• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

En medsökandes betydelse

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Medlåntagare skulle jag se som väldigt riskfyllt. Man har noll kontroll. Skulle huvudlåntagaren missbruka betalningar på lånet skulle ju även medlåntagaren väl åka på anmärkning. Som medlåntagare har man ju väldigt lite insyn men fullt ansvar ändå.

Handlar det om att han inte vill få några fakturor till sig varken i papper eller digitalt? På UC kommer lånet synas iallafall för medlåntagaren.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
T

Tada

Gäst
Poäng: 0
Om du redan idag har höga blancolån, får ett till på 200 000 med din medsökande är det väldigt osannolikt att du kan ta ett nytt på 190 000 om ett år eller två för att betala bort ert gemensamma lån.

Din vän har gått med på att stå som medlåntagare. Han har precis samma ansvar att se till att det betalas som om han tagit det själv, det finns ingen trygghet i att du skulle vara "huvudlåntagare". Jag hade försökt kolla om han kanske kunde gå med på att ta lånet på sig själv samtidigt som ni upprättar ett låneavtal mellan er där du betalar den månadskostnad det nu blir till honom (eller direkt in till långivaren) - och ett avtal som säger att du ska lösa lånet i sin helhet efter x månader (eller något i den stilen, får kanske formuleras lite bättre än så). Då kan din vän kräva in det du är skyldig via KFM om du skulle börja trilskas, vilket ju blir någon sorts säkerhet för honom.

Jag förstår din tanke men jag vet inte varför han inte vill stå på lånet . Men borde inte jag kunna om ca 1 år ta ett samlingslån på säg 300000 och baka ihop fler än detta lånet av mina blanco ?
Min uc score kommer vara bättre mina skulder har minskat med ca 110000 och jag ska ju inte låna mer än vad jag har då utan bara samla ihop och byta ut detta gemensamma lån så va min tanke .

Huvudfrågan va ju om jag har någon fördel av att ha med han som medsökande i detta läge där jag befinner mig nu ?
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Jag förstår din tanke men jag vet inte varför han inte vill stå på lånet . Men borde inte jag kunna om ca 1 år ta ett samlingslån på säg 300000 och baka ihop fler än detta lånet av mina blanco ?
Min uc score kommer vara bättre mina skulder har minskat med ca 110000 och jag ska ju inte låna mer än vad jag har då utan bara samla ihop och byta ut detta gemensamma lån så va min tanke .

Huvudfrågan va ju om jag har någon fördel av att ha med han som medsökande i detta läge där jag befinner mig nu ?

Det beror ju på din inkomst och total skuld osv. Inte omöjligt att det går, men det låter lite riskabelt att ha som upplägg för att din vän ska gå med på att hjälpa till.

I alla lägen så är det ju sämre chans att det går igenom än om din vän ensam står på lånet och du sedan löser ut honom med ett eget lån när dina förutsättningar blivit bättre, så ur din väns perspektiv blir det ett mer riskabelt upplägg.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Jag förstår din tanke men jag vet inte varför han inte vill stå på lånet . Men borde inte jag kunna om ca 1 år ta ett samlingslån på säg 300000 och baka ihop fler än detta lånet av mina blanco ?
Min uc score kommer vara bättre mina skulder har minskat med ca 110000 och jag ska ju inte låna mer än vad jag har då utan bara samla ihop och byta ut detta gemensamma lån så va min tanke .

Huvudfrågan va ju om jag har någon fördel av att ha med han som medsökande i detta läge där jag befinner mig nu ?
Det gör enorm skillnad för dina möjligheter att få lån med honom som medsökande än om du enbart söker själv. Bäst chans till lån har ni om han står ensam som låntagare.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp