• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Då var det dags igen, önskar råd om samlingslån- obs. långt inlägg

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
49
Poäng
157
Årets sista inlägg, inget muntert dock. Kämpat med skulder i flera år efter två destruktiva äktenskap med skulder i äktenskap pga. slösaktig man och skulder efter bodelning (visste knappt vad lån var innan dess), omorganisationer och arbetslöshet och vikariat. Dessutom lurad på pengar vid bilköp och tidigare förhållande. Även ensamstående på heltid, har varit riktigt tufft och hälsan tog stryk med utmattningsdepression och jobbig ångest, men kämpade på och vägrade sjukskriva mig trots läkarens inrådan, behövde all inkomst jag kunde få.

Fick heltidsjobb för några år sedan och är kvar där och bra lön (även om lönen inte motsvarar riktigt allt det jobb jag gör och ansvaret jag har). Förra året blev jag äntligen skuldfri, var så lycklig, dagen D som jag längtat efter så mycket. Var dock tvungen att låna pengar igen för jag hade privata skulder till familj m. fl. då de hjälpt mig genom åren. Inte så kul men nödvändigt, hade lovat en viss tid för återbetalning. Har även blivit blåst på bilar och lagt en hel del pengar på begagnade bilar och var utan bil. Dumt nog var jag så glad att vara fri och inbillade mig att jag hade mer pengar än jag hade, bestämde mig för en leasingbil i stället, men kostnaderna skenar i väg med bensin, skatt och leasingavgift, inser nu att det var helt onödigt, hade varit bättre att köpa en begagnad igen i stället till att börja med. När jag fick mitt privata lån så började erbjudande trilla in om kreditkort bl.a och utan ny UC, självklart tänkte jag att jag inte ska ha ett kreditkort också. Men efter betalningsanmärkningar, kämpande med ekonomin, inte sett familjen som bor långt bort på ett par år så nappade jag till sist när jag behövde åka till familjen. Sedan följde det ena efter det andra, det kändes mäktigt att ha pengar igen när man kämpat i så många år. Helt plötsligt kunde jag äntligen köpa nya kläder och som jag inte gjort på flera år, byta ut slitna möbler och loppissaker, kunna äta ute för första gången på många år, kunna följa med på saker som andra gjorde, AW mm, hitta på saker med mitt barn etc. Och barn växer och ska ha kläder och annat och vår kyl måste jag alltid fylla för jag är livrädd att hamna där igen där jag ibland inte ens hade pengar till mat, levde under existensminimum i många. Unnade oss även två resor och pengarna bara drar iväg och mer lån på det. Jag fattar verkligen inte vad jag håller på med. Är inte purung heller, runt 50 år, så jag borde vara mycket klokare. Men i stället för att lära mig efter allt jag gått igenom så försätter jag mig alltså i samma situation igen. Har även varit tufft privat på olika sätt, det känns som om motgångarna aldrig tar slut, så jag dövar smärta och ångest med köp. Dricker i princip ingenting, röker inte, tar inte droger, spelar inte, men mitt stora missbruk är att göra av med pengar jag inte har. Fast jag försätter mig själv i jobbiga situationer där pengarna tar slut så gör jag likväl om det. MIn familj vet inget och jag skulle aldrig våga berätta det.

Fick samlingslån för en tid sedan och betalade av lån, men lämnade ett som hade bättre ränta än samlingslånet, tänkte jag behåller de 70 000 kr som buffert i stället, så har jag en säkerhet i framtiden. Givetvis har jag gjort av med dessa också. Skäms otroligt mycket, en vuxen och ändå klok kvinna borde inte hålla på så här, men är bara så less på livet, problem, motgångar, ångest, ens barn som mår dåligt av en annan anledning, jag är liksom bara uppgiven och det är som att jag inte bryr mig längre, fast jag egentligen bryr mig. Har gått på KBT de åren jag kämpade, men skäms att komma tillbaka med samma problem efter att varit helt skuldfri och en annan terapeut utanför vanliga vården har jag inte råd med.

Sitter nu med ännu mer skulder än vad jag hade innan, kämpar varje månad med att få ihop räkningar, skäms att jag behöver köpa julklappar, mat mm på kredit. När jag var ung kunde jag hantera pengar utan problem, tog aldrig lån eller kredit och nu i denna ålder när jag borde ha det som bäst i livet så gör jag av med pengar jag inte har och försätter mig själv i riktigt jobbiga situationer. Är det någon som varit i liknande situationen och lyckats sluta med det destruktiva beteendet? Har försökt med budget och massa andra råd men inget har funkat för mig, är nog för less för att orka ta mig igenom det. Skäms att gå på skuldrådgivning igen.

Jag betalade in Fairlo 50 000 kr t ex, Collector 50 000 kr, borde avslutat dem men i stället lät jag dem vara kvar, givetvis är inte pengarna kvar, allt är borta. Nu är jag så nere i sk**en att det fattas flera tusen i räkningar denna månad. Funderar på ett samlingslån igen men sist jag tog ett var i april, kanske för nära?

Om jag lägger upp vad jag har i skulder och inkomst, score mm så hoppas jag att någon kan säga om jag ens har en chans till ett nytt, högre samlingslån. Funderar på fullt allvar sen om jag ska låta någon annan ta hand om min ekonomi (om jag lyckas få lån), jag verkar inte ha förståndet att göra det själv (utan ironi).

Min UC

Förvärvsinkomst 2021: 512 000 kr (jobbat en hel del övertid), lön ca 34 000 kr i månaden annars.

Underskott av kapital: 15 (kr?) eller tusental? Mer nu givetvis, p.g.a fler lån.

Blanco UC: 417 941 kr (Nordnet och Marginalen), Nordnet taget 2021 och Marginalen i år i april.

Kontokrediter: 48 420 kr

Totalt utnyttjat: 466 361 kr

Lån: Marginalen 343 000 kr

Nordnet: 74 000 kr

Fairlo: 48 000 kr (avslutad men betalar av på lånet).

Kreditkort Remember 40 000 och utnyttjat till max

PFC 10 000 kr (och som nu också syns på UC till skillnad från förr)

Santander Media Markt 7500 kr

Eurocard 23 000 kr

Klarna 20 000 kr

Av dessa är det Remember, Santander, Marginalen, Nordnet och PFC som finns på UC.

Förfrågningar: 2022-04-19 Advisa/Sambla- 350 000 kr samlingslån

2022-09-25 Entercard (Remember)- 40 000 kr

Kreditbetyg: 2,6% (bra enligt UC)

Inga anmärkningar

Det som är viktigast för mig just nu är att det fattas 10 000 kr till räkningar denna månad och övriga månader och jag är sen med två viktiga räkningar och får inte riskera inkasso och anmärkning och hoppas på att lösa detta så snart som möjligt, har bokstavligen panik, har inga fler kort att använda och skäms att be familjen om hjälp igen. Behöver få bort alla krediter först och främst. Min ränta på Marginalen är 8,68% men om jag ens får ett samlingslån igen så lär jag väl inte få samma ränta, men huvudsaken är att jag kan lösa det snarast möjligt.

Mitt hopp är att få lite vägledning av er hur jag ska göra (inte en bra dag som denna men kanske någon läser och orkar svara i dagarna, väldigt tacksam i så fall). Finns det ens en chans att få ett samlingslån i min situation? Har ju bara ca 17 år till pensionen, och är skild på pappret, är inte direkt en favoritkund. Att ha så mycket i blancolån också är ju inte bra.

Hur ska jag tänka, ska jag ta ett blancolån som täcker alla mina skulder, även de utanför UC? Eller ska jag ta ett samlingslån för Nordnet, Remember och allt utanför UC och lösa de skulderna men lämna Marginal lånet kvar (på 15 år) eller ska jag räkna på alla skulder jag har som sagt och ta lån på det, men det blir ju över 500 tusen, och allt syns ju inte på UC, vet inte om jag kan få samlingslån för lån som inte syns. Det är ingen liten summa.

Säg att jag söker 500 000 kr, kan jag bli erbjuden mindre om jag inte får något erbjudande på 500 000 ? Eller måste jag söka på mindre belopp igen? Tror ni det är bättre chans att söka på lån på övriga krediter och ha två samlingslån (om jag söker på mindre summa s a s). Lyckas jag få erbjudande så ska jag ta mig tusan skaffa en god man eller något, måste få slut på detta destruktiva beteende, har helt tappat livslusten och kämpar egentligen bara för mitt barns skull, kunde kvittat annars (inte för att jag ska ta slut på livet, men ibland undrar jag hur jag ska orka mer). Har bara mig själv att skylla på men har helt spårat ut helt enkelt. Glad dock att jag sköter mitt jobb galant, fasar bara att jag inte kommer att ha jobbet kvar, då är jag verkligen långt ner på botten.

Ber om ursäkt för mitt långa inlägg och det är givetvis inte ett dugg synd om mig, allt är mitt eget fel, jag hade chansen att förbli skuldfri och jag sabbade allt.

Hoppas ni orkar läsa igenom allt och hoppas ni kan ge mig lite råd hur jag ska gå vidare. Är det ens lönt att söka lån på en helgdag, kan det bli mindre erbjudanden då?

Har använt Sambla/Advisa tidigare men rekommenderar ni någon annan, ser att Lendo är forumets favorit?

Önskar er ett Gott Nytt År och tack på förhand, glad att ni finns.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
De förutsättningarna såg väl inte så jätteilla ut?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Lite rörigt totalt.
Hur mycket blir totalen i krediter och lån? Hur många ff?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Behålla Marginalen och sök samling för resten separat
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 853
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Tack Lasseman, konstig fråga kanske, men kan man söka trots storhelg eller sämre chans då? Antar att allt är datoriserat, men är så dåligt insatt i det här.
Det vet jag inte, jag har svårt att tro att man skrivit in i besömningsmallarna att man ska vara tveksam till ansökningar som är gjorda när man borde kolla på kalla anka eller förbereda sig för att stämma in i "ring klocka, ring"
Men varför chansa. Finns ju knappast något som blir sämre av att vänta till på måndag.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
49
Poäng
157
Det vet jag inte, jag har svårt att tro att man skrivit in i besömningsmallarna att man ska vara tveksam till ansökningar som är gjorda när man borde kolla på kalla anka eller förbereda sig för att stämma in i "ring klocka, ring"
Men varför chansa. Finns ju knappast något som blir sämre av att vänta till på måndag.
Haha, inser att min fråga lät lite dum, men ditt svar piggade upp mig :D. Tack, väntar tills ring klocka ring är över ;-)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp