Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Tror det.

En fråga, jag vet jag har ställt den innan men glömt svaret.

Hur fungerar det för mig som har en fast lön som utgör 10% av min totala lön om jag skulle bli sjuk? Jag vet att om jag blir föräldrarledig så tar försäkringskassan hänsyn till det upp till ett visst tak. Jag får "max" precis som alla andra, vad det nu är.

Men hur fungerar det om man skulle bli sjukskriven?

Tror det.

En fråga, jag vet jag har ställt den innan men glömt svaret.

Hur fungerar det för mig som har en fast lön som utgör 10% av min totala lön om jag skulle bli sjuk? Jag vet att om jag blir föräldrarledig så tar försäkringskassan hänsyn till det upp till ett visst tak. Jag får "max" precis som alla andra, vad det nu är.

Men hur fungerar det om man skulle bli sjukskriven?

Det beräknas på samma grund men taket på sjukpenning är en bra bit lägre än föräldrapenning.

Men här i Sverige kan man väl inte ta ut allt på en gång, 5 år är lägsta man kan välja eller har jag missat nåt?
Nej antingen med dispens eller att det är mindre än ett pbb får man ut rubbet direkt

Om man skriver sig i ett annat land eller bor i ett annat land kan man slippa betala skatt på tjänstepension då?

Jag vet att det var fallet eller liknande var fallet med Portugal (?)

Finns det några andra länder du kan flytta till och därmed slippa skatt / skatta lite på din tjänstepension?

Finns det några andra länder du kan flytta till och därmed slippa skatt / skatta lite på din tjänstepension?
Hoppas att du kan läsa denna artikel och att den inte är låst:

Det var väl portugal som var det sista riktigt fina skatteparadiset i det där sammanhanget

Det var väl portugal som var det sista riktigt fina skatteparadiset i det där sammanhanget
Stämmer, men det finns ställen kvar där du betalar betydligt mindre skatt än i Sverige och ändå har rätt till sjukvård i landet.

Hoppas att du kan läsa denna artikel och att den inte är låst:

Intressant, varför skriver sig inte fler i Malta (tex) och skattar bara 15% på sin tjänstepension istället för kanske 40% (om man plockar ut tjänstepensionen över fem år).

Man har dessutom rätt till samma sjukvård etc på Malta som här.

Fenomenet rättshaverister är banne mig ett kapitel för sig det.

Finns det någon bilmekaniker här inne bland alla medlemmar? :)

Behöver byta eller spraya på lite 5-56 på en bromsljuskontakt, då jag fick nedslag på besiktningen. Lysena lyser inte varje gång jag trycker ner bromspedalen. Så troligtvis var det problem med att den kärvar och inte åker tillbaka efter varje bromsning.
Är detta svårt att fixa till själv?
Besiktningskillen sa att det bara var att dra loss höljet där nere och sen spraya på.. men alltid lättare när man kan sina saker. Det han inte visste var att han snackade till en "idiot" inom bilar..
Jag har förstått att den sitter bakom bromspedalen, men om det är 10 olika saker man ska skruva bort innan man ser den så känner jag att det är 9 saker för mycket.. haha :)
Men skulle ju vara kul att kunna spara några kronor på att göra det själv och om det bara är lite sprayande så kan det hända att även jag skulle klara av det.

Det här känns klokt...

Insatser mot svår skuldsättning utreds​

Hur kan så kallad överskuldsättning motverkas? Nu tillsätter regeringen en utredning.
”Regeringen tar frågan om överskuldsättning på stort allvar och har under senare år tagit en rad initiativ för att motverka överskuldsättning. Men utvecklingen visar att mer behöver göras”, skriver civilminister Lena Micko (S) i ett pressmeddelande.
Bland annat ska frågan om ett nationellt skuldregister utredas.
Kathrin Flossing, ordförande i Försvarsunderrättelsedomstolen och före detta riksdagsdirektör, ska undersöka hur allt för stora skulder kan undvikas och föreslå åtgärder. Utredningen ska vara klar den 3 maj 2023. (TT)

Det här känns klokt...

Hur kan så kallad överskuldsättning motverkas? Nu tillsätter regeringen en utredning.
”Regeringen tar frågan om överskuldsättning på stort allvar och har under senare år tagit en rad initiativ för att motverka överskuldsättning. Men utvecklingen visar att mer behöver göras”, skriver civilminister Lena Micko (S) i ett pressmeddelande.
Kathrin Flossing, ordförande i Försvarsunderrättelsedomstolen och före detta riksdagsdirektör, ska undersöka hur allt för stora skulder kan undvikas och föreslå åtgärder. Utredningen ska vara klar den 3 maj 2023. (TT)
Låter mycket klokt !

I det här landet är vi experter på utredningar. Ofta tar dom ett par år.
Sen ska det genom riksdagen.

Jo, maj 2023 är rätt långt borta.
Märk väl, då är utredningen klar.

Sen ska det gås igenom, sen ska det gå igenom riksdagen, sen ska lagen börja gälla...

Om det är Maj 2023 utredningen är klar räkna med någon form utav lagstiftning i januari 2025.

Märk väl, då är utredningen klar.

Sen ska det gås igenom, sen ska det gå igenom riksdagen, sen ska lagen börja gälla...

Om det är Maj 2023 utredningen är klar räkna med någon form utav lagstiftning i januari 2025.
Sen kan en ny majoritet i riksdagen samt regeringsammansättning avbryta det hela också.

Ja exakt, vi har ett val däremellan också....

Det här känns klokt...

Hade de haft ett bättre skuldregister i Norge, så hade Breiviks framfart bromsats avsevärt, fruktansvärt.

Han tog en massa krediter hos olika kreditgivare för att finansiera massakern.

Men det känns inte som att en person utan inkomst kan skaffa sig 25 kreditkort i Sverige.

Vi hade ju halvt ett skuldregister till för drygt 10 år sedan. Tillgångar och skulder fanns med på deklarationen, rapporterade till skatteverket. Togs bort när förmögenhetsskatten försvann.

Sorry om jag är jobbig men någon mer som kan bekräfta fall Santander skickar påminnelse per post , vet att detta kanske inte är rätt tråd men behöver veta :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp