• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

CSN- när blir det anmärkning?

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Myndighetssvenska är ändå lite roligt. Min favorit är nog när en domstol eller myndighet fått in något så otydligt att man typ fått gissa sig till vad personen vill ha gjort. "Du yrkar, som det får förstås, på att beslutet xxxx upphävs"
Fast det där blir ju mer ”juridiska”.
(Jobbar själv på myndighet, men sällan mot vanliga privatpersoner)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Ringde nyss till Csn, klockan var 16.31. De har visst öppet till 16.30!! Typiskt

Men jag har fått Betalkrav (eftersom jag släpar efter så får jag betalkrav varje månad).
Jag vet ju att om man inte betalar Betalkravet så går det till kfm direkt.

Men blir det anmärkning också? Utan föreläggande?? Ngn som vet?

Sen undrar jag varför det står så här på Csn sajt :"
Risk för betalningsanmärkning
Om ditt ärende går till Kronofogden, riskerar du att få en betalningsanmärkning. Det är kreditupplysningsföretag som utfärdar betalningsanmärkningar efter att de hämtat uppgifter från Kronofogden. UC och Kreditfakta är exempel på kreditupplysningsföretag."

Varför stor det att det finns "risk" för anmärkning? trodde man fick anmärkning direkt?
Det blir ”skuld att betala direkt” men när du har betalat in en månad be om att söka anstånd på hemsidan, jag gjorde det och det skulderna jag låg efter med delades ut på resten av 2019 så det blev mycket lägre för mig. Spelar ingen roll om man har hög lön. Tar 5 min att få besked också. Så slipper man den där hemska 400kr påminnelse avgiften varje månad..
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 074
Mottagna reaktioner
6 657
Poäng
4 477
Csn har alltid varit förstående för mig, fick krav på cirka 25 000 två år i rad första gången fick jag 1500/mån men andra äret hade jag för god ekonomi så blev det 4000/mån ner till 8000 då fick jag 1000kr tills det tog slut men det var ngn gång där jag inte kunde betala, då messa jag dom och informaeta om läget och det gick bra. Hände senaste december 2018, men lovade att jag skulle slutbetala allt (i förtid) och de gjorde jag med.

Men försök få anstånd. Om du förklarar läget är dom väldigt förstående (skicka mail via detas sida, där kan di välja krav och då ser dom det direkt så det inte skickas till krf)
De är verkligen superhjälpsamma men jag har inte kunnat hålla avbetalningsplanen jag fick så innan jag kan få hjälp igen måste jag betala ifatt... sa de. Men de har verkligen hjälpt till!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 074
Mottagna reaktioner
6 657
Poäng
4 477
Det blir ”skuld att betala direkt” men när du har betalat in en månad be om att söka anstånd på hemsidan, jag gjorde det och det skulderna jag låg efter med delades ut på resten av 2019 så det blev mycket lägre för mig. Spelar ingen roll om man har hög lön. Tar 5 min att få besked också. Så slipper man den där hemska 400kr påminnelse avgiften varje månad..
Det var det jag fick hjälp med i höstas men kunde inte betala ändå så nu betalar jag bara kraven för att inte det går till kfm och därför blir det ett nytt krav varje månad + det vanliga beloppet att betala + förseningsavgiften.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 074
Mottagna reaktioner
6 657
Poäng
4 477
Ringde idag men har tyvärr ingen nyttig info att ge då killen inte visste vad det nya var?!o_O
Det han kunde säga var att när man fått ett Betalningskrav och inte betalat så att Csn har pengarna på förfallodatumet så går kravet till kfm efter ca 4 dagar.
På min fråga om det blir anmärkning direkt eller inte svarade han att det måste jag ringa till kfm för att få svar, det var inget som han visste ngt om. Så han sa att jag ska ringa till Kfm och fråga specifikt om hur de hanterar Betalningskrav.

Han sa också att om man ligger efter så kan man inte få det vanliga beloppet per månad framflyttat med 30 dagar så länge man har förfallna belopp.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Det var det jag fick hjälp med i höstas men kunde inte betala ändå så nu betalar jag bara kraven för att inte det går till kfm och därför blir det ett nytt krav varje månad + det vanliga beloppet att betala + förseningsavgiften.
Lider med dig, min avgift per månad är egentligen 568kr men ett tag betalade jag 1960:- bara för att det var påminnelse plus kfm avgifterna. Så ovärt! Hur mycket behöver du betala för att komma i fas?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 074
Mottagna reaktioner
6 657
Poäng
4 477
Lider med dig, min avgift per månad är egentligen 568kr men ett tag betalade jag 1960:- bara för att det var påminnelse plus kfm avgifterna. Så ovärt! Hur mycket behöver du betala för att komma i fas?
Tack snälla, ja det suger! Vi måste betala 7000kr för att båda ska vara ikapp eller 1600kr för att jag ska vara ikapp. Men inte ens 1600 kan jag betala eftersom kravbrevet är på 3300 och de MÅSTE betalas nu. Så man skjuter snöbollen framför sig och den växer Hoppas på att det kommer finnas utrymme när skatteåterbäringen kommer men det är mkt som är akut nu.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
På min fråga om det blir anmärkning direkt eller inte svarade han att det måste jag ringa till kfm för att få svar, det var inget som han visste ngt om. Så han sa att jag ska ringa till Kfm och fråga specifikt om hur de hanterar Betalningskrav.

Kronofogden kan inte svara på om du får betalningsanmärkning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp