Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Deklaration 2018

Nu har jag inte nivåerna i huvudet, men ränteavdraget blir ca 15 000 i ditt fall, och din taxerade inkomst minus 15k lär hamna över den beskattningsbara förvärvsinkomsten (= inkomsten minus grundavdrag och pensionsavdrag), så jag tror inte du förlorar något på att ta upp ränteavdragen i din deklaration. Du bör hamna precis över gränsen för att det ska gå att genomföra och med marginal om du låter din sambo ta hela bolånet.

En enklare koll är ju att kontrollera om du betalat in mer än 15000 i skatt.

Du kan ju testa om du loggar in på skatteverkets sida.
Tack för svar!

Jag har betalat lite över 20 000 kr i skatt. Inkomsten från mina extrajobb beskattas med 30%

Men om jag behåller mina ränteavdrag kommer inte min inkomst att bli ännu lägre? Säg att den landar på 70 000 kr med 0 kr i ränteavdrag. Men om jag behåller ränteavdragen i deklarationen är jag rädd att inkomsten sänks (vet inte hur man räknar på det men vet att ränteavdrag sänker inkomsten) och jag strävar efter att få så hög inkomst så möjligt, siktar på minst 100 000 kr nästa år (från extrajobb) då de allra flesta långivare har som krav att man ska ha minst 100 000 kr taxerad inkomst. Behöver ta ett lån på ca 30 000 kr alt kreditkort men nu är det avslag överallt.

Din taxerade förvärvsinkomst sänks inte av avdragen. UC listar både den och något de kallar "Sammanräknad inkomst" som drar av underskott av kapital. När det handlar om att komma över en viss gräns är det rimligtvis taxerad förvärvsinkomst som ska räknas som inkomst?

Det där borde du se i din deklaration på nätet, om du kollar beräkningen och ser hur mycket din slutliga skatt ska bli, sen kan du labba med ränteavdragsbeloppet till du kommer fram till att du skulle ha betalat en eller ett par kronor i skatt (om det nu står noll, om det redan står en siffra där så har du åtnjutit ränteavdraget fullt ut )

Tänkte deklarera igår, köpte avanzas K-4 blankett för att enkelt fylla i omkosnadsbeloppet för försäljningar av olika trades. Fanns bara med hälften av det som rapporterats till skatteverket. Så ja, 99 kr för inget.

Kan man skriva 0 kr i omkosnadsbelopp på resterande ?

Är det så nog ? Gick minus på set hela ändå så 😛

Tänkte bara kolla om nån kan hjälpa mig med en fråga angående avdrag.

Jag bor på ort A och jobbar på ort B. Det är ca 27 mil mellan mitt hem på ort A till min arbetsplats på ort B. Jag hyr en lägenhet på ort B där det är ca 1km till arbetsplatsen.
Jag åker fram och tillbaka en gång per vecka. Alltså 54 mil med egen bil.

Deg är första gången jag tänkte göra avdrag för dubbelt boende.
Får jag enbart göra avdrag för dubbelt boende samt resan hem (27 mil/vecka) eller får jag även göra avdrag för resan till ort B?

Nån som har erfarenhet av detta kanske?

Tacksam för hjälp :)

Jag tror bara man får ersättning för hemresan, och då ska man nog helst inte åka egen bil för att det ska gå igenom utan man ska ta det billigaste färdsättet. Däremot kanske du kan yrka avdrag för resor till och från arbetet? Jag antar att du genom att ta bilen tjänar minst en timme enkel väg jämfört med att ta kollektivtrafik? I så fall är det 18:50 per mil man får dra av (slutsumman minskas sedan med 11 000). Jag vet inte riktigt hur det fungerar när man inte åker hem samma dag utan stannar en arbetsvecka. Jag hade ringt Skatteverket och frågat :)

Men visst är det väl mer fördelaktigt att göra avdragen på en hög förvärvsinkomst eftersom det är högre skattenivåer (procentuellt) ju högre förvärvsinkomst du har.

Hej

Jag behöver lite tips och råd hur ni hade gjort i denna situation .

Fick min deklaration ingen munter läsning men följande frågeställning

Har dragits med en massa skitlån och betalt grymma räntor så det ser ut som följande

Inkomst 4200000
Underskott 136000

Jag har egentligen inget jättebehov av att få ett samlingslån den närmaste tiden utan har börjat jobba ner skitlånen ett efter ett men skulle vara gott att få ut dom 30000 :- som jag får tillbaka .

Det jag funderar på är om jag låter underskottet vara så kan jag väl inte få något samlingslån detta året ?? men hur blir det nästa år påverkar ett så pass högt underskott flera år eller om jag justerar ner det nästa år istället blir chanserna bättre då ?

Hur hade ni gjort ?

Men visst är det väl mer fördelaktigt att göra avdragen på en hög förvärvsinkomst eftersom det är högre skattenivåer (procentuellt) ju högre förvärvsinkomst du har.

Fördelaktigt på vilket sätt tänker du? Min sambo tjänar ca 480 000 kr/år.

Nej det är det inte; upp till 100 tkr får man 30% av ränteavdraget, därutöver 21%, lika för alla. Man sänker inte heller sin bruttolön genom ränteavdraget, så man kommer inte under några gränser för statlig inkomstskatt...

Högt underskott behöver inte vara ett hinder för samlingslån.
Vet du vad du har för UC-betyg?

Så här står det:
Ser att jag haft väldigt höga ränteutgifter. Tror jag måste ta bort avdragen för att minska underskottet som just nu är nästan lika högt som inkomsten.

Sammanställning förvärvsinkomst:

Förvärvsinkomst 73 796
Fastställd förvärvsinkomst: 73 700
Grundavdrag - 24 900
Beskattningsbar förvärvsinkomst: 48 800
Sammanställning kapitalinkomst
Ränteinkomster, utdelningar m.m. 2 587
Avdrag för ränteutgifter m.m. - 71 663
Kapitalvinst 88
Underskott av kapital: 68 988
Preliminär skatteuträkning
Kommunal inkomstskatt 14 937
Begravningsavgift 120
Skattereduktion för arbetsinkomst (jobbskatteavdrag) - 8 203
Skattereduktion för underskott av kapital - 1 534
Summa: 5 320
Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter: - 19 711
Belopp att få tillbaka (exklusive ränta): 14 391

Det där borde du se i din deklaration på nätet, om du kollar beräkningen och ser hur mycket din slutliga skatt ska bli, sen kan du labba med ränteavdragsbeloppet till du kommer fram till att du skulle ha betalat en eller ett par kronor i skatt (om det nu står noll, om det redan står en siffra där så har du åtnjutit ränteavdraget fullt ut )

Hänger inte med, det står att jag har betalat 19 711 kr i skatt. är det det du menar med "om det står en siffra där så har du åtnjutit ränteavdraget fullt ut"?

Jag hade exakt 136000 i underskott oxå...skruvade ner det till en summa (69k) som är lägre än förra årets underskott (75k), så att det ser ut att gå åt rätt håll iaf. Fick ändå tillbaka ca 20000 kr..varav 16000 inbaka i förra årets lön då jag jämkat.
Har du inte jämkat skulle jag skruva ner det ytterligare till kanske 20k...då får fdu några tusenlappar iaf. Får du nu 30k tillbaka räcker det inte långt ändå och syns 3 år framöver.. Jobba lite extra istället om möjligt.

Du kommer betala 5320 i skatt så det borde inte ge så myckey att flytta räntor till den andra.

Ser ju onekligen eländigt ut att du betalar mer än hela din nettoinkomst i ränta :(

hade 417 k i inkomst
Underskott 75 000! En ökning på 100% den förra året i underskott.
Har betyget 3,8 idag men förväntar mig över 15 i betyg när uppgifterna uppgraderas i juni med tanke på den höga underskottet.

28k tillbaka nästa månad slår ett högt UC betyg

Hej!

Fick utslag på några föreläggande hos Kronofogden för lite drygt 10 dagar sedan.

Utmätning har inte påbörjats än, har inte ens fått några papper om sådant.

Till frågan, tror ni jag hinner få skatteåterbäringen eller kommer fogden plocka det? Står att jag har ett skuldsaldo via någon "Min upplysning"

Om jag har förstått det hela rätt (Ställde samma fråga som du dock kom tjejens utslag idag) så kommer du få behålla dom.

Lasseman - Ni hinner väl inte ta dom stålarna va?

Lycka till. 29900 tror jag är det ultimata om du har 300 000 i inkomst. Då lägger du dig precis under 10% och borde vara tillgänglig för lån även hos de med snävast regler för hur högt underskott de tillåter. Vanligast är antagligen någonstans mellan 10-20% där 15-20 förmodligen är dominerande. Men det är gissningar.

Finns det något som kan hända om jag sänker mitt underskott från 130 tusen till 30 tusen mer än att jag får mindre tillbaka i återbäring? Tänkte om det är något som jag inte tänkt på.

Ni som "trollar" bort underskottet, är ni verkligen säkra på att det gör så jävla mycket?
Har på grund av tråkiga omständigheter dragit på mig 50-60 diverse lån genom åren och aldrig blivit nekad just på grund av mitt underskott, aldrig heller hört att det ska göra så särskilt mycket på uc-betyget heller.
Är ni säkra att det ställer till det så mycket?

Undrar ju samma om underskott påverkar mycket, men kanske beror på hur stort det är i förhållande till inkomsten

Inkomst 172000
Underskott av Kapital 27902
Grundavdrag 31200
Får tillbaka 10738
För stort underskott?

Och sålde jag premieobligationer (värdepapper) som gör att jag måste lägga till förlust så kommer inte få pengar i April?!

Jag tror folk övervärderar vikten utav underskott. Men jag vet inte säkert dock har jag personligen inte varit med om ett avslag på en låneansökan baserat på just underskottet.

Jag tror folk övervärderar vikten utav underskott. Men jag vet inte säkert dock har jag personligen inte varit med om ett avslag på en låneansökan baserat på just underskottet.
Jag har blivit nekad samlingslån pga av mitt höga underskott hade väl då ca 135.000 i underskott massor av blancolån smslån inkasso och bolån. Visst fick tillbaka över 30.000 men det gick snabbt åt för att lösa smslån inkasso och annat skräp. Efter ett tag så trillade jag dit igen med smslån som senare ledde till inkasso när ångesten av att betala tillbaka låna igen eller betala förlängningsavgifter för dessa lån till sist blev ohållbart. Jag hade säkerhet i form av mitt hus men inte ens det hjälpte. Så att jag fick möjlighet att lösa alla skitlån inkasso och betala av alla topplån på fastigheten i form av ett arv 2015 blev min räddning. Visst har jag fortfarande mycket skulder i form av bolån lite blancolån och kreditkort utan mitt arv hade jag nog legat hos KFM idag. Redan då 2015 började det bli svårt att få nya smslån eller låna igen på de om var återbetalda.

Senast ändrad:
Jag har blivit nekad samlingslån pga av mitt höga underskott hade väl då ca 135.000 i underskott massor av blancolån smslån inkasso och bolån. Visst fick tillbaka över 30.000 men det gick snabbt åt för att lösa smslån inkasso och annat skräp. Efter ett tag så trillade jag dit igen med smslån som senare ledde till inkasso när ångesten av att betala tillbaka låna igen eller betala förlängningsavgifter för dessa lån till sist blev ohållbart. Jag hade säkerhet i form av mitt hus men inte ens det hjälpte. Så att jag fick möjlighet att lösa alla skitlån inkasso och betala av alla topplån på fastigheten i form av ett arv 2015 blev min räddning. Visst har JAG fortfarande mycket skulder i form av bolån lite blancolån och kreditkort utan mitt arv hade jag nog legat hos KFM idag. Redan då 2015 började det bli svårt att få nya smslån eller låna igen på de om var återbetalda.
Vill bara tillägga att jag frågade långivare om det var mitt stora underskott som gjorde att jag fick avslag och det hade stor inverkan fick jag till svar. Svea Skuldfinansiering brydde sig inte om mitt underskott när jag hade lån där däremot var räntan över 10% trots att jag hade säkerhet i min fastighet. Men har man inget annat val så tar man det lån man får,
det vet jag av egen erfarenhet.

Finns det något som kan hända om jag sänker mitt underskott från 130 tusen till 30 tusen mer än att jag får mindre tillbaka i återbäring? Tänkte om det är något som jag inte tänkt på.
Nja, det skulle väl i så fall kunna vara att du sänker det så mycket så att du får kvarskatt istället, men det har du nog redan koll på.

Hänger inte med, det står att jag har betalat 19 711 kr i skatt. är det det du menar med "om det står en siffra där så har du åtnjutit ränteavdraget fullt ut"?
Du får inte fullt nyttjande av dina ränteutgifter. Du har alldeles för liten skattereduktion för underskott kapital i relation till dina ränteutgifter. Jag skulle nog flytta så mkt som möjligt till din partner. Begär att få 20% i handen när återbäringen kommer av det du flyttar över till din partner.

Någon som fått frågor från skatteverket när de dragit ner underskottet i deklaration eller vid omprövning senare när man vill lägga tillbaka underskottet?

Underskott är olika viktigt för olika låneaktörer. Om ett högt underskott spelar någon roll beror alltså på i alla fall två faktorer:
1. Förhållande till inkomst
2. Vem man ska låna av

Det finns säkerligen gott långivare som helt struntar i underskottet, men de är troligtvis klart överrepresenterade i det sämre segmentet, mindre lån med höga räntor. Sen finns det andra som ställer det i relation till inkomsten och har en fast gräns på vad som är acceptabelt. Denna gräns varierar mellan 10-20% där 15-20% antagligen är vanligare än 10%. Jag gissar att det även finns de som har en gräns på totalsumman också, oavsett relationen till inkomsten, men det har jag inga belägg för ännu.

Utöver detta så ger ju högt underskott sämre UC-score, så det påverkar möjligheterna den vägen över hela banan också.

Någon som fått frågor från skatteverket när de dragit ner underskottet i deklaration eller vid omprövning senare när man vill lägga tillbaka underskottet?

Skatteverket kommer inte fråga varför du inte yrkar på fullt avdrag för ränteutgifter. Åt andra hållet är inte otroligt, men även där bör de ju själva ha fått in underlaget från långivarna och ser att det är korrekt utan att de behöver begära in fler uppgifter. Anger man ränteutgifter som de inte har underlag på (när långivarna inte rapporterat in årsbesked) så frågar de säkert efter det om man inte bifogar det till sin omprövning.

Skatteverket kommer inte fråga varför du inte yrkar på fullt avdrag för ränteutgifter. Åt andra hållet är inte otroligt, men även där bör de ju själva ha fått in underlaget från långivarna och ser att det är korrekt utan att de behöver begära in fler uppgifter. Anger man ränteutgifter som de inte har underlag på (när långivarna inte rapporterat in årsbesked) så frågar de säkert efter det om man inte bifogar det till sin omprövning.
Det är väl t.o.m så att vissa långivare är sena med sina kontrolluppgifter till skatteverket så att de inte är med i utskicket av deklarationen i mars.

Har man garanterat pengarna på kontot nästa vecka om man gjort allt rätt?

Tror inte någon faktiskt garanterar någonting. Men uppfyller du kraven för återbetalning nu så bör du få pengarna nu.

Tjejen hade skickat in sin deklaration då stod det att någon lagt till ett ränteavdrag "i efterhand" påverkar det hennes utbetalning nästa vecka då?
Hon skickade in den idag och gjorde INGA ändringar.

Undrar vidare också om KFM tar dessa pengarna?
Hon fick utslag om anmärkning/KF skuld igår.

Tjejen hade skickat in sin deklaration då stod det att någon lagt till ett ränteavdrag "i efterhand" påverkar det hennes utbetalning nästa vecka då?
Hon skickade in den idag och gjorde INGA ändringar.

Undrar vidare också om KFM tar dessa pengarna?
Hon fick utslag om anmärkning/KF skuld igår.
Vet inte när de betalas ut, men KFM tar inte pengarna förrän någon av långivarna begärt verkställighet.

... och det tar väl iallafall ett par veckor antar jag?

... och det tar väl iallafall ett par veckor antar jag?
Ja, jag har för mej att man får hem ett brev med inbetalningskort när skulden är fastställd och därefter har man 14 dagar att betala skulden på.

Hej! Jag satt och laborerade lite med mina ränteutgifter och minskade dessa för att se vad som skulle ske. Kunde dra ner ränteutgifterna väldigt mycket innan det skedde någon ändring i posten ”att betala”. Är det fel på skatteverkets skatteuträkning eller inte?

Tjena! Har hemska 90 000 ca i underskott. 383 000 i årsinkomst. Tänkte dra ner underskottet till runt 20 000. Har dock två frågor om någon vet:

1. Är det som står i underskott bara räntor man har betalat på lån etc? Det är inte skatten som också blandas in i det? Så drar jag ner till 20 000 så blir det väl inte så att jag drar ner för mycket och behöver betala in något i efterskott utan bara att jag inte får ut lika mycket i räntereduktion?

2. Förra året hade jag bara 4000 i underskott, alltså har både mitt underskott och lån ökar kraftigt under 1 års tid även om jag drar ner underskottet till det mer samlingslånvänliga 20 000(spelmissbruk). Hur tror ni bankerna ser på det?

Hej! Jag satt och laborerade lite med mina ränteutgifter och minskade dessa för att se vad som skulle ske. Kunde dra ner ränteutgifterna väldigt mycket innan det skedde någon ändring i posten ”att betala”. Är det fel på skatteverkets skatteuträkning eller inte?
Ska du få tillbaka pengar enligt grundberäkningen i deklarationen, dvs om du inte ändrar något alls?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp