• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Deklaration 2018

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Ni som får tillbaka tidigare, när får man det då?
 
F

Funderare

Gäst
Poäng: 0
Som rubriken lyder...

Jag har räknat på mina totala ränteutgifter under förra året.. har över 110 000 kr i ränteutgifter :( skitlån med hög ränta på flera, ett under att man fortfarande går runt...

Men min fråga är, dessa 110 k är det hela summan som blir mitt totala underskott?? :O

Och av dessa 110k kan jag räkna med 30 % tillbaka på beloppet till 100k och 20 % till resten? isåfall borde summan jag får tillbaka bli ca 33k.. får jag ut hela det beloppet eller kan det minska av några orsaker?

Tacksam för svar.
Spydiga kommentarer undabedes tack!
 

pannik

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 Maj 2017
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Som rubriken lyder...

Jag har räknat på mina totala ränteutgifter under förra året.. har över 110 000 kr i ränteutgifter :( skitlån med hög ränta på flera, ett under att man fortfarande går runt...

Men min fråga är, dessa 110 k är det hela summan som blir mitt totala underskott?? :O

Och av dessa 110k kan jag räkna med 30 % tillbaka på beloppet till 100k och 20 % till resten? isåfall borde summan jag får tillbaka bli ca 33k.. får jag ut hela det beloppet eller kan det minska av några orsaker?

Tacksam för svar.
Spydiga kommentarer undabedes tack!

Jo det är det som blir ditt underskott och det är det du kommer få tillbaka..
Att det skulle bli mindre är att om någon av bolagen du lånar av inte rapporterar in din ränta, men jag tror alla bolagen gör det.. Man brukar få brev av dom att dom har gjort det..
Sen om man har betalat för lite skatt på sin inkomst är väl den enda anledningen till att du inte skulle få ut allt ditt underskott..
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Inget onormalt underskott för oss här, jo räkna med ca 30k tillbaka om arb.givaren betalt in rätt skatt och du inte köpt/sålt aktier dylikt. Fast vill du bättra UC scoren kan du ändra i deklarationen så att du inte får tillbaka nåt el åtminstone mkt mindre än året innan. Men lite surt att offra 30k el hälften..
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
sista dag för bolag att rapportera in ränta till Skatteverket var ju igår. Jag hade som idé att ansöka om förtidsåterbetalning av skatten.
Tror ni skatteverket går med på att jag skickar ansökan utan ränteunderlag, utan jag hänvisar till det som bolagen redan rapporterat in? Eller vill dem ha underlag? Fick inget tydligt svar av deras kundtjänst.

Gothia Inkasso har köpt upp många av mina skulder? Hur är dem på att rapportera in?
Noterade att dem inte gjort så förra deklarationen.
Mejlade Gothia i början på veckan och ville ha mina ränteuppgifter för 2017, inte hört ett ljud än :-/
 

Blanco

Viktig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Nyfiken. Är det krångligt att ompröva sin deklaration och hur lång tid tar processen från start till mål ungefär(om någon provat)

Även nyfiken ifall det är värt och krångla med underskottet ifall det hamnar på 8% av årsinkomsten. Borde man ta ned det lite till för att förhoppningsvis få en bättre ränta?
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Nyfiken. Är det krångligt att ompröva sin deklaration och hur lång tid tar processen från start till mål ungefär(om någon provat)

Även nyfiken ifall det är värt och krångla med underskottet ifall det hamnar på 8% av årsinkomsten. Borde man ta ned det lite till för att förhoppningsvis få en bättre ränta?
Tidigare fram till oktober 2015 hade jag bolån i en dansk bank och de rapporterar inte till Skatteverket så jag fick alltid begära omprövning. Brukade göra det i juni då jag fått den ordinarie skatteåterbäringen och det var aldrig problem att få ut det. Tidsmässigt brukade det ta 2-4 veckor beroende på vilken handläggare som hade ärendet och hur semestrarna var för dem. Ju tidigare efter ordinarie skatteåterbäring jag begärde återbäring desto snabbare gick det att få utbetalning då handläggarna verkade gå på semester juli.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Tidigare fram till oktober 2015 hade jag bolån i en dansk bank och de rapporterar inte till Skatteverket så jag fick alltid begära omprövning. Brukade göra det i juni då jag fått den ordinarie skatteåterbäringen och det var aldrig problem att få ut det. Tidsmässigt brukade det ta 2-4 veckor beroende på vilken handläggare som hade ärendet och hur semestrarna var för dem. Ju tidigare efter ordinarie skatteåterbäring jag begärde återbäring desto snabbare gick det att få utbetalning då handläggarna verkade gå på semester juli.

Sidospår, men inte var du tvungen att ompröva? Du kunde ju ändrat till korrekt belopp själv i deklarationen. Så gjorde jag med mitt kreditkort som var utfärdat av Banque Invik i Luxemburg.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp