• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Ferratum - Lån utan UC
5. Compricer - Jämför lån (ny)
6. Brixo - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Binly - Lån utan UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Creditstar- Långivaren du ska SE UPP för

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Den finskan.:wicked:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Hm kanske är hon som pratar lite dålig svenska, men tyckte mer att det lät som att hon kom från något östeuropeiskt land?

Alla kallar henne för finskan, men hon är snarare estnisk eller polsk. Jag har själv finska som modersmål så jag kan urskilja brytningarna.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 806
Mottagna reaktioner
598
Poäng
627
Jag tycker hon låter som att hon är av ryskt eller polskt ursprung. Men kanske tänker vi på olika? Nåja, saksamma.
Jag har lite uppdateringar i mitt fall.
Efter viss ordväxling på telefon med läppfia kontaktade högsta hönset mig (iallafall förstod jag det så). Dennis heter han för övrigt. En man som verkar vara väl insatt i systemet, trevlig och inte omöjlig att samtala med. Jag passade på att vädra mina åsikter om hans anställda och jag fick för en gångs skull prata till punkt utan att bli avbruten (läppfia) och han förstod mig. Jag fick dock lite känslan av att han satte sina anställda en del i försvar vilket i och för sig inte är så konstigt. Jag betalade fakturan för mars, så den är ur världen. Dennis berättade sen att jag kunde välja att förlänga mitt lån och då skjuts alla fakturor upp 1 månad, vilket innebär att fakturan som skulle vara betald 10:e April får förfallodatum i Maj, jag betalade förlängningsavgift om 106 kronor och det gick igenom i systemet, allt via trustly. Dennis verkade lite snurrig med datum och kunde inte riktigt förklara inkassoprocessen för mig. Å ena sidan sa han att inkassoprocessen börjar från och med dag 1 då man är sen med en faktura. Å andra sidan är det oftast först efter 30 dagar de börjar närma sig inkassoavgifter med mera (dock fick jag inte det ens efter 56 dagar)? Å tredje sidan så är det efter 60 dagar som lånet avslutas (men kan göra efter 30 också) å fjärde sidan kan de ansöka om betalningsföreläggande till Kronofogden egentligen när som helst mellan dag 1 och 30, men det var ändå OK att vara 30 dagar sen....men även kunde man vara 60 dagar sen innan inkassoprocessen började....samtidigt som det då absolut kan ha gått så långt som betalningsföreläggande hos Kronofogden. Men de har valt att inte gå ut med den informationen, iallafall inte just nu och reglerna var annorlunda enligt Dennis under Covid-19. Mycket luddigt alltsammans.....jag blev inte alls klokare på hans förklaringar egentligen mer än han i mitt fall kunde garantera att månadsfakturan som nu blir 10:e maj så har jag ändå 60 dagar på mig att betala innan lånet avslutas (då har jag även en månadsfaktura att betala i juni).
Nå väl....mycket komplicerat men det mesta är löst för just nu iallafall. Men för all del....ta för bövelen inga lån här!
 
Senast ändrad:

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
När jag hade dem var det ett bolag som hette Eurocredit som tog över inkasso. Där var det lätt att få en avbetalningsplan via mejl. När betalningen hade förfallit även där gick ärendet tillbaka till Creditstar, som tog i runda slängar ett år på sig att skicka till KFM.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 806
Mottagna reaktioner
598
Poäng
627
Ja alltså Creditstar har verkligen luddiga regler. Jag frågade om en avbetalningsplan och han Dennis hänvisade till mina månadsfakturor och menade att dessa fungerar som en avbetalningsplan, vilket jag naturligtvis också förstår. Å andra sidan erbjöd sig samma person i tidigare mejlkonversation att jag kunde betala 170 kronor för eventuell avbetalningsplan (?)
Inte heller går de ut med påminnelser via sms, meddelande på hemsidan eller mejl till dig. Även om Dennis förklarade och var trevlig verkar det hela mycket oklart, det luktar bluff på lång väg. Jag fick känslan av att de ville att mitt lån skulle gå vidare i tystnad och jag helst inte skulle märka av något så att de kunde ta extrakostnader. Jag tror inte de skulle skicka vidare till KFM heller då han själv över telefon sa att det kostat dem dyrt andra gånger varför de helst vill att det stannar hos deras egen inkassoavdelning. Nåväl har kvar 5 månadsbetalningar om 952 kronor, sen är det finito!
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 798
Poäng
1 247
Och just det, varje gång jag gjort en avbetalning enligt plan till Eurocredit så skickade Credistar ett hotbrev där det stod att jag måste reglera hela min skuld, annars kan de skicka in den till KFM.

Mejlade efter första gången och fick bara tillbaka kreditavtalet som svar.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 806
Mottagna reaktioner
598
Poäng
627
Och just det, varje gång jag gjort en avbetalning enligt plan till Eurocredit så skickade Credistar ett hotbrev där det stod att jag måste reglera hela min skuld, annars kan de skicka in den till KFM.

Mejlade efter första gången och fick bara tillbaka kreditavtalet som svar.
Mm...helt otroligt hur dessa fungerar.....
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp