• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Divide - Ny kontokredit

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 236
Mottagna reaktioner
13 371
Poäng
8 917
Creditsafe reggar inte skuldsaldo överhuvudtaget, kollade deras upplysning nu på min Kivra.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 236
Mottagna reaktioner
13 371
Poäng
8 917
Se exempel.
 

Bilagor

  • Screenshot_20181009-235521_Drive.jpg
    Screenshot_20181009-235521_Drive.jpg
    464.7 KB · Visningar: 305

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Inte ens KFM ser väl det? Det med 3 år måste vara tabbe ifrån deras sida, misstänker att dom tror att skuldsaldo syns på samma sätt som anmärkningar i tre år.

Känns inte jättebra att de inte verkar ha koll samt att de skriver olika grundkrav
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 236
Mottagna reaktioner
13 371
Poäng
8 917
Detta är inga renodlade lånehajar som växt upp med att tillhandahålla SMS-lån utan om man tittar på styrelsen så är det snarare börshajar och folk med en gedigen bakgrund inom olika styrelser som kommit på ett klockrent sätt att tjäna storkovan.
Men om jag har förstått det är deras ränta 4%?
Hur fan kan dom då få så många investerare, dessa kan ju inte få så stor avkastning, varför nappar dom då?
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Detta är inga renodlade lånehajar som växt upp med att tillhandahålla SMS-lån utan om man tittar på styrelsen så är det snarare börshajar och folk med en gedigen bakgrund inom olika styrelser som kommit på ett klockrent sätt att tjäna storkovan.
Men om jag har förstått det är deras ränta 4%?
Hur fan kan dom då få så många investerare, dessa kan ju inte få så stor avkastning, varför nappar dom då?

De snodde vår idé Terry VÅR IDÉ!!

2% år 1, 4% resterande.

https://www.getdivide.se/investera
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 236
Mottagna reaktioner
13 371
Poäng
8 917
Verkligen....Hade inte förvånat mig om dom har läst här på forumet då detta är landets största lånforum ;)
Notera dock detta :
Är det inte ganska "Lågt" räknat kreditförlust?
1%?



RISK

En investering i aktier är alltid förenad med risk, vilket kan medföra att en aktieägare kan förlora hela eller delar av sitt investerade kapital. Då aktiespridningen uteslutande avser finansiering av utlåning gör vi bedömningen att största risken baseras på eventuella kreditförluster som därmed utgör en låg till mycket låg risk på investerat kapital.

Estimerade kreditförluster enligt finansplanen ligger på 1,0% av utlånat kapital, målsättningen är dock att komma ner till 0,5%. I syfte att täcka hela eller delar av kostnaden för framtida kreditförluster har Divide för avsikt att kontinuerligt avsätta kapital i en kreditförlustfond.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Det tror jag säkert att de gjort!
Många här är deras kunder och att de valde Creditsafe är en hint.

Ingen aning helt ärligt, har ingen insyn i liknande verksamheter.

Vi får se när det väl kickar igång hur de väljer att strukturera allt. Det känns väldigt spekulativt tills dess att kommentera. Speciellt då de uppgett att de kommer be om ytterligare uppgifter i samband med att man blir kund hos de.

Rent allmänt känns det som att de kommer hålla en hög standard. Jag tror inte att det kommer likna många av de här SMS-låneutgivarna som inte direkt bryr sig om anmärkningar. Här vill de mer åt kunder som har en OK ekonomi och är skötsamma men som inte vill fläcka ner sitt UC. Kan tänka mig att många medelsvenssons kommer dra sig hit. Varför inte? Lägre ränta än kreditkort + ingen belastning på UCet.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 236
Mottagna reaktioner
13 371
Poäng
8 917
Dom har som målsättning att ha 100.000 kunder. Det är också väldigt ambitiöst.
Skulle 100.000 kunder ha 100.000 kronor i snitt är det ca 10 miljarder om jag inte sov på mattelektionerna.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Dom har som målsättning att ha 100.000 kunder. Det är också väldigt ambitiöst.
Skulle 100.000 kunder ha 100.000 kronor i snitt är det ca 10 miljarder om jag inte sov på mattelektionerna.

Ja varför inte?

De snor i princip bankernas utlåning och samstyr det med Creditsafe istället.
Det är fullt möjligt att de kan lyckas med 100.000, även mer.

De försöker bryta ett monopol och har de kompetensen så kommer de lyckas. Storbankerna kommer alltid köra UC så finns inget direkt hot där, förutsatt att de inte anpassar sig men då kommer redan Divide vara etablerade. Win win för oss konsumenter.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 236
Mottagna reaktioner
13 371
Poäng
8 917
Däremot är det knepigt för deras del, då creditsafe inte rapporterar "förfrågningar" så hade det funnits säg 10 aktörer som tar uteslutande creditsafe så hade folk kunnat "maxa" krediter 1-2 månader sen dra utomlands med ett par miljoner.
Men så länge dom är själva med att köra Creditsafe är det ju ganska lugnt antar jag.

Tror dock man ska på det här tåget ganska omgående. Inom 2 månader definitivt så man inte råkar ut för en ny klarna...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp