Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Deklaration 2018

Här är även en till ( och ny här ) som blivit drabbad av Aasa kredit och deras så kallade tekniska fel med att lämna uppgifter till Skattemyndigheten , fick nu ikväll ett mail från dem med en ursäkt efter att ha mailat ett liknade mail som Penny skrivit till dem igår.
Är så ledsen och förb....ad på samma gång. Skatteåterbäringen hade hjälpt mig otroligt mycket och jag såg äntligen en liten ljusning att bli av med några inkasson som jag kämpat med ett tag och nu skulle dem få betalt då jag fått uppskov nu i mars...och där föll man rakt ner i hålet igen.

Åhhh Penny, jag blir näst intill tårögd när jag läser Dina rader - vilka otroligt väl valda ord, som hos mig satt ”mitt i prick”.
Jag kunde absolut inte ha sagt det bättre självt, så jag applåderar Dig...verkligen !!!

Tack! Jag har ju som sagt själv suttit nu och läst och berörts..., blir ledsen för både min egen skull och din skull och alla andra drabbades skull. Att det ens kan få fungera på detta sätt. Bedrövligt.
Men bra funderingar/förslag både från Terry och Lasseman (vet inte hur man ”taggar” andra ännu ), varför inte gå all in och dels kräva (eller åtminstone göra ett försök) ersättning från Aasa, och även göra vårt bästa för att genom detta forum ge dem det dåliga rykte de förtjänar.
Evamia, en ursäkt från deras sida står sig ganska slätt i ett sånt här läge kan jag tänka mig :-/ Det är snarare ett hån i sammanhanget. Jag kanske får ett litet ”förlåt” jag också på mailen imorgon, om jag inte var för hård i tonen mot dem för att förtjäna en sådan. Det kommer isåfall kännas såå mycket bättre. Not.

En ursäkt räcker absolut INTE !!!!

Här kommer mailet från Aasa jag fick ikväll.
Helt otroligt att dem inte ens kan stå för vad dem skriver till mig med ett namn...bara ”klagomålsansvarig”

”Vi beklagar att vi på grund av tekniskt fel inte har kunnat skicka ut kontrolluppgifter till alla våra kunder inför deklarationen på det sätt vi hade planerat inför deklarationen 2018. Utskicket av kontrolluppgifter har blivit försenat på grund av ett tekniskt fel hos Aasa Kredit Svenska AB.

Du kommer att få din kontrolluppgift inom de närmaste dagarna. Skattemyndigheten har fått uppgifter om din utgiftsränta så du har möjlighet att slutföra din deklaration precis som vanligt även om du inte ännu har erhållit kontrolluppgiften från Aasa Kredit Svenska AB.

För alla som har E-legitimation kan deklarationen lämnas in som vanligt och uppgiften om din utgiftsränta kan du ta del av i Skatteverkets portal.

Alla kunder som har E-legitimation kan alltså se den utgiftsränta som betalats till Aasa Kredit Svenska AB efter inloggning på Skatteverkets hemsida.

Om du deklarerar med pappersdeklaration kan du höra av dig till Aasa Kredit Svenska AB för att omgående få uppgift om din utgiftsränta per telefon eller email som du därefter själv kan föra in i deklarationen.

Vi beklagar åter igen förseningen men upplyser dig samtidigt om att du kan slutföra din deklaration precis som vanligt antingen genom E-legitimation på Skatteverkets hemsida eller genom pappersdeklaration och inhämtad uppgift från Aasa Kredit Svenska AB.

Har du behov av att omedelbart få kontrolluppgiften så bör du höra av dig till kundtjänst för ett manuellt utskick till dig eller en upplysning per telefon om den utgiftsränta du har betalt för 2017.”

Med vänlig hälsning

Klagomålsansvarig

Aasa Kredit Svenska AB

Hade dom inte samma fel förra året? Någon skrev så?

"Tekniskt fel"

Dom hade till 31 december på sig att rapportera in, om dom såg att "filerna" inte gick iväg då då hade dom ytterligare 3 jävla månader på sig att lösa det, manuellt om inte annat.
Detta är en sämre krishantering än det fiaskot som levererades av den gravt inkompetenta socialdemokratiska regeringen efter transportstyrelsens skandal.

Dom ljuger och dessutom missar dom poängen med allting - deras missöde påverkade TIDPUNKTEN på folks skatteåterbärgning. Problemet är inte att man itne kan tillgodose deras ränta.
Patetiskt.

Senast ändrad:
Jag är också drabbad av Aasa kredit för sent inlämnade ränteuppgifter,jag kommer att krascha hårt nu.Kommer att försöka få det utbetald tidigare,kan inte vänta tills Juni. Aasa kredit kan inte räkna med att jag kan betala in på mitt lån nu! "Varför då "just det inga PENGAR ,har vänta så på mina skattepengar.Ligger efter med flera lån som jag hade tänkt att betala in på.Har också nu i veckan fått delgivningskvitton från kronofogden.Kommer att hamna efter med flera lån.Tror att jag ska kasta in handduken nu och ge upp till löneutmätning.

Jag är också drabbad. Hade godkänt deklarationen och skickat in. Sen kom Aasa med ränteuppgifter. Övervägde att skicka in ändring men gjorde det inte pga att jg behöver få tillbaka på skatten nu. Har varit inne och tittat massa gånger för att försäkra mig om att det står inskickad och det har det gjort. Jag har räknat med att få tillbaka på skatten nu.

Det kan ju inte vara möjligt att jag måste godkänna att vem som helst stoppar in uppgifter i min deklaration? Jag har godkänt en gång och om jag hade velat ha det på annat sätt så hade jag väl godkänt igen? Hur gör man nu? Jag måste verkligen ha tillbaka på skatten nu? Gör Aasa så här mot alla kunder som inte tycker om dom? Har bråkat lite med dom tidigare och löste bort lånet illa kvickt när jag märkte hur dom var.

Kan vi gå ihop och kräva räntefria lån hos Aasa i avvaktan på ordinarie skatteåterbäring? Vilka är personerna som jobbar på Aasa? Brukar inte ägna mig åt personangrepp, varken fysiskt eller i ord men det här är oerhört provocerande. Gör dom det på rent jävelskap?

Kollade just kivra och skatteverket. Jag skickade in min deklaration digitalt den 20. Sen har det kommit ränteändringar efter det. Jag har inte fått uppgift om det på något annat sätt än genom att se det på skatteverkets sida, inget brev från Aasa eller mail som ni andra fått. Om jag inte hade gått in på skatteverkets hemsida och sett "ändringen" nu så hade detju blivit så att jag inte lämnat in någon deklaration och drabbats av en massa avgifter och elände för det.

På något sätt så måste man väl kunna kräva att man ska få tydlig information om att man ska lämna in deklarationen igen om det sker förändringar? Det kan väl inte vara meningen att man ska behöva gå in och titta på sin deklaration vara dag fram till sista datum för att se om den fortfarande är inskickad?

Kräv ersättning från aasa. Rimligt är ränta som uppstår pga saker ni inte kunde lösa nu.

Om ni tex skulle få igen 10000 och skulle betala av lån på 10k där det är 30% ränta.
Nu kommer det ta 2 månader extra innan det kan betalas, ni drabbas av kostnader på 3000 på ett år, vilket blir 500 kr på 2 månader.
Vill dom inte betala det går det alltid att ansöka om betalningsföreläggande mot dom.

Bra idé. Men om det ska håller det verkligen? Pratade just länge med skatteverket och förklarade min situation och det jag läst här om andras situation och den information som finns på mina sidor på skatteverkets hemsida. Handläggaren förstod nog läget och skulle skicka mitt ärende, skrev mail på deras mailmeddelandesida, till mitt lokala skattekontor och handläggare där så ska dom "titta på det". Väntar mig lång handläggningstid med tanke på att det är deklarationstid. Handläggaren menade att jag hade kunnat undvika detta genom att godkänna ränteändringen när den kom från aasa den 22 mars. Men den information som SV ger är ju att om man ändrar något får man inga pengar tillbaka i april. Nu står det på min SVsida att jag gjort ändringar i min deklaration som behöver godkännas men det är ju inte jag som gjort ändringarna det är ju Aasa. Så nu får jag vänta och se vad lokalkontoret säger.

Skatteverket borde ta ut straffavgift så dessa skumraskarbolag lär sig att lämna uppgifter i tid.

Har anmält dom till finansinspektionen. kopia till Aasa.

09:05 (0 minuter sedan)
cleardot.gif

cleardot.gif

cleardot.gif

till Finansinspekti., kundservice
cleardot.gif

Hej,

På er hemsida står att ni gärna tar emot anmälningar från privatpersoner om brister i hur företag följer lagar och regler.

Jag skulle vilja göra en sådan anmälan. Anmälan avser Aasa kredits hantering av rapportering av ränteuppgifter till skatteverket i tid. Uppgifterna ska vara inlämnade senast 31 december. Aasa har pga "tekniskt fel" inte lämnat kontrolluppgifter till skatteverket förrän 22 mars. Detta har lett till att många människor inte fått tillbaka på skatten nu i börja av april trots att de deklarerat och fått kvitto på inlämnad deklaration. Ändringen från Aasa har lämnats in till SV utan att kontrolluppgift skickats till mig. På skatteverkets hemsida har det inte framgått att godkännande behöver göras av deklarationen igen förr än idag och då är det för sent för att få tillbaka på skatten i april.

För er på FI och för Aasa kanske detta ter sig som ett trivialt problem men för de som drabbas är det i vissa fall en katastrof. Folk har väntat på sina skattepengar för att betala räkningar eller lösa in svindyra andra lån och nu har den möjligheten förstörts av ett slarvigt företag som inte bryr sig ett dugg om lagar, regler eller sina kunder.

FI borde dra in deras tillstånd att låna ut pengar och SV borde ompröva sina beslut vad gäller att inte betala ut skattpengarna till de som drabbats av detta.

mvh OC

Bra idé. Men om det ska håller det verkligen? Pratade just länge med skatteverket och förklarade min situation och det jag läst här om andras situation och den information som finns på mina sidor på skatteverkets hemsida. Handläggaren förstod nog läget och skulle skicka mitt ärende, skrev mail på deras mailmeddelandesida, till mitt lokala skattekontor och handläggare där så ska dom "titta på det". Väntar mig lång handläggningstid med tanke på att det är deklarationstid. Handläggaren menade att jag hade kunnat undvika detta genom att godkänna ränteändringen när den kom från aasa den 22 mars. Men den information som SV ger är ju att om man ändrar något får man inga pengar tillbaka i april. Nu står det på min SVsida att jag gjort ändringar i min deklaration som behöver godkännas men det är ju inte jag som gjort ändringarna det är ju Aasa. Så nu får jag vänta och se vad lokalkontoret säger.

Ingen aning om det håller. Ett företag får "anmärkning" direkt vid föreläggandet .

Jag har också nu kontaktat såväl Skatteverket som Kronofogden och Finansinspektionen. CCade Aasa.

Jag har också nu kontaktat såväl Skatteverket som Kronofogden och Finansinspektionen. CCade Aasa.

Vad ska kronofogden göra åt att dom inte skickat in kontrolluppgifter?

Har anmält dom till finansinspektionen. kopia till Aasa.

09:05 (0 minuter sedan)
cleardot.gif

cleardot.gif

cleardot.gif

till Finansinspekti., kundservice
cleardot.gif

Hej,

På er hemsida står att ni gärna tar emot anmälningar från privatpersoner om brister i hur företag följer lagar och regler.

Jag skulle vilja göra en sådan anmälan. Anmälan avser Aasa kredits hantering av rapportering av ränteuppgifter till skatteverket i tid. Uppgifterna ska vara inlämnade senast 31 december. Aasa har pga "tekniskt fel" inte lämnat kontrolluppgifter till skatteverket förrän 22 mars. Detta har lett till att många människor inte fått tillbaka på skatten nu i börja av april trots att de deklarerat och fått kvitto på inlämnad deklaration. Ändringen från Aasa har lämnats in till SV utan att kontrolluppgift skickats till mig. På skatteverkets hemsida har det inte framgått att godkännande behöver göras av deklarationen igen förr än idag och då är det för sent för att få tillbaka på skatten i april.

För er på FI och för Aasa kanske detta ter sig som ett trivialt problem men för de som drabbas är det i vissa fall en katastrof. Folk har väntat på sina skattepengar för att betala räkningar eller lösa in svindyra andra lån och nu har den möjligheten förstörts av ett slarvigt företag som inte bryr sig ett dugg om lagar, regler eller sina kunder.

FI borde dra in deras tillstånd att låna ut pengar och SV borde ompröva sina beslut vad gäller att inte betala ut skattpengarna till de som drabbats av detta.

mvh OC
Ränteuppgifterna ska väl inte vara Skatteverket tillhanda 31/12 utan vara per 31/12 och senast inrapporterade 2018-01-31?

Jag frågade om jag i praktiken hade kunnat inleda ett ärende och kräva "räntan" spm jag som kund hade fått betala eftersom jag inte fick min skatt tack vare Aasas faddäs.
Ringde mest eftersom jag var nyfiken.

Jag har samlat ihop en lunta på mina skulder och även dom som går och har gått till kronofogden.Ska kopiera dom och skicka in dom till skatteverket tillsammans med Blankett SKV 4318 och yrka på förtidsåterbetalning av mina skattepengar.Jag hoppas att detta fungerar,men kan säkert ta tid kanske tidigare än Juni månad iallafall.Allt känns så jävla jobbigt nu,kan inte tänka på något annat än detta.Massa krav från alla håll och kanter,nästan så man blir TOKIG!!.Någon som har erfarenhet av förtidsåterbetalning av skattepengar? Har jag någon chans?

Jag har samlat ihop en lunta på mina skulder och även dom som går och har gått till kronofogden.Ska kopiera dom och skicka in dom till skatteverket tillsammans med Blankett SKV 4318 och yrka på förtidsåterbetalning av mina skattepengar.Jag hoppas att detta fungerar,men kan säkert ta tid kanske tidigare än Juni månad iallafall.Allt känns så jävla jobbigt nu,kan inte tänka på något annat än detta.Massa krav från alla håll och kanter,nästan så man blir TOKIG!!.Någon som har erfarenhet av förtidsåterbetalning av skattepengar? Har jag någon chans?

Jag har ju själv blivit utsatt för samma sak som Dig gällande Aasa Kredit och därmed ingen utbetalning av skatteåterbäringen...
En handläggare på Skatteverket sa igår morse till mig att försöka yrka ”förtidsåterbetalning av återbäringen”, så jag fyllde i blanketten igår på förmiddagen och körde sedan bort med den till Skattekontoret...
Egentligen uppfyller jag inte kriterierna bortsett från ”ett avsevärt belopp”, men jag förklarade anledningen med hänvisning till tidig godkänd deklaration, att kontrolluppgifter inkommit på efterhand, ingen vetenskap om detta, etc etc...
Vågar inte ha några förhoppningar om att detta kommer gå vägen, men jag åberopade att JAG själv har gjort allt i min makt för att säkerställa återbäring i april och att denna händelse stod utanför min kontroll/vetskap....
För Dig, tror jag dock att Du ska kunna få igenom en tidigare utbetalning om Du bifogar just kopiorna på inkasso, men skynda... Gör det fort !

Tessanki har du inget Skattekontor i närheten så du kan åka dit och prata med dem och lämna allt? Har läst att det kan snabba på allt så dina papper inte bara läggs på hög hos någon handläggare.

Tessanki har du inget Skattekontor i närheten så du kan åka dit och prata med dem och lämna allt? Har läst att det kan snabba på allt så dina papper inte bara läggs på hög hos någon handläggare.

Nu kan jag bara prata för Malmö (tror dock det är liknande överallt), men här finns inget regelrätt ”skatteverket” att åka till... utan man hänvisas till deras sk. servicecenter (ett center med 3 myndigheter sammanslagna: Skatteverket, Pensionsmyndigheten & Försäkringskassan). Här hjälper dom enkom till med att fylla i blanketter, svarar på allmänna frågor. Dom utreder inte. Jag fick prata med en person där, men hon kunde inte ge några svar alls. Min ifyllda blankett med bilagor tog hon dock emot och sa att den skulle skickad till Skatteverkets kontor i Malmö (där inga besökare är välkomna).

Nu kan jag bara prata för Malmö (tror dock det är liknande överallt), men här finns inget regelrätt ”skatteverket” att åka till... utan man hänvisas till deras sk. servicecenter (ett center med 3 myndigheter sammanslagna: Skatteverket, Pensionsmyndigheten & Försäkringskassan). Här hjälper dom enkom till med att fylla i blanketter, svarar på allmänna frågor. Dom utreder inte. Jag fick prata med en person där, men hon kunde inte ge några svar alls. Min ifyllda blankett med bilagor tog hon dock emot och sa att den skulle skickad till Skatteverkets kontor i Malmö (där inga besökare är välkomna).
Ok jag förstår, men frågan vara uppe här på forumet tror det vara förra året då någon åkt in till sitt Skattekontor och fick hjälp därför föreslog jag det.

Ok jag förstår, men frågan vara uppe här på forumet tror det vara förra året då någon åkt in till sitt Skattekontor och fick hjälp därför föreslog jag det.

Jag tror detta med sk. Service center är ett relativt nytt fenomen. Jag har ju själv aldrig varit där tidigare, men jag tror att dom i huvudsak vänder sig till nyanlända eller folk som inte förstår svenska och internet så bra. Dock var detta det ända ställe i Malmö jag kunde nå Skatteverket på... Deras regelrätta kontor är, som sagt, stängt för allmänheten. :(

Deklarerade om i går kväll (rese ersättning) får se när de pengarna kommer, gjorde lika i fjol och de kom efter några dagar. Hoppas att det blir lika i år...

Bara för att de inte vill ha besökare betyder väl inte att man inte kan gå dit och gapa och skrika lite :D. De ligger fortfarande på samma adress som på den tiden man var välkommen in där. Och de delar väl entré med fogden (om de inte har hunnit flytta ut till västra hamnen ännu) ?

Bara för att de inte vill ha besökare betyder väl inte att man inte kan gå dit och gapa och skrika lite :D. De ligger fortfarande på samma adress som på den tiden man var välkommen in där. Och de delar väl entré med fogden (om de inte har hunnit flytta ut till västra hamnen ännu) ?

Haha...men nuförtiden e de ett låst kontor! Dom tar inte emot...man hänvisas, som sagt, till det gemensamma Service-centret vid Caroli.
Katastrof ställe... 100-tals i kö varje dag UTANFÖR lokalen ! Dom ska öppna upp ett likadant service center vid Rosengård. Jag hade en hel del kontakter med dom innan jul då dom visade intresse för en av mina fastigheter vid Jägersro.

Nä, underbara Kronofogden är ett av de statliga verken som har satt sig ute på dyraste kvadratermeter hyran i Malmö...dvs i Västra Hamnen :( !! Måste sticka i ögonen hos många...

Deklarerade om i går kväll (rese ersättning) får se när de pengarna kommer, gjorde lika i fjol och de kom efter några dagar. Hoppas att det blir lika i år...
När du deklarerar om, tar du bort räntorna då och skickar in enbart reseavdragen? Tänker eftersom pengarna för räntorna redan är utbetalda?

Helvete också nu hamnar man hos Kronofogden pga AASA! Har mjölkat alla tillgångar, skatten skulle rädda mig fram till Juni. Såg först idag att DE gjort ändringar i min deklaration. Fick godkänna och skicka in det först nu! Nåt hopp om att få in pengarna ändå?

Min sambo fick också nåt ändrat och skickade in det på nytt EFTER sista datumet och fick på skatten ändå.

Jävla katastrof detta!

När du deklarerar om, tar du bort räntorna då och skickar in enbart reseavdragen? Tänker eftersom pengarna för räntorna redan är utbetalda?

Ändrade inget ang räntorna, skrev bara in summan för reseersättningen , rätt el inte vet jag ej, men gjorde samma i fjol.

Okey har nu skickat ett surt brev till Aasa kredit ,att jag inte kan betala in på mitt lån till dom.På grund av att dom att det minsta dom kan göra för mig är att ge uppskov med en månad.Har lugnat ner mig nu och det är som det är.Förtidsåterbetalningen kan ta lång tid,får se hur det hela slutar.

Jag frågade om jag i praktiken hade kunnat inleda ett ärende och kräva "räntan" spm jag som kund hade fått betala eftersom jag inte fick min skatt tack vare Aasas faddäs.
Ringde mest eftersom jag var nyfiken.

Det kan du, du anser att du lidit skada och vill ha skadestånd för det.

Det sa dom också.

Haha...men nuförtiden e de ett låst kontor! Dom tar inte emot...man hänvisas, som sagt, till det gemensamma Service-centret vid Caroli.
Katastrof ställe... 100-tals i kö varje dag UTANFÖR lokalen ! Dom ska öppna upp ett likadant service center vid Rosengård. Jag hade en hel del kontakter med dom innan jul då dom visade intresse för en av mina fastigheter vid Jägersro.

Nä, underbara Kronofogden är ett av de statliga verken som har satt sig ute på dyraste kvadratermeter hyran i Malmö...dvs i Västra Hamnen :( !! Måste sticka i ögonen hos många...
Fast jag har hört att skattmasen blev rätt glada när kronis meddelade att de tänkte flytta ut. Hände väl mer än en gång att kronis blev bombhotade av sina "kunder". Men man undrar ju hur de har råd med Västra Hamnen, de kanske mätte ut fastigheten :D?

Den i Västra Hamnen är en riktigt fin fastighet, hälsat på dom någon gång.
Mindre kul att utsikten ifrån mitt jobb är EXAKT på deras kontor :D

Har liksom hela mitt liv inom 10 kvadratmeter - Jobbet,Systembolaget,Kronofogden,Spelbutiken

Praktiskt eller Farligt. Gränsen är hårfin ;)

Men du går till jobbet för att tjäna pengar - som du sen spelar bort - som sen gör att du går till KFM för att lösa något - som du avrundar med 12 stycken gravöl införskaffande på Systemet, det är liksom ett litet hjul av händelser som är ganska väl regisserade, nästan som en Polanskifilm.

Jävlar vad jag hade gjort mycket annorlunda i mitt liv om jag levt om det.... Eller nej förmodligen bara en sak - aldrig ALDRIG spelat. Något. Inte ens triss eller bingo.

Faktum är att jag tycker det är direkt disgusting att statliga verk som bl.a KF, Banverket, Försäkringskassan, diverse fackförbund, Region Skåne huserar bland de absolut dyraste adresserna i stan... Bara Hyllie slår just nu Västra Hamnen i kvm priser...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp