Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Ekonomiskt läge och målsättning

Nu verkar de ha uppdaterat UC-score också och jag lyckades kravla mig över 700 :) Nu gör ju inte det i sig någon som helst skillnad ifråga om vilken kategori jag hamnar i (745 är nästa gräns, det motsvarar väl 0.1 antar jag, där kommer jag aldrig kunnat hamna med min skuldbild osv), men skönt psykologiskt!

Så på måndag kontaktar jag Nordea i ett första steg. Vill inte de ha mig får det bli Lendo eller ett nytt försök på LO/Swedbank medlemslån 350 K med rak amortering (fick dock blankt nej där och på Ikano för exakt ett år sedan). Annars är det bara kämpa på som vanligt ett år och hoppas jag anses tillräckligt värdig då.

Jag är ju ännu ordentligt överskuldsatt (typ 830 K om man räknar in CSN - 730 utan - på en synlig inkomst på runt 470) så vågar inte hoppas alltför mycket ännu :)

I år kommer jag med tanke på den oväntade bonusen (och den knappt inflationsjusterade årliga standardlöneförhöjningen) komma över 500 K i inkomst. Så om jag fortsätter kämpa på med extraamorteringar ett år till borde ju belåningsgraden ser betydligt mer positiv ut om ett år. Men jag hoppas såklart på en mer långsiktig lösning redan nu. Det vore ju fantastiskt om Nordea kunde hjälpa mig.
Du kör en kombination av realism och optimism. Det kommer utan tvivel löna sig i ditt arbete att beta av skulden. :tummen:

Du kör en kombination av realism och optimism. Det kommer utan tvivel löna sig i ditt arbete att beta av skulden. :tummen:
Tack, det kändes uppmuntrande :-). Var nog ännu mer optimistisk tidigare, men efter ett antal nitlotter ifråga om låneansökningar har jag tvingats revidera mina förväntningar med mer kall realism,

Nu verkar de ha uppdaterat UC-score också och jag lyckades kravla mig över 700 :) Nu gör ju inte det i sig någon som helst skillnad ifråga om vilken kategori jag hamnar i (745 är nästa gräns, det motsvarar väl 0.1 antar jag, där kommer jag aldrig kunnat hamna med min skuldbild osv), men skönt psykologiskt!

Så på måndag kontaktar jag Nordea i ett första steg. Vill inte de ha mig får det bli Lendo eller ett nytt försök på LO/Swedbank medlemslån 350 K med rak amortering (fick dock blankt nej där och på Ikano för exakt ett år sedan). Annars är det bara kämpa på som vanligt ett år och hoppas jag anses tillräckligt värdig då.

Jag är ju ännu ordentligt överskuldsatt (typ 830 K om man räknar in CSN - 730 utan - på en synlig inkomst på runt 470) så vågar inte hoppas alltför mycket ännu :)

I år kommer jag med tanke på den oväntade bonusen (och den knappt inflationsjusterade årliga standardlöneförhöjningen) komma över 500 K i inkomst. Så om jag fortsätter kämpa på med extraamorteringar ett år till borde ju belåningsgraden ser betydligt mer positiv ut om ett år. Men jag hoppas såklart på en mer långsiktig lösning redan nu. Det vore ju fantastiskt om Nordea kunde hjälpa mig.
Skönt att komma ner på 0.2% och över 700 i score. Det får mig ändå att bli lite positiv i att detta kan gå vägen med att få allt samlat hos Nordea! Det är trots allt "bara" 2 lån som ska samlas och du har 0 UC FF med bra betyg.

Intressant att följa och hoppas det går vägen!

Skönt att komma ner på 0.2% och över 700 i score. Det får mig ändå att bli lite positiv i att detta kan gå vägen med att få allt samlat hos Nordea! Det är trots allt "bara" 2 lån som ska samlas och du har 0 UC FF med bra betyg.

Intressant att följa och hoppas det går vägen!
Inväntar morgondagens räntebesked så ringer jag Nordea sen. Visst vore det bäst med ett personligt möte? Låter så bökigt att sitta i ett digitalt möte via mobilen, men det kanske fungerar smidigt numera?

Eller ska man tänka att de handläggare som sitter centralt nånstans och hanterar den här typen av ärenden (att erbjuda samlingslån åt överskuldsatta med potential) har större benägenhet att bevilja tro?

Inväntar morgondagens räntebesked så ringer jag Nordea sen. Visst vore det bäst med ett personligt möte? Låter så bökigt att sitta i ett digitalt möte via mobilen, men det kanske fungerar smidigt numera?

Eller ska man tänka att de handläggare som sitter centralt nånstans och hanterar den här typen av ärenden (att erbjuda samlingslån åt överskuldsatta med potential) har större benägenhet att bevilja tro?
Helt rätt. Ja om du inte har tillgång till en bra setup på dator för att ta digitalt möte så är det bättre att boka fysiskt möte om det finns kontor inom ett par mil, än att sitta via lite mobilskärm.

Dessutom brukar en del lokala handläggare vara ganska schyssta. Jag tror tom att det kanske är lite bättre chans via fysiskt möte.

Det kan du boka redan nu. Mötestiden kan vara några dagar eller tom 1-2 veckor bort ibland

Där kom beskedet: Riksbanken sänkte räntan från 2.0% till 1.75% för några minuter sen @Gaston

Nordea bland annat brukar vara snabba på att följa med och ändra räntorna

Senast ändrad:
Sänker dom snart till 1.50% då kan man plötsligt då helt okej räntor på lån igen när man söker.

Nu blev det lite knepigt igen. Tur jag har er som bollplank, speciellt du @LånaUtanPapper som i många år har varit en oändligt tålmodig resurs :)

Jag ringde till Nordea och pratade med en handläggare. Hon var trevlig och kändes positiv. Men hon berättade att första steget för att kunna boka in ett möte var att jag skaffar mig en användare på Nordea, alltså tecknar upp mig för ett sorts grundpaket. Sedan så blir nästa steg att ringa upp dem igen eller skriva i chatten för att boka in ett möte.

Jag berättade att jag helst inte ville bränna en ff innan jag så att säga visat upp min ekonomi och fått i alla fall en positiv känsla att de kan hjälpa mig att slå ihop mina två blancos. Och det skulle inte vara några problem, det gjordes först efter jag godkänt det i samband med mötet/rådgivningen.

Problemet är bara att det verkar tas en kreditupplysning redan i samband med att jag reggar mig som kund hos dem. Det innebär ju att jag i praktiken försämrar mina förutsättningar att få hjälp av dem genom att ta det första nödvändiga steget att bli kund.

Så jag börjar fundera på ett lite alternativt upplägg. Nämligen att jag försöker utnyttja min för tillfälligt bra status hos UC och "kör en Lendo". I samband med det (men efter) bränner jag en ytterligare FF på att bli kund hos Nordea.

När väl röken lagt sig och de två förfrågningarna försvinner (eller i alla fall tappar i negativ effekt) hör jag av mig till Nordea igen (då med befintligt kundkonto, jag för inte över några tjänster dit innan det blir aktuellt att få hjälp med samlingslån).

Eller ska jag våga räkna med att även de försämrade förutsättningar jag kommer få hos UC efter att ha blivit kund (riskprognosen kanske droppar ner till 0.4-05 skulle jag tippa på) ändå räcker till för att nå hela vägen fram till hopbaklånet tror ni?

Bilagor

• Screenshot_20250923-113444.webp
    Screenshot_20250923-113444.webp
    131.2 KB · Visningar: 73
Får svara sen lite mer. Men kan säga att UCn som Nordea tar vid öppnande av konto inte påverkade mitt betyg alls.

Det är en annan sorts UC. I den stog det bara i princip om jag har anmärkningar eller inte. Tog samlingslån strax därefter via Lendo utan problem.

Så det är inte en full UC eller något som väger på kreditbetyget. Varken när den tillkommer eller när den försvinner (mitt kreditbetyg ändrades inte vid något av dessa 2 tillfällen)

Får svara sen lite mer. Men kan säga att UCn som Nordea tar vid öppnande av konto inte påverkade mitt betyg alls.

Det är en annan sorts UC. I den stog det bara i princip om jag har anmärkningar eller inte. Tog samlingslån strax därefter via Lendo utan problem.

Så det är inte en full UC eller något som väger på kreditbetyget. Varken när den tillkommer eller när den försvinner (mitt kreditbetyg ändrades inte vid något av dessa 2 tillfällen)
Aha, perfekt! Stort tack. Då blir jag "kund" nu direkt :-)

Uppdatera gärna sen hur det går och vilket datum det blir fysiskt möte

Lycka till!

Uppdatera gärna sen hur det går och vilket datum det blir fysiskt möte

Lycka till!
Nu är jag kund (vilande i alla fall) och har bokat in ett fysiskt möte kl 12.45 nästa tisdag. Om exakt en vecka sitter jag alltså där och försöker sälja in mig efter bästa förmåga för "Krister" :-)

Kanon, då håller vi tummarna att denna plan går vägen.

I och med att det är runt månadsbryt. Om du ska betala dina vanliga räkningar för dina 2 lån i september så gör det direkt på löningsnatten eller på förmiddagen 25e så att det bokförts och du har uppdaterade belopp inför mötet 30e.

Gör du betalningen direkt med ”snarast” förfallodatum så har pengarna 3 bankdagar på sig att komma fram och bli bokförda 25-26-29 så har du uppdaterade belopp från mina sidor inför mötet 30e

Senast ändrad:
Någon som har den blekaste aning om vad man kan hoppas på för ränta hos Nordea idag för ett samlingslån. Funderar på om jag ska försöka få det på 15 år (då blir amorteringen 4055 kr i månaden plus ränta) och så försöka extraamortera järnet så att räntekostnaden löpande går ner när lönesumman blir lägre.

Någon som har den blekaste aning om vad man kan hoppas på för ränta hos Nordea idag för ett samlingslån. Funderar på om jag ska försöka få det på 15 år (då blir amorteringen 4055 kr i månaden plus ränta) och så försöka extraamortera järnet så att räntekostnaden löpande går ner när lönesumman blir lägre.
Det står såhär på deras hemsida: "Vår ränta är 5,95 %–13,45 %"

Northmill: 7.80%
Resurs Bank 8.82%

Det är dina räntesatser ännu idag?

Så minimum tycker jag du ska sikta på att komma under 7.80%

15 år har inte Nordea. 10 år eller 12 år är max på dessa lån, men det är med rak amortering och inte annuitetslån

Det står såhär på deras hemsida: "Vår ränta är 5,95 %–13,45 %"

Northmill: 7.80%
Resurs Bank 8.82%

Det är dina räntesatser ännu idag?

Så minimum tycker jag du ska sikta på att komma under 7.80%

15 år har inte Nordea. 10 år eller 12 år är max på dessa lån, men det är med rak amortering och inte annuitetslån

Stort tack!

Det kommer oavsett bli en väldigt hög månadskostnad i början. Om jag är optimistisk och räknar på 7 procents ränta blir den första betalningen i så fall 10340 på 10 år och 9327 på 12 år.

Men till skillnad mot idag (med två annulitetslån) så kommer ju amorteringen att äta upp skulden mycket raskare på sikt.

Lätt att lura sig och stirra sig blind på att det blir så dyrt i början för det blir ju några tusen mer i månaden än jag har nu. Men det måste ju vara värt det känns det som, att äntligen se skulden sjunka snabbare, och månad för månad blir det ju "billigare".

Ja, det stämmer att det blir mer att betala i början. Men det positiva är som du säger att man faktiskt ser skulderna minska.

Såhär skulle utvecklingen se ut första 2 åren med 7% effektivränta.

1758703992756.png

Av dom 238 000 kr du betalar 2 första åren så är 146 000 kr amortering och 92 000 kr ränta. Lånet kostar 816 kr mindre i månaden efter 2 år.

Månad 25-48 med samma tabell så är 146 000 kr amortering och 71 965 kr ränta. Månad 48 kostar lånet 8673 kr i månaden (1668 kr mindre per månad än från start). Då är det 438 000 kr kvar.

Blir du beviljad så tänker jag också kanske att ränta runt 7% kanske är rimligt. Men om man får 7% så kan man ju alltid ställa frågan om dom kan skruva ner det till 6.5%

Senast ändrad:
Wow, vilken bra och överskådlig räntesnurra @LånaUtanPapper

Blir spännande att höra om Nordea vill hjälpa mig och i så fall under vilka villkor.

Jag måste fundera ut en brytpunkt då jag anser att räntan är ok också. 7.8 kanske kan vara ett vettigt mål, även om jag hoppas på mindre förstås :-)

Gjorde den med hjälp av Gemini (Googles AI) :)

Ja, säg att du är intresserad av att bli helheltskund och redå att flytta så mycket det bara går till Nordea om dom kan hjälpa dig med ett samlingslån till bra ränta.

- Lönekonto
- Sparkonto
- Ugdomskonton och barnspar om det finns
- Samtliga pensioner som går att flytta (Kolla upp belopp på alla privat pensionssparande/tjänstepensioner innan möte)
- Betalkort Debit
- Kan säga att du har krediten på 30.000 som du nästan aldrig använder. Men att dom får den med om dom vill ge dig kreditkonto/kreditkort och då stänger du den befintliga.
- Båda lånen till ett
- Betaltjänster (Bank ID, Swish, E-Fakturor, Autogiro etc)
- ISK/AF Konto
- Dom försäkringar du har (Hem/bil/Person/barn/liv etc). Kan vara bra att kolla upp kostnader på dom idag med.

Sen bara vara redå med KALP:en och ha med allt som kan vara nödvändigt:

- UC kopia
- Arbetsgivarintyg kan vara bra (går att maila lönekontoret att du ska gå till banken och vill ha med arbetsgivarintyg, behöver inte förklara mer),
- Senaste 2-3 lönespecar (samt den lönespec med årsbonusen)
- Hyreskontrakt och senaste hyran
- Ta med giltig legitimation också (körkort/pass)
- Papper där du har skrivit ner lite noteringar vart ex tjänstepensionerna ligger och vilket belopp samt vilka försäkringar och hos vilket bolag dom ligger samt vad dom kostar i månaderna

Tänker ju mer du kan flytta och destå mer förberedd du är, destå större chans att dom beviljar dig och till bättre ränta om dom anser att ekonomin går ihop

Senast ändrad:
Ja, nu blir det förberedelser inför tisdagen. Perfekt med checklista, tack ännu en gång!

En del grejer inte aktuella för mig (barnspar tex) och så lägga till lite (har tex ett företagskonto hos Swedbank). Har också ett gammalt IPS (individuellt pensionssparande) på 220 K hos Swedbank som de kanske vill sätta tänderna i (ifall det ens går att flytta)

Tyvärr verkar de ha tagit en full UC på mig gör min riskprognos gick upp till 0.3 och den syns hos UC som en FF. Men det är kanske inte hela världen, kan ju förklara att mitt betyg gick upp i samband med att jag skaffade Nordea-kontot :-)

Ja, nu blir det förberedelser inför tisdagen. Perfekt med checklista, tack ännu en gång!

En del grejer inte aktuella för mig (barnspar tex) och så lägga till lite (har tex ett företagskonto hos Swedbank). Har också ett gammalt IPS (individuellt pensionssparande) på 220 K hos Swedbank som de kanske vill sätta tänderna i (ifall det ens går att flytta)

Tyvärr verkar de ha tagit en full UC på mig gör min riskprognos gick upp till 0.3 och den syns hos UC som en FF. Men det är kanske inte hela världen, kan ju förklara att mitt betyg gick upp i samband med att jag skaffade Nordea-kontot :)
Då bör de inte behöva ta en ny UC på dig på mötet eftersom de har en färsk tagen som är mindre än 15 dagar gammal.

Nämn det åtminstone på mötet så de inte tar en ny utan att testa om det går att använda denna UC de tog precis iallafall!

Tyvärr verkar de ha tagit en full UC på mig gör min riskprognos gick upp till 0.3 och den syns hos UC som en FF. Men det är kanske inte hela världen, kan ju förklara att mitt betyg gick upp i samband med att jag skaffade Nordea-kontot :)
Ja, bara att lägga fram allt av intresse!

Har du fått upplysningsnkopian på Kivra än? Är du säker på att det är en full UC som vid en låneansökan? Jag trodde det först också, men när jag läste kopian så var den jättesimpel och typ bara en kontroll att jag inte hade anmärkning.
För mig påverkades dock inte kreditbetyget när den togs, så trist att du fick sämre.

Om det är en full UC som har tagits så kommer den vara giltig även vid låneansökan tror jag. Dom brukar vara aktuella i 30 dagar eller liknande.

Ja, bara att lägga fram allt av intresse!

Har du fått upplysningsnkopian på Kivra än? Är du säker på att det är en full UC som vid en låneansökan? Jag trodde det först också, men när jag läste kopian så var den jättesimpel och typ bara en kontroll att jag inte hade anmärkning.
För mig påverkades dock inte kreditbetyget när den togs, så trist att du fick sämre.

Om det är en full UC som har tagits så kommer den vara giltig även vid låneansökan tror jag. Dom brukar vara aktuella i 30 dagar eller liknande.
Nja, jag tror du har rätt i att det inte är en full UC. Jag fick den i Kivra redan imorse och då framstod det som att de bara kikat på om jag hade några betalningsanmärkningar. Men i samband med att den blev synlig på UC så gick betyget från 0.2 till 0.3 så vet e tusan:-) En vanlig mini-UC brukar väl inte göra någon skillnad ?

Nja, jag tror du har rätt i att det inte är en full UC. Jag fick den i Kivra redan imorse och då framstod det som att de bara kikat på om jag hade några betalningsanmärkningar. Men i samband med att den blev synlig på UC så gick betyget från 0.2 till 0.3 så vet e tusan:) En vanlig mini-UC brukar väl inte göra någon skillnad ?
Då fick vi samma. Ja, hade det varit en ansökan via lendo eller för lån så hade säkert betyget från 0.2% till 0.5% eller liknande.

Det finns ganska många sorters upplysningar. Inte bara Mini UC eller UC för lån.

Det finns upplysning för om man ska hyra bostad, för elavtal, anmärkningskontroll som i detta fall, upplysningar för medlåntager. Även skillnad på upplysningen med lån hos förmedlare eller direkt hos en bank. Att lendo tar en upplysning väger mer på kreditupplysningen än om ex en enskild bank tar upplysning direkt.
Sen finns det blanka upplysningar från inkasso. Många tror att det bara finns mini uc eller full uc, men det finns drös olika kategorier som man kan välja att ta och dom väger olika på kreditbetyget.

Nu är jag kund (vilande i alla fall) och har bokat in ett fysiskt möte kl 12.45 nästa tisdag. Om exakt en vecka sitter jag alltså där och försöker sälja in mig efter bästa förmåga för "Krister" :)
Lycka till imorgon, håller tummarna att det vägen och att du får en bra ränta till det!

Du får uppdatera här när du har tid sen

Lycka till imorgon, håller tummarna att det vägen och att du får en bra ränta till det!

Du får uppdatera här när du har tid sen
Tack! Jag kommer nog uppdatera typ direkt efter. Det är ju här jag har min "flock" ifråga om lån och ekonomi:)

En tanke:

Jag har över helgen övertalat mig själv att inte sälja mig för dyrt. Alltså inte gå med på alltför hög ränta. Jag erbjuder mig ju trots allt att flytta över i princip hela min ekonomi till dem. Vore det helt orimligt att tex säga (men trevligare uttryckt förstås) att "ifall ni inte kan erbjuda 7 procents ränta så tackar jag vänligast för din tid, men tackar nej till några ytterligare förslag".

Jag tänker så här: Just nu amorterar jag ungefär 2500 kr på mina två blancon (5000 i ränta). Om jag tänker snöboll och kastar in det jag tidigare betalade till SEB plus en liten "bonus" på 500 så kommer jag amortera 5000 kr. Det är ju ungefär vad jag kommer amortera hos Nordea med en 10-årsplan. Med fast amortering kommer ju räntan löpande sänkas, men om jag lyckas amortera ganska aggressivt på mina nuvarande blancon så kommer ju andelen amortering också öka där vartefter.

Om jag skulle betala minsta summa på mina två blancon nu blir det ungefär 7500 i ränta och amortering. Det är nästan 3000 kr i månaden mindre än jag kommer ha som startbetalning hos Nordea på en 10-årsplan. Drygt 35 K som jag alltså tänker kan extra-amorteras och få effekt på annulitetslånen.

Jag har ju strävat efter det här och vill ha lånet imorgon. Men jag vill inte agera desperat och göra ett dumt byte (vilket det ju kanske kan bli om de erbjuder för hög ränta. Varje procent är ju värt typ 7300 kr om året med tanke på att det ju är ett så stort lån).

Blir spännande att följa - Tycker jag låter vettigt. Du kan säga att idag så ligger lånet hos Northmill på exakt 7.8% och att du är irriterad på att Northmill inte har sänkt någon av riksbankens senaste 100 punkterna och att Resurs inte sänkt alls på väldigt länge. Att du egentligen borde ha en bit under 7% och att det är därför jag kommer till er. Dels se om ni är villiga att samla båda lånen men också för att ta in ett erbjudande och vad den bästa räntan är som ni kan erbjuda. Jag har hört gott om Nordea och det är därför jag kommer till er först och det jag erbjuder i gengäld om ni kan ge mig en bra offert är att flytta över följande: Visa lista på alla konton, försäkringar, tjänstepension, individuellt pensionssparande, krediter, lån etc etc.

Något åt det hållet. Tycker inte heller du säljer dig till vilket pris som helst. Men markera att du borde ha en bit under 7% hos nuvarande bank så att dom fattar vinkeln. Nordea har ingen aning om hur många gånger Northmill har sänkt eller inte sänkt.

Det får bli planen! Och så vara beredd på att gå därifrån utan lån och ändå inte bli nedslagen. Tar de inte en till UC så kan jag ju kanske köra en sväng hos låneförmedlarna också:-). Men nu har jag ju i och för sig en färsk FF efter att ha startat Nordea-kontot. Men den kanske inte slår lika hårt som en låneansökan som sagt.

Efter ett låååånngt möte (närmare två timmar) med en supertrevlig senior handläggare fick jag igenom att samla båda mina blancon på typ 730 K hos Nordea med 6.75 procent i ränta :)

Sjukt nöjd, även om det ju blir ganska dyrt i början (ungefär 9 K i månaden, tog det på 12 år) så känns det som helt rätt beslut långsiktigt.

Han var egentligen inte specialiserad på lån (sysslade mest med sparande och pensioner) så han var ett tag osäker på om det gick att godkänna mer än 500 K. Men till slut löste det sig med en "manuell" ansökan/bedömning.

Ska flytta över allt dit och bli "förmånskund" :-)

Fasen va glad jag blir att se att planen gick vägen! :) Det var du välförtjänt efter allt kämpande med att bli nekad förra året, flytta till billigare, extra amortera, lägga bort bonusen och betala bort sparande. Äntligen lite payoff! 6,75% ränta är ju ändå bra jämfört tidigare om man snittar ut båda lånen så är det säkert en bit över 8%.

Ja, ca 1300kr högre månadskostnad. Men det är i varje fall ganska mycket amortering i det per månad eftersom det är rak amortering. Så det gör att du kanske amortera lite mindre extra så att du landar på ungefär samma totalbelopp som innan.

Du fick flytta över rubbet? lönekonton, sparkonton, kort, bank id, swish, pensioner, isk konto, krediten på 30k, försäkringar etc?

Drog det i Gemini och det blir såhär då de första 24 månaderna.

1759239583659.png

Detta är utan någon extra amortering. Amorterar man extra så blir totalbeloppet att betala mindre per månad snabbare allt eftersom räntebeloppet också blir lägre.

Kom ihåg bara att rapportera nya kontot till arbetsgivare, skatteverket, försäkringskassan etc efter du fått nya kortet. Samt flytta över alla E-Fakturor och Autogiron etc om du inte har gett han fullmakt att göra det.

Resurs: Lån 498000 kr, 8.82 % ränta
Månadskostnad (exklusive försäkring) 5000 kr (1400 kr amortering, 3600kr ränta)

Northmill: Lån 248 000, 7.80 % ränta
Månadskostnad 2650 kr (1000 kr amortering,1650 kr ränta)
Detta var hur det såg ut tidigare - Ca: 2400 kr i amortering per månad (1400+1000). Ränta: 5250 kr (3600+1650)

Nu lite över 5000kr i amortering per månad och 4100 kr i ränta i början. Om man bortser extra amortering dvs.

Senast ändrad:
Tack @LånaUtanPapper Mötet drog ut så på tiden jag var tvungen att stressa tillbaka till jobbet och mata på järnet så jag har inte hunnit fundera så mycket på vad det konkret innebär ännu:).

Men det känns väldigt skönt och till väldigt stor del var det ju din pepp här i tråden som fick mig att testa hos Nordea (och så massa ovärderliga tips genom åren förstås)

Jag har ju hängt här på forumet över 10 år nu så jag har väl på ett sätt kämpat på länge. Men under många år var det ju mer halvhjärtat och handlade mer om att söka nya samlingslån för att lösa in sämre lån/krediter som löpande blev större av korkad konsumtion.

Men de senaste åren har jag ju verkligen gått in för att vända skutan och jag höll nästan på att bli lite uppgiven ifråga om att kunna få nya lån beviljade så det känns väldigt bra av den anledningen också. Men han sa att han tyckte min ekonomi såg bra ut i övrigt (har ju dragit ner på typ allt, har inte ens en betald parkeringsplats kvar) så någon sorts belöning känns det som att få samla allt på ett ställe med relativt bra ränta :)

Lite gran funderade jag på om det skulle vara destruktivt för motivationen att få allt samlat på ett ställe. Men just i och med att det är rak amortering så ger ju extra amortering också ganska direkt effekt. Med ett annulitetslån så påverkar det ju att amorteringen löpande utgör en allt högre del av månadskostnaden. Det är ju trevligt och bra, men inte så direkt påverkande. Men med rak blir ju faktiskt månadskostnaden ju löpande lägre. För varje 100 K jag lyckas betala ner blir ju räntan (och därför månadskostnaden) nästan 7000 lägre per år. Alltså nästan 600 kr i månaden. Det känns ändå väldigt motiverande.

Tack @LånaUtanPapper Mötet drog ut så på tiden jag var tvungen att stressa tillbaka till jobbet och mata på järnet så jag har inte hunnit fundera så mycket på vad det konkret innebär ännu:).

Men det känns väldigt skönt och till väldigt stor del var det ju din pepp här i tråden som fick mig att testa hos Nordea (och så massa ovärderliga tips genom åren förstås)

Jag har ju hängt här på forumet över 10 år nu så jag har väl på ett sätt kämpat på länge. Men under många år var det ju mer halvhjärtat och handlade mer om att söka nya samlingslån för att lösa in sämre lån/krediter som löpande blev större av korkad konsumtion.

Men de senaste åren har jag ju verkligen gått in för att vända skutan och jag höll nästan på att bli lite uppgiven ifråga om att kunna få nya lån beviljade så det känns väldigt bra av den anledningen också. Men han sa att han tyckte min ekonomi såg bra ut i övrigt (har ju dragit ner på typ allt, har inte ens en betald parkeringsplats kvar) så någon sorts belöning känns det som att få samla allt på ett ställe med relativt bra ränta :)

Lite gran funderade jag på om det skulle vara destruktivt för motivationen att få allt samlat på ett ställe. Men just i och med att det är rak amortering så ger ju extra amortering också ganska direkt effekt. Med ett annulitetslån så påverkar det ju att amorteringen löpande utgör en allt högre del av månadskostnaden. Det är ju trevligt och bra, men inte så direkt påverkande. Men med rak blir ju faktiskt månadskostnaden ju löpande lägre. För varje 100 K jag lyckas betala ner blir ju räntan (och därför månadskostnaden) nästan 7000 lägre per år. Alltså nästan 600 kr i månaden. Det känns ändå väldigt motiverande.
Grattis! Bra jobbat! Hur mkt var din månadskostnad innan om man får fråga? Och löptiden?

Tack - Kul att kunna vara till nytta :)

Ja, nu är det end game när allt äntligen är samlat till ett lån. Nu handlar det om att så många procent som möjligt går till amortering och faktiskt amortera så mycket som möjligt för att göra stor skillnad. Målet tycker jag ändå ska vara att bli skuldfri inom rimlig tid. Men utan att amortera ihjäl dig
September
Skulder 950 000 kr
Tillgångar 30 000 kr
Balans -920000 kr
Månadsresultat: +8000 kr (5 K amortering, 3 K sparande)
Detta är ditt inlägg från September förra året. Då hade du 950.000 i skulder och idag har du kommit ner till ca 730.000 i skulder. Ca 220.000 kr borta på ett år + att du nu har mycket bättre totalränta och allt samlat på ett ställe idag. Tycker det är jävligt starkt jobbat. Få som faktiskt orkar med om att återfå kontrollen och minska sina lån så snabbt.

Att få allt samlat på ett ställe till bra ränta är verkligen en nyckel för att jobba vidare på det spåret och det finns bara ett ställe att amortera på, jag tycker absolut inte du ska låta detta förstöra din motivation - speciellt amortera mycket medan du har låg hyra, det hjälper mycket!
CSN fortsätter du bara betala minsta möjliga på givetvis.

Bifogar en budgetmall som jag fyllde i lite lätt så du ser hur den fungerar. Jag brukar uppdatera min egna budgetmall varje månad när jag vet vad lönen och alla räkningar är på exakt.
Något att jobba med om du vill! :)

Bilagor

Senast ändrad:
Stort grattis och helt rätt beslut! Jag tror motivationen kommer hålla fint. När ränteavdraget fasas ut är det än mer viktigt att ha en bra ränta och ett lån som blir billigare med tiden. Man kan också se det som en investering att amortera, 6,75% i garanterad avkastning på det du amorterar är inte fy skam. Ett bra sparkonto ger nu 1,75 % :)

Tack - Kul att kunna vara till nytta :)

Ja, nu är det end game när allt äntligen är samlat till ett lån. Nu handlar det om att så många procent som möjligt går till amortering och faktiskt amortera så mycket som möjligt för att göra stor skillnad. Målet tycker jag ändå ska vara att bli skuldfri inom rimlig tid. Men utan att amortera ihjäl dig

Detta är ditt inlägg från September förra året. Då hade du 950.000 i skulder och idag har du kommit ner till ca 730.000 i skulder. Ca 220.000 kr borta på ett år + att du nu har mycket bättre totalränta och allt samlat på ett ställe idag. Tycker det är jävligt starkt jobbat. Få som faktiskt orkar med om att återfå kontrollen och minska sina lån så snabbt.

Att få allt samlat på ett ställe till bra ränta är verkligen en nyckel för att jobba vidare på det spåret och det finns bara ett ställe att amortera på, jag tycker absolut inte du ska låta detta förstöra din motivation - speciellt amortera mycket medan du har låg hyra, det hjälper mycket!
CSN fortsätter du bara betala minsta möjliga på givetvis.

Bifogar en budgetmall som jag fyllde i lite lätt så du ser hur den fungerar. Jag brukar uppdatera min egna budgetmall varje månad när jag vet vad lönen och alla räkningar är på exakt.
Något att jobba med om du vill! :)
Tack, det var snällt och motiverande att höra:-)

Men fullt så duktig har jag inte varit. Det du citerar från september 2024 var från mitt "interna" dokument med alla intäkter och skulder/utgifter. Där räknar jag även in CSN i mina skulder. Men jag ska ändå försöka vara nöjd med mina framsteg och köra på allt det går med lånet hos Nordea nu. Jag ska också börja använda din budget mall. Minns att jag var nyfiken på den tidigare och nu känns som ett bra tillfälle att börja :)

Grattis! Bra jobbat! Hur mkt var din månadskostnad innan om man får fråga? Och löptiden?
Månadskostnaden på dessa två lån var

Resurs: ungefär 5500 kr. Varav 1500 i amortering, 300 i försäkring och 3700 i ränta. 12 år

Northmill. 2500 kr varav 1000 i amortering och 1500 i ränta. 12 år

Sedan hade jag fram till för någon månad sedan SEB som låg på 1700 i månaden i slutet (2200 kr som mest).

Så tidigare låg mina tre blancon på cirka 9500-10000 kr. Med SEB borta hade det blivit cirka 8000 kr i månaden framöver, men då bara med 2500 kr i amortering så med Nordea blir det en bra förbättring redan från start (cirka 5000 i amortering och 4000 i ränta)

Väldigt välförtjänt, jag unnar dig verkligen detta!
Stort tack, känns väldigt
Stort grattis och helt rätt beslut! Jag tror motivationen kommer hålla fint. När ränteavdraget fasas ut är det än mer viktigt att ha en bra ränta och ett lån som blir billigare med tiden. Man kan också se det som en investering att amortera, 6,75% i garanterad avkastning på det du amorterar är inte fy skam. Ett bra sparkonto ger nu 1,75 % :)
Nä, precis, att amortera är ju ett sorts sparande tycker jag. Och så sjukt skönt att se det gå ner vartefter. Det gör att tillvaron känns tryggare. När det var som först krigade jag förutom med mina blancon också med krediter (kort, Klarna, två olika lån på Fairlo osv). Då var det kaotiskt och jag fick panik av tanken att tex bli arbetslös. Nu med både en bättre lånesituation och en mer slimmad ekonomi (främst mycket billigare boende) känns det inte som ett lika katastrofalt hot.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp