- Meddelanden
- 1 873
- Mottagna reaktioner
- 1 187
- Poäng
- 867
Nu är det magkänsla, men jag tror inte man behöver det. Den som köper huset av konkursboet får hyresgästerna på köpet. Besittningsskyddet är starkt.Vad händer om en privat hyresvärd går i konkurs? Måste hyresgästerna flytta?
Aaaah, smart! Tänkte inte på detNu är det magkänsla, men jag tror inte man behöver det. Den som köper huset av konkursboet får hyresgästerna på köpet. Besittningsskyddet är starkt.

Stämmer rätt bra. Är det bostäder som bedöms som goda så kan hyresgästerna bilda en brf och då ha förtur före potentiell dålig hyresvärd.Nu är det magkänsla, men jag tror inte man behöver det. Den som köper huset av konkursboet får hyresgästerna på köpet. Besittningsskyddet är starkt.
Stämmer rätt bra. Är det bostäder som bedöms som goda så kan hyresgästerna bilda en brf och då ha förtur före potentiell dålig hyresvärd.
Precis, processen med bildandet måste gå fort och finnas registrerat hos Bolagsverket när man approcherar hyresvärden. Sen behöver man hålla stämma och erforderlig andel rösta för ombildandet samtidigt som en bank ska vara sugen på att låna ut.Då behöver dom nog skynda sig med bildandet, kk förv ska väl avveckla ganska snabbt.