• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Exakt vad kollar banken vid lånelöfte/bolån?

Powergröt

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
1 November 2021
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Är nog främst lånegivare. Men har nog läst att vissa banker vid bolån kan begära kontoutdrag. Kanske också beror på vem handläggaren är. Men egentligen säger det väl ganska mycket om någon sätter in 20-50 insättningar varje månad på spel.
Ja varje månad , men utan skulder eller anmärkning , jag satte in 25 i sept tog ut 15 tex har en kontantinsats på 700
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 311
Mottagna reaktioner
1 117
Poäng
897
Ja varje månad , men utan skulder eller anmärkning , jag satte in 25 i sept tog ut 15 tex har en kontantinsats på 700
Du kan nog va helt lugn. Inga skulder och den insatsen dessutom. Tror du kan få lån överallt. Om du är osäker med kontoutdrag så kan du ta en annan bank!
 

Powergröt

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
1 November 2021
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Du kan nog va helt lugn. Inga skulder och den insatsen dessutom. Tror du kan få lån överallt. Om du är osäker med kontoutdrag så kan du ta en annan bank!
Det är den banken vi fått bara , på 3 mill allt kostar 3 740 , så kont 740 , har 820 typ (även buffert) men som sagt la in spel i sept , inte sen dess , är rädd att dem skall kolla , så hoppas ej , då det inte sker fler insättningar , lägger även undan 15-20 varje månad
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 311
Mottagna reaktioner
1 117
Poäng
897
Det är den banken vi fått bara , på 3 mill allt kostar 3 740 , så kont 740 , har 820 typ (även buffert) men som sagt la in spel i sept , inte sen dess , är rädd att dem skall kolla , så hoppas ej , då det inte sker fler insättningar , lägger även undan 15-20 varje månad

Tror inte dom kollar när du har det så bra ekonomiskt med nästan 1 miljon kontant. Men låter konstigt att du blir nekad på andra banker?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 908
Mottagna reaktioner
1 890
Poäng
1 277
Tror inte dom kollar när du har det så bra ekonomiskt med nästan 1 miljon kontant. Men låter konstigt att du blir nekad på andra banker?
Om det handlar om byggnadskreditiv har man inte så många banker att välja. Och en del kräver en betydligt högre kontantinsats. Dessutom spelar läget och framtida värdering roll.
 

Powergröt

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
1 November 2021
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Om det handlar om byggnadskreditiv har man inte så många banker att välja. Och en del kräver en betydligt högre kontantinsats. Dessutom spelar läget och framtida värdering roll.
Blir inte nekad men får inte 3 Mill som behövs , a byggnads kredetiv , och om man får lånelöfte nu måste det läggas om i februari till kreditiv , vad menar du med läget och värderingar ? I feb är det 5 månader sen , och när det väl ska bli i aug bolån så är det nästan 1 år , har läst att kalkylen ska gå ihop och att handläggare väldigt sällan kollar kontohistorik , sen är det ju kullar man (historiska överföringar ) eller bläddrar man igenom personkontots historik ?
 

Powergröt

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
1 November 2021
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Om det handlar om byggnadskreditiv har man inte så många banker att välja. Och en del kräver en betydligt högre kontantinsats. Dessutom spelar läget och framtida värdering roll.
Bygglov är inbetalt och mäklare för förhandsvärsetibg , lån på 3 och förhandsvärderibgen är på 4,3 , tänker själv att uc (för har inga andra lån eller har aldrig haft anmärkning ) mina lönespecar och sen att kalkylen går ihop , lånelöftet går ut nu , så skall göra ett nytt med samma bankman , nu har jag även fått ca 2000kr mer i månaden med , dem har lönespec , uc och arbetsgivar intyg från förra , gör dem det fort eller ska dem bläddra ?:/
 

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Jag och min fästmö har en någorlunda bekant som jobbar på banken där hon fick lån. För henne var det ingenting som kollades vad vi vet utöver en vanlig UC förfrågan.

Funderar dock på hur det blir om vi nästa år ska söka något tillsammans, hennes UC är prickfri och kring 450K inkomst, fick bolån på 1.8 ensam. Jag kommer endast ha inkomst på 250K och synliga skulder på kring 400K nästa år, osäker på om det skulle kunna ge oss något bättre eller om jag endast ses som en ytterligare belastning?
Hej Dukemo,
Skummade igenom denna tråd och då du va i en liknande situation jag är i nu.
Hur gick det för er? Fick ni bolån utifrån era förutsättningar sen? :)
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 280
Mottagna reaktioner
882
Poäng
717
Hej Dukemo,
Skummade igenom denna tråd och då du va i en liknande situation jag är i nu.
Hur gick det för er? Fick ni bolån utifrån era förutsättningar sen? :)
Hej! Oj det var längesedan, mycket som ändrats sedan dess. Nytt jobb och tjänar numera 370K, synliga lån är på 500K i dagsläget pga omläggning.

Vi har ändrat planer faktiskt och bor kvar i vår nuvarande och siktar inte på att köpa ny lägenhet förrän om 2 år så jag har tyvärr ingen input. :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp