- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Japp, fick ett sånt idag
Hur funkar det?
Räcker det att öppna dokumentet för att anses delgiven eller måste man fylla i/klicka på något för att välja att bli delgiven?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Japp, fick ett sånt idag
Man loggar in på kfm sida och godkänner där med bank idHur funkar det?
Räcker det att öppna dokumentet för att anses delgiven eller måste man fylla i/klicka på något för att välja att bli delgiven?
Det finns säkert ett väl uttänkt lagstöd för det.Hur kan det ens vara tillåtet att spara uppgifter om föreläggande i tre år? Säg att man fått ett föreläggande på ett sketen summa som t ex 500 kr. Man betalar. Det blir inget utslag. Ändå ska det sparas i tre år? Obegripligt. Systemet pekar alltid finger åt en, tyvärr! Anmärkning kan jag förstå, men föreläggande, nej!
@Lasseman vet du hur lång väntetiden för avhysning är? Vi har en störig granne som har hållit på i några år och nu ska Kfm komma eftersom inget annat har hjälpt men det har gått nu ca 2 månader och jag tror inte att de har varit här för grannen är kvar
Besittningsrätten är ganska stor så det är inte så enkelt som det kan verka även om kfm är med.@Lasseman vet du hur lång väntetiden för avhysning är? Vi har en störig granne som har hållit på i några år och nu ska Kfm komma eftersom inget annat har hjälpt men det har gått nu ca 2 månader och jag tror inte att de har varit här för grannen är kvar
Ingen besiktningsrätt i det här fallet då det gäller en inneboende. Beslut om vräkning finns.Besittningsrätten är ganska stor så det är inte så enkelt som det kan verka även om kfm är med.
Ingen besiktningsrätt i det här fallet då det gäller en inneboende. Beslut om vräkning finns.
Vet ej sen när men det är där vi är idag. Jurister och myndigheter har varit inblandade och efter tre år så kvarstår det nu att hyresgästen kommer vräkas eller avhysas, möjligt att jag inte använder den rätta termen men det är så det kommer bli. Lägenhetsinnehavaren har lämnat in ansökan om avhysning. Annars kommer hen att missa sin besiktningsrätt och behöver flytta.Sedan när då kan man vräka en inneboende? Som Fastighetsägare så tecknar man inget avtal med inneboende. Det är kontraktsinnehavaren som man kan gå på… Är det så att kontraktsinnehavaren inte får ut sin inneboende eller och hen i sin tur har bett om hjälp med att få ut den inneboende?!
Vanlig allergi medicin biter inte! Tråkigt att missa jobb 
Har samma som du och jag har fått astma medicin som jag måste ta flera ggr om dan för att klara den värsta perioden fr maj-augusti. Även ögondroppar och nässpray. Nässpray finns med och utan kortison.Någon som privat något som funkar bra mot pollen? Mina allergiprover har visat 100 % allergi mot gräspollen och nu när det börjat blomma på rejält här i Västra Skåne kan jag inte andas allsVanlig allergi medicin biter inte! Tråkigt att missa jobb
![]()
Har samma som du och jag har fått astma medicin som jag måste ta flera ggr om dan för att klara den värsta perioden fr maj-augusti. Även ögondroppar och nässpray. Nässpray finns med och utan kortison.
Jag förstår att det är svårt, man måste ju stanna hemma vid minsta symptom men har man allergi så ska det väl gå att jobba.Fick recept på starka kortison nu via appen min doktor. Ska se om jag kan få astma medicin också för kan inte andas :S Det är inte superpoppis att gå runt såhär nu när man jobbar med livsmedel och arbetstempot är i 120 många gånger.
Ja, det är väl just det att symptomen kan likna varandra. Jag har ju knappt kunnat känna några smaker alls efter som att all min allergi är just centrerad vad gäller bihålorna och näsan. Det funkar dock som det ska nu och jag har antikroppar. Det var bra mediciner jag fick behövde bara visa burkar jag hade hemma. Det ända som var lite dumt är att näsprayen jag fick recept på kostar över 600 kr och jag har verkligen inte råd så fick nöja mig med tabletterna. Har gråboallergi i släkten men har inte reagerat på det särskilt än.Jag förstår att det är svårt, man måste ju stanna hemma vid minsta symptom men har man allergi så ska det väl gå att jobba.
Jag har aldrig använt nån av de läkartjänster som finns på nätet, låter smidigt. Om du är allergisk mot gräs så kan du ev även vara känslig mot gråbo och det blommar i augusti.
Oj det var dyrt, jag brukar få rhinocort och den ligger på ca 250 kr, den är med kortison, utan kortison är de billigare.Ja, det är väl just det att symptomen kan likna varandra. Jag har ju knappt kunnat känna några smaker alls efter som att all min allergi är just centrerad vad gäller bihålorna och näsan. Det funkar dock som det ska nu och jag har antikroppar. Det var bra mediciner jag fick behövde bara visa burkar jag hade hemma. Det ända som var lite dumt är att näsprayen jag fick recept på kostar över 600 kr och jag har verkligen inte råd så fick nöja mig med tabletterna. Har gråboallergi i släkten men har inte reagerat på det särskilt än.
Fick ett nytt recept på Rhinocort nu (nässpray) och de kostade 160 kr. Be att få en billigare variant om du behöver nässpray.Det ända som var lite dumt är att näsprayen jag fick recept på kostar över 600 kr och jag har verkligen inte råd så fick nöja mig med tabletterna.
Bra veckan tog slut någon gång. Fått två polisanmälan mot mig sedan i måndags.
Fick ett nytt recept på Rhinocort nu (nässpray) och de kostade 160 kr. Be att få en billigare variant om du behöver nässpray.
Jo man känner sig nästan lite priviligierad. Dessutom för saker som inte är brott, vi kallar det utmätning, inte stöd och likande.Snyggt! Det har jag inte ens lyckats med när jag har ansträngt mig.
Vi gör, eller min man har CSN samtidigt som arbete. Får ut ca 16.400kr/mån på 100 % studier.Hur många nyttjar möjligheten att få ut csn oavsett inkomst? Uppåt 14-15000 netto extra i månaden och slippa betala på csnlånet under tiden borde ha lockat en del att läsa på komvux?

Vi gör, eller min man har CSN samtidigt som arbete. Får ut ca 16.400kr/mån på 100 % studier.
Jag kommer även göra det under nästa år, pluggar nu. Men saknar poäng för att få CSN så jobbar upp dom nu så jag kan söka till nästa år.
Dock har vi båda mål med våra studier och att vi kompetensutvecklar oss för att kunna söka universitet/yrkeshögskola.
Men de är en fin och perfekt möjlighet till att kunna beta av mycket annat för dom pengarna![]()
Ne jag har sett det. Men de är lugnt för min del, då jag bara ska jobba 50 % från ev Mars, kanske senare och i drygt 6 månaders tidFinns dock inga förslag att fribeloppet ska vara bortlyft för 2022

Tror däremot det finns ett förslag uppe på remiss att ta bort det helt och hållet.Finns dock inga förslag att fribeloppet ska vara bortlyft för 2022
Tror däremot det finns ett förslag uppe på remiss att ta bort det helt och hållet.
Dock har väl det förslaget hamnat lite på bak-kant under Corona och det mest fokuserats på de här 6 månader åt gången förslagen som regeringen lägger fram.
Var i höstas jag såg det, verkar dock som att trots att riksdagen stod bakom förslaget så har det avslagits.Var hittar du det förslaget?
Är det på remiss har det ju gått skapligt långt
Inlämnad av en moderatVar i höstas jag såg det, verkar dock som att trots att riksdagen stod bakom förslaget så har det avslagits.
Är inte helt hundra på hur sånt här fungerar med förslag...
Här är länken till det förslag som var dock:
![]()
Avskaffande av fribelopp (Motion 2020/21:2466 av Marta Obminska (M))
www.riksdagen.se
Oj, har de höjd? Det låter som stora belopp. Läste för 10 år sedan och fick ut 10800 med maxat lånedel.Hur många nyttjar möjligheten att få ut csn oavsett inkomst? Uppåt 14-15000 netto extra i månaden och slippa betala på csnlånet under tiden borde ha lockat en del att läsa på komvux?
Men förslaget var ju bara under covid tider under 2020. Från 2021 gäller ordinarie fribelopp.Inlämnad av en moderat
Verkar stannat vid ett tillkännagivande, riksdagen har lagt skulle gissa på 100tals sådana som regeringen sedan skiter i att återkomma med lagförslag kring
Men förslaget var ju bara under covid tider under 2020. Från 2021 gäller ordinarie fribelopp.
Oj, har de höjd? Det låter som stora belopp. Läste för 10 år sedan och fick ut 10800 med maxat lånedel.
Missat att dom lämnat förslag på 45 hos csn faktisktModeraterna hycklar i CSN-frågan. De anser att det är orimligt att 45+are ska kunna inkassera bidrag och lån för att, som Hanif Bali uttrycker det, "läsa nån flumkurs".
Samtidigt propsar man med Reinfeldt i spetsen på att höja pensionsåldern till 75.
Värdet av att skola om sig borde snarare ses som högt, och CSN:s maxålder höjas.
Som jag fattar det är det beslutat att fribeloppet tas bort under hela 2021. Så tolkar jag det i denna text: https://www.regeringen.se/pressmedd...loppet-for-studerande-slopas-under-hela-2021/
Om jag kommer in på den utbildning jag sökt till hösten så kommer jag att jobba och ta csn, dels för att slippa betala på ett år tills jag är färdigutbildad och dels för att jag har möjlighet att kunna ta tjänstledigt vid tillfällen när det är mycket plugg. Samt, att jag då har möjlighet att amortera lite extra på det lån jag redan har idag. Jag har redan stor studieskuld, men det är så pass förmånligt att jag inte ser det som någon större belastning.
Hade tänkt att göra det i höstas för att betala ett återkrav men beslutade mig för att jobba så mycket det bara gick för att kunna se någon förändring.
Vad står det för pris om du t ex loggar in på apotea (man måste vara inloggad för att se sina recept)Låter ju som vettigt pris! Jag fick recept på Dymista. Står på apotekets hemsida att den kostar 259 kr via webben men på apoteket sa dem 600. Någon starkare variant kanske och större dos? Ska kolla om man kan dela upp uttaget annars får jag be om recept på något billigare.