Bolån via bluestep, vad begär dem?

Mjau och Skogsmulle, sjukt glad att höra att ni inte har samma erfarenhet. Viktigast är att det funkar för er.

Jag har nyligen köpt en lägenhet med bolån från Bluestep och kan utförligt berätta deras process:

1. Ansökte via Mitt bolån och fick bäst erbjudande från Bluestep med en ränta på 3%
2. Blev kontaktad av en handläggare som ville prata om vart kontantinsatsen kommer ifrån och hos vem vi hade befintliga blanco på över 700K tillsammans. Lönespec och årsbesked begärdes in.
3. Jag blev beviljad lånelöfte, men fick absolut inte gå vidare med ett köp innan jag kontaktat Bluestep igen.
4. Hittade lägenheten och skickade in årsredovisning, länk till annons mm.
5. Lägenheten blev beviljad. Med ett stort MEN. Handläggaren rabblade upp massa information om att vi inte får ta nya lån och att vi fortfarande kan få avslag. Det nämndes flera gånger att det fortfarande kan bli avslag och att vi absolut inte fick ta nya lån.
6. 3-4 veckor innan tillträde så får vi samtal om att en ny kreditupplysning ska tas (Bisnode) och i princip hotade om att det fortfarande kan bli avslag. Som tur gick det bra.
7. Lånehandlingar skickas hem. Där fanns även en fullmakt med där det typ stod att Bluestep har rätt att kontakta kreditupplysningsföretag, Skatteverket, myndigheter, inkassobolag och andra kreditinstitut när de vill. Ingen aning om vad de vill använda den till.
8. Vi skickar in lånehandlingarna och några dagar innan tillträde så får vi ett samtal där handläggaren läser upp information om autogiro mm och avslutar med en fråga om vår ekonomiska situation har ändrats? Detta fyra dagar innan tillträde...
9. Tillträde: Tog typ 15 min innan det var över. Mäklaren var väldigt förvånad över hur snabbt det gick.
10. En mäklare kommer och värderar bostaden trots att den är nyinköpt. Mäklaren var själv förvånad om varför Bluestep ville ha den värderad igen. Han var dock trevlig och värderade lägenheten dyrare med 100k över vårt köpespris.

Sammanfattning:
- I början av processen är allt bra. Därefter begär de komplettering efter komplettering trots lovord om att "vi har fått in allt vi behöver".
Det går inte att mjölka Bluestep på information. De följer tydligen en process med olika delmoment. Det är omöjligt att få ut information om nästa delmoment i processen. Under hela processen så hotar de med att det kan bli avslag. Man får verkligen inte dra på sig en ny kreditupplysning innan tillträdesdagen!

+ Snabb handläggare, bolån på 2.2miljoner trots blanco på över 700k och massa förfrågningar. Snabba och smidiga vid tillträdesdagen!

Men du, vad ligger totala kostnaden för lyan med lån,ränta,amortering,avgift?
Räntan landar på 5500 i månaden, men resten?

Terry, i mitt fall närmare 11,000. En BR som köptes för 1,7 haha. Amorteringen av ostående 11 var 200 spänn

Men du, vad ligger totala kostnaden för lyan med lån,ränta,amortering,avgift?
Räntan landar på 5500 i månaden, men resten?

Amortering 3600kr, avgift 2700kr (inklusive bredband och parkering).
En totalkostnad på ca 12.000/månad. Tidigare så betalade vi 9200kr/månad för vår hyresrätt. Vi har en sammanlagd nettoinkomst på ca 55.000kr.

Jag och min sambo har i dagarna sålt vår nuvarande bostadsrätt och är nu på jakt efter ett nytt boende. Vi har varit i kontakt med Bluestep för ett ev. bolån (anledningen till detta är pga att jag enbart har ett vikariat och min sambo en behovsanställning som förhoppningsvis kommer att övergå i en tillsvidare anställning efter sommaren) och enligt handläggaren vi pratat med ser det lovande ut då vår kalkyl enligt honom är stark.

Jag blir dock orolig efter att ha läst flertal trådar här där många tydligen blivit nekade i "sista steget" och sedan stått där utan det tidigare lovade bolånet. I samband med låneansökan ville Bluestep ha en lönespec från oss vilket är helt Ok, men återigen efter att ha läst här så verkar dom begära mycket mer än så i slutändan (flera lönespecar, anställningsavtal, kontoutdrag för 90 dagar etc.) vilket ju känns sådär.

Så ni som relativt nyligen tagit ett bolån hos Bluestep, berätta gärna era erfarenheter av hur det har gått till samt vad dem begärt inför utbetalning av bolån. Vill ha alla tips och inblickar jag kan få!

Tack på förhand.

Hej lillpigan!
Jag tycker ni ska vänta med tills ni vet hur det blir med jobben innan ni skuldsätter er med lån. Du har vikariat och din sambo får "förhoppningsvis" anställning. I detta läge är det inte smart att köpa hus eller lägenhet i den situationen som ni sitter i. Tänk till en extra gång innan ni slår till. Tänk på att boräntorna är låga nu förr eller senare så går dom upp då kan ni tänka er vilka räntor det kommer att vara på Bluestep.

Vad händer om man målar väggen utan att kolla med dom?
Som jag då fick det förklarat kunde det anses som ”kontraktsbrott” eftersom jag har påverkat bostadens värde innan deras mäklare hann fram.... bostaden varken ökar eller minskar ju av en enkel målad vägg men sitter man så illa till att man behöver Bluestep blir man ju rädd för allt :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp