• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Boräntorna spås nå 4% 2024, tankar?

Klarar du en rörlig ränta på 4% om 1 - 2 år?

  • Ja

    Röster: 38 71.7%
  • Nej

    Röster: 9 17.0%
  • Vet inte

    Röster: 6 11.3%

  • Totalt antal röstare
    53
  • Enkät stängd .

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Hur kan du veta vad jag hade för villkor under denna tid?

Det var ju mitt inlägg du svarade på?

Jag skrev att det HISTORISKT alltid lönat sig att ha rörligt.

Ditt svar på detta var "Endast under slutet 2012 och en bit in på 2013 har detta varit dyrare än rörligt."

På detta svarade jag att det inte alls bara varit så 2012.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Det var ju mitt inlägg du svarade på?

Jag skrev att det HISTORISKT alltid lönat sig att ha rörligt.

Ditt svar på detta var "Endast under slutet 2012 och en bit in på 2013 har detta varit dyrare än rörligt."

På detta svarade jag att det inte alls bara varit så 2012.
Du har rätt.
Jag skulle givetvis ha skrivit "för mig har detta endast varit dyrare..."
Lutar mig tillbaka på mitt bundna till 1.22, får se hur svettig jag är i november 2024.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 074
Mottagna reaktioner
6 656
Poäng
4 477
Vi hoppade på bostadsrättåget i ett svårt läge visade det sig. Nyproduktion i storstad (ca 10 min till city). Fick veta att vi fick köpa i dec 2019, 4:a på 97 kvd för 4,2 milj. Tillträde var i april 2022. Några månader innan tillträdet såg vi att någon hade sålt lägenhet i samma hus, 4:a samma kvm en våning upp för 6,3 milj. Så bra affär då. Lånet förhandlades med banken precis efter Putins lilla ”operation” i Ukraina. Dessutom elpriskaoset innan. Därav var redan alla bundna förslag uppe runt 3%. Vi fick obundet (3 mån) för 1,28.
Vi har två lån på 1,8 milj så 3,6 milj totalt.
båda obundna. Vi resonerade att banken vill gardera sig och få ut det dom tror att det stiger till. Stigningen kommer ske i flera steg så vi kommer under något år eller två betala mindre än om vi hade bundit. Vi har räknat på det innan och klarar 6-7 % ränta även om det blir jobbigt.
Nu till funderingen; binder vi idag skulle vi kanske få treårigt lån för 3,5-3,8 som bäst. Är det värt att göra det eller ska vi köra på obundet, spara pengar for rainy days så länge vi kan spara (tills räntan är uppe runt 4%) eller ska vi binda till ovanstående ränta och inte kunna spara men säkra oss för räntehöjningar upp mot 7-8 %?
Vi har precis flyttat in, trivs bra och har två barn i förskola nära. Därav vill vi bo här ett bra tag framåt.
Räntor på 7-8 % tror jag inte vi kommer att se de närmaste 5 åren, snarare runt 4-6% (ja om inte ngt mer händer i världen)
I ert läge skulle jag avvakta lite och se vad ni blir erbjudna för ränta efter att tre månader gått. Är det fortsatt bra ränta, bättre än de bundna, så spara som du säger så mkt ni kan, alltså låtsas att ni bundit på 3% och spara pengarna tills ni känenr att nu vill vi binda.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Du har rätt.
Jag skulle givetvis ha skrivit "för mig har detta endast varit dyrare..."
Lutar mig tillbaka på mitt bundna till 1.22, får se hur svettig jag är i november 2024.

Ah! Då fattar jag.

Har för övrigt också bundet men till 2023.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
1.4% är räntan.

Början på 2023. Tror det är mars.

Kommer dock ta chansen och köra rörlig sen. Jag tror ekonomin i världen kommer stabilisera sig snart.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Om jag inte får lägenheten såld ska kanske tilläggas :D
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
895
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Vilken är bästa lånförmedlaren för bolån? Verkar inte finnas någon jättebra som Lendo för vanliga lån.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
1.4% är räntan.

Början på 2023. Tror det är mars.

Kommer dock ta chansen och köra rörlig sen. Jag tror ekonomin i världen kommer stabilisera sig snart.
Får du betala ränteskillnadsersättning om du säljer innan lånet löpt ut?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Vilken är bästa lånförmedlaren för bolån? Verkar inte finnas någon jättebra som Lendo för vanliga lån.
Finns ingen bra som har med alla eller ens många bolånegivare. Compricer är närmast ok om man har låg belåning på sin fastighet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp