Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

"Stödet baseras på den totala förbrukningen under perioden oktober 2021 till september 2022. I SE4, alltså den allra sydligaste delen av landet, är stödet 79 öre per kWh medan kunder i SE3 får 50 öre per kilowattimme i stöd."
Ok, kan ju bli en del.

Vi körde vår i Köpenhamn och jag tyckte det var stökigare än vanligt :D

Ja hamnar jag i köpenhamn får jag orimligt långt att gå när jag ska hem igen.
Det mesta talar för att jag inte ska på julfesten alls, en annan myndighet ville att jag skulle jobba..

Ja hamnar jag i köpenhamn får jag orimligt långt att gå när jag ska hem igen.
Det mesta talar för att jag inte ska på julfesten alls, en annan myndighet ville att jag skulle jobba..

Vilken?
Du måste ju gå på jobbets julfest :D Brukar vara trevligt!!

Vilken?
Du måste ju gå på jobbets julfest :D Brukar vara trevligt!!
Det kan nog vara så att det är flera också, men det vanligaste är att det är polisen som hör av sig till mig. Det är väl typ 3 andra myndigheter som kan komma ifråga också men dom är det sällan man är ute o glider med.

Det kan nog vara så att det är flera också, men det vanligaste är att det är polisen som hör av sig till mig. Det är väl typ 3 andra myndigheter som kan komma ifråga också men dom är det sällan man är ute o glider med.
Skatteverket, Tullen och Kustbevakningen...?

Är det någon som vet hur det funkar med skattekonto? Om jag nu begär utbetalning spärr kan jag öppna upp det direkt och ta ut pengar?
Hur länge kan man låta sina pengar vara kvar? Kan man lämna sin deklaration till nästa deklaration och låta pengarna växa? Är det ränta på detta?
Tacksam för svar

Är det någon som vet hur det funkar med skattekonto? Om jag nu begär utbetalning spärr kan jag öppna upp det direkt och ta ut pengar?
Hur länge kan man låta sina pengar vara kvar? Kan man lämna sin deklaration till nästa deklaration och låta pengarna växa? Är det ränta på detta?
Tacksam för svar
En frivillig spärr är bara att ta bort.
Möjligen fryser det innebär efter 6 år.
Ja från nästa år är det lite ränta.

Är inga problem att utmäta trots spärr.

En frivillig spärr är bara att ta bort.
Möjligen fryser det innebär efter 6 år.
Ja från nästa år är det lite ränta.

Är inga problem att utmäta trots spärr.
Okej, tack för svar!
Tänkte mer på om man kan skita i att få skatteåterbäring och låta det bara växa i skattekontot. Har inga ärenden hos kronofogden och aldrig haft det heller.

Okej, tack för svar!
Tänkte mer på om man kan skita i att få skatteåterbäring och låta det bara växa i skattekontot. Har inga ärenden hos kronofogden och aldrig haft det heller.
Det går att ha pengarna där, du får högre ränta på annat Håll

Okej, tack för svar!
En ganska dålig affär, du får 1,125 %.
Googla på sparkonto hittar man allt från 0,3 till 2,55 % (rörligt med insättningsgaranti)

Jag tänkte spara 500kr varje månad i fem år nu till skuldsaneringen är borta ( om jag blir beviljad givetvis) tänker 500kr kan ses som lite men tänker bättre en liten summa som kan bli mycket. Dock så skulle jag vilja ha ett spar konto med bra ränta, har ni några tips vart man ska lägga dom? :)

Jag tänkte spara 500kr varje månad i fem år nu till skuldsaneringen är borta ( om jag blir beviljad givetvis) tänker 500kr kan ses som lite men tänker bättre en liten summa som kan bli mycket. Dock så skulle jag vilja ha ett spar konto med bra ränta, har ni några tips vart man ska lägga dom? :)
Bra idé, alltid bra att bunkra buffert.

Länsförsäkringar har sambon och är nöjd med. Vet dock inga villkor

Bra idé, alltid bra att bunkra buffert.

Länsförsäkringar har sambon och är nöjd med. Vet dock inga villkor
Jag tycker HSB bospar på danske bank. Dom har låg ränta 0.55%, men även fonder också. Sen får du 5 poäng per 500 kr varje månad och får förtur på hyresrätter o bostäder

Sbab har väl 2% nu och hyfsat stabila ägare så dom går nog inte omkull

Öppna ett ISK?

Va de inte en massa skatt på det? Är så dålig på sånt

ISK är bra om man vill köra på börsen, inte bra om man vill köra på räntebärande. Så beror på vilken risk du vill ta, men med tanke på hur mkt börsen gått ner bör den med fem års sikt gå upp… men risk och avkastning hänger ihop.

ISK är bra om man vill köra på börsen, inte bra om man vill köra på räntebärande. Så beror på vilken risk du vill ta, men med tanke på hur mkt börsen gått ner bör den med fem års sikt gå upp… men risk och avkastning hänger ihop.
Isk har ingen hög skatt i långa loppet. Du behöver inte skicka in något själv heller, bara kontrollera.
Det är skatt på sparkonton!

Isk har ingen hög skatt i långa loppet. Du behöver inte skicka in något själv heller, bara kontrollera.
Det är skatt på sparkonton!
Det är skatt på inkomst av kapital, inte på beloppet på kontot.

Undrar om grannskapet har förköpt sig helt på svartveckan..
Fick sms om att jag hade paket att hämta hos mitt postställe, typ kl 11. För en halvtimma sedan fick jag påminnelse om samma paket att dom hemskt gärna skulle se att jag hämtade paketet nyss.
Antar det är lite trångt där..

Fick sms om att jag hade paket att hämta hos mitt postställe, typ kl 11. För en halvtimma sedan fick jag påminnelse om samma paket att dom hemskt gärna skulle se att jag hämtade paketet nyss.
Var beredd på att knöla dig fram mellan varuvagnar för att komma fram till kassan.

Var beredd på att knöla dig fram mellan varuvagnar för att komma fram till kassan.
Gick hyfsat smidigt ändå. Hade tur, personen bakom hade något dussin paket och ingen ordning på något

Där satt den. Vab minst ett tillfälle varje månad 2022.

Där satt den. Vab minst ett tillfälle varje månad 2022.

Märkligt. Jag tror jag totalt har 2-3 dagar. Förvisso har damen tagit det men generellt har jag haft ganska friska barn ta i trä.

Tror också det beror lite på klimatet faktiskt, har någon känsla utav att folk norrut i landet är mer sjuka än söderut. Men det är bara en känsla :D

Märkligt. Jag tror jag totalt har 2-3 dagar. Förvisso har damen tagit det men generellt har jag haft ganska friska barn ta i trä.

Tror också det beror lite på klimatet faktiskt, har någon känsla utav att folk norrut i landet är mer sjuka än söderut. Men det är bara en känsla :D

Hade det varit så borde fk klämt ur sig den statistiken. Städning på förskola är nog mer relevant. Vi hade någon magsjukesväng i våras, både barn och personal hade magsjuka, gick runt runt i ett par månader. Dom fick stänga hela förskolan och ta in någon kommunal specialstädtrupp som storstädade av rang hela förskolan, tror det var stängt för städ 3 dagar.

Se där, patriarkatet TVINGAR kvinnor att ta mer lån än män.
Man kanske kan lägga till S (för skuldsatt) i den där långa bokstavskombinationen med regnbågsfärger?

Se där, patriarkatet TVINGAR kvinnor att ta mer lån än män.
Man kanske kan lägga till S (för skuldsatt) i den där långa bokstavskombinationen med regnbågsfärger?
Man kan tolka det som att det är lönsamt för en man att skilja sig, alla ekonomiska bekymmer försvinner då. ^^

Man kan tolka det som att det är lönsamt för en man att skilja sig, alla ekonomiska bekymmer försvinner då. ^^
Skiljer man sig kommer man garanterat att bränna sina sista surt förvärvade slantar på andra fruntimmer. Det är lose-lose.

Antalet "hot om suicid" larm vi åker på i ambulansen ökar kraftigt kring varje månadsskifte/löningstid. Jag märker att många av larmen rotas i ekonomiska problem.
Det är klassiska "Vad är hönan, vad är ägget" - beror dålig ekonomi att man har psykiska problem som orsakar shopping & spelberoende, eller att man inte orkar ta tag i saker i tid? Sedan kan slutligen den dåliga ekonomin vara den berömda "droppen".

Det är klassiska "Vad är hönan, vad är ägget" - beror dålig ekonomi att man har psykiska problem som orsakar shopping & spelberoende, eller att man inte orkar ta tag i saker i tid? Sedan kan slutligen den dåliga ekonomin vara den berömda "droppen".
Ja jo, självklart.. beskrev bara att en av -många- parametrar vid dessa larm ofta innefattar bland annat problem med ekonomi och att antalet larm ökar runt lön. Vad som kommit först är inte mitt jobb att utreda.

Någon som vet om hyresvärdar brukar använda sig av UC? Eller är det mest "normalt" att använda Bisnode / creditsafe? Gäller både privata / kommunala hyresvärdar.

Någon som vet om hyresvärdar brukar använda sig av UC? Eller är det mest "normalt" att använda Bisnode / creditsafe? Gäller både privata / kommunala hyresvärdar.

Min nuvarande fastighetsägare tog en Creditsafe på mig. Min föregående tog en Bisnode.

Trångt i hyllorna. Men lite fult att skicka påminnelsen samma dag som första aviseringen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp