Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Denna månad gäller det!

Har ställt mig frågan vad som är skillnaden mellan att söka lån och samlingslån? Tänker att det inte finns lösenkrav på att söka vanligt lån?
Vad är alltså fördelen att ange att man vill samla lån?

Såg på Nordeas hemsida att de länkar till privatlån när man vill samla sina lån. Så det verkar inte spela roll?

Jag har undrat detsamma. Hade jag kunnat söka vanligt lån och ändå fått samma erbjudanden?

Är stor skillnad. Vanligt lån är ju ”nya” pengar dvs du ökar din skuldsättning. Därför vissa vill lösa själva, så att de är säkra på att du inte överskrider din nuvarande skuld. Tror alla som har lösenkrav alltså inte hade erbjudit dig lån om du inte skrivit samla

Ja verkligen. Vet du om de är krångliga vid utbetalning? Eller kräver kompletteringar när man ska signera?
Faktiskt en av få jag inte har erfarenhet av. minns inte att jag läst om någon annans erfarenheter här heller. Kan ju vara ett bra tecken, no news är ibland good news :)

Följande bud har inkommit

Wasa kredit hur är dem?

nu är sevenday med också, var längesen jag fick erbjudande från dem! Vågar man lita på att det ordnat sig för dem?

Önskar helst under lösenkrav då jag har lån utanför UC. Ikano bank är ju hårda med det vill jag minnas.

remember hade internt lösenkrav då jag redan har ett lån hos dem. Konstigt att dem inte erbjud en höjning.
Jag hade alltid valt IKANO, super sjysta och även om de är lite gammalmodiga med pappersarbete, så är det ensamma om att erbjuda rak amortering. Lånet minskar med samma belopp varje månad och du SER hur lånet minskar. Skulle du mot förmodan vilja byta bank, har du iaf hunnit amortera mera.
Annan tanke, nu när du ser att du får MÅNGA erbjudanden skulle det inte vara ett tecken på att även din egen bank skulle kunna hjälpa? Du kan ju använda denna upplysningen för att de skall kunna återkomma med en indikation?

Är stor skillnad. Vanligt lån är ju ”nya” pengar dvs du ökar din skuldsättning. Därför vissa vill lösa själva, så att de är säkra på att du inte överskrider din nuvarande skuld. Tror alla som har lösenkrav alltså inte hade erbjudit dig lån om du inte skrivit samla
Ok, ja säkerligen är det ju så.

Jag hade alltid valt IKANO, super sjysta och även om de är lite gammalmodiga med pappersarbete, så är det ensamma om att erbjuda rak amortering. Lånet minskar med samma belopp varje månad och du SER hur lånet minskar. Skulle du mot förmodan vilja byta bank, har du iaf hunnit amortera mera.
Annan tanke, nu när du ser att du får MÅNGA erbjudanden skulle det inte vara ett tecken på att även din egen bank skulle kunna hjälpa? Du kan ju använda denna upplysningen för att de skall kunna återkomma med en indikation?
Jo det är helt sant men vågar inte riskera att de inte godkänner mina lån utanför uC.
Min bank har redan hjälpt mig tidigare med 1 miljon och kommer nog inte göra det igen..

Jo det är helt sant men vågar inte riskera att de inte godkänner mina lån utanför uC.
Min bank har redan hjälpt mig tidigare med 1 miljon och kommer nog inte göra det igen..
Du kan faktiskt ringa de och fråga. De dumförklarar inte, brukar vara mycket trevliga.

Lånen som du har erbjudits med lösenkrav, är det lösenkrav på hela beloppet?

Följande bud har inkommit

Wasa kredit hur är dem?

nu är sevenday med också, var längesen jag fick erbjudande från dem! Vågar man lita på att det ordnat sig för dem?

Önskar helst under lösenkrav då jag har lån utanför UC. Ikano bank är ju hårda med det vill jag minnas.

remember hade internt lösenkrav då jag redan har ett lån hos dem. Konstigt att dem inte erbjud en höjning.
Remember har ju erbjudit dig en höjning med tanke på att du har 110k där och fått 290k beviljat? Så du får 180k i nya pengar att lösa andra lån med. Vill du däremot ha 290k utöver dina 110k så är jag säker på att remember i ditt erbjudande även erbjudit högre belopp än 290k. För mig beviljade dom det sökta beloppet men skrev också vad jag kunde få som mest. Så i mitt fall ”beviljat belopp: 350.000. Maxbelopp: 500.000”. Så du kan nog baka in dom 290k hos dom.

Jag fick hos ikano tidigare i veckan med full lösen belopp på 350.000 så behöver invänta papper från dem för att skicka in. Ca 8% ränta med 0.3% uc risk men rätt högt blanco

Remember har ju erbjudit dig en höjning med tanke på att du har 110k där och fått 290k beviljat? Så du får 180k i nya pengar att lösa andra lån med. Vill du däremot ha 290k utöver dina 110k så är jag säker på att remember i ditt erbjudande även erbjudit högre belopp än 290k. För mig beviljade dom det sökta beloppet men skrev också vad jag kunde få som mest. Så i mitt fall ”beviljat belopp: 350.000. Maxbelopp: 500.000”. Så du kan nog baka in dom 290k hos dom.
Ok! Ja det kanske de kan, men vart såg du det nånstans- var det när du tryckte på ”gå vidare med detta erbjudande” ?

Det du är orolig över ifall du väljer de, att de inte vill lösa dina lån utanför UC. Jag ger mitt perspektiv att Ikano är en av de bästa pga de erbjuder rak amortering mm.

ja de är ju jätte bra för att de erbjuder rak amortering. Men Vet att de var rätt hårda sist med att ta lösa lån inom UC.
jag får helt enkelt välja en annan aktör för att få bort krediterna utanför UC och kanske om
Ett år prova med ikano igen.

Varför tvekar du på Wasa? Ingen lösenkrav ju samt bästa räntan

Nejdå bara ville veta. Nu valde jag dem men vid signering så skulle jag välja syfte med lånet. Valde såklart samla lån och nu när de skickade tillbaka att de beviljat följer det med en fullmakt för att lösa lån..suck!

Har bett Lendo kolla med dem om de kan ta bort kravet, annars lutar det åt sevenday.
Alltså, det är ju snarare mer ovanligt än vanligt att banker inte löser lån utanför UC. Om du ändå tänkt byta till en annan bank om Wasa inte kan lösa utanför UC så är det väl bara att köra med Wasa, fyll i lånen utanför UC, och först OM dom nekar så kan du byta bank. Jag tror som sagt inte att det kommer vara några problem att lösa lån utanför UC, men skulle det hända så kan du isf byta till Sevenday eller något annat erbjudande, dom finns ju kvar. Så onödigt att ge upp den bank som erbjudit bäst villkor bara för att du TROR att dom kommer neka :)

Jag skulle också bli irriterad om det först står att det inte är lösenkrav på lånet för att sedan få reda på att det är lösenkrav på hela lånebeloppet.

Men jag håller med Zaozi. Tror inte att det kommer vara några problem med att lösa lånen utanför UC, såvida det inte handlad om inkassoärenden.

Jag skulle också bli irriterad om det först står att det inte är lösenkrav på lånet för att sedan få reda på att det är lösenkrav på hela lånebeloppet.

Men jag håller med Zaozi. Tror inte att det kommer vara några problem med att lösa lånen utanför UC, såvida det inte handlad om inkassoärenden.

ja lite irriterande trots allt.
Jag ska ändå fundera på saken och se hur jag ska göra med ikano, trots allt så har ju dem rak amortering vilket är att föredra medans Wasa kredit har lägst ränta.

När du sökte lånet, angav du att ville samla hela lånebeloppet på 290 000 kr eller bara en del?

Varför är det egentligen ett problem för vissa långivare att betala inkassoskulder med hjälp av samlingslånet? Precis som med dyra krediter som betalas så förbättras ens ekonomi ju av att släcka inkasso?

Varför är det egentligen ett problem för vissa långivare att betala inkassoskulder med hjälp av samlingslånet? Precis som med dyra krediter som betalas så förbättras ens ekonomi ju av att släcka inkasso?
Alltså, det är ju snarare mer ovanligt än vanligt att banker inte löser lån utanför UC. Om du ändå tänkt byta till en annan bank om Wasa inte kan lösa utanför UC så är det väl bara att köra med Wasa, fyll i lånen utanför UC, och först OM dom nekar så kan du byta bank. Jag tror som sagt inte att det kommer vara några problem att lösa lån utanför UC, men skulle det hända så kan du isf byta till Sevenday eller något annat erbjudande, dom finns ju kvar. Så onödigt att ge upp den bank som erbjudit bäst villkor bara för att du TROR att dom kommer neka :)
Skojar ni? Så när en bank tar en UC och endast ser lån som visas där och därefter beviljat lån, men det visar helt plötsligt att man också har 300k utanför UC, tror ni verkligen deras kalkyl fortfarande går ihop?
Banken borde neka lån omedelbart, allt annat vore fel

Skojar ni? Så när en bank tar en UC och endast ser lån som visas där och därefter beviljat lån, men det visar helt plötsligt att man också har 300k utanför UC, tror ni verkligen deras kalkyl fortfarande går ihop?
Banken borde neka lån omedelbart, allt annat vore fel
Om jag har synliga skulder på 100k på UC och söker samlingslån på 250k så borde de väl förstå att allt utöver 100k ligger utanför?
Jag undrar specifikt varför det ska vara skillnad på att lösa en dyr kredit eller en inkassoskuld? Har läst detta i olika trådar med förstår inte varför långivaren gör skillnad mellan kreditskuld och inkassoskuld.

Sen syns ju inte bara UC-skulden utan även lön, anmärkningar eller under/överskott varav långivaren gör sin kalkyl.

Senast ändrad:
Dina lån utanför UC kommer inte bli några problem, du behöver inte vara orolig.

Remember betalar ju ut hela beloppet till kontot även om det står lösenkrav.

Dina lån utanför UC kommer inte bli några problem, du behöver inte vara orolig.
Det där är så långt från sanning det kan komma. Skulle säga 99% av alla med lösenkrav som velat lösa lån utanför uc har fått avslag, det finns lösenkrav och uc av en anledning, att ha 300k utanför uc som kalkylen inte tagit med vid beviljandet ger AVSLAG.
att sprida osanningar är inte ok!

Om jag har synliga skulder på 100k på UC och söker samlingslån på 250k så borde de väl förstå att allt utöver 100k ligger utanför?
Jag undrar specifikt varför det ska vara skillnad på att lösa en dyr kredit eller en inkassoskuld? Har läst detta i olika trådar med förstår inte varför långivaren gör skillnad mellan kreditskuld och inkassoskuld.

Sen syns ju inte bara UC-skulden utan även lön, anmärkningar eller under/överskott varav långivaren gör sin kalkyl.
Nej det där är fel. Har du ansökt om 250k och har 100k synligt då är det lösenkrav på 100k och resten inne på ditt konto. Vet inte hur ni kan vara så felinformerad, men borde vara UPPENBART att de inte kan godkänna något de inte ser. De tar UC, ser lån och krediter som finns på UC, baserar sin kalkyl på det de SER och därefter tar de ett beslut. Svårare än så är det inte

Nej det där är fel. Har du ansökt om 250k och har 100k synligt då är det lösenkrav på 100k och resten inne på ditt konto. Vet inte hur ni kan vara så felinformerad, men borde vara UPPENBART att de inte kan godkänna något de inte ser. De tar UC, ser lån och krediter som finns på UC, baserar sin kalkyl på det de SER och därefter tar de ett beslut. Svårare än så är det inte
Tack för förklaringen då @Sam89. Jag har min information endast från det här forumet och som sagt så har jag läst olika saker sen januari till nu. Är väl mest därför jag har undrat vad skillnaden är eftersom jag snart ska söka ett större samlingslån själv med det mesta utanför UC samt ett hos inkasso. Men oavsett, låt oss säga jag tar ett lån med lösenkrav. Varför verkar bankerna inte vilja lösa inkasso? Det är ju det beloppet jag har sökt och som de har gjort en kalkyl på?

Exakt

De enda undandtagen är de banker som alltid vill lösa allt för att de inte litar på folk. Där kan det eventuellt finnas utrymme i kvar att leva på för krediter utanför UC eller om man skulle ha en ren medsökande på en kredit som också möjliggör det, men det är mer undantag än regeln.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp