Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Deklaration och skatteåterbäring 2023

Jag får behålla 4800 kr till diesel men det räcker inte och därför får jag behålla min skatteåterbäring. Det står också i mitt beslut.

Förresten, kan man lägga in utländsk ränta i deklarationen? Jag har två skulder som ingår i min sanering som ligger i Norge och där har dom kastat på nästan 30 000 kr i ränta på varje skuld.
Få och förbehållas är två skilda saker.
Har du betalat 60 000 kr i ränta på skulderna i Norge? Det är ränteutgifter som är avdragsgilla, inte att den ackumulerade räntan har ökat.

En fråga, jag som fick kvarskatt, man man swisha in till sitt skattekonto lite då och då och pengarna dras därifrån? Eller hur funkar det?
Ja du kan betala in lite då och då. Vet inte om man kan swischa dock. När det är dags att betala kommer dras från ditt skattekonto.

får tillbaka 19k! Vart glatt överraskad. Underskott 58k nu

Ja du kan betala in lite då och då. Vet inte om man kan swischa dock. När det är dags att betala kommer dras från ditt skattekonto.
Tack, första gången jag får betala så har dålig koll :)

Wow! Jag gissar att underskottet ligger mellan 100 och 120tkr
Låg på över 100 t förra året, i år "bara" 50 000 kr men betalat för mkt inkomstskatt (livrädd för kvarskatt så jag betalar mer varje månad bara för att få tillbaka det i juni än riskera kvarskatt och vips är jag hos Kfm)

Låg på över 100 t förra året, i år "bara" 50 000 kr men betalat för mkt inkomstskatt (livrädd för kvarskatt så jag betalar mer varje månad bara för att få tillbaka det i juni än riskera kvarskatt och vips är jag hos Kfm)
50 tillbaka ?

En fråga, jag som fick kvarskatt, man man swisha in till sitt skattekonto lite då och då och pengarna dras därifrån? Eller hur funkar det?
Du kan betala både med swish och vanlig betalning till bankgironummer. Logga in på mina sidor på Skatteverket och välj "Skatter och deklarationer" så ser du ditt skattekonto och de uppgifter du behöver för att betala. Det går jättebra att "delbetala" så ofta man vill, jag har själv gjort det.

Har utmätning på min lön, fungerar

Utbetalningsspärr på skatteverket eller tar dom pengarna ändå?​

Nu fick jag min deklaration, utan att ha Kivra. 305k i inkomst, 16k i underskott av kapital, och jag får tillbaka ca 4000. Nu ska det bli kul att se hur min UC förändras i April.

Spärren är tänkt att uppfylla en annan funktion när man inte är skyldig pengar.

Ja, om det finns utmätningsbeslut så är det ju inget annat som hindrar att KFM får sina pengar. En spärr hos Skatteverket är nog inte ett större hinder, om det ens är ett hinder på något sätt. Ärligt talat så killgissar jag, eftersom saker och ting som är helt ologiska händer.

Dom betalas inte ut , men ! Dom kan utmätas om dom skulle kolla ! Sambon hade 30k när jag fick inledande och då upptäckte dom hennes :)

Dom betalas inte ut , men ! Dom kan utmätas om dom skulle kolla ! Sambon hade 30k när jag fick inledande och då upptäckte dom hennes :)
Har man skuldsaldo hos Kronofogden så går det ändå inte att få ut pengarna.

Det som några har skrivit att man kan godkänna deklarationen direkt, få skattepengar i april men sedan begära omprövning, hur många är det som tänker köra den grejen? Har väl ca 20-25k som inte är med. som jag måste rapportera in själv nämligen, men vore skönt at få 25k redan i april och sen kanske en slant till då i juni, om det nu inte blir koll men det är ju inget fuffens så det går bra att kolla....

Har man skuldsaldo hos Kronofogden så går det ändå inte att få ut pengarna.
Tanken var mer om han skulle kunnat betalat av skulden hos kronofogden relativt snabbt hade han sedan kunnat trycka på utbetalning och fått behålla dom

Tanken var mer om han skulle kunnat betalat av skulden hos kronofogden relativt snabbt hade han sedan kunnat trycka på utbetalning och fått behålla dom
Som att gå över ån efter vatten.
"Jag vill betala mina skulder med den här femhundringen, inte med de här fem hundralapparna"

Som att gå över ån efter vatten.
"Jag vill betala mina skulder med den här femhundringen, inte med de här fem hundralapparna"
Snarare så att jag dom senaste 6 åren har betalat sådär 160.000 varje år och min skuld har inte minskat en krona så dessa pengar gör noll nytta i händerna på kronofogden.

Är det någon som vet hur det funkar om man ska fylla i milersättning på deklarationen & har löneutmätning? Tar kronkalle milersättningen också?

Det har nog inte så mycket med ditt inledande att göra.

Man får listor att kika igenom ibland.

Är det någon som vet hur det funkar om man ska fylla i milersättning på deklarationen & har löneutmätning? Tar kronkalle milersättningen också?

Eftersom ingen milersättning utbetalas så är ju svaret svårt att ge. All form av utbetalning från skatteverket till skattekontot går till Kronofogden.

Hej!
Jag hade inledande hela 2022. Fick beslut i januari 2023 att jag har skuldsanering. I min deklaration så var det knappt någon som rapporterat in ränta och när jag kontaktat bolagen så hänvisar de till att jag ej gjort någon inbetalning till dem under 2022.
Är det för jag haft inledande och de har ej fått utbetalt än från KF då det bara sker utbetalning en gång per år under sanering?

Hej!
Jag hade inledande hela 2022. Fick beslut i januari 2023 att jag har skuldsanering. I min deklaration så var det knappt någon som rapporterat in ränta och när jag kontaktat bolagen så hänvisar de till att jag ej gjort någon inbetalning till dem under 2022.
Är det för jag haft inledande och de har ej fått utbetalt än från KF då det bara sker utbetalning en gång per år under sanering?

Det låter rimligt. sen kan dom ju välja att inte kreditera mot ränta, så då får du ändå inte göra just nåt avdrag.

Bilagor

• A6D74765-BE07-4C89-9789-80A6AEF10D1F.webp
    A6D74765-BE07-4C89-9789-80A6AEF10D1F.webp
    174 KB · Visningar: 9
Snarare så att jag dom senaste 6 åren har betalat sådär 160.000 varje år och min skuld har inte minskat en krona så dessa pengar gör noll nytta i händerna på kronofogden.
Kronofogden förmedlar pengarna till den som söker mot dig, så du har alldeles rätt i att Kronofogden inte har någon nytta av pengarna.
Alldeles oavsett så kommer du inte att få din skatteåterbäring, även om du sätter in en uttagsspärr.

Då fick jag äntligen min deklaration!
Förra året var mitt första år av skuldsanering och fick tillbaka ca 52000:-. Gjorde en omprövning och fick betala in 50000:-.
Den jag pratade med då sa att eventuell skatteåterbäring i år kommer jag få behålla…
Får tillbaka 11000:- i år. Är denna summa trotts allt en ”större summa” att göra ännu en omprövning för!?

Då fick jag äntligen min deklaration!
Förra året var mitt första år av skuldsanering och fick tillbaka ca 52000:-. Gjorde en omprövning och fick betala in 50000:-.
Den jag pratade med då sa att eventuell skatteåterbäring i år kommer jag få behålla…
Får tillbaka 11000:- i år. Är denna summa trotts allt en ”större summa” att göra ännu en omprövning för!?
Nej. Anser jag ! Som nu är inne på mitt 5:e år med skuldsanering och varje år har jag erhållit mellan 8-13tkr i skatteåterbäring och har inte känt anledning att ompröva pga en icke speciellt hög summa och inte något som anses vara ”stadigvarande” vilket ofta KF hänvisar till när en omprövning anses vara legitim…

Nej. Anser jag ! Som nu är inne på mitt 5:e år med skuldsanering och varje år har jag erhållit mellan 8-13tkr i skatteåterbäring och har inte känt anledning att ompröva pga en icke speciellt hög summa och inte något som anses vara ”stadigvarande” vilket ofta KF hänvisar till när en omprövning anses vara legitim…
Skönt att du kommit in på år fem! Snart är det klart för din del :)
Ja jag kände lite att hade det hamnat på 15-20000 så skulle det mer var självklart att gör en omprövning… 11000 är ju inte en rekordsumma som jag hade förra året.

Ansökte om skuldsanering i Februari och inväntar besked. Har en pågående löneutmätning. Fick restskatt på 17K och jämkar just nu. Bör jag redan nu meddela KFM att jag har en skatteskuld eller vänta tills KFM tar kontakt med mig? Bör jag avsluta jämkningen?
Någon?

Fått mim. Gick kanonbra, betala in lite över 5000

Nu fick jag min deklaration, utan att ha Kivra. 305k i inkomst, 16k i underskott av kapital, och jag får tillbaka ca 4000. Nu ska det bli kul att se hur min UC förändras i April.
Har nästan samma , min ligger på mindre bra för många ff, vet inte hur det blir nu med 16k

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp