• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Extra amortering. Fundering

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
557
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Har planer på söka lån efter inkomstuppgifter uppdaterats / mer mot sommaren. Har nu möjligheter å trycka in extra amorteringar på lån. Vill ha åsikter på ni som varit med länge.

Lån 1: ikano 88k 4.65% ränta (från 2016 hälften exets)

Lån 2: collector 222k 12% ränta (från Aug 2019)

Lån3: ica 248k 8% ränta (från okt 2019)

Målet är å kunna lägga in några tusen extra varje månad. Samt mellan 10-20k tack vare skatteåterbäringen. Å sen söka på 250-300k för å minska collector först å främst.

Vart hade ni lagt dessa summor? På collector? Jag kan även nyttja betalkoll (18k tillgodo nu) för att "dölja" litegrann.
Men då ser väl collector det ändå pga samma bank.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Preben

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
23 Juli 2019
Meddelanden
1 510
Mottagna reaktioner
679
Poäng
667
Har planer på söka lån efter inkomstuppgifter uppdaterats / mer mot sommaren. Har nu möjligheter å trycka in extra amorteringar på lån. Vill ha åsikter på ni som varit med länge.

Lån 1: ikano 88k 4.65% ränta (från 2016 hälften exets)

Lån 2: collector 222k 12% ränta (från Aug 2019)

Lån3: ica 248k 8% ränta (från okt 2019)

Målet är å kunna lägga in några tusen extra varje månad. Samt mellan 10-20k tack vare skatteåterbäringen. Å sen söka på 250-300k för å minska collector först å främst.

Vart hade ni lagt dessa summor? På collector? Jag kan även nyttja betalkoll (18k tillgodo nu) för att "dölja" litegrann.
Men då ser väl collector det ändå pga samma bank.
Alla gånger de lånet med högst ränta.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Ekonomisk är det alltid bäst att betala av det lån som har högst ränta + avgifter.

UC-taktiskt kan det ibland vara bättre att se till att man får färre krediter och då använda den s k snöbollseffekten. Alltså betala det lägsta lånet först, sen näst lägsta o s v.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Har du rak amortering på något av lånen så skulle jag ta det, vissa annuitetslån så påverkas inte ens månadskostnaden om du betalar in extra.

Är alla lånen annuitetslån så skulle jag spara pengarna som buffert och kanske betala in dem strax innan du ska söka samlingslån.

Det som skulle förbättra din UC är väl egentligen främst att få bort ett av lånen och då är väl ditt lägsta jag skulle lagt pengarna på.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
557
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Har du rak amortering på något av lånen så skulle jag ta det, vissa annuitetslån så påverkas inte ens månadskostnaden om du betalar in extra.

Är alla lånen annuitetslån så skulle jag spara pengarna som buffert och kanske betala in dem strax innan du ska söka samlingslån.

Det som skulle förbättra din UC är väl egentligen främst att få bort ett av lånen och då är väl ditt lägsta jag skulle lagt pengarna på.

Oj, bra fråga. Har aldrig satt mig in vilken sorts lån det är. Bara varit glad att jag fått dom. Har redan nu en liten buffert.

Å tänkte det ä bättre å betala några tusen då å då istället för kasta in en stor summa. För har nämligen läst att det kan göra negativt för betyget för dom tror man tagit lån vid sidan av för att kunna betala av det andra.

Sen ä ju lånet med lägst summa det bästa i ränta. Så känns ju lite fel å släcka det isåf.
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Tycker om du har extra pengar lägg det på lån som är högre ränta. Skulle jag ha gjort.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
557
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Tror ni ett lån på 250k jämfört med 280k kan diffa mycket i ränta?

För min plan just nu ä att beta av collector till max 200 å ikano 80. Så ett samlingslån för att slå ihop dom?

Eller söka 250 istället å försöka extra amortera resterande 30 av ikano vid sidan av.
 

erik23

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
736
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Jag hade nog sökt på hela beloppet men vet ju inte vad du har för förutsättningar dock.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
557
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Jag hade nog sökt på hela beloppet men vet ju inte vad du har för förutsättningar dock.

Just nu är betyget 1% å 2ff som inte hinner försvinna..hoppas dock en ökning av årsinkomsten och rätt bra amortering gör sitt innan april / mars då jag kommer söka.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp