• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Boräntorna spås nå 4% 2024, tankar?

Klarar du en rörlig ränta på 4% om 1 - 2 år?

  • Ja

    Röster: 38 71.7%
  • Nej

    Röster: 9 17.0%
  • Vet inte

    Röster: 6 11.3%

  • Totalt antal röstare
    53
  • Enkät stängd .
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Vi har bolån på ca 1,5 miljon, räntan per månad idag kostar ca 2300 kr och vi har bundet t o m 2024, 1,39%.
Lågt bolån och toppen ränta. Hur det blir 2024 är bara att avvakta.
Jag är mest rädd för elprisorna. Visst har vi fått en del ersättning från staten men nu är det andra orsaker.
Är själv ingen storförbrukare 10-12000kw/h per år, men i år har det kostat skjortan.
Efter flera år med i Kundkraft missade de mig i upphandlingen 2021 och vips så var man utanför och fick dyr rörlig elpris.
Det enda man kan hoppas på nu är någon sänkning i sommar så man kan tecka fastpris som man klarar av till kommande vinter.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 863
Poäng
4 477
Lågt bolån och toppen ränta. Hur det blir 2024 är bara att avvakta.
Jag är mest rädd för elprisorna. Visst har vi fått en del ersättning från staten men nu är det andra orsaker.
Är själv ingen storförbrukare 10-12000kw/h per år, men i år har det kostat skjortan.
Efter flera år med i Kundkraft missade de mig i upphandlingen 2021 och vips så var man utanför och fick dyr rörlig elpris.
Det enda man kan hoppas på nu är någon sänkning i sommar så man kan tecka fastpris som man klarar av till kommande vinter.
Jag förstår! Vår el betalas gemensamt via föreningen, de ändrade för flera år sedan för att få till bättre priser.

Jag fasar faktiskt lite för räntan som kommer att gälla fr 2024. Det bästa vore att kunna börja lägga undan lite redan nu men det är omöjligt i dagsläget.
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Skulle du säga att det är toppen nu? Tycker priserna redan har gått ner i år.
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
305
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Lågt bolån och toppen ränta. Hur det blir 2024 är bara att avvakta.
Jag är mest rädd för elprisorna. Visst har vi fått en del ersättning från staten men nu är det andra orsaker.
Är själv ingen storförbrukare 10-12000kw/h per år, men i år har det kostat skjortan.
Efter flera år med i Kundkraft missade de mig i upphandlingen 2021 och vips så var man utanför och fick dyr rörlig elpris.
Det enda man kan hoppas på nu är någon sänkning i sommar så man kan tecka fastpris som man klarar av till kommande vinter.
Jag är orolig för alla jävla prishöjningar som är på gång. När ryssen börjar stänga av kranarna i kontinenten kommer alla länderna i norra Europa dra el från oss i Norden och öka priserna. Maten är redan dyr men riktiga prishöjningen kommer under sommaren när lager tar slut hos importörer. Bränslet har ändå stabiliserats en aning, men sen kommer det väl vara ännu större brist på halvledarkomponenter pga kriget så produktioner kommer också ha det tufft.
Känns inte särskilt bra heller att sparpaket börjar dyka upp bland större bolag
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
305
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Skulle du säga att det är toppen nu? Tycker priserna redan har gått ner i år.
Jag tror det beror på var man tittar, i vissa områden är det fortfarande ökning men mycket saktare. Tänker också att snart kommer nyproduktionerna behöva sänka priserna då är det rea :D såg nyproducerade idag som byggherren kämpar med att sälja just nu.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 676
Mottagna reaktioner
1 691
Poäng
1 177
Vi har bolån på ca 1,5 miljon, räntan per månad idag kostar ca 2300 kr och vi har bundet t o m 2024, 1,39%.
Något lägre lån och något lägre ränta, bundet till jan 2025.
Amorterar 9 i månaden, får väl dra ner på det och / eller kasta in lite av bufferten om man inte får till något rimligt när det ska omförhandlas.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp