade väl nån uppgörelse att med det norska bolaget att din fru inte behövde betala under tiden eller minns jag fel?

Jag har ett ärende hos kfm i min löneutmätning där min man är medlåntagare och trots att han betalar enligt uppgörelsen varje månad återkallar Intrum inte mitt från kfm. Innan låg detta hos Axactor och då låg mitt kvar där så länge betalplanen följdes i min mans namn men Intrum resonerar annorlunda.

Dom kanske vill ha betalt från er båda och inte bara från din sanering. I vanliga fall här i Sverige får ju medlåntagaren fortsätta betala trots att den andre har sanering. Ni hade väl nån uppgörelse att med det norska bolaget att din fru inte behövde betala under tiden eller minns jag fel?

Jag har ett ärende hos kfm i min löneutmätning där min man är medlåntagare och trots att han betalar enligt uppgörelsen varje månad återkallar Intrum inte mitt från kfm. Innan låg detta hos Axactor och då låg mitt kvar där så länge betalplanen följdes i min mans namn men Intrum resonerar annorlunda.

De får betalt från oss båda ändå om krono betalar in på skulderna som Intrum Sverige har som står i min frus namn.

Nu blir det så istället att dessa två skulder betalar vi 2900 kr i månaden på vardera till Intrum Sverige + att krono sätter in 16000 respektive 30000 kr på samma två skulder men som är hos Intrum Norge. Dessa 16000 och 30000 kr som krono sätter in hos Intrum Norge äts upp av räntan innan dom betalar in igen nästkommande år. Samtidigt sitter vi och betalar på exakt samma skulder till Intrum Sverige. Hos Intrum Sverige minskar skulderna men inte hos Intrum Norge.

Då är frågan den. Vad händer med de två skulderna som är hos Intrum Norge när min sanering är avslutad i mars 2026? Dom har inte minskat något överhuvudtaget och samtidigt har vi betalat på exakt samma skulder i två år till Intrum Sverige.

Intrum Sverige kan inte ändra betalningsuppgifterna till krono pga att Intrum Norge har skickat dessa två skulder till Intrum Sverige i min frus namn trots att vi båda står på dessa två lån. Jag funderar på om jag själv kan skicka nya betalningsuppgifter till min handläggare så krono betalar in på skulderna till Intrum Sverige och inte till Intrum Norge.

Senast ändrad:
För din del är ju skulderna borta efter avslutad sanering...värre för din fru då som har kvar och står då som ensam ansvarig eftersom du är fri efter skuldsanering.
Trodde inte hon betalade något alls men om ni båda betalar så borde det ju inte vara några problem att få ditt till Sverige också kan man tycka.

För din del är ju skulderna borta efter avslutad sanering...värre för din fru då som har kvar och står då som ensam ansvarig eftersom du är fri efter skuldsanering.
Trodde inte hon betalade något alls men om ni båda betalar så borde det ju inte vara några problem att få ditt till Sverige också kan man tycka.

Det sa vår handläggare på Intrum Sverige också, han tyckte det var märkligt att inte jag stod med på lånet utan bara frugan. Det förekommer aldrig. Han misstänker att Intrum Norge kör ett rävspel.

Betalar krono in från min sanering på de två skulderna som ligger hos Intrum Sverige så sjunker de snabbare eftersom vi betalar även 2900 kr i månaden på vardera skuld. Men nu håller dom en skuld kvar i Norge som krono betalar in på och allt som betalas in där äts upp av räntan. Misstänker det är därför dom inte skrev med mig på dessa skulder när de kom till Intrum Sverige.

Jag måste kunna kontakta krono själv och ändra betalningsuppgifter för dessa två skulder, att krono betalar till Intrum Sverige och inte Intrum Norge?

Det sa vår handläggare på Intrum Sverige också, han tyckte det var märkligt att inte jag stod med på lånet utan bara frugan. Det förekommer aldrig. Han misstänker att Intrum Norge kör ett rävspel.

Betalar krono in från min sanering på de två skulderna som ligger hos Intrum Sverige så sjunker de snabbare eftersom vi betalar även 2900 kr i månaden på vardera skuld. Men nu håller dom en skuld kvar i Norge som krono betalar in på och allt som betalas in där äts upp av räntan. Misstänker det är därför dom inte skrev med mig på dessa skulder när de kom till Intrum Sverige.

Jag måste kunna kontakta krono själv och ändra betalningsuppgifter för dessa två skulder, att krono betalar till Intrum Sverige och inte Intrum Norge?
Tror jag inte du kan. Är väl dem som måste meddela om pengarna ska någon annanstans efter som att dem i Norge ännu äger sin skuld ska dem ju pengarna. Sen är det ju väldigt konstigt att de bara skickar vidare hennes namn men är det samma skuld så kommer dem väl meddela Intum i Sverige att dessa pengar har kommit in och ska tas bort från totala skulden?

Tror jag inte du kan. Är väl dem som måste meddela om pengarna ska någon annanstans efter som att dem i Norge ännu äger sin skuld ska dem ju pengarna. Sen är det ju väldigt konstigt att de bara skickar vidare hennes namn men är det samma skuld så kommer dem väl meddela Intum i Sverige att dessa pengar har kommit in och ska tas bort från totala skulden?

Det är det som är det roliga i kråksången att dom gör inte det Intrum Norge.

Jag betalar på exakta samma två skulder i Norge som min fru gör i Sverige men hos Intrum Sverige. Samma skulder i Norge minskar ingenting men skulderna i Sverige minskar.

Har någon utav er haft kontakt med handläggaren mellan betalplanen och slutgiltiga beskedet, i så fall om vad?
Ja förutom att lägga till en skuld som X glömt att rapportera in till dom.
Jag har haft det och det handlade om att jag ska få tillbaka på skatten och behöver dom pengarna till ny bil. Och svaret blev att dom får jag behålla om det blir en skuldsanering. Så det kändes skönt att läsa. Så nu väntar jag med spänning var dag som går

Märkt att de mindre lånen som jag släppt inte gått till inkasso. Inte heller Swedbank lånet. Kan dessa ingå i skuldsanering ändå trots att de inte gått till kronofogden?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp