Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Divide - Ny kontokredit

Creditsafe reggar inte skuldsaldo överhuvudtaget, kollade deras upplysning nu på min Kivra.

Se exempel.

Bilagor

• Screenshot_20181009-235521_Drive.webp
    Screenshot_20181009-235521_Drive.webp
    115.8 KB · Visningar: 382
Inte ens KFM ser väl det? Det med 3 år måste vara tabbe ifrån deras sida, misstänker att dom tror att skuldsaldo syns på samma sätt som anmärkningar i tre år.

Känns inte jättebra att de inte verkar ha koll samt att de skriver olika grundkrav

Detta är inga renodlade lånehajar som växt upp med att tillhandahålla SMS-lån utan om man tittar på styrelsen så är det snarare börshajar och folk med en gedigen bakgrund inom olika styrelser som kommit på ett klockrent sätt att tjäna storkovan.
Men om jag har förstått det är deras ränta 4%?
Hur fan kan dom då få så många investerare, dessa kan ju inte få så stor avkastning, varför nappar dom då?

Detta är inga renodlade lånehajar som växt upp med att tillhandahålla SMS-lån utan om man tittar på styrelsen så är det snarare börshajar och folk med en gedigen bakgrund inom olika styrelser som kommit på ett klockrent sätt att tjäna storkovan.
Men om jag har förstått det är deras ränta 4%?
Hur fan kan dom då få så många investerare, dessa kan ju inte få så stor avkastning, varför nappar dom då?

De snodde vår idé Terry VÅR IDÉ!!

2% år 1, 4% resterande.

https://www.getdivide.se/investera

Verkligen....Hade inte förvånat mig om dom har läst här på forumet då detta är landets största lånforum ;)
Notera dock detta :
Är det inte ganska "Lågt" räknat kreditförlust?
1%?

RISK

En investering i aktier är alltid förenad med risk, vilket kan medföra att en aktieägare kan förlora hela eller delar av sitt investerade kapital. Då aktiespridningen uteslutande avser finansiering av utlåning gör vi bedömningen att största risken baseras på eventuella kreditförluster som därmed utgör en låg till mycket låg risk på investerat kapital.

Estimerade kreditförluster enligt finansplanen ligger på 1,0% av utlånat kapital, målsättningen är dock att komma ner till 0,5%. I syfte att täcka hela eller delar av kostnaden för framtida kreditförluster har Divide för avsikt att kontinuerligt avsätta kapital i en kreditförlustfond.

Det tror jag säkert att de gjort!
Många här är deras kunder och att de valde Creditsafe är en hint.

Ingen aning helt ärligt, har ingen insyn i liknande verksamheter.

Vi får se när det väl kickar igång hur de väljer att strukturera allt. Det känns väldigt spekulativt tills dess att kommentera. Speciellt då de uppgett att de kommer be om ytterligare uppgifter i samband med att man blir kund hos de.

Rent allmänt känns det som att de kommer hålla en hög standard. Jag tror inte att det kommer likna många av de här SMS-låneutgivarna som inte direkt bryr sig om anmärkningar. Här vill de mer åt kunder som har en OK ekonomi och är skötsamma men som inte vill fläcka ner sitt UC. Kan tänka mig att många medelsvenssons kommer dra sig hit. Varför inte? Lägre ränta än kreditkort + ingen belastning på UCet.

Dom har som målsättning att ha 100.000 kunder. Det är också väldigt ambitiöst.
Skulle 100.000 kunder ha 100.000 kronor i snitt är det ca 10 miljarder om jag inte sov på mattelektionerna.

Dom har som målsättning att ha 100.000 kunder. Det är också väldigt ambitiöst.
Skulle 100.000 kunder ha 100.000 kronor i snitt är det ca 10 miljarder om jag inte sov på mattelektionerna.

Ja varför inte?

De snor i princip bankernas utlåning och samstyr det med Creditsafe istället.
Det är fullt möjligt att de kan lyckas med 100.000, även mer.

De försöker bryta ett monopol och har de kompetensen så kommer de lyckas. Storbankerna kommer alltid köra UC så finns inget direkt hot där, förutsatt att de inte anpassar sig men då kommer redan Divide vara etablerade. Win win för oss konsumenter.

Däremot är det knepigt för deras del, då creditsafe inte rapporterar "förfrågningar" så hade det funnits säg 10 aktörer som tar uteslutande creditsafe så hade folk kunnat "maxa" krediter 1-2 månader sen dra utomlands med ett par miljoner.
Men så länge dom är själva med att köra Creditsafe är det ju ganska lugnt antar jag.

Tror dock man ska på det här tåget ganska omgående. Inom 2 månader definitivt så man inte råkar ut för en ny klarna...

https://www.getdivide.se/

Lanseras i slutet av oktober 2018.
Creditsafe.

Markus.
Får man fråga hur du hittade sajten?
Var det reklam eller dylikt?

Undrar faktiskt generellt eftersom vissa här på forumet är jätteduktiga på att snappa upp nya aktörer så lite nyfiken för om det finns en hemsida för det eller dylikt.

Ja absolut rimliga krav.

Ingen aning angående Kronofogden. Kanske har direktlinje till @Lasseman? :D
De verkar sälja in Creditsafe ganska hårt.

En del bolag ringer kundservice dagligen har jag förstått.
Vet inte hur länge man ser avslutade mål, men mer än 2 år kan det nog vara.. avslutade ärenden i betalningsföreläggandet ser man då ca 3 år

Var står det att de lanserar i slutet på oktober ?

Tills dess att företaget börjar leverera är jag oerhört skeptisk. Bara det att man lämnar ut två olika kravspecifikationer för potentiella långivare, känns ofärdigt och faktiskt även en smula oseriöst. Håller dock med om att det här helt klart är något som saknas idag då storbankerna och UC bokstavligen äter våra liv.

Jag hittade de via Finansinspektionens hemsida under kreditinstitut. :D
Gällande att de lanseras i oktober är för att jag mejlat dem och frågat.

Jag hittade de via Finansinspektionens hemsida under kreditinstitut. :D
Gällande att de lanseras i oktober är för att jag mejlat dem och frågat.
Ok men om.man lämnar en intresse anmälan hur kan de ge belopp utan att ta en upplysning

Läser man under investering så har ju de ett tydligt mål med IPO så det finns en poäng för dem att få in så många låntagare som möjligt här för att få en bra teckningskurs i framtiden. M.a.o de stora pengarna hoppas de initialt att tjäna på IPO och inte låneförmedling givet den låga räntan som de har.

cleardot.gif

Hej,

Vi kommer att dela ut kreditutrymmen under oktober månad och kontakta alla som gjort en intresseanmälan.

Vi uppskattar din feedback och kontaktar dig vid lansering om du gjort en intresseanmälan,

Mvh

Haha ja men nu är det vi som kommer låna deras pengar, inte tvärtom.

Som investerare absolut, då bör man alltid vara på sin vakt i lånemarknaden.
Tänkte mer på det @acorn skrev att de kanske har en vidare plan; "Läser man under investering så har ju de ett tydligt mål med IPO så det finns en poäng för dem att få in så många låntagare som möjligt här för att få en bra teckningskurs i framtiden. M.a.o de stora pengarna hoppas de initialt att tjäna på IPO och inte låneförmedling givet den låga räntan som de har."

De flesta låneförmedlare har ju inkomstkrav på mellan 100 - 150 t.
300 t i inkomstkrav stänger dörrarna för en hel del folk, många som jobbar deltid, har behovsanställningar, egenföretagare etc.

Att de ändrat inkomstkraven och kraven på att inte ha haft skulder hos Kfm senaste 24 mån kan bero på att de överösts med intresseanmälningar härifrån och sett att det i första hand inte var de sökande de hade tänkt sig.

Påminner lite om Saldo.se tycker jag men bruden som paddlar på en bräda...å där fick man aldrig lån och verkar stängt.

En sak som är säker är att dom verkar sikta in sig på samhällets översta klass.
Fläckfri ekonomi med hög inkomst och inga gamla synder.
Dom skiter i antalet UC-förfråningar och övrig belåning precis det jag och shark har efterfrågat.

Dom skiter i antalet UC-förfråningar och övrig belåning precis det jag och shark har efterfrågat.

Ja det här är något vi länge har lobbat för och jag hoppas att de lyckas med sitt koncept!
De har hittat "the sweet spot" mellan bankerna och sms-låneutgivarna och kombinerat det bästa från båda världarna.

Missförstå mig rätt men känns det inte samtidigt aningen oseriöst att skita i kundens övriga belåning och därmed inte ta hänsyn till kundens betalningsutrymme?

Missförstå mig rätt men känns det inte samtidigt aningen oseriöst att skita i kundens övriga belåning och därmed inte ta hänsyn till kundens betalningsutrymme?

Vad är det som är oseriöst? Banker som lånar ut 3-4 miljoner till samma ränta eller Divide som ger max 250tkr i kredit om inkomst ger möjlighet till det.

Är det någon som faktiskt frågat de om de rapporterar kredit till UC?

Eller är det så att när upplysning tas via Creditsafe enbart så betyder det per automatik att det inte är något samarbete med UC alls?

Är det någon som faktiskt frågat de om de rapporterar kredit till UC?

Eller är det så att när upplysning tas via Creditsafe enbart så betyder det per automatik att det inte är något samarbete med UC alls?

Ingen uc endast creditsafe står klart och tydligt dom kommer ej rapportera denna skulden på hela deras sida

Ska bli kul och se när dom gör en ny andra uppfattning när dom ringer upp kunderna nu sen och gör en ny kreditupplysning och man får reda på faktiskt vilket belopp man kan bli beviljad tex dom säger du kan endast får 3000 kr och nu på skärmen står 125.000 kr

Hej igen,
Den kan bli lägre om det skett några förändring i din ekonomi vid ansökningstillfälle. Vid intresseanmälan genomfördes en creditsafe.

Men hur fungerar det för mig,
Jag gjorde en sådan intresseanmälan och då stod det givetvis 0 kronor eftersom jag för tillfället har spärrat min egen UC, kan jag nu inte göra en ny ansökning när dom lanserar?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp