Långivare med aktiv utlåning

1. Brixo Kontokredit - Lån utan UC, Swish
2. Kredio - Lån utan UC
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Klaralån - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Borde man förbjuda SMS-Lån?

Absolut inte! Då kan vi lika gärna förbjuda snus, cigaretter, alkohol, kolhydrater och socker också. Det är snarare förbud som borde förbjudas.
Däremot borde de oseriösa aktörerna rensas bort.

Upp till låntagaren

Är emot de flesta förbud

Individen bestämmer själv.

Finns det vissa med idiot räntor då bestämmer om du vill låna ingen annan

Sverige efterblivet land?

När man hör sådana här förslag pm förbud mm..
Då undrar jag vad det är för land vi lever i?
Ett gäng efterblivna invånare, är det företagens fel att vi lånar till höga räntor??
Det gäller alla former av lån.

En myndig person bör fatta egna kloka eller värdelösa beslut.

Skall vi då stämma eller minska kommuners makt iomed att de nu kommer med trängselskatt för fordon,och samtidigt höjer biljett priserna kraftigt för, tåg,spårvagn, i buss.

Det är ju en vidrig handling minst lika illa som ocker!!

Hur ska vi göra? Ska vi bara gnälla när vi inte står för våra beslut?

Är det verkligen så hög ränta på dessa lån? Vivus ränta ligger på 10% om man räknar på det man faktiskt betalar (och inte det man inte betalar som media gör, dvs ränta per år). Kredit 365 ränta ligger på ca 15% för 2000 kr. I rena pengar 291 kr. Jag tycker inte det är så särskilt dyrt faktiskt.

@ Lånforum.se
Ditt exempel med kredit365 är helt missvisande.
291 kronor är räntan för förstagångslånare, återkommande kunder betalar 666 kr i ränta för 2000 kr.
Dessutom blir räntan absolut inte 15%. Du måste använda dig av räntan över ett år, effektiv ränta, för att beräkna räntan på ett seriöst sätt.
Är du ny kund hos kredit365 betalar du alltså 291 kr första månaden och sen 666 kr varje månad. Det som är samma för varje månad är räntekostnaden och fakturaavgiften, 196 kr respektive 45 kronor. Uppläggningsavgiften ökar från blygsamma 50 kr till hiskeliga 425 kr andra gången man tar ett lån. Det är ju bara på räntan man får skatteavdrag senare, så det är ingen vidare deal.

Skulle du ha ett lån på 2000 kr hos kredit365 ett år betalar du 7617 kr i ränta (291+666*11).

Till frågan om att förbjuda smslån är jag kluven.
Används lånen på ett sunt sätt, så är det ju inte så dumt att använda sig av i absoluta nödlägen. Tyvärr verkar många tappa kontrollen över lånandet.

Visst kan man tycka att staten ska hålla sig utanför det här och inte kontrollera människors vardag.
Men kapitalet är också en kontrollmakt, dock utan något ansvar inför medborgarna.

Senast ändrad:
Säkert är det de stora bankerna som ligger bakom förslaget.

De är ju de verkliga förlorarna om några år så har 5/10 kunder nån form av anmärkning.
De har starka lobbyn hemliga klubbar där de kan få politiker att lägga fram förslag??:))

Vad tror ni??

Jag vet att det är precis som du skriver dom vill äga oss så vi bli bankernas slavar

291 kronor är räntan för förstagångslånare, återkommande kunder betalar 666 kr i ränta för 2000 kr.
Det är sant i Kredit 365s fall, missade det. Inte en av de billigaste direkt, 33% hamnar då räntan på. Vivus har tex under hälften så hög kostnad.

Dessutom blir räntan absolut inte 15%. Du måste använda dig av räntan över ett år, effektiv ränta, för att beräkna räntan på ett seriöst sätt.
Jag tycker personligen det är helt fel. Det enda som spelar mig någon roll är vad jag får betala, hur min privatekonomi påverkas i det långa loppet. Trots lägre räntor är blancolån väldigt mycket farligare i min mening, då du får betala ett mycket högre pris räknat i kronor.

Minns Folkia jämförde det här med hyrfilm. Inte får du priset då uträknat på per år när du hyr per vecka?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp