Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Bil vid utmätning/skuldsanering

Kunnig medlem
Poäng: 207
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
66
Poäng
207
Detta har säkert tagits upp flera gånger men hittade ingen skaplig ny tråd om de.

Hur fungerar det egentligen med bil vid utmätning eller skuldsanering?

Nåt visst värde för att inte va rädd för att bli av med den?

Har haft en innan som jag fått låna av mamma, men kamremmen gick på den.
Så skulle behöva en ”ny” bil för att kunna ta mig nånstans iaf. Är väl inte tvungen att ha bil för att kunna ta mig på jobb eller skjutsa barn osv.

Men däremot för att kunna åka o fiska, och andra ”nöjen” jag tycker om att göra på min fritid.

Värde max ca 28k
Gammalt rättsfall säger 40% av prisbasbelopp

Ok, så om jag har en bil värde sig 10000 så kan ja va ”lugn” fast jag varken behöver bil för mitt jobb, ta mig till jobbet eller att skjutsa barn?

Och ”vem” bestämmer värdet på bilen?

Ok, så om jag har en bil värde sig 10000 så kan ja va ”lugn” fast jag varken behöver bil för mitt jobb, ta mig till jobbet eller att skjutsa barn?

Jag har haft utmätning massor av gånger, och har alltid haft bil. Inga lyxåk, men i alla fall betydligt dyrare än din. Det har aldrig varit på tal att mäta ut dessa. Och jag har aldrig behövt bil till jobbet (inte för att någon ens har frågat). Barn att skjutsa har jag inte heller.

Det är lugnt.

Ok låter bra, nu har jag inte ens en bil heller ska sägas. Men ifall att

En sak att tänka på är väl att om du skulle låna en värdefull bil, t.ex av din mamma, så skulle den kunna mätas ut om du blir ertappad med att köra runt i den. Det är nog mest förortsgangsters i stora BMW som löper denna risk, men rent teoretiskt så. Vanligt folk blir ju sällan stoppade av polisen över huvud taget.

En sak att tänka på är väl att om du skulle låna en värdefull bil, t.ex av din mamma, så skulle den kunna mätas ut om du blir ertappad med att köra runt i den. Det är nog mest förortsgangsters i stora BMW som löper denna risk, men rent teoretiskt så. Vanligt folk blir ju sällan stoppade av polisen över huvud taget.
Whaat?!?!?! Jag har en vän som jag brukar låna bil av för att b.l.a åka o storhandla, den bilen är ny o dyr ca 540000kr så om jag blir stoppad av polis så kan bilen utmätas? väldigt märkligt om så är fallet då den inte är min.

Whaat?!?!?! Jag har en vän som jag brukar låna bil av för att b.l.a åka o storhandla, den bilen är ny o dyr ca 540000kr så om jag blir stoppad av polis så kan bilen utmätas? väldigt märkligt om så är fallet då den inte är min.

Nä det vore ju fullständigt vansinne om så vore fallet! Kanske om bilen är skriven på någon familjemedlem folkbokförd på din adress, men inte en väns bil skriven på någon helt annan som du inte har en ”bokförd” relation med....:(

Nej, dom kan inte ta den bilen.
Däremot låter det som en bil jag skulle vilja testa om du har vägarna förbi Karlstad ;). Du kan få en kopp Löfbergs för besväret :)

Det är absolut möjligt att den kan bli utmätt, det görs då och då.

Har du inte behov av bil för att ta dig till jobb har du enligt kfm inte behov av bil.
Kronofogden bedömer vad den är värd.
En bil för 10k orkar nog få utmäta, blir inte mycket efter kostnader.

En bil man lånat av en bekant för att åka och handla?

Det var något som sker då och då tydligen och då går det.
Man anses vara ägare till den pga att man har den i besittning.
Skrivit om detta flera gånger och det blir lika upprört och tappade hakor varje gång. Använd sökfunktionen så hittar ni nog någon av de tidigare föeklaringarna.

Nej, dom kan inte ta den bilen.
Däremot låter det som en bil jag skulle vilja testa om du har vägarna förbi Karlstad ;). Du kan få en kopp Löfbergs för besväret :)
Om jag vågar åka till Oslo i den bilen Passat -17 med alla dessa finesser som jag dock inte förstår mej på :) jag åker förbi dej då förstås :) om nu inte kronis smyger omkring i dina skogar......

Det är absolut möjligt att den kan bli utmätt, det görs då och då.

Förklara det ? Vad ger er denna rätt?
Om jag är hemma hos folk som äger ett hus - ger det Er då rätten av utmäta detta hus, för jag menar - vad är skillnaden ?!?!
Hur kan ni anse att Ni har rätten att mäta ut någon helt annans bil, som i bilregistret är skriven på en helt annan person, bosatt på helt annan adress ?!

Förresten, så har jag för mig att det finns domslut på detta där Ni har fått backa och häva just detta absurda beteende...
Det gällde då en man med utmätning som lånade sin chefs bil för att ta sitt barn till sjukhus... Där konfiskerade ni bilen (absurt i sig), men han överklagade och fick rätt !!

Har du inte behov av bil för att ta dig till jobb har du enligt kfm inte behov av bil.
Kronofogden bedömer vad den är värd.
En bil för 10k orkar nog få utmäta, blir inte mycket efter kostnader.
Nä det är det jag menar, att jag egentligen inte är behov av en bil.
Så därför jag undrar om dom kan ta den.

Eller om man skaffar en billigare bil och isåfall ska ”säkra upp” och skriva den på en annan

Förklara det ? Vad ger er denna rätt?
Om jag är hemma hos folk som äger ett hus - ger det Er då rätten av utmäta detta hus, för jag menar - vad är skillnaden ?!?!
Hur kan ni anse att Ni har rätten att mäta ut någon helt annans bil, som i bilregistret är skriven på en helt annan person, bosatt på helt annan adress ?!

Förresten, så har jag för mig att det finns domslut på detta där Ni har fått backa och häva just detta absurda beteende...
Det gällde då en man med utmätning som lånade sin chefs bil för att ta sitt barn till sjukhus... Där konfiskerade ni bilen (absurt i sig), men han överklagade och fick rätt !!

Har förklarar flera gånger.

Ub 4 18

Eller om man skaffar en billigare bil och isåfall ska ”säkra upp” och skriva den på en annan

En bil för 10k utmäter man inte, kostnaderna äter upp de pengar som kan komma vid försäljning.
Att den är registrerad på en annan har som sagt ingen avgörande betydelse

Ett hus kan inte utmätas på besittning. Fast egendom utmäts med ub 4 24.

Man kan inte utmäta annans egendom, vare sig lös eller fast.
Dock är det inte säkert att man delar gäldenären och andras uppfattning om vem som äger egendomen.

Jaja, får leta när ja kommer hem från jobb konferensen från Riga..
Tycker likväl att det låter absurt... om bilen som sagt är skriven på annan person...

För min del behöver du inte leta, det var i örebro och det hävdes av någon anledning i tingsrätt och det har ju ingen prejudicerande effekt. Jag har haft fall och vet om andra fall som varit ända upp i HD och det inte upphävts.

En bil för 10k utmäter man inte, kostnaderna äter upp de pengar som kan komma vid försäljning.
Att den är registrerad på en annan har som sagt ingen avgörande betydelse
Ok då kan jag i lugn och ro ha en bil för ca 10000 och absolut inte behöva oroa mig för att fogden tar den fast jag egentligen inte har nåt behov av den. Bra!

Med tanke på att jag bor i Norrland och mitt största intresse är fiske så är mitt behov av bil att kunna ta mig iväg på helger osv för mina intressen.

Ok då kan jag i lugn och ro ha en bil för ca 10000 och absolut inte behöva oroa mig för att fogden tar den fast jag egentligen inte har nåt behov av den. Bra!

Med tanke på att jag bor i Norrland och mitt största intresse är fiske så är mitt behov av bil att kunna ta mig iväg på helger osv för mina intressen.

Kolla gärna på kfms hemsida, klicka på auktionstorget. Där är det som säljs för närvarande utlagt, då får man en bild över vad som utmäts

Ett hus kan inte utmätas på besittning. Fast egendom utmäts med ub 4 24.

Man kan inte utmäta annans egendom, vare sig lös eller fast.
Dock är det inte säkert att man delar gäldenären och andras uppfattning om vem som äger egendomen.

Man kan inte utmäta annans egendom skriver Du... Ja, men det låter ju alldeles så som det bör vara, men uppenbarligen så går de alldeles lysande att utmäta annans bil... Befängt, men ja har inget mer att orda om i ämnet likväl... :(

Man kan inte utmäta annans egendom skriver Du... Ja, men det låter ju alldeles så som det bör vara, men uppenbarligen så går de alldeles lysande att utmäta annans bil... Befängt, men ja har inget mer att orda om i ämnet likväl... :(

"Dock är det inte säkert att man delar gäldenären och andras uppfattning om vem som äger egendomen"

Även om det inte hör hemma här så blev jag även lite konfunderad över alla prylar som säljs där av ringa värde.
Vill gärna behålla det jag har.

Även om det inte hör hemma här så blev jag även lite konfunderad över alla prylar som säljs där av ringa värde.
Vill gärna behålla det jag har.
Tror du inte att det kanske är från något hem som någon bara stuckit ifrån/ vräkning?

Tror du inte att det kanske är från något hem som någon bara stuckit ifrån/ vräkning?

Det vore min gissning. Eller att man felvärderat nån sak. Man tror att det är ett värdefullt konstverk som egentligen är ett loppisfynd för 25 kr

Fast där var även andra saker som man direkt såg att det hade ringa värde.

...men en vräkning genererar inte per automatik att man ska kunna konfiskera hela hemmet... ? Även vid en vräkning bör väll hen få behålla ”vanligt” möblemang, husgeråd, etc... eller?

...men en vräkning genererar inte per automatik att man ska kunna konfiskera hela hemmet... ? Även vid en vräkning bör väll hen få behålla ”vanligt” möblemang, husgeråd, etc... eller?

Stämmer, men det tar ofta flera timmar att tömma en lägenhet.. då hinner man titta igenom egendom mer genomgående, kan finnas antika möbler som man inte skulle refleketerat över vid hastig koll.

Det slutar vad jag vet med att det mests hamnar på en soptipp då det inte hämtas ut från magasineringen.

@Lasseman du förstår kanske att man i min situation får lite ” hjärnspöken”.
När man ser skiten de säljer på nätauktionen då tänker man att ens saker ryker då mina är finare.

Ja det kan den. Det är inget konstigare än att om din vän lånar ut en massa pengar till dig och du har dessa pengar i din besittning när Kronofogden kommer på besök, så kan dessa pengar mätas ut.

Det är ett risktagande att låna ut saker till andra människor, oavsett om det är pengar, en TV eller en bil. Har personen som du lånar ut till problem med skulder, så kanske inte du får dina pengar/din TV/din bil tillbaka.

Det är sådant man bör tänka på innan man lånar ut något.

Ja det kan den. Det är inget konstigare än att om din vän lånar ut en massa pengar till dig och du har dessa pengar i din besittning när Kronofogden kommer på besök, så kan dessa pengar mätas ut.

Det är ett risktagande att låna ut saker till andra människor, oavsett om det är pengar, en TV eller en bil. Har personen som du lånar ut till problem med skulder, så kanske inte du får dina pengar/din TV/din bil tillbaka.

Sicken otroligt dålig jämförelse !! Det är väll för fasiken skillnad på rena cash och en bil som är ägd av en annan person och som Du inte har någon knutenhet till, såsom en kollega eller vän? :(

Bra dock att redan nu veta att jag om ca ett år kommer bli avskedad pga att jag inte kommer kunna utföra mitt arbete, för att jag då inte kommer våga köra företagets bil som är på ”g” att köpas in. Ingen leasingbil utan en företags ägd bil... :(

Sicken otroligt dålig jämförelse !! Det är väll för fasiken skillnad på rena cash och en bil som är ägd av en annan person och som Du inte har någon knutenhet till, såsom en kollega eller vän? :(

Bra dock att redan nu veta att jag om ca ett år kommer bli avskedad pga att jag inte kommer kunna utföra mitt arbete, för att jag då inte kommer våga köra företagets bil som är på ”g” att köpas in. Ingen leasingbil utan en företags ägd bil... :(

Om jag tex jobbar som säljare på fältet åt Marabou och kör företagets bil och Polisen stoppar mej, ringer de alltså Kronofogden då och säger” hörrni nu kan ni få in lite kosing fröken Anka står här med en BMW som det står Marabou på men det går väl bra att ta den ändå” ....Typ.....!!!!!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp