• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Deklaration 2018

Jonnaaaa

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
11 Augusti 2016
Meddelanden
387
Mottagna reaktioner
141
Poäng
327
Är det inkassobolaget eller själva "grund" bolaget som ska skicka in ränteuppgifterna till Skatteverket?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Trollet

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
28 Februari 2018
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
21
Poäng
92
Har fått en massa meddelanden från de olika aktörerna i stil med "information om uppgifter lämnade till Skatteverket" och "avdragsgill ränta" följt av en summa. Är den summan alltså vad jag kommer få tillbaka på skatten?

Det är den ränt du har betalat. Du får 30% tillbaka från den räntan.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Är det inkassobolaget eller själva "grund" bolaget som ska skicka in ränteuppgifterna till Skatteverket?
Beror på om inkassobolaget köpt upp skulden eller bara företräder lånebolaget.
 

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
Gammal tråd men alltid aktuell så här i deklarationstider:) Kommer behöva ändra mitt underskott, men tänkte bara kontrollera några grejer först:

-Några skriver att det inte "ser bra ut" att skriva ner underskottet för mycket eftersom man har synliga lån. Det är då för bankerna man söker samlingslån hos då eftersom dom kan ana att man har skrivit ner underskottet? För rent lagligt kan man väl skriva ner det hur mycket man vill?

- vad är lämpligt att ha i underskott om man har 384 000:- i årsinkomst? Högst 10% eller? Så 38 000 ca som underskott skulle vara möjligt att få lån på?

- Man skriver ner underskottet och sen när man fått samlingslån säkrat gör man en omprövning genom att skicka in alla årsuppgufter från bankerna/kreditgivarna? Tycker inte Skatteverket att det är märkligt att man först skrivit ner underskottet och sen ändrar sig och har alla bevis redo att man har rätt till mer räntereduktion? Eller är det så pass vanligt så dom inte höjer på ögonbrynen?

- Hur lång tid brukar det ta att få ut pengarna när man skickat in omprövning?

Hoppas någon har bra rutin på detta!
@Lasseman kanske?

Mvh/Laika
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Dom får tycka det är konstigt, är ju valfritt att inte vilja ta del av saker som ger mindre skatt. Också valfritt att ändra sig och vilja ta del av det man har rätt till.

Det jag sett och hört är 1-2 månader
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Gammal tråd men alltid aktuell så här i deklarationstider:) Kommer behöva ändra mitt underskott, men tänkte bara kontrollera några grejer först:

-Några skriver att det inte "ser bra ut" att skriva ner underskottet för mycket eftersom man har synliga lån. Det är då för bankerna man söker samlingslån hos då eftersom dom kan ana att man har skrivit ner underskottet? För rent lagligt kan man väl skriva ner det hur mycket man vill?

- vad är lämpligt att ha i underskott om man har 384 000:- i årsinkomst? Högst 10% eller? Så 38 000 ca som underskott skulle vara möjligt att få lån på?

- Man skriver ner underskottet och sen när man fått samlingslån säkrat gör man en omprövning genom att skicka in alla årsuppgufter från bankerna/kreditgivarna? Tycker inte Skatteverket att det är märkligt att man först skrivit ner underskottet och sen ändrar sig och har alla bevis redo att man har rätt till mer räntereduktion? Eller är det så pass vanligt så dom inte höjer på ögonbrynen?

- Hur lång tid brukar det ta att få ut pengarna när man skickat in omprövning?

Hoppas någon har bra rutin på detta!
@Lasseman kanske?

Mvh/Laika
När jag har tagit bort räntor, få har jag låtit de räntorna som finns på synliga lån för UC vara kvar, det känns som det är mer trovärdigt då.
 

tröttmössa

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
13 Juni 2014
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
281
Poäng
457
Tråkigt att inte inkassobolagen har skyldighet att uppge räntorna
Gothia har aldrig gjort det för mig och de tog över en rätt stor skuld för mig som är avklarad
Och detta bolag ör absolut det sämsta inkassobolaget i mina ögon
 

tröttmössa

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
13 Juni 2014
Meddelanden
782
Mottagna reaktioner
281
Poäng
457
Jag har ett ärende som gått till kf men har ej skrivit på den ännu, skickade in till skatteverket om att få förtidsåterbetalning på den summa det gäller i onsdags
Skickade bara med vad jag tjänat och så ungefär vad jag tror jag har i ränteuppgifter och så en kopia på skulden
Fick nu ikväll via Kivra att det var beviljat och att pengarna skulle gå till mitt konto inom en vecka. Så även i år betalar de ut till kontot och inte direkt till kf
Jag skrev med på lappen vilket bankgiro och ocr det skulle vara ifall de betala direkt .Lasseman skrev ju att de betalar direkt till kf men det kanske beror på vem man får som handläggare
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Jag har ett ärende som gått till kf men har ej skrivit på den ännu, skickade in till skatteverket om att få förtidsåterbetalning på den summa det gäller i onsdags
Skickade bara med vad jag tjänat och så ungefär vad jag tror jag har i ränteuppgifter och så en kopia på skulden
Fick nu ikväll via Kivra att det var beviljat och att pengarna skulle gå till mitt konto inom en vecka. Så även i år betalar de ut till kontot och inte direkt till kf
Jag skrev med på lappen vilket bankgiro och ocr det skulle vara ifall de betala direkt .Lasseman skrev ju att de betalar direkt till kf men det kanske beror på vem man får som handläggare

Skulden är ju inte hos kfm för indrivning och då betalar dom inte till kfm..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp