- Meddelanden
- 46
- Mottagna reaktioner
- 21
- Poäng
- 92
Har fått en massa meddelanden från de olika aktörerna i stil med "information om uppgifter lämnade till Skatteverket" och "avdragsgill ränta" följt av en summa. Är den summan alltså vad jag kommer få tillbaka på skatten?
Det är den ränt du har betalat. Du får 30% tillbaka från den räntan.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Beror på om inkassobolaget köpt upp skulden eller bara företräder lånebolaget.Är det inkassobolaget eller själva "grund" bolaget som ska skicka in ränteuppgifterna till Skatteverket?
Gammal tråd men alltid aktuell så här i deklarationstider
Kommer behöva ändra mitt underskott, men tänkte bara kontrollera några grejer först:
-Några skriver att det inte "ser bra ut" att skriva ner underskottet för mycket eftersom man har synliga lån. Det är då för bankerna man söker samlingslån hos då eftersom dom kan ana att man har skrivit ner underskottet? För rent lagligt kan man väl skriva ner det hur mycket man vill?
- vad är lämpligt att ha i underskott om man har 384 000:- i årsinkomst? Högst 10% eller? Så 38 000 ca som underskott skulle vara möjligt att få lån på?
- Man skriver ner underskottet och sen när man fått samlingslån säkrat gör man en omprövning genom att skicka in alla årsuppgufter från bankerna/kreditgivarna? Tycker inte Skatteverket att det är märkligt att man först skrivit ner underskottet och sen ändrar sig och har alla bevis redo att man har rätt till mer räntereduktion? Eller är det så pass vanligt så dom inte höjer på ögonbrynen?
- Hur lång tid brukar det ta att få ut pengarna när man skickat in omprövning?
Hoppas någon har bra rutin på detta!
@Lasseman kanske?
Mvh/Laika
Kommer behöva ändra mitt underskott, men tänkte bara kontrollera några grejer först:-Några skriver att det inte "ser bra ut" att skriva ner underskottet för mycket eftersom man har synliga lån. Det är då för bankerna man söker samlingslån hos då eftersom dom kan ana att man har skrivit ner underskottet? För rent lagligt kan man väl skriva ner det hur mycket man vill?
- vad är lämpligt att ha i underskott om man har 384 000:- i årsinkomst? Högst 10% eller? Så 38 000 ca som underskott skulle vara möjligt att få lån på?
- Man skriver ner underskottet och sen när man fått samlingslån säkrat gör man en omprövning genom att skicka in alla årsuppgufter från bankerna/kreditgivarna? Tycker inte Skatteverket att det är märkligt att man först skrivit ner underskottet och sen ändrar sig och har alla bevis redo att man har rätt till mer räntereduktion? Eller är det så pass vanligt så dom inte höjer på ögonbrynen?
@Lasseman kanske?
Mvh/Laika
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Dom får tycka det är konstigt, är ju valfritt att inte vilja ta del av saker som ger mindre skatt. Också valfritt att ändra sig och vilja ta del av det man har rätt till.
Det jag sett och hört är 1-2 månader
Det jag sett och hört är 1-2 månader
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
När jag har tagit bort räntor, få har jag låtit de räntorna som finns på synliga lån för UC vara kvar, det känns som det är mer trovärdigt då.Gammal tråd men alltid aktuell så här i deklarationstiderKommer behöva ändra mitt underskott, men tänkte bara kontrollera några grejer först:
-Några skriver att det inte "ser bra ut" att skriva ner underskottet för mycket eftersom man har synliga lån. Det är då för bankerna man söker samlingslån hos då eftersom dom kan ana att man har skrivit ner underskottet? För rent lagligt kan man väl skriva ner det hur mycket man vill?
@Lasseman kanske?
Mvh/Laika
- Meddelanden
- 787
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 457
Tråkigt att inte inkassobolagen har skyldighet att uppge räntorna
Gothia har aldrig gjort det för mig och de tog över en rätt stor skuld för mig som är avklarad
Och detta bolag ör absolut det sämsta inkassobolaget i mina ögon
Gothia har aldrig gjort det för mig och de tog över en rätt stor skuld för mig som är avklarad
Och detta bolag ör absolut det sämsta inkassobolaget i mina ögon
- Meddelanden
- 787
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 457
Jag har ett ärende som gått till kf men har ej skrivit på den ännu, skickade in till skatteverket om att få förtidsåterbetalning på den summa det gäller i onsdags
Skickade bara med vad jag tjänat och så ungefär vad jag tror jag har i ränteuppgifter och så en kopia på skulden
Fick nu ikväll via Kivra att det var beviljat och att pengarna skulle gå till mitt konto inom en vecka. Så även i år betalar de ut till kontot och inte direkt till kf
Jag skrev med på lappen vilket bankgiro och ocr det skulle vara ifall de betala direkt .Lasseman skrev ju att de betalar direkt till kf men det kanske beror på vem man får som handläggare
Skickade bara med vad jag tjänat och så ungefär vad jag tror jag har i ränteuppgifter och så en kopia på skulden
Fick nu ikväll via Kivra att det var beviljat och att pengarna skulle gå till mitt konto inom en vecka. Så även i år betalar de ut till kontot och inte direkt till kf
Jag skrev med på lappen vilket bankgiro och ocr det skulle vara ifall de betala direkt .Lasseman skrev ju att de betalar direkt till kf men det kanske beror på vem man får som handläggare
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Jag har ett ärende som gått till kf men har ej skrivit på den ännu, skickade in till skatteverket om att få förtidsåterbetalning på den summa det gäller i onsdags
Skulden är ju inte hos kfm för indrivning och då betalar dom inte till kfm..
- Meddelanden
- 787
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 457
Ok då förstår jag och jag hade en misstanke om att det var så du menaSkulden är ju inte hos kfm för indrivning och då betalar dom inte till kfm..
- Meddelanden
- 978
- Mottagna reaktioner
- 411
- Poäng
- 537
Ursäkta jag lånar tråden lite. I veckan som kommer så kommer deklarationen trilla in hos Kivra. Finns det någon möjlighet att snabba på processen hos skatteverket för återbetalningen? Hur går man isåfall om man inte vill vänta till påsk?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Några datum:
https://www.kivra.com/
- - - -
Vänner snart är det dags,
Den lilla ekonomiska lyckan (olyckan) skatten kommer till folks Kivra med start på onsdag.
Vi kan väl dela med oss lite till varandra.
1: Får ni behålla skatten eller tar KFM den?
2: Vad får ni tillbaka om svaret är ja på ovan?
3: Hur stort är ert underskott?
4: Har er inkomst ökat?
Vore kul om vi delade med oss utav vår rapport som dimper ner i kivra som sagt under veckan.
Håller tummarna för oss alla.
Hoppas alla får massa pengar tillbaka.
Älskar er alla!!
- Den 20 mars öppnar appen och e-tjänsten.
- Godkänn deklaration utan ändringar senast den 28 mars, så kan du få skatteåterbäringen redan i april.
- 5-6 april. Pengarna börjar skickas ut för de som deklarerat elektroniskt.
- Sista dagen att deklarera är den 2 maj.
- 8 juni – Pengar börjar skickas ut till de som: Deklarerat elektroniskt, har anmält konto och inte bedriver verksamhet.
https://www.kivra.com/
- - - -
Vänner snart är det dags,
Den lilla ekonomiska lyckan (olyckan) skatten kommer till folks Kivra med start på onsdag.
Vi kan väl dela med oss lite till varandra.
1: Får ni behålla skatten eller tar KFM den?
2: Vad får ni tillbaka om svaret är ja på ovan?
3: Hur stort är ert underskott?
4: Har er inkomst ökat?
Vore kul om vi delade med oss utav vår rapport som dimper ner i kivra som sagt under veckan.
Håller tummarna för oss alla.
Hoppas alla får massa pengar tillbaka.
Älskar er alla!!
Senast redigerad av en moderator:
1: Jag får behålla återbäringen, får jag inte ett samlingslån i maj däremot så kommer jag behöva sälja min villa och hamna hos kronofogden.
2: När jag räknat på det så kommer jag få tillbaka ca 26000:-
3: ca 88000:-
4: inkomsten har ökat, men förra året hade jag inget underskott, har sabbat mitt liv och ordnade ekonomi på under ett år pga spelmissbruk.
2: När jag räknat på det så kommer jag få tillbaka ca 26000:-
3: ca 88000:-
4: inkomsten har ökat, men förra året hade jag inget underskott, har sabbat mitt liv och ordnade ekonomi på under ett år pga spelmissbruk.
- Meddelanden
- 99
- Mottagna reaktioner
- 36
- Poäng
- 137
Jag är under inledande skuldsanering och har då inte fattat om jag får behålla skatten eller inte.
Får jag behålla skatten om jag är under skuldsanering?
får jag behålla skatten om jag är under inledande?
om ja på båda så är jag överlycklig! men om nej på inledande och ja på skuldsanering så måste jag försöka förhala utbetalning på skatten om det är möjligt....
om ja på båda så är jag överlycklig! men om nej på inledande och ja på skuldsanering så måste jag försöka förhala utbetalning på skatten om det är möjligt....
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Du får behålla återbäringen när du fått saneringen beviljad men inte under inledande.Jag är under inledande skuldsanering och har då inte fattat om jag får behålla skatten eller inte.
Jag fick inte behålla återbäringen då jag hade inledande utan var tvungen spara den till jag fått saneringen beviljad o då fick jag betala in den tillsammans med ordinarie betalning enligt betalplan.
Å andra sidan.. Maken fick restskatt som han inte behövde betala in utan den ingick i skuldsaneringen.
- Meddelanden
- 978
- Mottagna reaktioner
- 411
- Poäng
- 537
Gör man någon som helst förändring i deklarationen så får man inte skatten innan sommaren right?
Man får den nu till påsk om man har Kivra.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Ja,
Det är jag med på.
Min fråga är om man gör korrigering i sin skattedeklaration. Exempelvis lägger till räntor eller reseavdrag, kan man då få pengarna nu ändå eller får man i det fallet vänta till sommaren?
Det är jag med på.
Min fråga är om man gör korrigering i sin skattedeklaration. Exempelvis lägger till räntor eller reseavdrag, kan man då få pengarna nu ändå eller får man i det fallet vänta till sommaren?
- Meddelanden
- 978
- Mottagna reaktioner
- 411
- Poäng
- 537
Även om man tar bort inrapporterade räntor som är betalda? Jag vill minska mitt underskott nämligen för eventuellt samlingslån i framtiden.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Görs ändringar får man vänta..
Ja jag tror med att det är så,
Tror jag kanske kan trolla fram 10.000 extra,
Frågan är lite om det är värt att vänta fram till juni för att få dom pengarna.... Om inte augusti.
- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
Du får inte ändra något varken lägga till eller ta bort om du vill ha skatteåterbäringen till påsk ändrar du något får du inte återbäringen förrän i juni. Om du vill minska ditt underskott så vänta på den ordinarie deklarationen.Även om man tar bort inrapporterade räntor som är betalda? Jag vill minska mitt underskott nämligen för eventuellt samlingslån i framtiden.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Skatteverket skickar ut
Inkomstdeklaration 1
Du som har en digital brevlåda får din deklaration digitalt 8–9 mars. Du får en pdf som ser ut som den vanliga deklarationen.
Inkomstdeklaration 1
Du som har en digital brevlåda får din deklaration digitalt 8–9 mars. Du får en pdf som ser ut som den vanliga deklarationen.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Nä, den skickas nog ut i omgångar under hela perioden den 8-9:e mars, så den kan nog komma in i Kivra närhelst under dessa dagar...Är det exakt midnatt inatt det trillar in hos Kivra?

- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Tidigare år har Skatteverket "smygöppnat" några dagar tidigare (för att testa systemen och kanske pysa ut lite av trycket från de ivrigaste tror jag) så jag loggar in några gånger per dag och kollar men inget ännu
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Det är väl inte skatteverket du ska logga in på utan Kivra va?
Man får en notifiaktion i mobilen när man fått ett nytt brev dit!
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Kivra blir först med en pdf, sedan kan man logga in på Skatteverket fr o m 20/3 för att kolla på och godkänna deklarationen.Det är väl inte skatteverket du ska logga in på utan Kivra va?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Håll koll på Kivra,
Kommer dyka upp ett "K" som notifikation så fort det gör det så kan du se din skatt.
Jag kommer göra som så här, får jag under 10.000 i skatt så kommer jag maxa fullständigt med dubbelt boende, räntor och fan och hans moster och vänta till sommaren.
Kommer dyka upp ett "K" som notifikation så fort det gör det så kan du se din skatt.
Jag kommer göra som så här, får jag under 10.000 i skatt så kommer jag maxa fullständigt med dubbelt boende, räntor och fan och hans moster och vänta till sommaren.
- Meddelanden
- 1 622
- Mottagna reaktioner
- 1 092
- Poäng
- 867
Jag hoppas på att få runt 10 000 tillbaka, brukar få runt 7-8 men sista året har ränteutgifterna varit (ännu) högre än vanligt så det borde bli runt 10 000. Det jag brukar göra är att bränna dem;-). I år ska jag nog försöka spara dem så jag slipper ta dumma lån etc. till semestern. En buffert kort sagt (för första gången). Eller så slänger jag in dem som extra amortering på mitt ena lån (har ju som mål att komma ner i 350 000 totalt så jag kan söka ett riktigt bra hopslagslån). Men det känns så trist, typ som att vara tvungen att köpa nya däck till bilen
Tror tyvärr jag har svårt att göra några extra avdrag. Men jag funderar på att sätta mig in lite hur det funkar med att försöka få ner underskottet för UC:ns skull.
Tror tyvärr jag har svårt att göra några extra avdrag. Men jag funderar på att sätta mig in lite hur det funkar med att försöka få ner underskottet för UC:ns skull.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Allt hade varit lättare med ränteutgifterna om bara alla som man har lån hos hade skickat ut dem, nu verkar det som de flesta bara skickar dem till Skatteverket. Jag orkar helt enkelt inte be alla att skicka ut ränteuppgifterna. Däremot kommer jag att kolla Skatteverkets ränteuppgifter noga så att alla finns med jämfört med den skuldlista jag fått från KFM (har löneutmätning).Lite frustrerande att veta att alla uppgifter finns klara men att vi inte kan läsa dem
- Meddelanden
- 7
- Mottagna reaktioner
- 5
- Poäng
- 27
Jag har en liten firma som är vilande just nu, men kommer behöva deklarera med den detta året också. Förra året kom slutdeklarationen i juni, strax innan midsommar (jag fick restskatt men hade då alltså fått pengar innan midsommar om jag haft nåt att få tillbaka). Så gör man ändringar eller deklarerar FA-skat som jag så får man pengar lite senare.
Förra året fick jag kvarskatt på 7000. Inte kul att betala det på studentlån. Detta året hoppas jag få en 10-11 000 iaf. Får behålla det då jag inte är hos KFM. Vet inte vad jag ska göra med dom. Köpa en ny tvättmaskin kanske då den nuvarande är lagad med tejp
Förra året fick jag kvarskatt på 7000. Inte kul att betala det på studentlån. Detta året hoppas jag få en 10-11 000 iaf. Får behålla det då jag inte är hos KFM. Vet inte vad jag ska göra med dom. Köpa en ny tvättmaskin kanske då den nuvarande är lagad med tejp

- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
Även om man tar bort inrapporterade räntor som är betalda? Jag vill minska mitt underskott nämligen för eventuellt samlingslån i framtiden.
Jag vill också ha svar på detta? Måste man vänta även om man tar bort inrapporterad ränta?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.