• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 456
Poäng
8 917
Vet att man kunde dömas till rättspsykiatrisk vård och samtidigt få behålla sin sjukpenning, vissa klev ut efter ett par år med någon miljon på banken.
Man var ju fortfarande sjuk så att säga.
Hoppas innerligt att detta inte längre gäller.


Detta var ganska galet. Fast samtidigt beroende kanske på. Om någon stackare föds sjuk och är så risig att han för snatteri fastnar ett par år på hispan är det kanske inte orimligt att han har någon form utav ersättning? Jag vet inte. Inte några jättepengar men en mindre slant kanske.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 788
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Detta var ganska galet. Fast samtidigt beroende kanske på. Om någon stackare föds sjuk och är så risig att han för snatteri fastnar ett par år på hispan är det kanske inte orimligt att han har någon form utav ersättning? Jag vet inte. Inte några jättepengar men en mindre slant kanske.
Säg att man har förtidspension enligt de gamla reglerna.
Noll utgifter, 11 lax på kontot in månatligen.
Skulle säga att det är helt orimligt att komma ut till en halv miljon efter att ha förklarats frisk.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Någon som vet vad som händer om man har skulder till sjukvården som går till kronofogden? Påverkar det på något vis, typ rätten till frikort eller annat då man har en skuld? Nekad vård som inte är akut, som hos tandläkaren?
Det påverkar inte.
De skulder jag kan komma på påverkar något hos kfm är underhåll. Har man underhållsstödsskulder får man intr behålla pengar för att betala underhåll.

Hos vårdgivare spelar det ingen roll, det är ganska vanligt med vårdrelaterade skulder och man får vård ändå
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 200
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Det påverkar inte.
De skulder jag kan komma på påverkar något hos kfm är underhåll. Har man underhållsstödsskulder får man intr behålla pengar för att betala underhåll.

Hos vårdgivare spelar det ingen roll, det är ganska vanligt med vårdrelaterade skulder och man får vård ändå
Tack! Det var skönt att veta. Försöker komma överens med Visma om en lösning men med löneutmätning är marginalerna inte så stora.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Någon som vet vad som händer om man har skulder till sjukvården som går till kronofogden? Påverkar det på något vis, typ rätten till frikort eller annat då man har en skuld? Nekad vård som inte är akut, som hos tandläkaren?
Påverkar inget du kan tom få KFM att ta hänsyn till kostnaden för tandvård i din löneutmätning i vissa fall. Det gäller vid större behandlingar samt att innan behandlingen börjar ska du skicka ett skriftligt intyg från tandläkaren till KFM.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 200
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Påverkar inget du kan tom få KFM att ta hänsyn till kostnaden för tandvård i din löneutmätning i vissa fall. Det gäller vid större behandlingar samt att innan behandlingen börjar ska du skicka ett skriftligt intyg från tandläkaren till KFM.
Ja det vet jag, men det gör dom inte för denna räkning, redan kollat med dom. Och det är inte alltid man måste skicka intyg innan heller om behandlingen anses mycket akut. Detta var bara vanliga lagningar dock, så till det sa dom nej.
Däremot så har jag inte rätt att gå till tandläkaren här igen innan räkningen är betald, förutom för akuta grejer, så på den fronten påverkar det väldigt mycket. Men vårdcentralen ska alltså inte påverkas vilket ju iaf var tur.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Ja det vet jag, men det gör dom inte för denna räkning, redan kollat med dom. Och det är inte alltid man måste skicka intyg innan heller om behandlingen anses mycket akut. Detta var bara vanliga lagningar dock, så till det sa dom nej.
Däremot så har jag inte rätt att gå till tandläkaren här igen innan räkningen är betald, förutom för akuta grejer, så på den fronten påverkar det väldigt mycket. Men vårdcentralen ska alltså inte påverkas vilket ju iaf var tur.
Under min tid med löneutmätning fick jag bara akutbeh hos tandl o jag var tvungen visa innan att jag hade pengar att betala.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 200
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Under min tid med löneutmätning fick jag bara akutbeh hos tandl o jag var tvungen visa innan att jag hade pengar att betala.
Va? Menar du att du nekades tandvård för att du hade löneutmätning? (Förutom akuta åtgärder) Inga skulder till tandläkaren? Var detta folktandvården?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Ja det vet jag, men det gör dom inte för denna räkning, redan kollat med dom. Och det är inte alltid man måste skicka intyg innan heller om behandlingen anses mycket akut. Detta var bara vanliga lagningar dock, så till det sa dom nej.
Däremot så har jag inte rätt att gå till tandläkaren här igen innan räkningen är betald, förutom för akuta grejer, så på den fronten påverkar det väldigt mycket. Men vårdcentralen ska alltså inte påverkas vilket ju iaf var tur.
Ja vanliga lagningar tar dom inte någon hänsyn till tyvärr eftersom normal beloppet är tänkt att täcka kostnader för det. Tråkigt att det blir en jobbig sits för dig dock.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp