• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolån, fördelat 2/3 och 1/3. Möjligt?

Powerade123

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Juni 2019
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Det brukar man inte vara så sugen på.. lånen får olika förmånsrätt, dvs betalt i olika ordning om det ska säljas med tvång, sedan blir det en del strul med korsvisa delvis tredjemanspantsättningar. Kort och gott en massa merjobb som bara innebär en försämring för banken
Tack! Du verkar kunnig. Kan man däremot hantera fördelningen själv? Banken bryr väl sig bara att den får in pengar? Ej hurdant jag och min sambo har fördelat det - från våra löner?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nyfikentill1000

Kunnig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Mars 2019
Meddelanden
248
Mottagna reaktioner
114
Poäng
287
Tack! Du verkar kunnig. Kan man däremot hantera fördelningen själv? Banken bryr väl sig bara att den får in pengar? Ej hurdant jag och min sambo har fördelat det - från våra löner?

Det är precis så det ska fungera, ni reglerar allt själv och gör en gemensam inbetalning till banken.

Har förståelse för att ni vill säkra upp i så ung ålder, men glöm inte samboavtal
 

Powerade123

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Juni 2019
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Var
Det är precis så det ska fungera, ni reglerar allt själv och gör en gemensam inbetalning till banken.

Har förståelse för att ni vill säkra upp i så ung ålder, men glöm inte samboavtal
varför behövs Samboavtal egentligen? Då det står fördelningen på kontraktet 2/3 - mitt namn kontra 1/3 hennes namn?

Är extremt novis inom detta men uppskattar dina svar till fullo!

Mvh
 

Nyfikentill1000

Kunnig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Mars 2019
Meddelanden
248
Mottagna reaktioner
114
Poäng
287
Var

varför behövs Samboavtal egentligen? Då det står fördelningen på kontraktet 2/3 - mitt namn kontra 1/3 hennes namn?

Är extremt novis inom detta men uppskattar dina svar till fullo!

Mvh
Min uppfattning är att om ni köper en bostad för gemensamt bruk, så kan din sambo rätt till halva bostaden om ni separerar. Sen hur ägandet ser ut är av mindre betydelse, särskilt ju längre tiden går.

Jag kan dock ha fel!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 840
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Tack! Du verkar kunnig. Kan man däremot hantera fördelningen själv? Banken bryr väl sig bara att den får in pengar? Ej hurdant jag och min sambo har fördelat det - från våra löner?

Ja dom vill ha betalt. Om ni ska betala 3000 i månaden är det väl bara att hon för över 1000 i månaden till dig och du betalar banken?
 

Powerade123

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Juni 2019
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Ja dom vill ha betalt. Om ni ska betala 3000 i månaden är det väl bara att hon för över 1000 i månaden till dig och du betalar banken?
Precis! Hon överför sin del varje månad, alltså 1/3. Det bör väl fungera? Det vore grymt isåfall.
 

Puffinss

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
13 Maj 2019
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Enklaste lösningen är väl att skaffa ett gemensamt konto där kostnader för boendet dras ifrån? Sen sätter du in din del, hon sin del med nån automatisk överföring eller liknande och så tuffar det på?

Jag och min sambo har ett sådant konto som banken gjorde i ordning när vi skaffade bolånet. I dagsläget för jag över 6500 kr dit varje månad som täcker el, ränta/amortering, internet och försäkring och min sambo betalar in 0 kr då hon är föräldraledig. När hon börjar jobba igen kommer jag betala in 3250 kr, hon 3250 kr till samma konto - dvs. samma summa eftersom vi tjänar typ lika. I ert fall är det ju bara att du betalar in 2/3 och sambon 1/3 så är det löst. Att ha ett gemensamt konto gör det ju också lite "tydligare" att ni betalar gemensamt, plus ger lite ökad trygghet då båda kan se att ni sköter er del :)

Blev också rekommenderade att sätta in samma summa av banken varje månad, även om det som nu under sommarmånaderna för oss är i princip halva boendekostnaden på grund av ingen uppvärmning så att man skapar en buffert för oförutsedda utgifter relaterat till boendet (tänk vitvaror som går sönder, reparationer, renoveringar eller vad det nu än är). Här kan ju också ränteförändringar täckas in ifall man inte låst räntan. Lättare att planera vad man har att leva för om man utgår från fasta kostnader varje månad, som dras automatiskt samtidigt som det skapar trygghet.
 

Powerade123

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Juni 2019
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Enklaste lösningen är väl att skaffa ett gemensamt konto där kostnader för boendet dras ifrån? Sen sätter du in din del, hon sin del med nån automatisk överföring eller liknande och så tuffar det på?

Jag och min sambo har ett sådant konto som banken gjorde i ordning när vi skaffade bolånet. I dagsläget för jag över 6500 kr dit varje månad som täcker el, ränta/amortering, internet och försäkring och min sambo betalar in 0 kr då hon är föräldraledig. När hon börjar jobba igen kommer jag betala in 3250 kr, hon 3250 kr till samma konto - dvs. samma summa eftersom vi tjänar typ lika. I ert fall är det ju bara att du betalar in 2/3 och sambon 1/3 så är det löst. Att ha ett gemensamt konto gör det ju också lite "tydligare" att ni betalar gemensamt, plus ger lite ökad trygghet då båda kan se att ni sköter er del :)

Blev också rekommenderade att sätta in samma summa av banken varje månad, även om det som nu under sommarmånaderna för oss är i princip halva boendekostnaden på grund av ingen uppvärmning så att man skapar en buffert för oförutsedda utgifter relaterat till boendet (tänk vitvaror som går sönder, reparationer, renoveringar eller vad det nu än är). Här kan ju också ränteförändringar täckas in ifall man inte låst räntan. Lättare att planera vad man har att leva för om man utgår från fasta kostnader varje månad, som dras automatiskt samtidigt som det skapar trygghet.
Pratade alldeles nyss med Nordea som sade att vi tar ett lån tillsammans som vanligt, sen får vi styra det själv, om en av oss vill äga 2/3 av boendet - alltså en samboavtal.

Så det var ju verkligen goda nyheter, och väldigt skönt - slippa en massa strul

Mvh :;)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp