• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Botten är nådd igen. (Spelmissbruk)

Aleeex

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
30 April 2019
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
405
Poäng
527
Nu är botten verkligen nådd för mig. Jag är en spelmissbrukare och har verkligen satt mig i skiten igen för 100gången.

Jag lyckades sluta i november förra året på egen hand och lyckades hålla mig till maj i år innan jag trillade tillbaka. Jag hade kommit på banan och kände att jag mådde bra trots hög belåning redan då (775.000kr). Jag tänkte för mig själv, ”jag kan väl testa en gång, jag kan ju hålla mig om jag verkligen vill.” Det var det dummaste jag kunde göra, jag fastade igen och när jag väl fastnar så eskalerar det snabbt och många 1.000-lappar per dag spelas bort på slots. Man vinner och tänker nu kan jag betta höger så vinner jag mer , men sen så står man där med 0 kronor kvar och man börjar använda krediter för att vinna tillbaka pengarna, (tror man) men man maxar bara krediterna och måste söka efter nytt samlingslån för att få ihop det. Sen är lånekarusellen igång igen.

Nu på två/tre månader har jag alltså ökat mina skulder från ca 775.000kr till Ca 1.400.000kr vilket är helt sinnessjukt. Man hamnar i en bubbla och tror hela tiden att man ska vinna tillbaka men det gör man inte.

Jag är snart 28 år och har förstört mitt liv pga spel. Jag har ingen betalningsanmärkning eller inkassoskuld, men det är nog bara en tidsfråga innan det kommer. Har ca 28.000kr i nettolön och 24.000kr av det ska betalas till lån.

Vet inte vad jag ska göra eller hur jag ens ska kunna lösa detta, det känns hopplöst. Drömmen skulle vara skuldsanering men otur som man har så skulle de väl aldrig bli beviljat.

Det enda jag vet nu är att jag vill aldrig med spela och har sökt hjälp för att kunna sluta. Jag orkar verkligen inte med detta längre och den grova ångesten som spel har skapat.

Någon som har bra tips på vad jag ska göra?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

UserX

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
6 Juli 2020
Meddelanden
138
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Usch vilken sits, men som med allt annat så kommer det ordna sig. Du har tagit det första steget och sökt hjälp. Pausa dig själv på spelpaus också. I dagsläget får du nog ingen skuldsanering. Men många här har fått efter att de kan bevisa att de slutat spela osv. Det är inte kört, det tar bara lite längre tid. Min vän fick skuldsanering på andra försöket efter att hon bevisat att hon slutat spela. Det löser sig om du verkligen slutar.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Nu är botten verkligen nådd för mig. Jag är en spelmissbrukare och har verkligen satt mig i skiten igen för 100gången.

Jag lyckades sluta i november förra året på egen hand och lyckades hålla mig till maj i år innan jag trillade tillbaka. Jag hade kommit på banan och kände att jag mådde bra trots hög belåning redan då (775.000kr). Jag tänkte för mig själv, ”jag kan väl testa en gång, jag kan ju hålla mig om jag verkligen vill.” Det var det dummaste jag kunde göra, jag fastade igen och när jag väl fastnar så eskalerar det snabbt och många 1.000-lappar per dag spelas bort på slots. Man vinner och tänker nu kan jag betta höger så vinner jag mer , men sen så står man där med 0 kronor kvar och man börjar använda krediter för att vinna tillbaka pengarna, (tror man) men man maxar bara krediterna och måste söka efter nytt samlingslån för att få ihop det. Sen är lånekarusellen igång igen.

Nu på två/tre månader har jag alltså ökat mina skulder från ca 775.000kr till Ca 1.400.000kr vilket är helt sinnessjukt. Man hamnar i en bubbla och tror hela tiden att man ska vinna tillbaka men det gör man inte.

Jag är snart 28 år och har förstört mitt liv pga spel. Jag har ingen betalningsanmärkning eller inkassoskuld, men det är nog bara en tidsfråga innan det kommer. Har ca 28.000kr i nettolön och 24.000kr av det ska betalas till lån.

Vet inte vad jag ska göra eller hur jag ens ska kunna lösa detta, det känns hopplöst. Drömmen skulle vara skuldsanering men otur som man har så skulle de väl aldrig bli beviljat.

Det enda jag vet nu är att jag vill aldrig med spela och har sökt hjälp för att kunna sluta. Jag orkar verkligen inte med detta längre och den grova ångesten som spel har skapat.

Någon som har bra tips på vad jag ska göra?

Spärra dig på spelpaus.se och sök hjälp via vårdcentral för ditt spelberoende!

Så länge du slutar spela så kommer resten lösa sig med tiden.

Det är mycket möjligt att du skulle kunna få skuldsanering men inte förrän du hållit dig spelfri under en lång tid (förmodligen minst ett år) du måste också kunna visa på att du har gjort allt i din makt för att få bukt med skulderna.

Hur ser din ekonomiska situation ut i övrigt? Vilka lån och krediter har du?

Du har absolut inte förstört ditt liv, du har bara gjort det lite svårare för dig själv! Det finns en väg ut ur misären, tro mig!
 

PALLEpaul

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
24 Februari 2020
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
45
Poäng
146
Först och främst — Spelpaus!

För det andra, även om det känns skrämmande - släpp allt till kronofogden!

Du får betalningsanmärkningar MEN du kommer inte kunna ta några mer lån.

Ta tag i ditt missbruk. Sök hjälp.

Ta kontakt med budget- och skuldrådgivaren i din kommun.

När du kommit ur ditt missbruk - sök skuldsanering.
 

Aleeex

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
30 April 2019
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
405
Poäng
527
Usch vilken sits, men som med allt annat så kommer det ordna sig. Du har tagit det första steget och sökt hjälp. Pausa dig själv på spelpaus också. I dagsläget får du nog ingen skuldsanering. Men många här har fått efter att de kan bevisa att de slutat spela osv. Det är inte kört, det tar bara lite längre tid. Min vän fick skuldsanering på andra försöket efter att hon bevisat att hon slutat spela. Det löser sig om du verkligen slutar.

Ja det är en fruktansvärt jobbigt situation som känns nästan hopplös. Ja det känns skönt att ha sökt hjälp. Ja jag behöver ju bevisa att jag slutat spela för att kunna få en skuldsanering och det tar väl ett tag för att kunna göra det. Hur lång tid tog det för din vän att få skuldsanering?

Ja jag vill verkligen sluta, så får hoppas det blir bättre.
 

Aleeex

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
30 April 2019
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
405
Poäng
527
Spärra dig på spelpaus.se och sök hjälp via vårdcentral för ditt spelberoende!

Så länge du slutar spela så kommer resten lösa sig med tiden.

Det är mycket möjligt att du skulle kunna få skuldsanering men inte förrän du hållit dig spelfri under en lång tid (förmodligen minst ett år) du måste också kunna visa på att du har gjort allt i din makt för att få bukt med skulderna.

Hur ser din ekonomiska situation ut i övrigt? Vilka lån och krediter har du?

Du har absolut inte förstört ditt liv, du har bara gjort det lite svårare för dig själv! Det finns en väg ut ur misären, tro mig!

Jag har spärrat mig på spelpaus igen med minst 1 år. Tycker det är så dåligt att man kan häva spärren efter 1 år.
Jag har sökt hjälp via vårdcentralen och ska få online hjälp för jag jobbar borta i veckorna. Ska försöka gå på möten också då jag kan.

Måste det gå minst ett år? Känns ganska länge.

Oj det är många och olika lån men det är följande:

Lån:
• coop 323.000kr, 6,65% /3317kr i månaden
• SEB 298.000kr 5,3% / 3495kr i månaden
• Nordea 280.000kr 4,9% / 3486kr i månaden
Collector bank 228.000kr 13,35% / 3247kr i månaden
• privatlån anhörig 60.000kr / 2000kr i månaden (Behöver inte betala dörren oktober för betalde 10.000kr i maj.)
• klarna 54.000kr 19,9% vet inte månads belopp förrän nästa månad (räknar på 2.500kr)
• Betalkoll 47.500kr av 50.000kr 14,62% / 1.500kr i månaden
• Supreme card: 38.000kr av 40.000kr 17,32% / 2000kr i månaden
Ferratum : 34.400kr 40% / 1.400kr i månaden
• Fairlo: 10.000kr 19% / 363kr i månaden
• Expersskredit: 5.000kr 52-78% / 350kr i månaden
• Flexlimit: 5.000kr 39% / 546kr i månaden

Sedan har jag losnstep 6.222kr som jag betalt in idag men det skulle kostar 1.754kr i månaden.
Ska även betala in lumify på 6.000kr som skulle kostat 1400kr i månaden.

Lånekostnaden blir alltså 22.204kr fram till oktober, sedan 24.204kr
Med en skuld börda på:

Övriga räkningar är på ca 1.400kr sedan ska jag flytt ihop med min kille och tror hyran för min del blir 4.000kr då. Totalt 5.400kr

Fram till oktober:
22.204kr + 5.400kr = 27.604kr

Oktober och framåt:
24.204kr + 5.400kr = 29.604kr

Min lön är ca på 28.000kr efter skatt och kommer få 1.000kr som extra intäkt när jag hyr ut min lägenhet. Så kommer få leva på 1.396kr i månaden till oktober och sedan i oktober kommer jag gå back 604kr och inte ha råd med något annat alls.

Känns som jag förstör mitt liv för kommer vara skuldsatt hela mitt liv ifall jag inte skulle få till en skuldsanering i framtiden. Det tär på en med denna ekonomiska ångesten jämt. Satt mig själv här och är helt och hållet mitt eget fel men känns ändå förjävligt.
 

Aleeex

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
30 April 2019
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
405
Poäng
527
Först och främst — Spelpaus!

För det andra, även om det känns skrämmande - släpp allt till kronofogden!

Du får betalningsanmärkningar MEN du kommer inte kunna ta några mer lån.

Ta tag i ditt missbruk. Sök hjälp.

Ta kontakt med budget- och skuldrådgivaren i din kommun.

När du kommit ur ditt missbruk - sök skuldsanering.

Spelpaus har jag gjort med max spärren.

känns så läskigt att släppa allt dit. Jag har aldrig haft ett inkassokrav på mig eller kronofogden. Har alltid varit noga med att betala mina räkningar i tid. Det första jag göra 00.00 den 25e varje månad är att just betala räkningarna.

Vad händer när man börjar släppa allt? Behöver man släppa allt till kronis när man ska söka om skuldsanering?

Jag har sökt hjälp och ska börja en online behandling via vårdcentralen. Jag har även tänkt att söka hjälp med att gå på spelmöten.

Ska ringa till skuldrådgivare idag tänkte jag eller på måndag. Ganska mycket just nu.
 

UserX

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
6 Juli 2020
Meddelanden
138
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Ja det är en fruktansvärt jobbigt situation som känns nästan hopplös. Ja det känns skönt att ha sökt hjälp. Ja jag behöver ju bevisa att jag slutat spela för att kunna få en skuldsanering och det tar väl ett tag för att kunna göra det. Hur lång tid tog det för din vän att få skuldsanering?

Ja jag vill verkligen sluta, så får hoppas det blir bättre.

Det tog lite drygt ett år. Första blev ju avslag. Sen väntade hon några månader innan hon sökte igen. Då fick hon uppvisa intyg på att hon sökt hjälp för sitt spelberoende samt kontoutdrag på många månader tillbaka dom visade att hon inte satt in pengar till spel.
 

Aleeex

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
30 April 2019
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
405
Poäng
527
Jag har spärrat mig på spelpaus igen med minst 1 år. Tycker det är så dåligt att man kan häva spärren efter 1 år.
Jag har sökt hjälp via vårdcentralen och ska få online hjälp för jag jobbar borta i veckorna. Ska försöka gå på möten också då jag kan.

Måste det gå minst ett år? Känns ganska länge.

Oj det är många och olika lån men det är följande:

Lån:
• coop 323.000kr, 6,65% /3317kr i månaden
• SEB 298.000kr 5,3% / 3495kr i månaden
• Nordea 280.000kr 4,9% / 3486kr i månaden
Collector bank 228.000kr 13,35% / 3247kr i månaden
• privatlån anhörig 60.000kr / 2000kr i månaden (Behöver inte betala dörren oktober för betalde 10.000kr i maj.)
• klarna 54.000kr 19,9% vet inte månads belopp förrän nästa månad (räknar på 2.500kr)
• Betalkoll 47.500kr av 50.000kr 14,62% / 1.500kr i månaden
• Supreme card: 38.000kr av 40.000kr 17,32% / 2000kr i månaden
Ferratum : 34.400kr 40% / 1.400kr i månaden
• Fairlo: 10.000kr 19% / 363kr i månaden
• Expersskredit: 5.000kr 52-78% / 350kr i månaden
• Flexlimit: 5.000kr 39% / 546kr i månaden

Sedan har jag losnstep 6.222kr som jag betalt in idag men det skulle kostar 1.754kr i månaden.
Ska även betala in lumify på 6.000kr som skulle kostat 1400kr i månaden.

Lånekostnaden blir alltså 22.204kr fram till oktober, sedan 24.204kr
Med en skuld börda på:

Övriga räkningar är på ca 1.400kr sedan ska jag flytt ihop med min kille och tror hyran för min del blir 4.000kr då. Totalt 5.400kr

Fram till oktober:
22.204kr + 5.400kr = 27.604kr

Oktober och framåt:
24.204kr + 5.400kr = 29.604kr

Min lön är ca på 28.000kr efter skatt och kommer få 1.000kr som extra intäkt när jag hyr ut min lägenhet. Så kommer få leva på 1.396kr i månaden till oktober och sedan i oktober kommer jag gå back 604kr och inte ha råd med något annat alls.

Känns som jag förstör mitt liv för kommer vara skuldsatt hela mitt liv ifall jag inte skulle få till en skuldsanering i framtiden. Det tär på en med denna ekonomiska ångesten jämt. Satt mig själv här och är helt och hållet mitt eget fel men känns ändå förjävligt.


Missade totala skulden: 1.382.900kr

Helt sinnesjukt....
 

Aleeex

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
30 April 2019
Meddelanden
520
Mottagna reaktioner
405
Poäng
527
Det tog lite drygt ett år. Första blev ju avslag. Sen väntade hon några månader innan hon sökte igen. Då fick hon uppvisa intyg på att hon sökt hjälp för sitt spelberoende samt kontoutdrag på många månader tillbaka dom visade att hon inte satt in pengar till spel.

Okej det är alltså fullt möjligt att få skuldsanering ifall man kan bevisa att man inte spelar och har tagit itu med sitt spelmissbruk, eller iaf sökt hjälp för det.
Får man fråga hur mycket din kompis hade i skuld när hon fick skuldsanering?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp