• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolån med dålig uc+blanco

Dvx06

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
24 Mars 2022
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Har aldrig köpt en lägenhet tidigare men tycker det är dags nu.

vad har jag för förutsättningar
Taxerad inkomst 2021 295k
Fick tillsvidareanställning i vintras. Får ca ut 21-24 efter skatt beroende på ob
340k i blancolån hos uc
Ca 5ff

var ska jag söka lånelöfte? Hos min bank Swedbank eller annanstans ? Var e enklast ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
21 Maj 2022
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Det ser totalt bäcksvart ut för dig med de där förutsättningarna. Ledsen, men ibland varar ärlighet längst.

Är du medveten om att du måste klara en KALP-kalkyl? Gå in på en bank som erbjuder bolån och räkna på deras hemsida så får du en uppfattning om exakt hur mycket pengar i kontantinsats du behöver samt vad du behöver ha för taxerad inkomst.

Är du medveten om att du MINST måste betala 15% i kontantinsats enligt lag? Du verkar inte ha någon insats — du har en jäkla massa lån som sabbar din kalkyl.

Att köpa en bostadsrätt är ingen rättighet tyvärr.

När jag köpte var räntan låg, jag behövde gå in med 85% insats, och var tvungen att lösa alla mina skulder innan. Jag taxerade 550k då.

Banker är stenhårda på bolån.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Tror det blir väldigt svårt, förmodligen nekad med dom förutsättningarna.

Du kan prova SBAB verktyg, det är ofta en bra indikation vad man skulle eventuellt få låna

 

Dvx06

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
24 Mars 2022
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Det ser totalt bäcksvart ut för dig med de där förutsättningarna. Ledsen, men ibland varar ärlighet längst.

Är du medveten om att du måste klara en KALP-kalkyl? Gå in på en bank som erbjuder bolån och räkna på deras hemsida så får du en uppfattning om exakt hur mycket pengar i kontantinsats du behöver samt vad du behöver ha för taxerad inkomst.

Är du medveten om att du MINST måste betala 15% i kontantinsats enligt lag? Du verkar inte ha någon insats — du har en jäkla massa lån som sabbar din kalkyl.

Att köpa en bostadsrätt är ingen rättighet tyvärr.

När jag köpte var räntan låg, jag behövde gå in med 85% insats, och var tvungen att lösa alla mina skulder innan. Jag taxerade 550k då.

Banker är stenhårda på bolån.
Jag har ca 100k till kontantinsats. Så vill köpa en lägenhet under 1m.
 

Dvx06

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
24 Mars 2022
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Tror det blir väldigt svårt, förmodligen nekad med dom förutsättningarna.

Du kan prova SBAB verktyg, det är ofta en bra indikation vad man skulle eventuellt få låna

Folk lånar ju till kontantinsatsen ofta så då har man ju ett blancolån. Det är väl inte ovanligt att folk får bolån trots att de redan har blancolån?
Plus att banken har bostaden som säkerhet.
 

Dvx06

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
24 Mars 2022
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
21
Poäng
112
Tror det blir väldigt svårt, förmodligen nekad med dom förutsättningarna.

Du kan prova SBAB verktyg, det är ofta en bra indikation vad man skulle eventuellt få låna

Enligt den kalkylen skulle jag kunna köpa för ca 700k
 

therealdeal

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
21 Maj 2022
Meddelanden
65
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Jag har ca 100k till kontantinsats. Så vill köpa en lägenhet under 1m.
Av min erfarenhet är jag säker på att ingen bank kommer bevilja bolån med din taxerade inkomst, den kontantinsatsen och skuldnivån.

Vem och hur bankerna får låna ut till är ju skyddat av sveriges lag, banker får inte låna ut om KALP:en inte håller.

Skulle alla få lån så får vi bostadskrascher. I dagens läge finns det risk att du inte ens får lån om du är skuldfri.

Kolla den andra tråden som ngn lade upp idag hör på forumet. Hon tjänar 800k, var skuldfri, utan ff, hade kontantinsats och blev nekad.

På gott och ont är det riktigt svårt att få ett bolån. Förr i tiden var det bra mkt enklare.

Om du löser en eller två borgenärer skulle det kunna gå?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Av min erfarenhet är jag säker på att ingen bank kommer bevilja bolån med din taxerade inkomst, den kontantinsatsen och skuldnivån.

Vem och hur bankerna får låna ut till är ju skyddat av sveriges lag, banker får inte låna ut om KALP:en inte håller.

Skulle alla få lån så får vi bostadskrascher. I dagens läge finns det risk att du inte ens får lån om du är skuldfri.

Kolla den andra tråden som ngn lade upp idag hör på forumet. Hon tjänar 800k, var skuldfri, utan ff, hade kontantinsats och blev nekad.

På gott och ont är det riktigt svårt att få ett bolån. Förr i tiden var det bra mkt enklare.

Om du löser en eller två borgenärer skulle det kunna gå?

Det är nog lite fel begrepp i här. Sveriges lag, eller Sveriges rikes lag är en bok med ett urval av de vanligaste lagarna vi har. Den utges av norstedts juridik, ett privat bolag. Hela bunten med lagar heter svensk författningssamling och är frågan om flera hyllmeter med lagtexter.
Mer specifikt är det kanske konsumentkreditlagen eller författningar från myndighet som styr.

En eller två borgenärer, dvs banker, skulle inte hjälpa så mycket heller. En eller två borgensmän möjligen kanske gör nytta men det bankerna brukar inte vara så sugen att krångla via borgen, det finns ofta nog med kunder och köpare som inte behöver borgensmän och det ger mindre krångel.


Men jag håller med om att ingen bank bör bevilja lån med de förutsättningar som ges. Betala av alla blancon så kanske.
 

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Du får ringa Bluestep och förklara läget. 100.000kr som handpenning för att köpa under 1m är ganska okej och bluestep kan t.o.m. finansiera även om du inte nå 15% som kontantinsats, men räntan är högre än vanliga stora banker så det är inte kört. De kan lösa dina blanco också på framtiden.
Har varit i kontakt med dem ett tag sen men ville avvakta tills en anmärkning försvinner för att få den lägsta räntan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp