Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Deklarationen 2026, hur gick det?

2025 hur mycket fick man av ränteavdraget? Och 2026 försvinner det helt för blancolån?

Känns som många kommer hamna hos Kronofogden med detta, snarare än att minska skuldfällan. Hade varit bättre ifall det gällde nya lån tagna, då vet man vad som gäller.

De som tagit det tidigare var ovetandes om detta. Sedan skulle man aldrig infört det om man nu abrupt ska dra bort det.

Har inget på skattekontot men står ”utbetalning” är det redan utbetalat då och lämnat skattekontot ?

När kommer den här inkomsten att synas hos Bisnode/UC/Creditsafe?

2025 hur mycket fick man av ränteavdraget? Och 2026 försvinner det helt för blancolån?

Känns som många kommer hamna hos Kronofogden med detta, snarare än att minska skuldfällan. Hade varit bättre ifall det gällde nya lån tagna, då vet man vad som gäller.

De som tagit det tidigare var ovetandes om detta. Sedan skulle man aldrig infört det om man nu abrupt ska dra bort det.
2025 var det 50 % av avdraget och för 2026 är det 0 %.

Jo jag håller med dig. Det är ruttet och det kommer bara bli knas, som med allt annat med den här regeringen som inte kan tänka rationellt. Jag lovar att det kommer bli helt motsatt effekt än vad de tror.
Ränteavdraget fanns i Sverige redan i början på 1900-talet och eventuellt ännu tidigare, så det är ett modigt drag att begränsa det på det här sättet nu.
Att det skulle bidra till att färre tar blancolån tror jag inte ett skit på. Det blir snarare fler som hamnar i skuldfällor. Problemet hade kunnat lösts på ett bättre sätt, men ta fan inte bort ränteavdraget!

Senast ändrad:
Jo jag håller med dig. Det är ruttet och det kommer bara bli knas, som med allt annat med den här regeringen som inte kan tänka rationellt. Jag lovar att det kommer bli helt motsatt effekt än vad de tror.
Sen tar man ju inte lån med grunden att man ska gå tillbaka på räntan. Inte Jag iallafall

Ränteavdrag fanns i Sverige redan i början på 1900-talet och eventuellt ännu tidigare, så det är ett modigt drag att begränsa det på det här sättet nu.
Att det skulle bidra till att färre tar blancolån tror jag inte ett skit på. Det blir snarare fler som hamnar i skuldfällor. Problemet hade kunnat lösts på ett bättre sätt, men ta fan inte bort ränteavdraget!
Håller med. När jag tog massa lån tänkte jag inte alls på ränteavdraget. Var inte insatt i detta utan var impulsiv och behövde pengar. Man lånar ju inte för att få ränteavdraget och en fet skatteåterbäring, ingen tänker ju så. Den summan man får tillbaka är ju piss i sjön egentligen med tanke på hur mycket man är belånad, men den kan rädda många

Vill bara uppdatera om någon annan undrar i framtiden, det funkade och jag fick slutskattebesked idag.
Dvs räknades inte som ändring.
Även fast t om handläggaren på SKV sa till mig när jag frågade i veckan att det skulle räknas som en ändring.:facejoy:
Du får även reseersättningen i veckan??

Ränteavdraget fanns i Sverige redan i början på 1900-talet och eventuellt ännu tidigare, så det är ett modigt drag att begränsa det på det här sättet nu.

Glid inte in på politik.

Ser du likadant på ränteinkomster? Inkomst av kapital?

Ska de vara skattefria?

Vill bara uppdatera om någon annan undrar i framtiden, det funkade och jag fick slutskattebesked idag.
Dvs räknades inte som ändring.
Även fast t om handläggaren på SKV sa till mig när jag frågade i veckan att det skulle räknas som en ändring.:facejoy:
Gick inte för mig att sötta en 0:a?

Man kan se redan nu under beslutande skatteuppgifter för 2025. För dom som väntar på besked i juni.

För den som får tillbaka tillkommer 1,125% ränta.
Inte helt säker på när intäktsränta börjar ticka men troligtvis från och med 21/2.

15% nu i årets deklaration för 2025. 30% för tidigare år för allt under 100.000 och sen 21% för det som var över 100.000% i ränta.

Många som är van att få igen allt från 10.0000 - 50.000 per år pga räntan (på lån utan säkerhet) kommer sannolikt bli chockade nästa år när det står att dom får tillbaka typ 300kr. Från i år är det 0%

Tycker att det vart för aggresiv tidplan med utfasningen.

Observera att ränta på ev. inkassoskulder så får man ofta rapportera själv, ännu viktigare nu ha koll på detta i och med sista året få med det. Man har visserligen ett antal år på sig begära omprövning.

Ser ni nån utbetalning på själva skattekontot? Ser bara förra årets där o övriga. Men hade för mej man kunde se utbetalningen på helgen innan men finns inget??. Däremot Ser jag ju på den andra beslutade.

Ser ni nån utbetalning på själva skattekontot? Ser bara förra årets där o övriga. Men hade för mej man kunde se utbetalningen på helgen innan men finns inget??. Däremot Ser jag ju på den andra beslutade.
Syns hos mig från igår på Skattekontot.
.

Ok vad konstigt jag inte ser då. Ser ju att det är beslutat som sagt men ser inte själva utbetalningen med belopp?
Pengarna kommer 9-12 Juni om man fått slutskattebesked

Så de som får sina pengar onsdag-torsdag-fredag lär inte utbetalningen ha gjorts ännu. Antar att dom som kan se nu får på tisdag

Vart ser alla beslutade skatteuppgifter och att det står godkänt?
Jag kan bara välja år om jag går in på den fliken och väljer då är 2025 där jag får ett utdrag där mina skatteuppgifter framkommer och att utdraget baseras på ett beslut som gjordes 2026-06-05.
Men står inget om att det är godkänt, ser ingen utbetalning och inget på Kivra.

Ok vad konstigt jag inte ser då. Ser ju att det är beslutat som sagt men ser inte själva utbetalningen med på Kivra ännu. Ser inte utbetalningen dvs själva beloppet

Vart ser alla beslutade skatteuppgifter och att det står godkänt?
Jag kan bara välja år om jag går in på den fliken och väljer då är 2025 där jag får ett utdrag där mina skatteuppgifter framkommer och att utdraget baseras på ett beslut som gjordes 2026-06-05.
Men står inget om att det är godkänt, ser ingen utbetalning och inget på Kivra.
Beslut = Godkänt dvs de uppgifter som finns i beslutet.

Så här står det för mig. Står ingenting om godkänt eller så?
Men det verkar ju ändå vara rent fastslaget att uppgifterna stämmer…?

Bilagor

• IMG_4632.webp
    IMG_4632.webp
    77.3 KB · Visningar: 48
Först skulle jag få tillbaka 4kr sedan gjorde jag avdrag på 70 350 för resor till och från arbetet så nu får KFM de 13 000kr jag skulle få tillbaka.

Först skulle jag få tillbaka 4kr sedan gjorde jag avdrag på 70 350 för resor till och från arbetet så nu får KFM de 13 000kr jag skulle få tillbaka.
Typ samma här, skulle få tillbaka 15k men hade restskatt på 14,5 så blir en röding in på kontot! 🤓🔫

Jag fick mitt slutskattebesked ca 1h sedan.

Ser utbetalningen nu när jag loggar in på skatteverket och går in på "skattekonto". Bläddrar ner under "Senast bokförda transaktioner" så står det utbetalning och belopp

Jag fick mitt slutskattebesked igår runt kl 15.00. Tyvärr inga pengar tillbaka så kan ej säga något om utbetalning.

Ser utbetalningen nu när jag loggar in på skatteverket och går in på "skattekonto". Bläddrar ner under "Senast bokförda transaktioner" så står det utbetalning och belopp
Samma för mig nu på morgonen. Men inget på Kivra ännu. Men pengarna lär dyka in på kontot om någon dag :-)

Jag fick mitt besked idag. Någon som har tips på bästa/smidigaste lånet för att betala restskulden ( 11 000 kr?). 6 månader avbetalning till bästa villkoren och den tjänst som är enklast att få lån hos.

Jag ser inget på mitt Skattekonto ännu. Är jag ensam om det?

Jag ser inget på mitt Skattekonto ännu. Är jag ensam om det?
Samma här. Dock fick jag på beslutet på Kivra imorse så då borde pengarna iallafall komma in under veckan? Jag bryr mig egentligen inte om pengarna då det endast rör sig om en 500-lapp 😂 jag bryr mig mer om att nya taxerade inkomsten ska uppdateras och synas på UC.

Samma här. Dock fick jag på beslutet på Kivra imorse så då borde pengarna iallafall komma in under veckan? Jag bryr mig egentligen inte om pengarna då det endast rör sig om en 500-lapp 😂 jag bryr mig mer om att nya taxerade inkomsten ska uppdateras och synas på UC.
I slutskattebeskedet står det att pengarna kommer inom en vecka. Utbetalningsdagar i år är 9-12 juni.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp