• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Billån

T-bag

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
18 Januari 2022
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Hej!

I början av nästa år blir jag tvungen att införskaffa en ny bil. Har lite sparat till kontantinsats så tänkte mig ett traditionellt billån sen.
I dagsläget ser det ut såhär
Inkomst: 416 000 kr
Blanko: 445 000 kr (2 lån)
FF: 2 st
Betyg: 0,5 mycket bra.

Jag tänker mig en bil för runt 60-75 000 kr där jag har 20% i kontantinsats.

Kommer det gå bra tror ni? Finns det något finansbolag man bör undvika som är extra hårda eller så?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Problemet kan möjligen vara att det blir för litet billån för att dom ska vara intresserade
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Jag har varit med om det, men det är några år sedan, att dom inte erbjöd billån på under 50 eller 60k. Men köper du för 75 är det ju lungt.
 

T-bag

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
18 Januari 2022
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Jag har varit med om det, men det är några år sedan, att dom inte erbjöd billån på under 50 eller 60k. Men köper du för 75 är det ju lungt.
Jaså, intressant det ändå. Kan ju ändå förstå om det skulle vara så att dom inte ger billån om det handlar om en bil för 20-30 000...
Men för 75, menar du då att bilen kostar minst 75 eller att billånet ska vara på minst 75?
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Kreditbolagen tjänar ju för lite pengarna på "små" lån om inte räntorna är jättehöga, typ som vid sms-lån. Ett lån på 30 000 kr till 10% ränta blir ju bara en ränteintäkt på 3000 kr/år.
De önskar stora lån som avbetalas under låååång tid.
Ibland försöker bilbolagen vid finansiering att lägga upp oskäligt långa återbetalningtider. Köpte själv en gång en 10 år gammal bil för 100 000 kr och de tyckte då att återbetalningstid skulle vara 10 år vilket sannolikt skulle ha inneburit att bilen hade varit skrotad innan den var avbetald. De luras med ett lågt månadsbelopp då ju månadsbeloppet blir lågt om återbetalningtiden är lång d.v.s många månadsbetalningar.

Det är så restskulder på bilar skapas.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Jaså, intressant det ändå. Kan ju ändå förstå om det skulle vara så att dom inte ger billån om det handlar om en bil för 20-30 000...
Men för 75, menar du då att bilen kostar minst 75 eller att billånet ska vara på minst 75?
Bil för 75 blir lån på 50k med 20% kontant, 50 var gränsen när jag ställde frågan men det är ett tag sedan.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Kreditbolagen tjänar ju för lite pengarna på "små" lån om inte räntorna är jättehöga, typ som vid sms-lån. Ett lån på 30 000 kr till 10% ränta blir ju bara en ränteintäkt på 3000 kr/år.
De önskar stora lån som avbetalas under låååång tid.
Ibland försöker bilbolagen vid finansiering att lägga upp oskäligt långa återbetalningtider. Köpte själv en gång en 10 år gammal bil för 100 000 kr och de tyckte då att återbetalningstid skulle vara 10 år vilket sannolikt skulle ha inneburit att bilen hade varit skrotad innan den var avbetald. De luras med ett lågt månadsbelopp då ju månadsbeloppet blir lågt om återbetalningtiden är lång d.v.s många månadsbetalningar.

Det är så restskulder på bilar skapas.
Det blir också hög effektiv ränta, ofta är det em uppläggningsavgift på 500-1000 kr, aviavgifter på 45-70 kr vilket blir en stor del på ett lån på tex 30k
Det brukar inte se så bra ut med ränta på 8% men effektiv på 16%
 

T-bag

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
18 Januari 2022
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Okej, min största oro var ju att jag inte skulle bli godkänd ett billån på grund av inkomst kontra lån. Men den biten är inga problem alltså... Bara de att jag kanske blir tvungen o köpa en dyrare bil än vad jag egentligen "behöver" för att då ens få ett billån. :facejoy:
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
Okej, min största oro var ju att jag inte skulle bli godkänd ett billån på grund av inkomst kontra lån. Men den biten är inga problem alltså... Bara de att jag kanske blir tvungen o köpa en dyrare bil än vad jag egentligen "behöver" för att då ens få ett billån. :facejoy:
Ja, det är ju ett sätt att få folk att belåna sig mer än vad de egentligen önskar. Bilaffärer är sällan några investeringar men jag hade under en period en amerikansk muskelbil som jag köpte ny. Hade bilen i 4 år och på dessa år föll den bara 50 000 kr i värde!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp