Bolån ansökan

Ja alltså med 700K i årsinkomst, 500K i insats och 0 i skulder så var det väl ändå hyfsat uppenbart hur det skulle sluta för ett lån på 2 miljoner.
Ni är liksom 1,1 miljoner ifrån 4,5 taket.
Fast tror nog OP hade anledning att vara orolig trots allt om du läser tråden. Tvivlar på att alla banker tycker det är ok med 10ff och över 12 i score.
Kalkylen går ju såklart ihop men sen skiljer sig kriterierna från bank till bank om vad dom tolererar.

Fast tror nog OP hade anledning att vara orolig trots allt om du läser tråden. Tvivlar på att alla banker tycker det är ok med 10ff och över 12 i score.
Kalkylen går ju såklart ihop men sen skiljer sig kriterierna från bank till bank om vad dom tolererar.

Om deras algoritm tycker att det är OK så gör nog många banker det med.

Om deras algoritm tycker att det är OK så gör nog många banker det med.
Det var väl det som var diskussionen men du kanske har koll på vilka fler banker som tillåter 10ff?
Bluestep tillåter tex anmärkningar och SBAB dras sin gräns vid 5ff. Skiljer sig som sagt väldigt mycket från bank till bank.

Senast ändrad:
Det var väl det som var diskussionen men du kanske har kolla på vilka fler banker som tillåter 10ff?
Bluestep tillåter tex anmärkningar och SBAB dras sin gräns vid 5ff. Skiljer sig som sagt väldigt mycket från bank till bank.

Banker är ju som de är, det vill säga efterblivna. Så jag har inte koll.
Det enda jag kan utgå ifrån är att deras algoritmer fungerar på ett ungefär likadant vid bedömning av risk.

Jo men Bluestep kan man inte jämföra övriga banker med.

Jag skulle inte kalla det efterblivet, snarare att dom är riskmedvetna och har ganska god koll på när man vill låna ut och när det inte är läge.

Jag skulle inte kalla det efterblivet, snarare att dom är riskmedvetna och har ganska god koll på när man vill låna ut och när det inte är läge.

Hm, riskmedvetna.. Det vet jag inte. Om de för två år sedan lånade ut 100% till människor för att sedan två år efter knappt låna ut 85% med ett 4,5 tak det kallar jag inte riskmedvetet. Det kallar jag vi vet fan inte vad vi håller på med.
Är det något banker har så är det inte koll. Det är bara att läsa deras analyser om låne-och räntemarknaden från 2016 ända till tidig höst 2017.

Det vet du själv också. Man kan ringa till en bank, prata med 3 olika personer och alla tre ger dig olika belåningsgrader. Det har även hänt mig vid ett bolån.

Först fick jag 2,9 mkr, dagen efter 1,2 mkr, cirka en vecka senare 2,1 mkr. Samma bank och de hade olika sätt att bedöma risk.

Det är väl känt att vem din bankman är viktigt, har du otur med HL är det bättre att vända dig till en annan bank. Som sagt, det är väl känt. Det är därför vissa pratar hemskt om vissa banker som andra hyllar.

Senast ändrad:
Hm, riskmedvetna.. Det vet jag inte. Om de för två år sedan lånade ut 100% till människor för att sedan två år efter knappt låna ut 85% med ett 4,5 tak det kallar jag inte riskmedvetet. Det kallar jag vi vet fan inte vad vi håller på med.
Är det något banker har så är det inte koll. Det är bara att läsa deras analyser om låne-och räntemarknaden från 2016 ända till tidig höst 2017.

Det vet du själv också. Man kan ringa till en bank, prata med 3 olika personer och alla tre ger dig olika belåningsgrader. Det har även hänt mig vid ett bolån.

Först fick jag 2,9 mkr, dagen efter 1,2 mkr, cirka en vecka senare 2,1 mkr. Samma bank och de hade olika sätt att bedöma risk.

Det är väl känt att vem din bankman är viktigt, har du otur med HL är det bättre att vända dig till en annan bank. Som sagt, det är väl känt. Det är därför vissa pratar hemskt om vissa banker som andra hyllar.

Det var väl strax efter 2008 som ett lånetak på 85% infördes.

Det var väl strax efter 2008 som ett lånetak på 85% infördes.

Pratar inte om när det infördes pratar om att bankerna i sina analyser sa guld och gröna skogar med årliga värdeökningar framöver på bostadsrätter på 5-8% samtidigt som de lånade ut 100% till människor, att gå från det till att knappt låna ut 4,5x av människors årsinkomst och sedan ha prognos på ytterligare -10% tapp visar ganska mycket att de inte vet vad de håller på med.

Får man fråga om vad lägenheten kostade? Om jag har fattat det rätt så verkar det lättare att få större rabbat (på räntan) ju mer man lånar.

Det optimala är bra inkomst, ganska stort lån och ändå låg belåningsgrad.
En vän tjänar bra, kring 1 miljon plus 500k överskott av kapital, har ett hus värt strax under 10 miljoner, skulle gissa att det skulle säljas för 8-11. Har lån på ca 2.5 miljoner, ränta 0.65.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp