Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Ikväll kan jag fira fast inte Halloween utan att jag just nu är helt fri från förelägganden. Den sista jag hade var fr Sileo och idag fick jag mejl fr kf att de återkallat.
Så just i kväll har jag 0 (noll!)förelägganden. Det är värt att fira, eller hur!!

Misstänker att jag snart kommer att få ett nytt fr Avida... men den dagen den sorgen :)
Värt att fira, absolut! Håller alla tummar och tår. Vi kommer bli skuldfria allihopa! Det kan ta sin tid men vi kämpar på!

Hejsan allihopa jag är ny här sedan snart ett år. Vill bara säga att jag verkligen tycker att det är roligt att få kompisar och inte vara ensam längre även om ni älskar annorlunda intressen. Både hjärtat och ögonen svämmar över av att få skriva till folk istället för att se serier på kvällen. Känns som att man har fått systrar och bröder och någon sur förälder här och där, haha! Den onda tvillingen och någon rival till kusin. Nej, ni är fantastiska och personligheterna lyser igenom. Det är svinkul och jättetryggt att ha ett rävgryt att retirera till när verkligheten äter upp en.
Som en stor skuldsatt sekt. Best ever. :)

Kul att min fantastiska personlighet lyser igenom. Det värmer. Får mest höra att jag har usel människosyn och andra invektiv annars:)

Kul att min fantastiska personlighet lyser igenom. Det värmer. Får mest höra att jag har usel människosyn och andra invektiv annars:)
Det tror jag inte att du har, usel människosyn :) och jag håller med Lilaros, känns verkligen som en samling bra individer här inne! Gillar forumet skarpt!

Du är väl fisk i stjärntecken bara så att du uppfattas som bitter fast du bara är en know it all... haha skojar. Klart du inte är dum för att du är rak och ärlig. Det behövs väl olika typer så inte alla sitter och slappnar av och kör ryggdunk.

Du är väl fisk i stjärntecken bara så att du uppfattas som bitter fast du bara är en know it all... haha skojar. Klart du inte är dum för att du är rak och ärlig. Det behövs väl olika typer så inte alla sitter och slappnar av och kör ryggdunk.
Tror morfar var fisk, jag är der inte. Jag åt fisk tidigare i veckan

Jag förstår inte varför försäkringar ska ligga på autogiro när mer än dubbelt av det man avtalat dras från kontot. Nästan 2000 kr. För 6 försäkringar 1 månad, flera på lägstabeloppet och 25% rabatt... 🙄 Kommer tvinga min kontakt där att redovisa exakt vad som kostat så mycket.
Men i övrigt! Fredag! YES

du kanske är den "sura föräldern" i sammanhanget ;)

Jag förstår inte varför försäkringar ska ligga på autogiro när mer än dubbelt av det man avtalat dras från kontot. Nästan 2000 kr. För 6 försäkringar 1 månad, flera på lägstabeloppet och 25% rabatt... 🙄 Kommer tvinga min kontakt där att redovisa exakt vad som kostat så mycket.
Vår autogirodragning kommer inte funka denna månad tyvärr. Då brukar de skicka pappersfaktura.
Men på tal om försäkringar, vi bytte fr Trygghansa till ett annat försäkring för ca 5 år sedan. Då kostade det ca 430 kr. Men de höjer varje år så nu är vi uppe i 770 kr 😵:( Är det vanligt att det höjs varje år?? Eller är det dags att byta. Vi har inte krockat med bilen eller annat som skulle gjort att de höjt.

Vilket bolag har du? Låter som Trygg-Hansa spontant. Men 2000 i månaden är mycket.
150 barnförsäkring
150 barnförsäkring
350 stor villahemförsäkring
350 bilförsäkring
100 kronor olycksfall
100 kronor olycksfall
200 kronor bil nummer två.

Typ

Du bör rimligtvis kunna halvera dina kostnader.

Jag har jobbat med detta i 13 år och kan det innan och utan till :D

😛:D
Vilket bolag har du? Låter som Trygg-Hansa spontant. Men 2000 i månaden är mycket.
150 barnförsäkring
150 barnförsäkring
350 stor villahemförsäkring
350 bilförsäkring
100 kronor olycksfall
100 kronor olycksfall
200 kronor bil nummer två.

Typ

Du bör rimligtvis kunna halvera dina kostnader.

Jag har jobbat med detta i 13 år och kan det innan och utan till :D

Ja du har helt rätt, det stämmer perfekt förutom att jag inte fattade att det var för 2 månader. :/ så det var väl rätt billigt och jag drog ner allt till billigaste ersättningen p.ga. ekonomin fast jag egentligen hade dyraste på barnen men hoppas kunna höja det.. och lade till livförsäkringar så det borde bli under 1000 nu.
Så det är inte Trygg-Hansa men jag trodde ett tag att det var där jag hamnat :D .. det är säkert bra med med.
Btw lång tid! Du är en riktig försäljare eller? Jag jobbade med el ett tag, vet inte om jag gillar telefon och sånt. Folk som ringde började säga att jag lät gravid och okunnig osv. Och jag grät till och med ett par gånger ..

Vilket jäkla dilemma.. Jag lämnade min sambo pga en destruktiv relation. Jag hade flyttat till staden där han bodde och hade även jobb med bättre lön än vad jag har nu. Nu har vi en hyfsat ny chef på detta jobb som jag inte klarar av. Man behöver inte vara bästa vän med alla men problemet är att han är riktigt otrevlig och såklart är det mig han är minst trevlig mot. Så pass att jag känt mindrevärde och brytit ihop efter jobbet. Hade situationen varit annorlunda för mig ekonomiskt hade jag bara gett honom långfingret och dragit men jag är så beroende av min inkomst :( Så arbetssökandet är i full rulle nu igen.

Vilket jäkla dilemma.. Jag lämnade min sambo pga en destruktiv relation. Jag hade flyttat till staden där han bodde och hade även jobb med bättre lön än vad jag har nu. Nu har vi en hyfsat ny chef på detta jobb som jag inte klarar av. Man behöver inte vara bästa vän med alla men problemet är att han är riktigt otrevlig och såklart är det mig han är minst trevlig mot. Så pass att jag känt mindrevärde och brytit ihop efter jobbet. Hade situationen varit annorlunda för mig ekonomiskt hade jag bara gett honom långfingret och dragit men jag är så beroende av min inkomst :( Så arbetssökandet är i full rulle nu igen.

Tråkigt att höra, det finns tyvärr för många dåliga chefer i detta land :(
Hoppas att du snart hittar nåt nytt!

Tråkigt att höra, det finns tyvärr för många dåliga chefer i detta land :(
Hoppas att du snart hittar nåt nytt!

Framförallt inom servicebranschen utnyttjar man folk som sjutton och man ger anställda osäkra kontrakt som gör att man ska kunna sparka en när som egentligen.
Jag är provanställd fram till årsskiftet då jag blir tillsvidareanställd men jag misstänker att han kommer sparka mig eller åtminstone rädd för det. Jag är så rädd att bli arbetslös att jag inte ens vågar sjukanmäla mig och har jobbat med 39 graders feber. Vill inte ge den här människan en orsak att sparka mig innan jag hittat något nytt och sagt upp mig själv. Tryggheten av en fastanställning är inte värt det när man går varje dag och vantrivs. Tack jag hoppas också och jag ska kämpa för det.

Framförallt inom servicebranschen utnyttjar man folk som sjutton och man ger anställda osäkra kontrakt som gör att man ska kunna sparka en när som egentligen.
Jag är provanställd fram till årsskiftet då jag blir tillsvidareanställd men jag misstänker att han kommer sparka mig eller åtminstone rädd för det. Jag är så rädd att bli arbetslös att jag inte ens vågar sjukanmäla mig och har jobbat med 39 graders feber. Vill inte ge den här människan en orsak att sparka mig innan jag hittat något nytt och sagt upp mig själv. Tryggheten av en fastanställning är inte värt det när man går varje dag och vantrivs. Tack jag hoppas också och jag ska kämpa för det.

Jag förstår, servicebranschen verkar riktigt tuff och otrygg. Hoppas att du snart får en tillsvidareanställning, så du kan vara mer trygg och själv bestämma när du ska byta jobb... du har inga funderingar på att byta bransch? Läsa någon yrkesutbildning?

Det är tufft. Jag som brud har jobbat med anställningar som tagit slut ganska lagom till min föräldraledighet och inte blivit förlängd (du ska ju vara borta så lääänge...) och jag kan förstå det till viss del men det hade varit skönt att återgå till arbetet. Nu verkar jag ha ganska lätt för att få jobb men att leva med den stressen att man måste söka nytt är tråkigt.

😛:D

Ja du har helt rätt, det stämmer perfekt förutom att jag inte fattade att det var för 2 månader. :/ så det var väl rätt billigt och jag drog ner allt till billigaste ersättningen p.ga. ekonomin fast jag egentligen hade dyraste på barnen men hoppas kunna höja det.. och lade till livförsäkringar så det borde bli under 1000 nu.
Så det är inte Trygg-Hansa men jag trodde ett tag att det var där jag hamnat :D .. det är säkert bra med med.
Btw lång tid! Du är en riktig försäljare eller? Jag jobbade med el ett tag, vet inte om jag gillar telefon och sånt. Folk som ringde började säga att jag lät gravid och okunnig osv. Och jag grät till och med ett par gånger ..
Hur låter man gravid? Gör hormonerna att rösten får en speciell ton eller nåt? Haha, finns märkligt folk. Skönt att du slipper sånt nu då du inte trivdes!

Det är tufft. Jag som brud har jobbat med anställningar som tagit slut ganska lagom till min föräldraledighet och inte blivit förlängd (du ska ju vara borta så lääänge...) och jag kan förstå det till viss del men det hade varit skönt att återgå till arbetet. Nu verkar jag ha ganska lätt för att få jobb men att leva med den stressen att man måste söka nytt är tråkigt.

Verkar vara ganska vanligt att man gör så. Jag ska inte ha barn men arbetsgivare ska alltid envisas om att fråga om man ska ha det och hur snart. Dem började fråga redan när jag var 21 och nu i sena 20 årsåldern är det inte bättre Var tvungen för att par år sedan att ta med papper till en arbetsgivare för att visa att jag har svårigheter att få barn för att få en fastanställning. Ganska vidrigt gjort..

Om jag sak fortsätta jämka över 2020 - måste jag meddela skatteverket/arbetsgivaren eller löper det på automatiskt?

Hur låter man gravid? Gör hormonerna att rösten får en speciell ton eller nåt? Haha, finns märkligt folk. Skönt att du slipper sånt nu då du inte trivdes!

Haha! Jag vet inte jag kanske flåsade? En stor mage och virrig? Jag tror att jag gjorde ett okej jobb men kan tänka mig att han upptäckte det på att jag var tvungen att tänka efter 1-2 gånger under samtalet (disträ) Han hade nio barn!

Verkar vara ganska vanligt att man gör så. Jag ska inte ha barn men arbetsgivare ska alltid envisas om att fråga om man ska ha det och hur snart. Dem började fråga redan när jag var 21 och nu i sena 20 årsåldern är det inte bättre Var tvungen för att par år sedan att ta med papper till en arbetsgivare för att visa att jag har svårigheter att få barn för att få en fastanställning. Ganska vidrigt gjort..

Va!????? Hur sjukt som helst. Jag tycker att om man vill ha någon så får man väl räkna med att saker kan hända som graviditet t.ex. 😳
Måste ha varit ett flashigt jobb. :D

Undrar också det här.

Från skatteverkets hemsida:

Ansök senast den 5 november
En ansökan om jämkning kan göras när som helst under året, men vill du att jämkningsbeslutet ska gälla från och med januari behöver du göra ansökan senast den 5 november året innan. En jämkning gäller som längst till årets slut.

Från skatteverkets hemsida:

Ansök senast den 5 november
En ansökan om jämkning kan göras när som helst under året, men vill du att jämkningsbeslutet ska gälla från och med januari behöver du göra ansökan senast den 5 november året innan. En jämkning gäller som längst till årets slut.

Jaha, tack.
Jag fick jämka okt-dec och det var beslutat och färdigt och jag har inte gjort fel eller något men det drar ut på tiden. Känns så irriterande att jag får sitta och vänta på 4500 kr eller något sånt.
Det stod på beslutet att den som mottar det har skyldighet att införa det efter två veckor men när jag ringde lät det ”vi har fått papper och nu ska vi besluta...”
Måste ringa igen.:mad:

Kan någon hjälpa mig med en liten uträkning.

Jag jämkade hela slutet på 2019 och betalade då exakt 7% i skatt. (Nice jag vet).

2020 har jag nu angivit en årsinkomst på 600.000 (tror jag kommer ligga högre men räknade lågt). Jag skrev i 400.000 kronor på ränteutgifter (vilket bör stämma, men kanske landar på 300K).
Men med dessa premisser. Hur mycket kommer jag då få skatta 2020 på min lön?

Vidrigt och förmodligen inte helt lagligt heller!

Haha! Jag vet inte jag kanske flåsade? En stor mage och virrig? Jag tror att jag gjorde ett okej jobb men kan tänka mig att han upptäckte det på att jag var tvungen att tänka efter 1-2 gånger under samtalet (disträ) Han hade nio barn!
Hahaha oj. Du gjorde säkert ett bra jobb. Konstig sak ändå att fråga över telefon, men å andra sidan blir man ju knappast förvånad över nåt alls nuförtiden 😛

Va!????? Hur sjukt som helst. Jag tycker att om man vill ha någon så får man väl räkna med att saker kan hända som graviditet t.ex. 😳
Måste ha varit ett flashigt jobb. :D

Det var på ett hotel där det inte fanns några restaurangansvariga så inte superflashigt x) Men ja det skiljer så mycket från olika arbetsplatser.. Jag har varit sjukskriven pga min rygg en hel del på mitt gamla jobb och det var tydligen okej och inget som hindrade mig från att få en tillsvidareanställning.

Vidrigt och förmodligen inte helt lagligt heller!

Det stället var inte riktigt okej att jobba i övrigt heller. Jag blev sexuellt trakasserad av en anställd och blev inte tagen på allvar att cheferna. Jag var rädd att gå hem själv från jobbet, skaffade överfalls larm osv.. Nä man tackar som kom bort därifrån.

Det stället var inte riktigt okej att jobba i övrigt heller. Jag blev sexuellt trakasserad av en anställd och blev inte tagen på allvar att cheferna. Jag var rädd att gå hem själv från jobbet, skaffade överfalls larm osv.. Nä man tackar som kom bort därifrån.

Jag städade en gång heltid, då sa en av cheferna ”ända in med moppen nu, djupare kan du, höhö” när jag städade kontorsgolvet och han gav mig en dask på rumpan en annan gång när han gick förbi och sade ”bra jobbat”. När jag berättade för andra högt uppsatta fick jag höra att jag skulle låta honom vara för att han skulle gå i pension och förtjänade att vara glad och bli tackad för sina år ... det passade sig inte att gnälla när han skulle gå i mål liksom efter ett liv av jobb.
Hmmmmmm orättvist.

Fy fan, låter som ett vidrigt ställe!

Kan någon hjälpa mig med en liten uträkning.

Jag jämkade hela slutet på 2019 och betalade då exakt 7% i skatt. (Nice jag vet).

2020 har jag nu angivit en årsinkomst på 600.000 (tror jag kommer ligga högre men räknade lågt). Jag skrev i 400.000 kronor på ränteutgifter (vilket bör stämma, men kanske landar på 300K).
Men med dessa premisser. Hur mycket kommer jag då få skatta 2020 på min lön?

Den beräkningen går väl göra på skattens hemsida?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp