- Meddelanden
- 1 336
- Mottagna reaktioner
- 885
- Poäng
- 717
Samma här, i väldigt många år.Intressant. Återkom gärna när du får svar. Har betalat mängder med förseningsavgifter till dem.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Samma här, i väldigt många år.Intressant. Återkom gärna när du får svar. Har betalat mängder med förseningsavgifter till dem.
Lugn, staten får råna folket.det vore fint om detta även gällde CSN (450kr) och Trängselskatten (500kr)
rent ocker att ta ut så mycket i förseningsavgift, jag råkade betala 1kr för lite på trängselskatten en gång, fick då en ny faktura på 501kr
För csn är det i lag, så det är ok avgifter där. Jag antar trängselskatten har motsvarandedet vore fint om detta även gällde CSN (450kr) och Trängselskatten (500kr)
rent ocker att ta ut så mycket i förseningsavgift, jag råkade betala 1kr för lite på trängselskatten en gång, fick då en ny faktura på 501kr
dom menade tidigare på att eftersom trängselskatten är en skatt så skulle dom ta ut 500kr, men varför är då påminnelseavgiften på obetald fordonsskatt "bara" 100kr?För csn är det i lag, så det är ok avgifter där. Jag antar trängselskatten har motsvarande
Staten beskattar din inkomst och du får skräp i retur, sluta vara förvånad.dom menade tidigare på att eftersom trängselskatten är en skatt så skulle dom ta ut 500kr, men varför är då påminnelseavgiften på obetald fordonsskatt "bara" 100kr?
Räknade ihop nu att jag har förseningsavgifter på 3.000 kr från Marginalen under de åren jag haft lån där. Känns dock långsökt att de ska dra av det i efterhand…
Ingen aning, det står väl 100 kr i den bestämmelsen..dom menade tidigare på att eftersom trängselskatten är en skatt så skulle dom ta ut 500kr, men varför är då påminnelseavgiften på obetald fordonsskatt "bara" 100kr?
Räknade ihop nu att jag har förseningsavgifter på 3.000 kr från Marginalen under de åren jag haft lån där. Känns dock långsökt att de ska dra av det i efterhand…
Ja jag kommer att kontakta dem och göra ett försök. Kanske värt att kontakta en konsumentombudsman annars? Blir svårt att driva ett ärende mot en bank själv.Varför? Det har ju enligt domen varit olagligt att ta ut dessa avgifter. Vore jag dig skulle jag iallafall försöka få tillbaka de 3k, men såklart inte säkert att det går enkelt direkt…
Berätta hur det går, har med Marginalen bank och förseningsavgiftJa jag kommer att kontakta dem och göra ett försök. Kanske värt att kontakta en konsumentombudsman annars? Blir svårt att driva ett ärende mot en bank själv.
Loanstep, GF Money ,lumify, kredit365 - hårt nej / inte har avgifter
Flexkontot - hänvisad till inkasso bolaget.
Inväntar svar från fler
just de har jag inte på, tror inte de har så de stämmer nog.Såklart att de börjar med att blåneka, men du har fakturor som visar på att de har s k förseningsavgifter?

Jahop , då är de skyldiga mig 900krFick idag svar från Svea:
”Du har inte betalt någon förseningsavgift. Men du är debiterad 435 kronor i förseningsavgifter 2022. Vi kommer meddela kronofogden att vi skriver ner kapiatlet i ditt mål med 435 kronor.”
Många bäckar små, men alltid kul att få en liten minskning av skulden![]()

Påminelseavgifter (och inkassoavgifter) är lagstadgade till viss (max) belopp. Dessa får de ta ut.
Men inga andra avgifter, som förseningsavgifter och dröjsmålsavgifter.
Det jag funderar över, hur kommer det sig att bolagen inte döper om alla sina "avgifter" till just påminnelseavgift?
I grund och botten är det ju bara semantik, dom hade ju kunna komma undan med det menar jag.
Hur mycket får dom ta ut i påminnelseavgift?
Hmm intressant . Jag hade slantar och untie tidigare under några år och fick i princip förseningsavgift på varje faktura under 3 år .
Står såhär på deras sida :
Kreditgivaren har rätt att ta ut ut förseningsavgift om 195 kr per försening
men de har dom alltså inte rätt till? Tror de rör sig om säkert 5-10 000 kr för mig bara från dom… får gå igenom varenda lån man haft nu genom åren så kanske man får ihop en slant![]()
Amortering 1.595,92 kr
Ränta 2022-09-01 - 2022-09-30 1.417,08 kr
Administrativ avgift 40,00 kr
Dröjsmålsränta 2022-08-01 - 2022-08-15 29,00 kr
Påminnelseavgift Avinr X 60,00 kr
Tog en random betalning jag var sen med. I detta fall bör ju då alla dessa extrakostnader ovan vara OK antar jag.
Eventuellt inte dröjsmålsränta eller har dom rätt att ta ut den tror ni?
Tryggkredit via Retriva (inkasso) skriver av påminnelseavgifterna från kapitalskulden. Svarade snabbt som attan.
Förseningsavgifter skulle det stå. Tryckfelsnisse…Intressant, då påminnelseavgifter på 60 kr är lagliga…
Slantar svarade:
Vi har tagit del av informationen och inväntar vidare besked vad gäller domen som kan överklagas fram till 2023-05-11.
Jag skrev jag ska slutbetala idag så dom strök deTyder ändå på att de tar det seriöst och kommer återbetala efter 11/5…? (om den nu inte överklagas)

Jag skrev jag ska slutbetala idag så dom strök de![]()

Sparade 8000 kr på det, för min mamma lånade ut 150 000 kr till 0% ränta och att betala av alla värsta lånen och inget krav på när jag ska börja betala tillbakaSnyggt, några kronor sparade![]()

Här kommer svaret från northmill.
De tar alltså inte ut avgiften för att täcka kostnader utan bara som ett sätt att motivera att betala i tid...haha årets dummaste förklaring. Om jag inre betalat beror det ofta på att man inte har råd, så då lägger de på en avgift för att jag skall betala i tid vilket gör det ännu svårare att ha råd.
"
Tack för ditt mejl. Rättsläget är enligt vår bedömning fortfarande oklart när det gäller frågan om det är tillåtet att ta ut avgifter som avser ersättning för kostnader på grund av en försenad betalning. Domen som nyligen meddelades i målet mellan Konsumentombudsmannen och Svea Bank var inte enhällig och den har ännu inte vunnit laga kraft, utan kan överklagas till Högsta domstolen.
Vår uppfattning är dessutom att den avgift i form av ett förseningsvite som vi tar ut skiljer sig från de avgifter som Svea Bank tog ut och som prövats i det aktuella målet. Skillnaden är att vi tar ut ett vite enbart för att skapa ett incitament att betala i tid och att det alltså inte syftar till att ersätta några kostnader.
Vår uppfattning är därför att Northmill fortsatt har rätt att debitera en avgift i form av avtalat förseningsvite när kunder är försenade med betalning"

Skicka det mailet till konsumentombudsmannen! Då får de mera att bita i. Jösses vad dåligt. Vite är en form av straff som definitivt inte får förekomma gentemot konsumenten.Här kommer svaret från northmill.
De tar alltså inte ut avgiften för att täcka kostnader utan bara som ett sätt att motivera att betala i tid...haha årets dummaste förklaring. Om jag inre betalat beror det ofta på att man inte har råd, så då lägger de på en avgift för att jag skall betala i tid vilket gör det ännu svårare att ha råd.
"
Tack för ditt mejl. Rättsläget är enligt vår bedömning fortfarande oklart när det gäller frågan om det är tillåtet att ta ut avgifter som avser ersättning för kostnader på grund av en försenad betalning. Domen som nyligen meddelades i målet mellan Konsumentombudsmannen och Svea Bank var inte enhällig och den har ännu inte vunnit laga kraft, utan kan överklagas till Högsta domstolen.
Vår uppfattning är dessutom att den avgift i form av ett förseningsvite som vi tar ut skiljer sig från de avgifter som Svea Bank tog ut och som prövats i det aktuella målet. Skillnaden är att vi tar ut ett vite enbart för att skapa ett incitament att betala i tid och att det alltså inte syftar till att ersätta några kostnader.
Vår uppfattning är därför att Northmill fortsatt har rätt att debitera en avgift i form av avtalat förseningsvite när kunder är försenade med betalning"
Hej! Vad skriver ni i mailet som ni skickar runt till alla bolag?
Tack på förhand