Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Semestern går mot sitt slut och jag kommer nog aldrig igen göra misstaget att bara ta 3 veckor. Känner mig långt ifrån redo att börja jobba igen, det har varit och lär fortsätta vara kaotiskt på ett sätt som jag inte mår bra av. Dessutom står jag lite och väger över vad jag faktiskt vill, om jag ska byta arbetsplats, stanna kvar eller söka något helt annat. Känslomässigt slitsamt. Solen har lyst med sin frånvaro även denna semestern, vilket påverkar min energi negativt. Men, ekonomiskt har jag äntligen fått lite ro. Har fått komma iväg lite, köpt mig en enkel begagnad cykel, handlat mat idag efter vad jag var sugen på, och har ett par tusen kvar utöver matbudgeten. Det har varit så jäkla tufft sista året, så att få andas lite är så värdefullt. Stressen jag levt med på olika sätt sitter kvar i kroppen. Men jag har iallafall inte behövt slita ihjäl mig med ekonomin denna månaden. Tacksam.

Semestern går mot sitt slut och jag kommer nog aldrig igen göra misstaget att bara ta 3 veckor. Känner mig långt ifrån redo att börja jobba igen, det har varit och lär fortsätta vara kaotiskt på ett sätt som jag inte mår bra av. Dessutom står jag lite och väger över vad jag faktiskt vill, om jag ska byta arbetsplats, stanna kvar eller söka något helt annat. Känslomässigt slitsamt. Solen har lyst med sin frånvaro även denna semestern, vilket påverkar min energi negativt. Men, ekonomiskt har jag äntligen fått lite ro. Har fått komma iväg lite, köpt mig en enkel begagnad cykel, handlat mat idag efter vad jag var sugen på, och har ett par tusen kvar utöver matbudgeten. Det har varit så jäkla tufft sista året, så att få andas lite är så värdefullt. Stressen jag levt med på olika sätt sitter kvar i kroppen. Men jag har iallafall inte behövt slita ihjäl mig med ekonomin denna månaden. Tacksam.
Har läst någonstans att det bästa att motverka stress är att promenera och läsa böcker (under förutsättning man kan koncentrera sig).Ta 2 veckor till i samband med mellandagarna, det kommer fort.

Har läst någonstans att det bästa att motverka stress är att promenera och läsa böcker (under förutsättning man kan koncentrera sig).Ta 2 veckor till i samband med mellandagarna, det kommer fort.
Menar du kring jul så finns det ingen möjlighet för mig att ta semester då, jag jobbar i vården, och såna långa ledigheter beviljas sällan under storhelger. Har inte semesterdagar kvar för det heller tyvärr. Men en vecka i januari kanske? :facejoy: Ja, jag kan ju inte koncentrera mig på saker alls, inte ens en fotbollsmatch, sitteroch skrollar konstant samtidigt. Sista dagarna har jag till och från haft ont i bröstet också så det är nog dags att jag börjar ta stressen på allvar. Promenader fungerar än så länge, tack för påminnelsen!

Menar du kring jul så finns det ingen möjlighet för mig att ta semester då, jag jobbar i vården, och såna långa ledigheter beviljas sällan under storhelger. Har inte semesterdagar kvar för det heller tyvärr. Men en vecka i januari kanske? :facejoy: Ja, jag kan ju inte koncentrera mig på saker alls, inte ens en fotbollsmatch, sitteroch skrollar konstant samtidigt. Sista dagarna har jag till och från haft ont i bröstet också så det är nog dags att jag börjar ta stressen på allvar. Promenader fungerar än så länge, tack för påminnelsen!
Kanske skulle vara bra att besöka en läkare också, det där med ont i bröstet ska du ta på allvar.

Kanske skulle vara bra att besöka en läkare också, det där med ont i bröstet ska du ta på allvar.
Tack för omtanken! Egentligen vet jag ju det. Har varit utbränd förut och jobbar själv i vården. Det är bara så jäkla usel timing just nu. Jag är utlånad till ett annat ställe än mitt vanliga för att dom har så ont om folk, och jag har lovat att stötta upp där. Att då bli sjukskriven skulle kännas som ett stort jäkla misslyckande.

Tack för omtanken! Egentligen vet jag ju det. Har varit utbränd förut och jobbar själv i vården. Det är bara så jäkla usel timing just nu. Jag är utlånad till ett annat ställe än mitt vanliga för att dom har så ont om folk, och jag har lovat att stötta upp där. Att då bli sjukskriven skulle kännas som ett stort jäkla misslyckande.
Du ska tänka på dig först, med tanke på omständigheterna tycker inte alls det är egoistiskt.

Låter inte bra att ha ont i bröstet. Kan vara läge att kolla upp det.
jag har börjat träna på kvällarna. Sitter också och scrolla på telefon hela tiden så det är riktigt skönt och bra med träning.
Du får ta hand om dig. Skönt med lite andrum i ekonomin. Samma här och ser fram emot att gå ytterligare 2 veckor i augusti på semester.

Nu har första löneutmätning börjat och från och med nu får jag halva lönen.
för min egen skull så gjorde jag en excel till budget där jag kan se exakt vilka kostnader jag har och vilka intäkter jag får. Har även lagd en flik med hur mycket av inbetalningar som går till skulden och hur mycket det amorteras respektive räntan. På så sätt har jag stenkoll på alla betalningar in till kronofogden och blir sen till underlag till jämkning.
enligt mina beräkningar så kommer det tar ca 7,5 år så tror inte skuldsanering är aktuellt men jag ser sen om skulden verkligen rör sig nedåt.
Tycker att just att göra en Excel med utgifter, inkomster och skulduppgifter blir ett bra verktyg. Är man någorlunda händig med Excel så funkar det bra.
så mitt tips är att sätta sig ner och göra en översikt där du månad för månad kan följa din väg framåt.

Jag är på väg att släppa allt till löneutmätning. Läser här att vissa har för hög hyra. Vad är för hög hyra? Jag bor med min dotter och betalar 10500 kr/ månad. När vi flyttade hit för ca 2,5 år sedan var hyran på ca 9000 kr. Kan ju inte rå för ökning av hyra. Tror ni det är för dyrt? Blir väldigt orolig nu för om jag släpper allt kommer det ju anmärkningar och då går det ju inte att få tag i någon lägenhet. Hamnar vi på.gatan då?

Jag är på väg att släppa allt till löneutmätning. Läser här att vissa har för hög hyra. Vad är för hög hyra? Jag bor med min dotter och betalar 10500 kr/ månad. När vi flyttade hit för ca 2,5 år sedan var hyran på ca 9000 kr. Kan ju inte rå för ökning av hyra. Tror ni det är för dyrt? Blir väldigt orolig nu för om jag släpper allt kommer det ju anmärkningar och då går det ju inte att få tag i någon lägenhet. Hamnar vi på.gatan då?
Nej du hamnar inte på gatan. Det finns en kalkyl för boendekostnad https://www.forsakringskassan.se/pr...avgifter-och-hogsta-godtagbara-bostadskostnad

vi har 1500kr för ”dyr” lägenhet och vi kommer inte att flytta. Främst för att vi trivs och må bra av att bo där vi gör. Vi klarar oss genom att vi spara in på annat. Vi ha en mycket litet matbudget så det går runt.

Mitt tips är att skriva ner och räkna ut dina kostnader och hur mycket du får behålla av din lön.
Du kan räkna ut ditt förbehåll på kfm hemsida ( den stämmer ganska bra).
har man barn så behåller du mer.
Går din kalkyl på minus då får man överväga att flytta.
Beroende på stad så ligger du lite över normal hyra men du kan kanske skära ner på ex bil, mat och annat. En tusenlapp är lätt att spara in på men du måste vara beredd på att vara konsekvent.

Både räntor och dröjsmålsräntor är avdragsgilla, dock är det tyvärr många som inte rapporterar in de senare. Så tipset är att själv ha stenkoll, t ex genom att använda Excel. Så allt kommer med i deklarationen (det som inte rapporterats in adderar du själv manuellt).

Själv har jag de senaste åren haft ränteutgifter på ca 300k, vilket ger drygt 70k tillbaka på jämkningen (fördelat över de månader jämkning).

Sen ligger ju förslaget att trappa av ränteavdraget (se egen tråd), så detta kan vara sista året med hyfsat bra pengar tillbaka.
Hej!
Ser att räntor och dröjsmålsränta är avdragsgill även under utmätning. Om man vill ha koll för att kunna göra ett underlag för att kunna söka jämkning, var hittar jag uppgifterna hur mycket jag betalar i ränta samt dröjsmålsränta varje månad?

Jag kör spartracker per dag. Har mall för 1000 kr. Sen veckospar, den är för 10 000 kr på 1 år. Efter varje vecka fördelar jag dessa pengar till olika saker. Förra veckan blev in på olika sparkonton. Denna veckan tog jag amortering 400 kr på ett lån
Hej!
Men om man sätter in pengar på sparkonton och har utmätning, är inte risken stor att KF vid deras koll av tillgångar tar pengarna?

Lön imorgon, och för första månaden på väldigt länge har inte livet handlat om att jaga pengar. Jag fick en lite bättre lön och har inte behövt vända på varje krona utan kunnat unna mig lite extra. Även fått lite semester, otroligt tacksam för det!

Idag beställde jag lite från matsmart, dom hade riktigt bra priser på en del saker jag behövde, så även med frakten inräknad sparade jag flera hundra jämfört med vad det brukar kosta. Känns också som en lyx att kunna handla så dagen innan lön. Nu väntar ny månad och lite stramare tyglar i vardagen, men förhoppningen är att kunna spara lite för att åka iväg en sväng i september, när jag är klar på mitt tillfälliga jobb. Inte långt, inte dyrt och bara en natt, men det är ändå något som ger mig glädje :)

Får testa Matsmart. Det lät riktigt bra.
själv känns det som en befrielse att inte behöva jaga lån och betala för varje lån.
har betalat alla räkningar och storhandlat. Och vi har mycket över för resten av månaden så vi kan till och med unna oss lite utflykter när jag har semester.
har även sparat lite och dessa hundralappar kommer jag kunna använda sen om något oförutsett inträffar.

Får testa Matsmart. Det lät riktigt bra.
själv känns det som en befrielse att inte behöva jaga lån och betala för varje lån.
har betalat alla räkningar och storhandlat. Och vi har mycket över för resten av månaden så vi kan till och med unna oss lite utflykter när jag har semester.
har även sparat lite och dessa hundralappar kommer jag kunna använda sen om något oförutsett inträffar.
Ja, inte alltid men emellanåt har jag kunnat fynda där, lite beroende på sortiment och vad man behöver.
Skönt att ha bra med pengar över, det gör faktiskt livet lite enklare och tryggare.

Och till alla er som är i början av löneutmätning/skuldsanering och undrar hur fasen ni ska stå ut. Det blir bättre! Man anpassar sig. Sakta men säkert.

Hej!
Ställde 2 frågor på raken i 2 olika inlägg, men får inget svar?

Hej!
Men om man sätter in pengar på sparkonton och har utmätning, är inte risken stor att KF vid deras koll av tillgångar tar pengarna?
Jo, det är ett möjligt utfall vid en tillgångsutredning.

Medans sommaren går mot sitt slut, gör jag budget för kommande månad. Jag kan inte klaga. Den summa som ska dras till löneutmätning kommer dras, och jag har råd att betala mina räkningar och andra nödvändiga utgifter som mat. Jag har också råd med lite nöjen.

Jag tittade på utgifterna i internetbanken och gjorde ett snitt per månad utifrån 12 månader. Det senaste året har min snittkostnad för mat i butik varit 2800:-. Sen tillkommer det mat ute, hämtmat osv, men det ser jag numera som nöjen eller "extras". Om jag räknar på en månad där jag enbart får ut mitt minimum, alltså förbehållet på 13500:-, så ser budgeten ungefär ut såhär:

Fasta utgifter
8000:-
Mat 3000:-
Övrigt nödvändigt 750:-
Kvar 1750:-

Då ska 1750:- täcka oförutsedda utgifter och nöjen. Ganska tight men då går det också att minska på matkostnaden om jag skulle vilja eller behöva. Så nog ska det gå att få det här att fungera. Det är inte för alltid. Den kommande lönen får jag ut lite mer än förbehållet och kommer kunna unna mig lite extra nöjen, vilket jag är tacksam för. Senaste månaderna har jag inte hamnat i panik-lägen och inte behövt sälja saker eller försöka låna. Det har varit en välsignelse efter det senaste året. Nu är jag redo för hösten!

20 kr varje dag i ett år blir 7300 kr :) Såg nått konto på Instagram där hon skrev just om att sätta undan små summor varje dag. Om jag förstod det rätt så satte hon undan 27,50 varje dag. Blir 10 000 kr på ett år. Många bäckar små!
Gjorde något liknande för en massa år sedan, sparade alla "guldtior" efter något år eller så var det rätt många guldtior. Kassörskan på Ica var måttligt imponerad när vi storhandlade och betalade med tior minns jag i alls fall.

Gjorde något liknande för en massa år sedan, sparade alla "guldtior" efter något år eller så var det rätt många guldtior. Kassörskan på Ica var måttligt imponerad när vi storhandlade och betalade med tior minns jag i alls fall.
Försökte en gång är fylla en 1.5 l petflaska med tior. Gav upp vid kanske 20 %.
Det var då typ ett kilo och motsvarande 2 k sek.

Med förbehåll för att detta är över 20 år sedan och att minnet gjort något med siffrorna.

(Någon som fortfarande hanterar kontanter kanske kan upplysa om vad ett "rör" tior väger)

Medans sommaren går mot sitt slut, gör jag budget för kommande månad. Jag kan inte klaga. Den summa som ska dras till löneutmätning kommer dras, och jag har råd att betala mina räkningar och andra nödvändiga utgifter som mat. Jag har också råd med lite nöjen.

Jag tittade på utgifterna i internetbanken och gjorde ett snitt per månad utifrån 12 månader. Det senaste året har min snittkostnad för mat i butik varit 2800:-. Sen tillkommer det mat ute, hämtmat osv, men det ser jag numera som nöjen eller "extras". Om jag räknar på en månad där jag enbart får ut mitt minimum, alltså förbehållet på 13500:-, så ser budgeten ungefär ut såhär:

Fasta utgifter

Då ska 1750:- täcka oförutsedda utgifter och nöjen. Ganska tight men då går det också att minska på matkostnaden om jag skulle vilja eller behöva. Så nog ska det gå att få det här att fungera. Det är inte för alltid. Den kommande lönen får jag ut lite mer än förbehållet och kommer kunna unna mig lite extra nöjen, vilket jag är tacksam för. Senaste månaderna har jag inte hamnat i panik-lägen och inte behövt sälja saker eller försöka låna. Det har varit en välsignelse efter det senaste året. Nu är jag redo för hösten!

Fint att du hittat ett lugn och en balans i ekonomin, utifrån de förutsättningar som råder under löneutmätningen. Att gilla läget, och inte hamna i panik-läget och inte ständigt jaga nya pengar genom att sälja etc. Kämpa vidare i höst och ta en period i taget!

Det går utmärkt att leva ett relativt bra liv på existensminimum. Framför skönt allt slippa den dagliga och månatliga berg-och-dalbanan som tidigare liv innebar. Denna månad får jag, förutom jämkningen, även en hyfsad bra semesterersättning. Så livet rullar på, även om man längtar efter ljuset därborta när utmätningen är klar.

Fint att du hittat ett lugn och en balans i ekonomin, utifrån de förutsättningar som råder under löneutmätningen. Att gilla läget, och inte hamna i panik-läget och inte ständigt jaga nya pengar genom att sälja etc. Kämpa vidare i höst och ta en period i taget!

Det går utmärkt att leva ett relativt bra liv på existensminimum. Framför skönt allt slippa den dagliga och månatliga berg-och-dalbanan som tidigare liv innebar. Denna månad får jag, förutom jämkningen, även en hyfsad bra semesterersättning. Så livet rullar på, även om man längtar efter ljuset därborta när utmätningen är klar.
Tack!
Ja, det där inre lugnet är värt mer än pengar, utan tvekan. Ju längre ifrån spelmissbruk och ekonomiskt kaos jag kommer, ju mer lungt och fungerande blir också resten av livet. Att sitta i köket med mat hemma som utan problem räcker till lönen på tisdag, med chokladmuffins i ugnen och kaffebryggaren som puttrar, utan ångest, stress och panik, det är en välsignelse!
Att vänja sig och hitta acceptans har varit nödvändigt, och nu förstår jag också att det faktiskt inte är detsamma som att ge upp dom lite dyrare drömmar jag har för framtiden. Var sak har sin tid. Hur långt har du kvar på utmätningen?

Senast ändrad:
Försökte en gång är fylla en 1.5 l petflaska med tior. Gav upp vid kanske 20 %.
Det var då typ ett kilo och motsvarande 2 k sek.

Med förbehåll för att detta är över 20 år sedan och att minnet gjort något med siffrorna.

(Någon som fortfarande hanterar kontanter kanske kan upplysa om vad ett "rör" tior väger)

Vi hade fyllt 1.5 flaska, minns dock inte om det var 1.5 eller 2 liters...

Tack!
Ja, det där inre lugnet är värt mer än pengar, utan tvekan. Ju längre ifrån spelmissbruk och ekonomiskt kaos jag kommer, ju mer lungt och fungerande blir också resten av livet. Att sitta i köket med mat hemma som utan problem räcker till lönen på tisdag, med chokladmuffins i ugnen och kaffebryggaren son puttrar, utan ångest, stress och panik, det är en välsignelse!
Att vänja sig och hitta acceptans har varit nödvändigt, och nu förstår jag också att det faktiskt inte är detsamma som att ge upp dom lite dyrare drömmar jag har för framtiden. Var sak har sin tid. Hur långt har du kvar på utmätningen?

Perfekt, precis så livet ska vara och låt det fortsätta så! Uppskatta de små sakerna i livet, som är rätt fina när man tänker på dem.

Prognosen på Kfm säger början på 2026, men jag kommer klara det till hösten 2025, så ett drygt år kvar nu. Har så smått börjat planera för mitt liv 2.0 med start 2026 och det känns som det kommer bli riktigt bra!

Perfekt, precis så livet ska vara och låt det fortsätta så! Uppskatta de små sakerna i livet, som är rätt fina när man tänker på dem.

Prognosen på Kfm säger början på 2026, men jag kommer klara det till hösten 2025, så ett drygt år kvar nu. Har så smått börjat planera för mitt liv 2.0 med start 2026 och det känns som det kommer bli riktigt bra!
Heja dig. Ditt liv kommer bli fantastiskt när skulden är borta. Jag hoppas att vara där om några år.
prognosen för mig blir tidigast december 2029

Fasta utgifter

Hej!
Hoppas du haft en bra sommar. Har haft bara 2'1/2 vecka. Men ska ha 1 vecka till i höst.
Jag får bara behålla förutom hyran 6400 ca. Men nu har jag gjort skattejämkning och fått ca 2000 till. Ingen aning om jag gjorde rätt. Men då får man restskatt?
Har du hög hyra då eftersom du får 13500?

Hej!
Hoppas du haft en bra sommar. Har haft bara 2'1/2 vecka. Men ska ha 1 vecka till i höst.
Jag får bara behålla förutom hyran 6400 ca. Men nu har jag gjort skattejämkning och fått ca 2000 till. Ingen aning om jag gjorde rätt. Men då får man restskatt?
Har du hög hyra då eftersom du får 13500?
Jodå, jag har haft en fin sommar men bara 3 veckors semester. Jämkar du på korrekta uppgifter får du inte restskatt men har du angett att du har mer räntor du betalar än vad det blir så är ju risken stor för restskatt såklart.
Jag har 6000:- i hyra. Sen har jag tillägg för vård, mediciner, busskort.

Jodå, jag har haft en fin sommar men bara 3 veckors semester. Jämkar du på korrekta uppgifter får du inte restskatt men har du angett att du har mer räntor du betalar än vad det blir så är ju risken stor för restskatt såklart.
Jag har 6000:- i hyra. Sen har jag tillägg för vård, mediciner, busskort.
Går det att jämka när man har löneutmätning?

Lönen har kommit in. Alla räkningar är betalda, viktiga inköp som busskort och linser är gjorda. Har handlat lite mat. Har pengar kvar till mat och lite nöje. Inga privata skulder. Inga usla samveten. Sinnesro.

Jag funderar på internet. Jag har idag internet via telenor och mitt erbjudande jag haft har gått ut så nu kostar det mig nästan 600:- i månaden. Hutlöst. Finns det betydligt billigare? Vad är rimligt att betala tycker ni? Jag har ju ett ensamhushåll och det är bara min smarttv, och längre fram förmodligen en dator för skolarbete och liknande, som det ska fungera för. Sport, hastigheten måste klara sport!

Lönen har kommit in. Alla räkningar är betalda, viktiga inköp som busskort och linser är gjorda. Har handlat lite mat. Har pengar kvar till mat och lite nöje. Inga privata skulder. Inga usla samveten. Sinnesro.

Jag funderar på internet. Jag har idag internet via telenor och mitt erbjudande jag haft har gått ut så nu kostar det mig nästan 600:- i månaden. Hutlöst. Finns det betydligt billigare? Vad är rimligt att betala tycker ni? Jag har ju ett ensamhushåll och det är bara min smarttv, och längre fram förmodligen en dator för skolarbete och liknande, som det ska fungera för. Sport, hastigheten måste klara sport!
Sinnesro-det är det som är viktigast.

Hej
Ring telenor o kolla om du kan förhandla ner priset
Jag ringde dem för två veckor sedan och förhandlade ner priset från 600 till 450 kr jag sa att annars går jag till en konkurrent och jag har varit kund hos er i flera år
Det gick så 450 kr i 12 mån alltid något
Lycka till o skönt att höra att du känner lugn

Jag hade Banhof innan när jag hade anmärkning. Bra pris och utan bindningstid.

Sjukt dyrt. Är ett obegränsat mobilabonnemang en väg, alltså där du kör tv, dator via delning från mobilen?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp