Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Totalt valdes cirka 100 fordon ut för närmare granskning och leddes av i bussfilen från E6 till Vinstorpsvägen/Lommavägen.

Ett tiotal förare togs för olika brott: häleri, drograttfylla och brott mot knivlagen. Även misstänkta brottsverktyg togs i beslag.

Vad i hela helvetet? 10% utav alla man stoppar är alltså kriminella utav något slag. Med tanke på att det passerar 100 000 bilar eller något på den här sträckan dagligen är det ju smått absurt höga nummer.
100 fordon valdes ut. De betyder ju inte att man tagit 100 på rad och 10 av dom är kriminellla. 10%. Man har ju säkert stoppat efter regnumret. Inte 100 random

Polisen är duktiga på att se avvikelser.
Tycker det alltid är så När man är med ute, tar 3-4 stopp innan det börjar ledas bort folk med ostadiga ben och glansig blick..
Om alla patruller ens tar sig till kontrollplatsen. Dom brukar få vittring innan.

I mörker är regnr inte så lätt att se. Dom är magiska på att hitta skummisar.
"Kolla den hondan extra, föraren flackande med blicken.
Vips har dom hittat 1 kg cannabis och drograttis

Senast ändrad:
100 fordon valdes ut. De betyder ju inte att man tagit 100 på rad och 10 av dom är kriminellla. 10%. Man har ju säkert stoppat efter regnumret. Inte 100 random
Knappast regnumret man kan gå på. Hade det vart så enkelt att man identifierar på regnummer bara hade "Hiraten" varit avsevärt högre om det fanns någon regel där kriminella kör bilar skrivna på sig själva.

Tror snarare att det som Lasseman skriver (och polisen säger i artikeln) att man gå på magkänsla och betende hos förare.

Knappast regnumret man kan gå på. Hade det vart så enkelt att man identifierar på regnummer bara hade "Hiraten" varit avsevärt högre om det fanns någon regel där kriminella kör bilar skrivna på sig själva.

Tror snarare att det som Lasseman skriver (och polisen säger i artikeln) att man gå på magkänsla och betende hos förare.
Säkert så men mkt löst folk, missbrukare osv kör oskattat oförsäkrat och obesiktigat

"Misslyckandet bestod enligt fogden i att 50-åringen inte följde sin betalningsplan utan i stället prioriterade att betala en privat skuld som inte ingick i saneringen"

Hur kommer det sig att han inte åtalades för detta?

"Misslyckandet bestod enligt fogden i att 50-åringen inte följde sin betalningsplan utan i stället prioriterade att betala en privat skuld som inte ingick i saneringen"

Hur kommer det sig att han inte åtalades för detta?

Ingen anmälde skulle jag gissa.

Samtidigt vid närmare eftertanke, nu är det ju fängelse i straffskalan för detta och då är det svårt för personen att betala på sina skulder om han sitter i finkan är väl mer fördelaktigt för dom att inte anmäla och låta honom ha löneutmätning....

Säkert därför det är så få åtal just för den brottskategorin.

KFM anmäler aldrig för Oredlighet mot borgenär utan det är upp till Borgenärerna att i så fall driva ärendet?
Jag skulle tippa att den lag används mer i näringslivet än mot privatpersoner.

Säg att ett företag som är påväg att gå i konkurs prioriterar någon specifik leverantörsfaktura eller skuld och betalar ett par miljoner till någon som anses viktigare för potentiell överlevnad och sen uteblir andra betalningar/går i konkurs. Då kan det säkert bli en rättsfråga om Otillbörligt gynnande av borgenär
Jag vet inte hur mycket banker/inkasson bryr sig om dom förlorar 50.000 eller 10.000 kr pga att privatpersoner gjort detta, i deras värld är summan väldigt liten. Man kanske tyckte att få avbruten skuldsanering var tillräckligt straff istället för yrka på rättsfall och ev fängelse.

Tror inte såna rubriker där bankerna yrkar fängelse över en sån här situation skulle gå hem hos folket heller och kostnaden blir högre framöver eftersom att vissa kunder med 2 erbjudanden kan väljer den andra banken istället om en sån nyhet är färsk i minnet. Vet nyligen att ex ICA banken och Danske Bank har gjort bort sig med ganska rigorösa kontroller utöver kontroller andra banker gör kring amortering, swish, kontanter etc. Inte lika allvarligt, men det har fått mig att tänka att jag aldrig skulle välja dom. Vad man har för image spelar roll, en dålig image kan kosta det med (destå mer destå större man är)

Senast ändrad:
Ja & framförallt sitter man bakom lås och bom kan man inte ha en inkomst som dom kan utmäta. Ligger nog inte i deras intresse.

Kan tipsa om appen Svea Panelen där man kan svara på undersökningar, tjäna pengar och få dessa utbetalda via swish. Själva undersökningarna ger jag inte mycket för men i appen finns också möjlighet att spela vissa spel och tjäna pengar på det sättet. Jag kan där i sin tur tipsa om spelet Zen Life som är ett rätt enkelt pusselspel. Det är sjukt mycket reklam, vilket man får stå ut med, men det går relativt fort att avancera i nivå och få belöningar utifrån det.

Jag har spelat, inte överdrivet mycket, sen igår och har cashat ut ca 200 kr. Max att tjäna är 280. Ändå bra extrapengar när det kniper :)

Jag skulle tippa att den lag används mer i näringslivet än mot privatpersoner.

Säg att ett företag som är påväg att gå i konkurs prioriterar någon specifik leverantörsfaktura eller skuld och betalar ett par miljoner till någon som anses viktigare för potentiell överlevnad och sen uteblir andra betalningar/går i konkurs. Då kan det säkert bli en rättsfråga om Otillbörligt gynnande av borgenär
Jag vet inte hur mycket banker/inkasson bryr sig om dom förlorar 50.000 eller 10.000 kr pga att privatpersoner gjort detta, i deras värld är summan väldigt liten. Man kanske tyckte att få avbruten skuldsanering var tillräckligt straff istället för yrka på rättsfall och ev fängelse.

Tror inte såna rubriker där bankerna yrkar fängelse över en sån här situation skulle gå hem hos folket heller och kostnaden blir högre framöver eftersom att vissa kunder med 2 erbjudanden kan väljer den andra banken istället om en sån nyhet är färsk i minnet. Vet nyligen att ex ICA banken och Danske Bank har gjort bort sig med ganska rigorösa kontroller utöver kontroller andra banker gör kring amortering, swish, kontanter etc. Inte lika allvarligt, men det har fått mig att tänka att jag aldrig skulle välja dom. Vad man har för image spelar roll, en dålig image kan kosta det med (destå mer destå större man är)
"desto"

KFM anmäler aldrig för Oredlighet mot borgenär utan det är upp till Borgenärerna att i så fall driva ärendet?

Kfm gör det i verkställighetsdelen i alla fall. Har har blivit några som fått bo hos kriminalvården.
Vet inte om skusan gör det.

Kan han ha varit jagad av fel personer, MC folk eller så?
Att det blev akut att prioritera de privata skulderna? Tråkigt men vi vet väl inte alla omständigheter?

Har ej läst artikeln dock. Kanske står mer där.

Nu fattade jag ju vad du menade. Var för trött för att tänka att dina punkter skulle ha utelämnar text.

Korrekt är att inte ha punkterna direkt intill ordet då det betyder att ordet är avbrutet, typ om jag skulle säga "justera" men du avbryter mig. Då blir det:
— Du behöver ju...
— Tala inte om för mig vad jag behöver.

Rätt när du utelämnar ord är:
Ju ... desto ..., så nu har du lärt dig det. 😏

Elstödet betalas ut till hushåll i hela landet. Man kommer inte
att behöva ansöka om stödet. Planeringen är att
utbetalningarna inleds i mitten av juni 2026.

• Motsvarande stöd ska lämnas till hushåll uppvärmda med
gas, som är anslutna till västsvenska gasnätet.

• Exempel:

• En familj som bor i villa i Skåne kan få ett stöd på cirka 1850 kr
• En familj som bor i villa i Stockholm kan få ett stöd på cirka 1660 kr
• En familj som bor i villa i norra Sverige kan få ett stöd på cirka 1100 kr

Även sänkt skatt på bensin och diesel samt på inkomster sedan första januari!

Det får dom väll betala ut om dom vill. Klagar inte om man får en extra slant på kontot - pengar är alltid välkomna under skuldsaneringen.

Men det känns lite väl lättvindigt att man betalar ut helikopterpengar för att elen var dyr i 2 månader

Det får dom väll betala ut om dom vill. Klagar inte om man får en extra slant på kontot - pengar är alltid välkomna under skuldsaneringen.

Men det känns lite väl lättvindigt att man betalar ut helikopterpengar för att elen var dyr i 2 månader
Val år

Senast ändrad:
Även sänkt skatt på bensin och diesel samt på inkomster sedan första januari!
retroaktivt? Eller du menar att man har sänkt?
Det pratas ju om ytterligare sänkning av skatt på bensin/diesel from 1/5.

Driv inte in på politik nu bara

Tur man inte behöver handlägga det där...

(Betalvägg, men det väsentliga framkommer av det som går att utläsa)
Gör det det på riktigt?
Vore ju inte första gången en tidning drar klicks, också står det något helt orelaterat till rubriken i artikeln.

T.ex 'gjorde inbrott och bla bla bla och blev då dömd till fängelse.'
Att bara avstå ett arv verkar inte vara fog för fängelse? Så borde ligga något mer bakom?

Gör det det på riktigt?
Vore ju inte första gången en tidning drar klicks, också står det något helt orelaterat till rubriken i artikeln.

Att bara avstå ett arv verkar inte vara fog för fängelse? Så borde ligga något mer bakom?
Jo, att avstå arv räcker gott och väl för att göra sig skyldig till brott med fängelse i straffskalan (BrB 11:1).

Gör det det på riktigt?

Avstå arv och vara skuldsatt kan absolut bli fängelse. Har varit med och upptäckt några som det slutat sådär för.

Senast ändrad:
Må så vara men det framgick flera andra saker i artikeln som är utav relevans.

Att en privatperson åtalas för grov oredlighet mot borgenärer är ganska ovanligt, enligt åklagaren.

Det finns några saker i ärendet som sticker ut, säger han. Bland annat med tanke på att det gått flera år sedan brottet begicks.

– Det här kom upp av en ren slump egentligen, säger Jimmy Serrano.

Det var när Kronofogden gjorde en så kallad bostadsförrättning hemma hos mannen och hans sambo som det framkom att han flera år tidigare hade avstått från ett arv. Det ledde till en brottsanmälan.

Tex:

Mannen har varit medveten om omfattningen av sina skulder, och om konsekvenserna av att säga nej till pengarna, konstaterar Malmö tingsrätt.
Brottet betraktas som grovt eftersom det handlar om stora summor i både arv och skulder. Nu döms Vellingebon till åtta månaders fängelse.

När förundersökningen inleddes hade mannens sambo redan reglerat skulderna, men det påverkade inte utfallet. Tingsrätten konstaterar att mannen under lång tid systematiskt försökt komma undan att betala tillbaka.

Bland annat har han under många år hävdat att han levde som ensamstående och inte sambo, trots att han bott i samma bostad som sina barns mamma.
Han har sagt att han varit inneboende hos henne till och från och haft ett hyresavtal. Men detta köpte till slut inte Kronofogdemyndigheten längre, och det är också en av de omständigheter som tingsrätten uppmärksammar.
I förundersökningen finns bland annat bilder från sociala medier där det framgår att paret varit på utlandsresor tillsammans. Mannen har också arbetat för olika närståendes bolag och medvetet begränsat sin lön när Kronofogden påbörjat en löneutmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp