• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bolån med dessa förutsättningar

D

Dalatommy

Gäst
Poäng: 0
Hej. Mycket bra forum detta, tack!
Tyvärr hittar jag inget som liknar våran situation.

vi bor idag i en bostadsrätt som är värd ca 6.5 miljoner. Lån på ca 4.5.

vi tittar efter ny bostad som inte nödvändigtvis måste vara dyrare, men.

jag spelade bort mycket pengar o missbrukade spelandet. Det ledde till massa förfrågningar och lån. Har idag slutat att spela och fick hjälp att lösa flera krediter av min mamma.
Person 1 (jag):
Årsinkomst 477.000kr (har högre lön iår dock)
Ca 110.000kr i blanco som jag tänker lösa när vi flyttar för vinsten på denna.
Förfrågningar 33st (7st senaste 6 månaderna)sista gjordes i maj.
Uc betyg 6.21

min sambo:
Årsinkomst 540.000kr
Studielån ca 1000kr i månaden
3 förfrågningar
Uc score 0.9%
Jag hade under sommaren så många som 9 krediter (3 av dom vårat bolån) men nu sedan juni 4 krediter (tre av dom bolån)

Är det någon som har erfarenhet av att söka bolån där den ena är bra och den andra har ett stökigare uc?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
S

Shorven

Gäst
Poäng: 0
Om jag förstått dig korrekt så har du 26 förfrågningar som är äldre än 6 månader? Om du väntar ut dem så ser det betydligt ljusare.
 
D

Dalatommy

Gäst
Poäng: 0
Om jag förstått dig korrekt så har du 26 förfrågningar som är äldre än 6 månader? Om du väntar ut dem så ser det betydligt ljusare.
Ja det stämmer. Ja jag förstår att i maj sedan ser det bra ut för mig. Men vi kollar bostad nu för att få ner utgifterna.. någon som vet hur mycket kredithistorik spelar in? Tänker på de här månadena man ser senaste 12 månaderna. Jag har haft många krediter som nu är avslutade men det ser ju förfärligt ut med så som jag hade det för några månader sedan.

kreditbetyget har gått från 7.1 till 6.3 av att förfrågningar droppar av och blir äldre. Men antar att jag måste ner under 4 innan jag blir godkänd även fast hon har bra betyg?
 
S

Shorven

Gäst
Poäng: 0
Av egen erfarenhet så vet jag bara att om kreditbetyget inte är tillräckligt bra (under 4) så lär det ske en manuell kontroll av låneansökan och förmodligen av UC:n. Det har hänt mig hos ett flertal banker. Vid en sådan kontroll så är chanserna betydligt större att man nekas.

Jag var dock i liknande sits som dig när vi flyttade bolånet från Bluestep till Danske. Då hade jag precis betalat av 700.000 i lån som låg kvar i historiken, däremot var både mitt och sambons betyg minst bra. Jag hade runt 5-6 förfrågningar och fick godkänt direkt via datorskärmen. Vid rådgivningsmötet fick jag inga frågor alls om lånen som precis hade betalats av månaderna innan och inte heller om min UC.
 
D

Dalatommy

Gäst
Poäng: 0
Av egen erfarenhet så vet jag bara att om kreditbetyget inte är tillräckligt bra (under 4) så lär det ske en manuell kontroll av låneansökan och förmodligen av UC:n. Det har hänt mig hos ett flertal banker. Vid en sådan kontroll så är chanserna betydligt större att man nekas.

Jag var dock i liknande sits som dig när vi flyttade bolånet från Bluestep till Danske. Då hade jag precis betalat av 700.000 i lån som låg kvar i historiken, däremot var både mitt och sambons betyg minst bra. Jag hade runt 5-6 förfrågningar och fick godkänt direkt via datorskärmen. Vid rådgivningsmötet fick jag inga frågor alls om lånen som precis hade betalats av månaderna innan och inte heller om min UC.
Okej, tack! Tog ni bluestep i väntan på att du fick bättre kreditbetyg då? Tänker om man kör något sådant som lånelöfte så att man sedan när det väl ska flyttas in (om man har bättre betyg då) eller om ett år flyttar lånet till en normal bank? Eller hur lätt/svårt är det att få bolån där?
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Ja det stämmer. Ja jag förstår att i maj sedan ser det bra ut för mig. Men vi kollar bostad nu för att få ner utgifterna.. någon som vet hur mycket kredithistorik spelar in? Tänker på de här månadena man ser senaste 12 månaderna. Jag har haft många krediter som nu är avslutade men det ser ju förfärligt ut med så som jag hade det för några månader sedan.

kreditbetyget har gått från 7.1 till 6.3 av att förfrågningar droppar av och blir äldre. Men antar att jag måste ner under 4 innan jag blir godkänd även fast hon har bra betyg?
Får man bara fråga av ren nyfikenhet hur man endast kan ha 110,000 i blanco och ha 33 förfrågningar, alltså vad har du gjort? Jag fattar inte.
Har du toksökt och fått en massa avslag? Förklara snälla, jag dömer dig inte men vill bara förstå :)
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Okej, tack! Tog ni bluestep i väntan på att du fick bättre kreditbetyg då? Tänker om man kör något sådant som lånelöfte så att man sedan när det väl ska flyttas in (om man har bättre betyg då) eller om ett år flyttar lånet till en normal bank? Eller hur lätt/svårt är det att få bolån där?
Och av största välmening avråder jag från bluestep. Åsikterna delar sig här på forumet angående dom så använd ditt eget förnuft, men i mitt fall när jag var som mest illa ute och lyckades få bolån via dom fick jag en skön 8% ränta så månadskostnaden för en sketen liten 2:a i huvudstaden låg väl runt 17.000. Såklart jätteskönt för en redan skuldsatt och vid detta laget hemlös som bara vill ha tak över huvudet... Det gick ju men inget jag skulle rekommendera min värsta fiende ens
 
D

Dalatommy

Gäst
Poäng: 0
Får man bara fråga av ren nyfikenhet hur man endast kan ha 110,000 i blanco och ha 33 förfrågningar, alltså vad har du gjort? Jag fattar inte.
Har du toksökt och fått en massa avslag? Förklara snälla, jag dömer dig inte men vill bara förstå :)
Såklart du får fråga! 5 av dom har för bolåneansökan att göra sedan förra året. Resterande har kommit för jag har sökt div. Olika lån när jag spelade bort massa pengar.

innan jag fattade innebörden av vad många uc innebär.
Men kollade gamla uc och såg att jag låg på 3.8 med 30 förfrågningar i början av mitt spelande.

jag hade som sagt flera lån men har löst dom.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp