Enklare att få bolån eller blancolån?

Som titeln säger. Gäller en summa om ungefär 150 000 kr som är till inköp av en fastighet. Kontantinsatsen är på ca 100 000 kr.

Jag har inga skulder, betalningsanmärkningar eller andra lån, mitt problem är att jag inte heller har en stadig inkomst och pga nuvarande bostadsort knappast lär få någon stadig anställning inom någon snar framtid. Måste dessutom flytta snart pga andra omständigheter. På nya orten är jag säker på att jag kan få ett jobb, om än att jag kanske får börja med ett lågavlönat och inte heltid. Det bekommer mig inte då jag också har mycket låga omkostnader samt sparande, så jag klarar mig. Däremot bekommer det bankerna jag hittils frågat om bolån då de vill att jag har ett anställningsavtal, och att få ett sådant innan man har bostad verkar svårt. Jag har i nuläget en tidsbegränsad behovsanställning, i praktiken ganska mycket jobb och inte kasst avlönat. Min förhoppning är att kunna flytta ungefär dagen efter att den anställningen är slut.

Pågrund av tidigare nämnda omständigheter är det inte aktuellt att hyra en lägenhet för att flytta upp, få jobb och sedan köpa en egen fastighet. Jag ser heller inte att det vore ekonomiskt logiskt. Att hyra lär vara betydligt dyrare plus att det inte blir en vidare investering. Jag betalar hellre av på ett lån.

Tips och råd är välkomna. Tack på förhand.

Bolån på sån liten summa är under gränsen för rätt många banker

Bolån på sån liten summa är under gränsen för rätt många banker
Det är också en detalj att ha koll på. Skulle ju kunna låna 200 000 kr istället om gränsen är där, så kan jag bara betala av det snabbare. Men känns något onödigt. Hur möjligt tror du att det är att få ett blancolån i mitt läge? Har ännu inte hört med någon bank (eller t ex Lendo) om det än då jag inväntar annan information.

Kan tillägga att jag tydligen har en UC-score på 0.59% vilket jag tolkar som mycket bra. Hur noga brukar de vara när de frågar efter inkomst vid blancolån? Jag har ju en inkomst och fullt rimlig plan, bara inget framtida anställningsavtal redo.

Kan tillägga att jag tydligen har en UC-score på 0.59% vilket jag tolkar som mycket bra. Hur noga brukar de vara när de frågar efter inkomst vid blancolån? Jag har ju en inkomst och fullt rimlig plan, bara inget framtida anställningsavtal redo.
Jag skulle tro att du behöver styrka din framtida inkomst. Inte ens en fast anställning brukar duga om det är under provanställning. Varför inte hitta något i andrahand, skaffa jobb och sedan köpa bostad?

Jag skulle tro att du behöver styrka din framtida inkomst. Inte ens en fast anställning brukar duga om det är under provanställning. Varför inte hitta något i andrahand, skaffa jobb och sedan köpa bostad?
För att jag sysslar med lantbruk och inte kan varken hyra in djuren eller lämna dem där de är nu någon längre stund. Allt måste gå att lösa hyfsat samtidigt och då är lösningen att köpa en fastighet. Har också koll på att jag klarar att vara utan inkomst några månader genom sparande, även om jag finner det högst osannolikt att jag skulle vara det.

Menar du att provanställning/behovsanställning/andra lite udda alternativ inte brukar duga ens för blancolån med hög ränta?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp