Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Elräkning, hur hög blev er räkning?

I november förbrukade vi 3200kWH och räkningen blev 7300kr. Vi har rörligt elpris hos Vattenfall. I december var det kallare än förra året så förbrukningen gick upp och likaså elpriset. Förbrukade dryga 5000kWh och elpriset var det dubbla mot november. Så vi lär väl hamna på typ 18000kr…och som grädde på moset så kostar dieseln drygt 20kr litern nu. Kul nästan jämnt att bo på landsbygden.
Samma här bor också på landet. Har diesel bil och pendlar 18 mil till jobbet varje dag. Tankade idag 20.55 kr per liter. Snart är vi uppe på 25-30 kr litern. Dom gör allt för att folk ska börja åka elbil så priserna kommer gå upp ännu mer. Det är inte slut med höjningen, det här är bara början.

Samma här bor också på landet. Har diesel bil och pendlar 18 mil till jobbet varje dag. Tankade idag 20.55 kr per liter. Snart är vi uppe på 25-30 kr litern. Dom gör allt för att folk ska börja åka elbil så priserna kommer gå upp ännu mer. Det är inte slut med höjningen, det här är bara början.
Jo, men hur tänker då kära regeringen och politikerna? Alla ska åka leksaksbil men vi är inte självförsörjande på el... Riktiga klåpare.

Jo, men hur tänker då kära regeringen och politikerna? Alla ska åka leksaksbil men vi är inte självförsörjande på el... Riktiga klåpare.
Ja du det är väl ingen som vet hur dom tänker. Kommer aldrig köpa ngn jäkla elbil som man inte ens kan åka med på semester. Dom vill att alla ska köpa elbil sen när dom fått folk att göra det så kommer elen bli ännu dyrare. Allt är ett jävla påhittad dumhet av politikerna.
Hur tror dom lilla Sverige ska kunna rädda klimatet?

Vi har också direktverkande el och bor i ett gammalt hus. Vi kommer att behöva låna pengar för att klara av elräkningen. Och vintern är inte slut ännu.
Har ni ingen buffert med tanke på att ni bor i hus? Att ha buffert när man bor i hus är ett måste då vad som helst kan hända när man har eget.
olika dyrt i olika områden, vilket tillhör ni? Jag är e3 den är sjuk ibland 200 öre minst och Max 600 va det en Dag haha
Tillhör elområde Esk 3

Betalar 0:- för uppvärmning och hushållsel, ingår i hyran. Enplanshus 170kvm

6.900;- för december(nät, el och avfall). Det blev till att fira lite då vi hade räknat med det dubbla!! :)

Hade ni räknat att ha 14.000 i kostnad för en månad för elen? (Nät och avfall utgör väl på sin höjd en tusenlapp)

Fira, jisses jag hade druckit gravöl.
Jo, men i o m att vi betalde ca 5.500;- för oktober så hade vi räknat med en betydande ökning för december. (Vi har en gård ska till tilläggas. Hade vi bott i ett litet radhus så hade det kanske varit en annan sak).

Min blev väl runt 600:- (inkluseve båda el) Jag har Ellevio som kommer vart tredje månad så den kom nu. sen har jag Bodens energi som jag inte räknat med för där brukar jag ligga under 100: i men. nu slank den upp på 105:-. Får se nästa månad om jag är under eller över.

1154kr.... 49% mer elförbrukning än förra året... misstänker för en tork stod på en vecka pga vattenläcka... nu ska en ny tork stå
På 3-4 veckor så nästa månad blir ännu mer intressant... dock får vi ju tillbaka pengar sen för det, då det inte är vårt fel och vi bor i hyres.

Avfall 366;- och nätet 2611;-.
Dom som har rörlig el och beroende på vilket elområde man bor i så har dom nästan dubblat sin elräkning i December jämfört med November månad. Vet en som hade 4000nkr i November och fick 8000 kr i för December månad boendes i villa. Många skriver här om sina elräkningar men inte hur man bor. Man kan inte jämföra en elräkning från att bo i lägenhet till villa. Skriver man att man har en elräkning på 300 kr ja då bor man inte i en villa. Man kan inte jämföra äpplen och päron. :)

Jo, men i o m att vi betalde ca 5.500;- för oktober så hade vi räknat med en betydande ökning för december. (Vi har en gård ska till tilläggas. Hade vi bott i ett litet radhus så hade det kanske varit en annan sak).
Då kom ni jäkligt billigt undan för December med tanke på att ni har gård :) Förmodar att ni har bundet elpris med tanke på summan? Vet en som hade 4000 kr i November och fick 8000 kr i December och hade rörligt boende i villa.
Har också rörligt men har inte fått för December ännu. Har rörligt bor i villa hade 830 kr för November månad.

Då kom ni jäkligt billigt undan för December med tanke på att ni har gård :) Förmodar att ni har bundet elpris med tanke på summan? Vet en som hade 4000 kr i November och fick 8000 kr i December och hade rörligt boende i villa.
Har också rörligt men har inte fått för December ännu. Har rörligt bor i villa hade 830 kr för November månad.
Jo, det är så vi känner!! Man får vara glad för det lilla. :)

Jag har rörligt och betalade 2500kr för nov för elförbrukning och 5000kr för december. Så det stämmer precis. Bor i södra Sverige.

Jag har rörligt och betalade 2500kr för nov för elförbrukning och 5000kr för december. Så det stämmer precis. Bor i södra Sverige.
Mmm, det är ju inga roliga utgifter direkt ... :( Det där med el, värme och vatten är vi så bortskämda med så det ska bara "vara där" och då gärna inte kosta något märkbart ...

Lägenhet där vatten och värme ingår, 327kr förra månaden. 312kr denna månad. Stockholmsområdet.

Hade förbrukat 1750 kwh rörligt hos Vattenfall = 6.200 kr, alltså inget bidrag.

kompis förbrukade 2800 kwh fast pris vattenfall = 4.300kr kommer få bidrag.

känns ju så märkligt. Det är ju hur stort beloppet att betala som blir det stora problemet, kan ju alltså öka på några 100-lappar och hamna under 2000 kwh och bli utan hjälp medans kompisen glatt kan vänta på sitt bidrag.

lite bitter ja…

känns ju så märkligt. Det är ju hur stort beloppet att betala som blir det stora problemet, kan ju alltså öka på några 100-lappar och hamna under 2000 kwh och bli utan hjälp medans kompisen glatt kan vänta på sitt bidrag.

lite bitter ja…
Inte förvånad att denna regering glömt att tänka till…. Ännu en gång :(

lite bitter ja…
det kan väl inte stämma att du blir utan bidraget?
dom har ju sagt stt det ska vara en stege där man får olika ersättning efter vilken förbrukning man har, 2000 är ju taket för maxersättning

Vilka hushåll kommer att få kompensation?

Kompensationen kommer att kunna gå till såväl hushåll som har lägre elförbrukning än 2000 kWh som de som har högre elförbrukning. Elpriskompensationen på 6 miljarder kronor kommer nå 1,8 miljoner hushåll. Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad för december-februari, alltså totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kWh per månad. Även hushåll som har en förbrukning under 2 000 kWh kan få ersättning. Ersättningen baseras på hushållets elförbrukning och betalas ut via elnätsbolagen. Den tekniska lösningen för kompensationen kommer regeringen att meddela vid ett senare tillfälle.

Utmärkt att göra i ett valår.

Avveckla kärnkraften - Höj skatten - Dela ut bidrag.

Allt är som vanligt i socialdemokraternas Sverige.

Bor i Västerbotten. Fast pris. Förbrukat 651kWh. Räkning på 869kr.

Kompensationen kommer att kunna gå till såväl hushåll som har lägre elförbrukning än 2000 kWh som de som har högre elförbrukning. Elpriskompensationen på 6 miljarder kronor kommer nå 1,8 miljoner hushåll. Den högsta ersättningen blir 2 000 kronor per månad för december-februari, alltså totalt 6 000 kronor för de som har en elförbrukning som överstiger 2 000 kWh per månad. Även hushåll som har en förbrukning under 2 000 kWh kan få ersättning. Ersättningen baseras på hushållets elförbrukning och betalas ut via elnätsbolagen. Den tekniska lösningen för kompensationen kommer regeringen att meddela vid ett senare tillfälle.
Men…. Då får man ju hålla tummarna att de tänker på oss som får 3 gånger så hög räkning men inte förbrukat mer än 2000kwh. Ska bli ytterst intressant och se.

Var hittade du den informationen?

Min el brukar ligga på 6-700:-/mån och vi snålar inte direkt med el, alltid TV på, tvättmaskin som går etc. Dec elräkning 800:-, Juni låg på 1000:- tackvare AC som gick dygnet runt. Vi överlever

Bumpar tråden för en fråga om elprisavtal. Det är ju tuffa tider nu och det mesta är väldigt dyrt och det dyraste för min del är elen. Nu ska jag binda om mitt elavtal, har Vattenfall och jag får ont i magen.

Fast elpris 1 år kostar 343,38 öre/kWh och på 3 år är det 249,13. Är det någon här som vet vad rörligt avtal innebär? Vet att det är toppar och dalar under dygnet men hur tar man reda på exakt vad det kostar och när? Mycket tacksam för svar. Det blir mörkt härinne, det är då ett som är säkert.

Bumpar tråden för en fråga om elprisavtal. Det är ju tuffa tider nu och det mesta är väldigt dyrt och det dyraste för min del är elen. Nu ska jag binda om mitt elavtal, har Vattenfall och jag får ont i magen.

Fast elpris 1 år kostar 343,38 öre/kWh och på 3 år är det 249,13. Är det någon här som vet vad rörligt avtal innebär? Vet att det är toppar och dalar under dygnet men hur tar man reda på exakt vad det kostar och när? Mycket tacksam för svar. Det blir mörkt härinne, det är då ett som är säkert.
Sitter i samma sits som du. Dags att förnya men vill inte binda till dessa priser så kommer nog ligga på rörligt ett tag och se hur priserna rör sig.

Ja, det lutar åt att jag gör detsamma. Det är ju lättare att påverka lite mer om man har rörligt, men samtidigt känns det läskigt när jag inte haft det innan.

Kan rekommendera att ladda ner en app som heter Greenely. Där kan man se daglig förbrukning på sin villa samt aktuellt elpris

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp